Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zetor končí s výrobou motorů a převodovek. Hledá spolumajitele

Ondřej Šámal
Diskuze (14)

Brněnský výrobce traktorů oznámil, že motory a převodovky bude nakupovat z Německa a Itálie, čímž se počet zaměstnanců firmy sníží zhruba o čtvrtinu. Spolu s tím slovenský vlastník hodlá najít kupce až pro poloviční podíl Zetoru.

Výrobce traktorů z moravské metropole v roce 2026 oslaví 80 let od založení. Zatímco v rámci socialistického bloku měl Zetor o odbyt vcelku postaráno (moc jiných a kvalitativně srovnatelných traktorů ve Východním bloku ani v dalších spřátelených zemích nebylo), srovnání se západní konkurencí po roce 1989 na výrobce tvrdě dopadlo. Situaci se podařilo stabilizovat po roce 2002, kdy firmu převzala bratislavská společnost HTC Investments.

Ta však v současné době hledá strategického partnera, který by odkoupil až polovinu Zetoru a přinesl důležité finance na rozvoj. Výrobce traktorů se totiž do roku 2028 hodlá vrátit na tradiční trhy v Latinské Americe, Africe a Austrálii, kde je však velký tlak na cenu. Také proto expanzi na tyto trhy Zetor povede primárně ze své dceřiné firmy Zetor India. Podle Martina Blaškoviče, předsedy představenstva Zetor Tractors, totiž materiálové náklady v Zetoru tvoří 86 % ceny traktoru. A v Indii jsou tyto vstupy o třetinu nižší. Kompletní přesun výroby z Brna do nejlidnatější země světa prý ale nehrozí. Zetor má navíc v Indii také společný podnik s tamním partnerem VST Tillers Tractors, s nímž vyvinul dva nové modely traktorů. Jeden z nich se již vyrábí, přičemž na příští rok se počítá s produkcí 2000 exemplářů.

Video se připravuje ...

Spolu s tím Zetor oznámil konec výroby vlastních převodovek a motorů, které také podléhají emisním normám. A právě přizpůsobování agregátů těmto limitům je finančně velmi náročné. Brněnský výrobce proto vsadí na německé pohonné jednotky Deutz a převodovky od ZF (Německo) a italské společnosti Carraro. S tímhle krokem bude souviset též propuštění asi stovky z 399 zaměstnanců, přičemž na nákladech by společnost měla ušetřit přes 200 milionů korun ročně.

Zetor Tractors loni při tržbách 2,34 miliardy korun skončila po zdanění ve ztrátě 102,9 milionu. Letos se počítá s částkou okolo minus osmdesát milionů.

Ondřej Šámal
Diskuze (14)

Doporučujeme

Avatar - WinDiesel
19. 11. 2023 12:31
Re: Jako za socializmu
no, česká stopa v John Deere pořád zůstává, firma Motorpal dodává do traktorů John Deere vstřikovací čerpadla.
Avatar - WinDiesel
19. 11. 2023 12:29
Re: kde su????
pláčeš dobře, ale na špatným hrobě :-[] :-[] :-[]
Avatar - Barrichello
17. 11. 2023 22:03
Re: kde su????
:-) :-) :-) :yes: :yes: :yes:

Stejně dopadne celá Evropa. Totální krach se blíží, Čína už si men ruce a těší se jak to tu levně zkoupí :-)
17. 11. 2023 15:29
Re: Jako za socializmu
hlavne do 90let to byly jednoduchy stroje zasadne vychazejici z ur1 z 60. let. Servisovatelny na koleni z komponent dostupnejch v hlubokym socialismu. V 60 a 70 letech to byly konkurencni produkty. Jeste po padu opony na to johndeere lepil svoje nalepky a nejakou 77xx prodaval jako svoji. Jenze to uz je dneska 30 let a prodavaj skladacky ruznejch dilu tak jako kdekdo. Ti co vzpominaj na Zetor ho maj a ti ostatni maj mnohem modernejsi stroje odjinud
17. 11. 2023 15:25
Re: kde su????
nemyslim si, traktory se tankujou jednou za tejden dovezenou bezbioslozkovou naftou. Zrovna ten nakladac sezere v totalnim nasazeni v kopci od rana do vecera cca 40l nafty, elektrickej ekvivalent to da uz dneska, viz firstgreen nebo jak se to jmenuje. A to v traktoru ten motor urcite tolik vzit neumi. Bavim se o veci cca 3tuny. Je to o cene a hlavne dostupnosti. Na tohle neni jeste doba