Znáte 8 nejčastějších podvodů u ojetin?

Komerční prezentace

Zdaleka ne každá ojetina, která se prodává, je taková, jak ji prodejce popisuje. Riziko, že kupující bude podvedený, se po dopadech koronavirových opatření na trh ojetin navíc zvýšilo. Přesvědčte se sami, jestli znáte 8 nejčastějších podvodů, na kolik vás mohou přijít i to, jak je rozpoznat.

1. Zatajování havárií a poškození

Jedním z nejčastějších podvodů při prodeji ojetin je zatajování havárií, díky čemuž lze na autě vydělat i 100 tisíc korun. Málokdo ví, že 99,4 % ojetých aut je prodáváno jako nehavarované. Zatajují se nejen malá poškození, ale i totální havárie. Minulý týden například Cebia uveřejnila případ šestileté Audi A5, která bylo dovezené z Německa a vykazovala šest havárií, z toho jednu totálku. Škoda v rámci zbylých pěti havárií se vyšplhala na 1,15 milionu korun. Přesto se dál prodává jako nehavarovaná. Havárie se ve velkém zatajují i u aut dovezených ze zahraničí včetně Německa. Podle analýzy Cebia je každé páté dovezené ojeté auto ve stáří od 3 do 11 let po větší škodní události a každé dvacáté dokonce po totální havárii.

Jak se proti této praktice bránit? Na stránkách www.zkontrolujsiauto.cz můžete havárie včetně výše škody odhalit, je potřeba znát jen VIN kódu vozu.

2. Stáčení tachometrů

Druhou nejrozšířenější podvodnou praktikou je stáčení tachometrů, které se vyskytuje u každého třetího ojetého auta. Počitadla ujetých kilometrů se v průměru stáčí o zhruba 100 tisíc kilometrů. Pro prodávajícího může být i stočení do 30 tisíc km lákavé, neboť u zánovních vozidel s nízkým počtem najetých kilometrů může zvýšit jeho marži o 100 %. Kromě běžných vozů se stáčení často objevuje i u luxusních značek. Tachometry se zpravidla upravují tak, aby na stočení nepřišel ani technik v servisu. Tachometry se stáčejí i opakovaně, někdy dokonce na hodnoty zánovních aut! Jediným způsobem často bývá prověření historie vozu, resp. průběžně najetých kilometrů na www.zkontrolujsiauto.cz.

Auto se stočeným tachometrem je dražší v průměru o 20 %, než by mělo být, kdyby ho prodejce prodával se skutečným kilometrovým nájezdem. To, o kolik kupující vůz přeplatí, závisí především na stáří vozu, konkrétním modelu a počtu stočených km. Zhruba stejnou částku, o kterou kupující zaplatí za auto více kvůli stočenému tachometru, si v následujících letech vyžádá neočekávaná oprava a údržba daného vozidla, která souvisí s vyšším počtem najetých kilometrů. Suma sumárum: kupujícího postupně vyjde auto o 40 % dráž, než na kolik by ho mělo přijít při znalosti skutečného nájezdu.

Ilustrační foto Ilustrační foto

3. Falšování původu auta

Každé páté dovezené ojeté auto nemá uvedenou pravou zemi původu. Nejčastěji pak pocházejí z Řecka, Chorvatska, Rumunska, Bulharska či pobaltských zemí. Každé dvacáté s falešným původem je ve skutečnosti dovezeno dokonce z Chile, Curaca, Jižní Ameriky, Jižní Afriky, Mexika, Ománu, Ruska, Turecka, Tchaj-wanu, Tuniska, zemí Perského zálivu, Běloruska či například Ukrajiny. Vyplynulo to z analýzy společnosti Cebia, která letos prověřila původ více než 47 000 dovezených ojetých aut z inzerce. Prodejci pak nejčastěji tvrdí, že jsou auta dovezena z Německa nebo že mají český původ. Realitu se často nelze dozvědět ani z velkého technického průkazu. Auta se díky falšovanému původu rychleji prodají (kdo by chtěl auto z Ománu, když může mít z Německa!) a za vyšší cenu! 

Co s tím? Na www.zkontrolujsiauto.cz se můžete dozvědět skutečnou zemi původu. Lze také využít takzvanou službu PROVIN, která je detailnější.

4. Omlazování auta

Omlazeno bývá až 20 % ojetých aut určených k prodeji. Jde přitom o jednoduchou techniku, kterou zvládne každý – neuvádět skutečný rok výroby. Stačí zákazníkovi říct, že je auto o jeden či dva roky mladší. Někteří prodejci také místo roku výroby uvádějí datum registrace, resp. uvedení vozidla do provozu. Lákavé je to zejména na přelomu roku, kdy je auto vyrobeno například v listopadu, ale uvedeno do provozu až třeba v lednu. Jedná se zdánlivě o „malý podvod“, ve skutečnosti se však každý rok počítá. A to zejména u novějších ojetých aut, kde závislosti na značce a modelu může rozdíl dělat i 30 tisíc korun. 

Obrana? Prověření skutečného roku výroby na www.zkontrolujsiauto.cz.

5. Nezákonné předělání vozidla

To, že je auto havarované, nebo dokonce po totální bouračce ještě neznamená, že se nemůže znovu dostat do provozu. Prakticky z každého auta lze použít jeho část na rekonstrukci nového. Stává se tak, že ze dvou totálně nabouraných vozů vznikne jeden nový, naleštěný, po nehodě ani památka. Vůz může mít identifikační VIN kód jednoho z původních vozů, nebo zcela falešný – neexistující, nebo použitý z jiného existujícího vozu. Auto je pak prodáváno jako nehavarované, vydělat na něm lze i stovky tisíc korun. Jízda v takovém vozidle však nebývá bezpečná.

Jak předělané vozidlo odhalit? Ideálně fyzickou prohlídkou identifikátorů vozidla včetně prohlídky karoserie (tloušťka laku, jak lícují k sobě jednotlivé díly ad.). Určena je k tomu služba VINTEST od Cebia. Návod na to, jak si u vybraného konkrétního modelu zkontrolovat identifikátory sami dostanete jako součást výpisu historie vozidla ze systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz.

6. Změna identity auta kvůli krádeži

Ke změně identity vozidla dochází nejen při nezákonném předělání vozidla, ale také pokud jde o prodej kradeného vozu. V takovém případě se prodávajícímu vyplatí upravit na voze identifikátory za takové, které patří vozu, jenž kradený není. V praxi se pak stává, že po světě jezdí dva vozy se stejným VIN kódem, takzvaná dvojčata. Pokud by si zákazník chtěl ověřit jen existenci VIN kódu a jeho přiřazení ke konkrétnímu modelu vozu, nemusí na podvod přijít. Pokud bude prodejce nahrazovat původní identifikátory například z Fordu Focus, použije totiž často nové identifikátory z jiného vozu Ford Focus. Je tedy důležité kontrolovat i barvu, zemi původu atd. Nejlepší cestou, jak zfalšovanou identitu odhalit, je nechat identifikátory fyzicky zkontrolovat odborníky v rámci služby VINTEST.

7. Uvádění neexistující výbavy

Tato podvodná praktika na rozdíl od ostatních nemívá vliv na bezpečnost posádky a často ani zásadní vliv na cenu vozu. Jde například o to, že místo inzerované šestistupňové převodovky má auto jen pětistupňovou, nemá avizované senzory deště či například nemá adaptivní tempomat. Cílem této praktiky bývá jen zvýšit atraktivitu vozu a rychleji ho prodat. Na prodejním místě je jednodušší klienta ke koupi přesvědčit. A například absence dešťových senzorů si zákazník nemusí všimnout vůbec.

Lze skutečnou výbavu vozidla ověřit? Ano, systém AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz obsahuje k vozidlům seznam výbavy a technických parametrů přímo od výrobce!

8. Auto neexistuje

Vyhlédnete si v internetové inzerci vůz, který se jeví jako mimořádně výhodná koupě. Nízký počet najetých kilometrů, velice příznivá cena. Nabídka, o kterou se nemůžete nechat připravit. Při osobní návštěvě prodejce se však dozvíte, že auto si zrovna před chvílí někdo koupil, ale že se můžete podívat na jiné srovnatelné vozy. U nich už však není poměr ceny a najetých kilometrů, případně stáří, tak příznivý. Pokud se vám to stane, vězte, že původní inzerované auto nikdy neexistovalo. Jednalo se jen o past, jak nalákat na prodejnu potenciální zákazníky a přesvědčit je při osobním setkání ke koupi jiného vozu.

Jak si ušetřit zbytečnou cestu k prodejci? Zadáním VIN kódu na www.zkontrolujsiauto.cz se můžete přesvědčit, zda daný vůz existuje. Pokud u inzerátu není (celý) VIN kód uveden, chtějte ho po prodejci ještě před tím, než se za ním vydáte. Pokud vám ho nebude chtít sdělit, pravděpodobně se jedná o podvod.

 

AUTOTRACER je největší databáze informací o ojetých vozidlech ve střední Evropě. Obsahuje více než miliardu záznamů, včetně milionů dat k autům dovezeným ze zahraničí. Data do něj poskytují pojišťovny, značkové i neznačkové servisy, výrobci a importéři vozidel, policie, finanční instituce, inzertní portály a řada dalších subjektů.

V systému AUTOTRACER lze na základě VIN vozidla odhalit, zda nemá auto stočený tachometr, zda a jak bylo servisované, jestli nebylo havarované a pokud ano, jaká vznikla při havárii škoda, z jaké země pochází, zda není evidované jako odcizené, jestli není zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem, jaký je skutečný rok jeho výroby a jak je vybavené, kdy bylo poprvé registrované či pro jakou zemi bylo vyrobeno a řadu dalších informací.

Komerční prezentace
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly