Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte čištění suchým ledem? Platí hlavně na rez a odstraňování nátěrů

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Technika z leteckého průmyslu pomáhá při záchraně odložených či zchátralých automobilů. Aplikace ledu je velmi jednoduchá a po práci nezůstávají žádné neekologické stopy.

Tryskání účinným abrazivním médiem je obvyklou metodou úvodní přípravy povrchu před důkladnou obnovou. Útok ostrým brusným materiálem není vhodný v případě renovovaného vozidla s původním neporušeným lakem, byť se na sériovém povrchu drží desítky let stará mastnota, špína a povrchová rez. Tradiční postup čištění není tolik šetrný jako alternativní způsob využití ledu.

Novátorský způsob odstraňování usazených nečistot probíhá pomocí ledu, což je bezpečnější proces spoléhající na pelety ze suchého ledu poháněné stlačeným vzduchem. Tryskání malých částic narušuje povrchové nečistoty od mechu, přes rez až po nevhodný podkladový nátěr či šupinatou barvu. Miniaturní ledové krystalky si poradí s klasickými defekty, přestože jsou údajně neškodné vůči lakovaným povrchům. Podklady pro vyslovená tvrzení nastřádal Dave Pickard z Harleysville, který vlastní servis ACT Dry Ice Services v Pensylvánii a od roku 1998 používá originální technologii coby ekologickou a účinnou variantu účinného čištění.

Ledový proces původně vyvinula firma Lockheed-Martin vyrábějící letadla. Opakované působení tradičního média mohlo v konečném důsledku deformovat a degradovat hliníkovou vrstvu letounů, proto klasické tryskání původním abrazivem nepřicházelo v úvahu. Američtí inženýři experimentovali s různými materiály a nejlépe se projevily účinky suchého ledu alias pevné formy oxidu uhličitého, který sublimuje na velmi nízkou teplotu -78,4 ℃. Vedení společnosti Lockheed-Martin si objev nechalo patentovat v roce 1977.

Teprve po udělení ochranné známky byly upřesněny vlastnosti prudkého proudu ledu. Tlakové mytí nebylo efektivní při odstraňování barvy, o to lépe se dařilo cíleně likvidovat všechny ostatní nežádoucí nánosy bez poškození sériového povrchu, respektive laku. Dobře spojená neporušená barva se ledem neodloupne, odletí jen kusy narušené nebo jinak poškozené, které by stejně před renovací musely pryč, objasnil Pickard.

Patent byl nakonec prodán společnosti s názvem Alpheus, která začala vyrábět zařízení na čištění suchým ledem. Otec Pickarda byl obchodním zástupcem této firmy a během kariéry prodejce poznal větší zájem o provedení ledového čištění jako o službu než o nákup specializovaných strojů. Po pár letech syn Dave využil podnikatelského záměru a začal skutečně propagovat nabídky unikátní očisty. Proces byl užitečný v komerčním odvětví, kde lidé poptávali například zničení plísní, odstranění sazí od kouře apod.

Tryskací stroje nyní vyrábí společnost Cold Jet pod dohledem Alpheusu. Přenosný čistící set dospěl do jednoduché aplikace pomocí kompresoru 185-CFM a násypky z nerezové oceli. Moderní verze zařízení váží něco málo přes 50 kg proti staršímu provedení o hmotnosti nějakých 180 kg, s nímž začínali předchůdci na konci 90. let. 

Náplň do dávkovače se dodává v izolovaných nádobách, po naplnění násypky už nic nebrání palbě na špinavý cíl. Při čištění suchý led mizí a nezanechává po sobě žádné suché či mokré zbytky. Z hlediska bezpečnosti se doporučuje respektovat běžné ochranné pomůcky nasazované při podobných činnostech. Důraz je kladen hlavně preventivně na ochranu očí, uší a dýchání.

Největší cílová skupina zákazníků jsou majitelé veteránů určených k renovaci a vlastníci řádně zchátralých aut. Oba tábory vyžadují rychlou a spolehlivou dekontaminaci vozu bez zbytečného zhoršení aktuálního stavu karoserie či podvozku. Na spodní partie aut suchý led funguje nejlépe a na konci nezůstávají žádné mastné fleky nebo odřeniny známé z běžných postupů chemického čištění. Dave Pickard si účtuje 275 dolarů za hodinu (6000 Kč) a jak sám ze zkušeností říká, na autě obvykle zvládne vše potřebné během čtyř až šesti hodin.

 

Mirek Mazal
Diskuze (0)