Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte nejaerodynamičtější Volkswagen? ARVW vzešel z ropné krize a lámal rekordy

Ondřej Mára Ondřej Mára 30. 11. 2021 • 11:00
53
Zobrazit náhledy (53)
Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 Volkswagen XL1

Aerodynamika hraje u moderních vozidel stále důležitější roli, nejaerodynamičtější vůz se znakem VW ale vznikl již v osmdesátých letech.

Ve snaze snižovat emise i spotřebu, zlepšovat dynamiku a zvyšovat dojezd elektromobilů hraje aerodynamika naprosto zásadní roli. Čím menší odpor vzduchu totiž vůz při jízdě generuje, tím méně spotřebovává energie a tišeji se pohybuje.

V průběhu uplynulých desetiletí proto automobilky experimentovaly s celou řadou vozidel extrémních tvarů, které měly poukázat na spojitost mezi odporem vzduchu a výkony. Jedním z těchto experimentů se stal také projekt ARVW, tedy Aerodynamic Research Volkswagen z roku 1980, který je dodnes nejaerodynamičtějším vozem nesoucím znak VW.

Myšlenka na stavbu vozu měla vzejít z ropné krize sedmdesátých let, přičemž cílem ARVW bylo dokázat, jak může aerodynamika v kombinaci s lehkou konstrukcí nabídnout vysokou dynamiku i za využití výkonu běžných automobilů. Rozhodně to ale nebylo snadné.

Hned první výzvou totiž bylo vmáčknout řidiče, pohonné ústrojí a čtyři kola do vozu s co možná nejmenší konstrukcí. Speciál ARVW tak ve finále měřil necelých 84 centimetrů na výšku a 110 centimetrů na šířku. Tvary vozu pak byly naprosto podřízeny co nejlepší aerodynamice.

ARVW měl proto zakrytá kola i světla, kompletně hladkou spodní stranu a malá pohyblivá křidélka, která pomáhala udržovat stabilitu ve vysokých rychlostech. Řidič se pak na trať koukal z malého kokpitu, před kterým byl umístěn odvod vzduchu přiváděného k chladiči.

Rám vozu byl vyroben z hliníku a panely karoserie z karbonu. Za řidičem byl umístěn 2,4litrový turbem přeplňovaný řadový šestiválec, který přes řetězový převod posílal na zadní kola 177 koní.

Na palubě vozu byla umístěna rovně nádrž s vodou, která byla vstřikována do sání turbodmychadla. Samotný motor tak potřeboval méně přívodů vzduchu k chlazení, přičemž hlavní chlazení obstarával chladič v přídi vozu. Vzduch byl nasáván přes příď, následně usměrněn na chladič a poté vůz opouštěl již zmiňovaným výdechem před kokpitem.

Výsledkem byl koeficient odporu vzduchu s hodnotou 0,15, což je číslo, ke kterému se produkční vozy prakticky ani nemají šanci přiblížit. V říjnu roku 1980 se pak malý tým inženýrů Volkswagen společně se špičkovým závodním jezdcem přesunul na testovací dráhu Nardo v Itálii, kde měl ARVW předvést své možnosti.

Během první hodiny vůz dosáhl rychlosti 221 mph (355,7 km/h), nakonec ale dosáhl rychlosti až 225 mil v hodině (362,1 km/h) a během pokusu si připsal hned dva světové rekordy. Na unikátní tvary a úspěchy ARVW pak v jednadvacátém století navázal Volkswagen XL-1, vyráběný v omezeném množství, který se chlubil tituly nejaerodynamičtějšího a nejúspornějšího automobilu světa.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud