Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Italská údržba svědčí i elektromobilům, říká studie

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5
6 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (54)

Stanfordská univerzita zjistila, že pro životnost baterií elektromobilů je vhodné jezdit občas i dynamicky. Trvalá nízká zátěž, ale i trvalá vysoká zátěž např. na dálnici článkům nesvědčí. Bohužel však testovali jen jedno chemické složení článků.

Termín „italská údržba“ jistě znáte – má podobný význam jako „vyhnání pavouků“, tedy dynamickou jízdu s větší zátěží motoru a vyššími otáčkami. Ukazuje se, že elektromobilům něco takového prospívá stejně jako spalovacím autům, alespoň podle studie Stanfordské univerzity.

Výzkumníci chtěli zjistit, jaký vliv mají různé jízdní styly na životnost baterie – jestli je lepší jezdit „na pana klobouka“ jen s jemným plynem, anebo naopak jezdit dynamicky. Závěr zní, že je lepší to druhé, a to výrazně. Životnost jednotlivých článků je v takovém případě až o 38 % vyšší.

Dvouleté zkoušce bylo podrobeno 92 různých bateriových článků určených pro elektromobily. Při vybíjení se simulovaly různé jízdní styly – jízda s lehkým plynem, jízda s konstantním vysokým odběrem po dálnici, i dynamická jízda s plynem na podlaze.

Nejlepších výsledků dosáhly ty články, u nichž bylo zatížení cyklováno – tedy takové, které zažívaly mix městské jízdy, jízdy konstantní rychlostí po dálnici i prudkého zrychlování. To je podle závěrů studie nejlepší cesta, jak zajistit dlouhověkost článků. Co naopak může přispět k rychlejší degradaci, je konstantní velký odběr, tedy jízda dlouhou dobu stejnou rychlostí po dálnici v rovinatém terénu.

Samozřejmě stále platí, že baterie elektromobilu není vhodné ponechávat dlouhou dobu plně nabité (na 95 či 100 %) ani hluboce vybité (pod 10 %). Nejlepší je držet se co nejblíž 50 % stavu nabití. To znamená, pokud na běžné denní pojížďky spotřebujete 30 % baterie, nejvhodnější je nabít každou noc třeba na 70 % a za den klesnout ke čtyřiceti.

Studie má ovšem jeden háček – výzkumníci použili lithium-iontové články s nikl-kobalt-hliníkovou chemií. Drtivá většina dnešních elektromobilů používá buď nikl-mangan-kobaltové, nebo lithium-železofosfátové složení.

Video placeholder
Rozhovor se Štěpánem Řehákem o konceptech značky VW na šanghajském autosalonu • Zdroj: Marek Bednář/Michal Dokoupil/Auto.cz

zdroj: InsideEVs | zdroj foto: | zdroj videa: Marek Bednář/Michal Dokoupil/Auto.cz

Vstoupit do diskuze (54)