Žvýkání za volantem pomáhá udržet koncentraci

Hlavní příčinou chyb, nehod a ztrát na životech na silnicích má na svědomí lidský faktor. Přestože dochází ke zdokonalení ve vybavení automobilů nejrůznějšími prvky aktivní i pasivní bezpečnosti, lidský faktor hraje vždy klíčovou roli a není možné ho vyloučit. Škody, které jeho vinou vznikají, jsou bohužel extrémní. „Podle dostupných statistik působí lidský faktor až 75 % nehod v leteckém provozu a více než 50 % nehod v provozu na silnicích,“ říká prof. Ing. Mirko Novák, DrSc. z Fakulty dopravní ČVUT. „Podle Evropských údajů činily ztráty na silnicích v EU v r. 2007 více než 200 miliard Euro, při čemž zahynulo přes 40 000 lidí. Vinou lidského faktoru tedy došlo ke škodám přes 100 miliard Euro a zemřelo více než 20 000 lidí,“ doplňuje profesor z Ústavu řídicí techniky a telematiky.
Řidiči nejčastěji chybují z důvodu únavy, ztráty koncentrace nebo mikrospánku. Projevy poklesu pozornosti a hrozby mikrospánku jsou velmi individuální. Řidiči mohou mít zpožděné reakce, vidět lehce rozmazaně, pociťovat sníženou orientaci na vozovce nebo úzkost při jízdě ve zúženém jízdním pruhu. Dalším signálem může rovněž být leknutí při vjezdu do osvíceného tunelu, zejména pak v noci – poukazuje to na nedostatečné soustředění a přípravu na změnu situace na vozovce.
Kromě mikrospánku jako takového představují po probuzení značné riziko také zmatečné reakce, náhlé zrychlení nebo prudká změna směru jízdy. Aby se snížilo riziko tragických nehod, měl by každý řidič před cestou dostatečně odpočívat. Kliničtí psychologové navíc konstatují, že řidič je povinen během jízdy sledovat příznaky spojené se snížením pozornosti a musí učinit potřebná opatření k zabránění nebezpečí mikrospánku.
„Nedoporučuji snažit se bojovat proti únavě pitím kávy nebo energetických nápojů,“ říká Ing. Jan Bajgar, instruktor profesionálních řidičů a autor učebnic a učebních videokazet pro řidiče kamionů. „Ty povzbudí jen krátkodobě a poté způsobí útlum. Kouření v autě také není vhodné a představuje řadu rizik. Naopak radím přerušovat jízdu (u profesionálních řidičů rozhodně častěji, než je povinností ze zákona), protáhnout se a zacvičit si, nejíst před cestou těžkou stravu a měnit polohu sezení za volantem. Ideálním řešením jsou také mentolové žvýkačky,“ dodává.
Vědecké studie potvrzují pozitivní vliv žvýkání na koncentraci za volantem. Při žvýkání se zvyšuje proudění krve do mozku, který je tak více okysličován. Žvýkání navíc není při řízení nebezpečné, protože neodvání pozornost a nerozptyluje.