Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans 2010: Kvalifikaci opanovaly Peugeoty, obsadily první čtyři místa

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Kvalifikační tréninky na slavný závod 24 hodin Le Mans se staly kořistí domácího Peugeotu, stejně jako v minulých dvou letech.

Tovární vozy se lvem ve znaku všem kvalifikacím dominovaly a na roštu jim patří první čtyři místa.

Tedy, samotný tým Peugeot Total nasazuje pouze tři z nich, poslední jede v barvách Oreca Matmut. Do první desítky se vešlo dále pouze trio Audi R15 TDI, dvojice kupé Lola-Aston Martin, které jsou vybaveny zážehovými motory a nakonec spider Oreca-AIM.

V loňském roce v jedné z lol seděli i Tomáš Enge a Jan Charouz a jen připomeňme, že v závodě skončili čtvrtí. Zda budou letos na turbodieselové peugeoty a audi stačit, ukáže až samotná vytrvalostní bitva, která pochopitelně není pouze o rychlosti, ale také o spolehlivosti. Za zmínku stojí i to, že samostatné kategorie pro benzinové a dieselové pohonné jednotky v Le Mans nejsou vypsány a ani nikdy nebyly, všechny velké prototypy jedou ve stejné třídě LMP1.

Absolutně nejrychlejší kolo zajel už v první kvalifikaci Sébastien Bourdais s Peugeotem 908 HDi-FAP startovního čísla 3. Mělo hodnotu 3 min 19.711 s a stačilo tomuto prototypu k zisku pole position. V menší kategorii LMP2 triumfoval Danny Watts s časem 3 min 33.079. Celkově jeho posádce stáje Strakka Racing patří patnáctá pozice. Jedou na voze HPD ARX 01, což je vlastně japonská Acura, která závodí za mořem. V Evropě ovšem nese zkratku HPD, jenž neznamená nic jiného než Honda Performance Development.

České fanoušky bude letos nejvíce zajímat kategorie GT1 (pro Le Mans značená LMGT1). Tam jede i Tomáš Enge na Aston Martinu DBR9 týmu Young Driver AMR. V celkovém pořadí kvalifikace mu sice patří až 31. místo, ale svou třídu vyhrál. Spolu s Christophem Nygaardem a Peterem Koxem tak mají velkou naději na triumf i v závodě. Největší konkurencí jim budou určitě Fordy GT a Corvetty C6.R, ty nasazuje Francouz Luc Alphand.

Nejslabší gétédvojky se staly kořistí Ferrari F430 GT stáje Risi Competizione, které k nejrychlejšímu času 3 min 59.233 s dovezl další bývalý pilot F1 Ital Gianmaria Bruni. Tento výkon v konečné klasifikaci znamenal 36. místo. Porsche 997 GT3 RSR odešly zatím z boje poraženy, a to i dvojicí továrních Chevroletů Corvette. Nedařilo se ani BMW M3, které také nasadila přímo mnichovská divize Motorsport.

Kdo se bude radovat ze sedmdesátých osmých celkových vavřínů na okruhu La Sarthe, se dozvíme až v neděli v 15.00. Loni to byli David Brabham, Marc Gené a Alexander Wurz s Peugeotem 908 Hdi-FAP. Francouzská značka je samozřejmě znovu největším favoritem, Davida Brabhama bychom ale v posádce hledali marně, nahradil ho Anthony Davidson. Australan ze slavné závodnické rodiny jede na další HPD týmu Highcroft Racing.

Letošní ročník 24 hodin Le Mans bude odstartován zítra ve tři hodiny odpoledne. Mimochodem, mezi účastníky je celkem 24 bývalých pilotů formule 1. Z Čechů kromě Engeho můžeme fandit i Janu Charouzovi, jejich cesty se ovšem protentokrát rozešly. Charouze totiž najdeme ve trojici s Francouzi Lahayem a Moreauem, s nimiž tvoří polovinu sestavy OAK Racing. Budou řídit vůz z dílen Henriho Pescarola s motorem Judd.

Velkou galerii najdete na Autofunu.

STARTOVNÍ ROŠT 78. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Lamy/Bourdais/PagenaudPeugeot 908 HDi-FAP3:19.711 min
2Gené/Wurz/DavidsonPeugeot 908 HDi-FAP3:20.317 min
3Montagny/Sarrazin/MinassianPeugeot 908 HDi-FAP3:20.325 min
4Panis/Lapierre/DuvalPeugeot 908 HDi-FAP3:21.192 min
5Bernhard/Dumas/RockenfellerAudi R15 TDI3:21.981 min
6Capello/Kristensen/McNishAudi R15 TDI3:22.176 min
7Fässler/Lotterer/TreluyerAudi R15 TDI3:23.605 min
8Fernandez/Mücke/PrimatLola-Aston Martin3:26.680 min
9Barazi/Hancock/TurnerLola-Aston Martin3:26.747 min
10Ayari/André/MeyrickOreca 01-AIM3:29.506 min

Aleš Dragoun
Diskuze (0)