1.10. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

A je to tady! Volkswagen není v Dieselgate sám! Dokázal ADAC.

 

Volkswagen není jedinou značkou, jejíž vozy vypouštějí v reálném světě vyšší emise než v laboratorním měření. Vyplývá to z testování ADACu.

Probíhající kauza Dieselgate ukázala slabé stránky současného měření emisí v Evropské unii, které je příliš krátké a probíhá jen v laboratorním prostředí, tudíž není obrazem reality. EU však chystá zavést nový měřicí cyklus, které má provozu v reálném prostředí blíže odpovídat. Německý autoklub ADAC zjišťoval, jak si vybrané vozy v tomto náročnějším testu vedou.

ADAC podrobil vybrané automobily stávajícímu evropskému testu NEDC, který vychází z laboratorních měření. Výsledky pak porovnal s druhým testem WLTP (někdy též nazývaný WLTC), který by v Evropské unii mohl být zaveden od roku 2017. V novém cyklu jsou automobily měřeny delší dobu, přičemž podle odborníků zjištěné hodnoty lépe odrážejí dosaženou spotřebu paliva a vypouštěné emise škodlivých látek ve skutečném prostředí.

Měření ADACu ukázalo, že množství automobilů se vznětovým motorem vypouští v cyklu WLTC výrazně vyšší emise, než tvrdí NEDC. Podle původního grafu dopadl v testu nejhůře Nissan X-Trail s turbodieselem 1.6 dCi. Japonský výrobce ale poukázal na to, že testovaný X-Trail byl předsériový exemplář, který splňoval jen normu Euro 5. Proto jej ADAC do aktualizované tabulky již nezařadil.

Takřka shodného výsledku jako X-Trail dosáhlo i Volvo S60 s dieselovou jednotkou D4. V tomto případě mluvčí Volva reagoval tvrzením, že zkoušené auto bylo porouchané (nefunkční EGR ventil) a podnik nyní celou záležitost vyšetřuje. Podle Volva se však jedná o ojedinělý problém (model V40 vybaven stejným motorem dopadl v testu ADACu výrazně lépe).

Také u dalších modelů s motorem 1.6 dCi byly naměřeny výrazně vyšší emise než v cyklu NEDC. Mezi takové vozy patří Renault Espace a Renault Grand Scénic. Množství škodlivých látek vypouštěl také Jeep Renegade s 2.0 MultiJet. Výsledky jednotlivých aut testovaných ADACem si můžete prohlédnout v grafu v galerii.

Ještě horší výsledky zaznamenaly automobily s turbodieselem splňujícím jen starší normu Euro 5. Mezi ně patří třeba Jeep Grand Cherokee s 3.0 MultiJet nebo Renault Trafic s 1.6 dCi.

Na opačném konci spektra skončily podle původního grafu Volkswagen Sharan (2.0 TDI SCR) a BMW X5 (xDrive30d), které v novém cyklu emitovaly takřka shodné množství látek jako v cyklu stávajícím. Právě u Volkswagenu je to paradox, protože jeho starší turbodiesely celou kauzu Dieselgate odstartovaly. U vybraných motorů generace EA 189 byl totiž nainstalován podvodný software, který rozpoznal měření emisí a v takovém případě motor vypouštěl méně škodlivin.

ADAC tabulku později aktualizoval a doplnil o další modely. V tomto případě zazářily BMW X6 (xDrive30d) nebo Citroën C4 (s 1.6 BlueHDi).

WLTP

World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure (WLTP) je chystaný nový cyklus měření spotřeby paliva a emisí osobních aut, na kterém pracují specialisté Evropská unie, Japonska a Indie pod vedením Ekonomické komise OSN pro Evropu (UNECE). Cílem je zavést takové měření, které bude co nejvíce odpovídat jízdě v reálném světě.

Právě kvůli snaze o co největší reálnost naměřených hodnot bude testovací cyklus trvat delší dobu, auta v něm budou „jezdit“ rychleji než dosud. Zatímco testování NEDC trvá 19 minut a 40 vteřin, měření WLTP bude půlhodinové. Ve WLTP také auto „pojede“ nejvyšší rychlostí 131,3 km/h, zatímco v NEDC je to jen 120 km/h. Také dosažená vzdálenost bude vyšší – 23,27 kilometrů proti dnešním 11,03 km. Automobily už při testu nebudu tak dlouhou dobu stát, což by mělo snížit vliv start-stop systémů na celkový výsledek.

Uvedená čísla patří pro skupinu nejsilnějších vozů, do které se však vejde většina nabízených aut. Vozidla budou rozdělena do tří kategorií, podle poměru výkonu a hmotnosti, přičemž pro každou skupinu se měřicí cyklu lehce liší. V nejvyšší skupině budou auta s více než 34 kW na tunu, což je naprostá většina osobních aut na trhu. Naopak lehké užitkové vozy budou spadat spíše do kategorie 2 (22 kW/t až 34 kW/t). Pro vozy s hybridním pohonem se pak počítá se speciálním měřicím cyklem.

Délka laboratorního měření a simulovaná délka jízdy však nejsou jedinými změnami WLTP. Použité pneumatiky podle nového cyklu nesmí být přehuštěné a zahřáté, navíc musí mít rozměry, se kterými se daný vůz skutečně prodává. Také geometrie náprav bude muset být shodná se sériovými auty.

Stanovena bude také přesná teplota při měření, a to 23 °C (dosud je to 20 až 30 °C). Motor naměřeného automobilu pak bude muset mít najeto tři až patnáct tisíc kilometrů, zatímco dnes je toto číslo je pouze přibližné (více než tři tisíce).

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun

Praha za zbylé akciové podíly v Pražských službách…

Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň

Loňská sklizeň ovoce v sadech českých ovocnářů klesla…

Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše

Veřejnost ještě pořád žije především debatami o…

Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek

Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek dostal…

 
 

Přidat názorDiskuse: A je to tady! Volkswagen není v Dieselgate…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Dnes 09:58

Výsledek souboje o nejprodávanější luxusní značku světa byl loni nakonec jasný.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

I když se Lucie Vondráčková (37) sem tam reklamám nebrání, rozhodně ale nemá nic společného se "zázračným"…

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i Krejčí. Oba ale prohráli

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i…

SOUHRN | Jakub Jeřábek si v 18. utkání za Montreal připsal premiérové body v NHL. V pondělním zápase proti New…

 

Reflex.cz

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí! Před 49 lety se upálil Jan Palach

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…