1.10. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

A je to tady! Volkswagen není v Dieselgate sám! Dokázal ADAC.

 

Volkswagen není jedinou značkou, jejíž vozy vypouštějí v reálném světě vyšší emise než v laboratorním měření. Vyplývá to z testování ADACu.

Probíhající kauza Dieselgate ukázala slabé stránky současného měření emisí v Evropské unii, které je příliš krátké a probíhá jen v laboratorním prostředí, tudíž není obrazem reality. EU však chystá zavést nový měřicí cyklus, které má provozu v reálném prostředí blíže odpovídat. Německý autoklub ADAC zjišťoval, jak si vybrané vozy v tomto náročnějším testu vedou.

ADAC podrobil vybrané automobily stávajícímu evropskému testu NEDC, který vychází z laboratorních měření. Výsledky pak porovnal s druhým testem WLTP (někdy též nazývaný WLTC), který by v Evropské unii mohl být zaveden od roku 2017. V novém cyklu jsou automobily měřeny delší dobu, přičemž podle odborníků zjištěné hodnoty lépe odrážejí dosaženou spotřebu paliva a vypouštěné emise škodlivých látek ve skutečném prostředí.

Měření ADACu ukázalo, že množství automobilů se vznětovým motorem vypouští v cyklu WLTC výrazně vyšší emise, než tvrdí NEDC. Podle původního grafu dopadl v testu nejhůře Nissan X-Trail s turbodieselem 1.6 dCi. Japonský výrobce ale poukázal na to, že testovaný X-Trail byl předsériový exemplář, který splňoval jen normu Euro 5. Proto jej ADAC do aktualizované tabulky již nezařadil.

Takřka shodného výsledku jako X-Trail dosáhlo i Volvo S60 s dieselovou jednotkou D4. V tomto případě mluvčí Volva reagoval tvrzením, že zkoušené auto bylo porouchané (nefunkční EGR ventil) a podnik nyní celou záležitost vyšetřuje. Podle Volva se však jedná o ojedinělý problém (model V40 vybaven stejným motorem dopadl v testu ADACu výrazně lépe).

Také u dalších modelů s motorem 1.6 dCi byly naměřeny výrazně vyšší emise než v cyklu NEDC. Mezi takové vozy patří Renault Espace a Renault Grand Scénic. Množství škodlivých látek vypouštěl také Jeep Renegade s 2.0 MultiJet. Výsledky jednotlivých aut testovaných ADACem si můžete prohlédnout v grafu v galerii.

Ještě horší výsledky zaznamenaly automobily s turbodieselem splňujícím jen starší normu Euro 5. Mezi ně patří třeba Jeep Grand Cherokee s 3.0 MultiJet nebo Renault Trafic s 1.6 dCi.

Na opačném konci spektra skončily podle původního grafu Volkswagen Sharan (2.0 TDI SCR) a BMW X5 (xDrive30d), které v novém cyklu emitovaly takřka shodné množství látek jako v cyklu stávajícím. Právě u Volkswagenu je to paradox, protože jeho starší turbodiesely celou kauzu Dieselgate odstartovaly. U vybraných motorů generace EA 189 byl totiž nainstalován podvodný software, který rozpoznal měření emisí a v takovém případě motor vypouštěl méně škodlivin.

ADAC tabulku později aktualizoval a doplnil o další modely. V tomto případě zazářily BMW X6 (xDrive30d) nebo Citroën C4 (s 1.6 BlueHDi).

WLTP

World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure (WLTP) je chystaný nový cyklus měření spotřeby paliva a emisí osobních aut, na kterém pracují specialisté Evropská unie, Japonska a Indie pod vedením Ekonomické komise OSN pro Evropu (UNECE). Cílem je zavést takové měření, které bude co nejvíce odpovídat jízdě v reálném světě.

Právě kvůli snaze o co největší reálnost naměřených hodnot bude testovací cyklus trvat delší dobu, auta v něm budou „jezdit“ rychleji než dosud. Zatímco testování NEDC trvá 19 minut a 40 vteřin, měření WLTP bude půlhodinové. Ve WLTP také auto „pojede“ nejvyšší rychlostí 131,3 km/h, zatímco v NEDC je to jen 120 km/h. Také dosažená vzdálenost bude vyšší – 23,27 kilometrů proti dnešním 11,03 km. Automobily už při testu nebudu tak dlouhou dobu stát, což by mělo snížit vliv start-stop systémů na celkový výsledek.

Uvedená čísla patří pro skupinu nejsilnějších vozů, do které se však vejde většina nabízených aut. Vozidla budou rozdělena do tří kategorií, podle poměru výkonu a hmotnosti, přičemž pro každou skupinu se měřicí cyklu lehce liší. V nejvyšší skupině budou auta s více než 34 kW na tunu, což je naprostá většina osobních aut na trhu. Naopak lehké užitkové vozy budou spadat spíše do kategorie 2 (22 kW/t až 34 kW/t). Pro vozy s hybridním pohonem se pak počítá se speciálním měřicím cyklem.

Délka laboratorního měření a simulovaná délka jízdy však nejsou jedinými změnami WLTP. Použité pneumatiky podle nového cyklu nesmí být přehuštěné a zahřáté, navíc musí mít rozměry, se kterými se daný vůz skutečně prodává. Také geometrie náprav bude muset být shodná se sériovými auty.

Stanovena bude také přesná teplota při měření, a to 23 °C (dosud je to 20 až 30 °C). Motor naměřeného automobilu pak bude muset mít najeto tři až patnáct tisíc kilometrů, zatímco dnes je toto číslo je pouze přibližné (více než tři tisíce).

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 
 

Přidat názorDiskuse: A je to tady! Volkswagen není v Dieselgate…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…