1.10. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

A je to tady! Volkswagen není v Dieselgate sám! Dokázal ADAC.

 

Volkswagen není jedinou značkou, jejíž vozy vypouštějí v reálném světě vyšší emise než v laboratorním měření. Vyplývá to z testování ADACu.

Probíhající kauza Dieselgate ukázala slabé stránky současného měření emisí v Evropské unii, které je příliš krátké a probíhá jen v laboratorním prostředí, tudíž není obrazem reality. EU však chystá zavést nový měřicí cyklus, které má provozu v reálném prostředí blíže odpovídat. Německý autoklub ADAC zjišťoval, jak si vybrané vozy v tomto náročnějším testu vedou.

ADAC podrobil vybrané automobily stávajícímu evropskému testu NEDC, který vychází z laboratorních měření. Výsledky pak porovnal s druhým testem WLTP (někdy též nazývaný WLTC), který by v Evropské unii mohl být zaveden od roku 2017. V novém cyklu jsou automobily měřeny delší dobu, přičemž podle odborníků zjištěné hodnoty lépe odrážejí dosaženou spotřebu paliva a vypouštěné emise škodlivých látek ve skutečném prostředí.

Měření ADACu ukázalo, že množství automobilů se vznětovým motorem vypouští v cyklu WLTC výrazně vyšší emise, než tvrdí NEDC. Podle původního grafu dopadl v testu nejhůře Nissan X-Trail s turbodieselem 1.6 dCi. Japonský výrobce ale poukázal na to, že testovaný X-Trail byl předsériový exemplář, který splňoval jen normu Euro 5. Proto jej ADAC do aktualizované tabulky již nezařadil.

Takřka shodného výsledku jako X-Trail dosáhlo i Volvo S60 s dieselovou jednotkou D4. V tomto případě mluvčí Volva reagoval tvrzením, že zkoušené auto bylo porouchané (nefunkční EGR ventil) a podnik nyní celou záležitost vyšetřuje. Podle Volva se však jedná o ojedinělý problém (model V40 vybaven stejným motorem dopadl v testu ADACu výrazně lépe).

Také u dalších modelů s motorem 1.6 dCi byly naměřeny výrazně vyšší emise než v cyklu NEDC. Mezi takové vozy patří Renault Espace a Renault Grand Scénic. Množství škodlivých látek vypouštěl také Jeep Renegade s 2.0 MultiJet. Výsledky jednotlivých aut testovaných ADACem si můžete prohlédnout v grafu v galerii.

Ještě horší výsledky zaznamenaly automobily s turbodieselem splňujícím jen starší normu Euro 5. Mezi ně patří třeba Jeep Grand Cherokee s 3.0 MultiJet nebo Renault Trafic s 1.6 dCi.

Na opačném konci spektra skončily podle původního grafu Volkswagen Sharan (2.0 TDI SCR) a BMW X5 (xDrive30d), které v novém cyklu emitovaly takřka shodné množství látek jako v cyklu stávajícím. Právě u Volkswagenu je to paradox, protože jeho starší turbodiesely celou kauzu Dieselgate odstartovaly. U vybraných motorů generace EA 189 byl totiž nainstalován podvodný software, který rozpoznal měření emisí a v takovém případě motor vypouštěl méně škodlivin.

ADAC tabulku později aktualizoval a doplnil o další modely. V tomto případě zazářily BMW X6 (xDrive30d) nebo Citroën C4 (s 1.6 BlueHDi).

WLTP

World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure (WLTP) je chystaný nový cyklus měření spotřeby paliva a emisí osobních aut, na kterém pracují specialisté Evropská unie, Japonska a Indie pod vedením Ekonomické komise OSN pro Evropu (UNECE). Cílem je zavést takové měření, které bude co nejvíce odpovídat jízdě v reálném světě.

Právě kvůli snaze o co největší reálnost naměřených hodnot bude testovací cyklus trvat delší dobu, auta v něm budou „jezdit“ rychleji než dosud. Zatímco testování NEDC trvá 19 minut a 40 vteřin, měření WLTP bude půlhodinové. Ve WLTP také auto „pojede“ nejvyšší rychlostí 131,3 km/h, zatímco v NEDC je to jen 120 km/h. Také dosažená vzdálenost bude vyšší – 23,27 kilometrů proti dnešním 11,03 km. Automobily už při testu nebudu tak dlouhou dobu stát, což by mělo snížit vliv start-stop systémů na celkový výsledek.

Uvedená čísla patří pro skupinu nejsilnějších vozů, do které se však vejde většina nabízených aut. Vozidla budou rozdělena do tří kategorií, podle poměru výkonu a hmotnosti, přičemž pro každou skupinu se měřicí cyklu lehce liší. V nejvyšší skupině budou auta s více než 34 kW na tunu, což je naprostá většina osobních aut na trhu. Naopak lehké užitkové vozy budou spadat spíše do kategorie 2 (22 kW/t až 34 kW/t). Pro vozy s hybridním pohonem se pak počítá se speciálním měřicím cyklem.

Délka laboratorního měření a simulovaná délka jízdy však nejsou jedinými změnami WLTP. Použité pneumatiky podle nového cyklu nesmí být přehuštěné a zahřáté, navíc musí mít rozměry, se kterými se daný vůz skutečně prodává. Také geometrie náprav bude muset být shodná se sériovými auty.

Stanovena bude také přesná teplota při měření, a to 23 °C (dosud je to 20 až 30 °C). Motor naměřeného automobilu pak bude muset mít najeto tři až patnáct tisíc kilometrů, zatímco dnes je toto číslo je pouze přibližné (více než tři tisíce).

Spolupracujeme s TipCars.com
Islámský svět dnes přepne do nočního režimu Islámský svět dnes přepne do nočního režimu

Postní měsíc ramadán, který začíná dnes po západu slunce,…

Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat

Byznys s rizikem se v Česku přestává vyplácet, většina…

Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje

Policie v Manchesteru oznámila, že v rámci vyšetřování…

Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu

Složitým sporem o platnost smlouvy o prodeji loterijní…

 
 

Přidat názorDiskuse: A je to tady! Volkswagen není v Dieselgate…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dnes 10:55

O víkendu se jeden další podnik evropského šampionátu cestovních vozů. Na Severní smyčce!




Blesk.cz

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec Jared Martin podlehl rakovině!

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec…

Představitel Dusty Farowa, kovbojského krále rodea a svůdce Sue Ellen Ewingové ze seriálu Dallas, Jared Martin…

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Pokud dáváte na to, co jíte, měl by být ve vašem jídelníčku zařazený i žitný kváskový chléb. Prozradíme vám 5…

 

iSport.cz

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát bude stamiliony

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát…

Přestupová bomba tiká. Patrik Schick odsouhlasil přestup do Juventusu, který se finalizuje. „Transfer může být…

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak ve stalinském Rusku!

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak…

O víkendu se rozhodne o králi české fotbalové ligy, o týden později dojde ke zvolení nového šéfa české kopané. V…

 

Reflex.cz

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka, ale hulvátská arogantní křesťanka

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka,…

Dvakrát po sobě jsem zde chválil Melanii Trump za to, že prosazuje ideál moderní emancipované ženy. Mýlil jsem…

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná mezí, je to ostuda země

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná…

Nestoudnost některých komunistických poslanců a poslankyň nezná mezí. Marta Semelová opakovaně obhajuje masového…