ADAC Test letních pneumatik (3. díl): Rozměr 195/65 R15 V
V rozměru 195/65 R15 německý autoklub ADAC otestoval 19 různých pneumatik. Všechny obstály s výjimkou čínských Wanli, které ADAC nedoporučuje. Mimochodem, tyto pneumatiky překvapivě, i když mají letní směs, mají označení Mud & Snow, což značí zimní obutí.
Patnáctipalcová kola s pneumatikami 195/65 jsou typickým obutím aut nižší střední třídy. Pořídit si je mohou majitelé Škody Octavia, Kia Cee’d, Opelu Astra, Fordu Focus, Renaultu Mégane a řady dalších aut této třídy. Zkoušený rychlostní index V představuje maximální konstrukční rychlost 240 km/h.
Vítězem jsou Pirelli P6, těsně následované Bidgestone Turanza, Vredestein Sportrac 3 a Dunlop SP Sport Fastersponse. Michelin Energy Saver se musí tentokrát spokojit s nižší známkou „doporučujeme“, danou horším výsledkem při testech na mokru. Michelinka je ale tradičně mimořádně silná v oblastech nízké spotřeby paliva a malého opotřebení. Zde ve zkoušeném rozměru jen těžko hledá konkurenci.
Metodika
Pneumatiky jsou hodnoceny podobně jako ve škole na bodové škále od 0,5 do 5,5. Do hodnocení vstupují jak objektivně měřitelné veličiny (například délka brzdné dráhy nebo hlučnost), tak subjektivní dojmy testovacích jezdců. Body jsou rozděleny do pěti kategorií, které se dělí na další kritéria. Výsledné hodnocení je jejich váženým průměrem.
Váhy jednotlivých kritérií jsou následující: jízda na suchu 20 % (jízdní stabilita 35 %, ovladatelnost 35 %, brzdění 30 %), jízda na mokru 40 % (brzdění 30%, aquaplaning 20 %, aquaplaning v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 %, jízda v kruhu 10 %), komfort, respektive hlučnost 10 % (vnější hluk 50 %, vnitřní hluk 50 %), spotřeba paliva 10 % a opotřebení 20 %.
Požadavkem na získání nejvyššího hodnocení „zvláště doporučujeme“ je známka do 2,5 za jízdu na suchu a na mokru a do 3,0 za spotřebu paliva a opotřebení. Vedle co nejlepšího skóre, potažmo co nejnižšího váženého průměru, klade ADAC důraz na vyrovnanost výsledků.
Výsledky – sucho
Na suchém asfaltu neměly žádné pneumatiky rozměru 195/65 R15 větší problémy. Jedinou slabší pneumatikou v testu jsou již zmíněné Wanli, které se pohybují ve všech disciplínách kolem poloviny bodové škály. Nejlepší na suchu jsou Bridgestone Turanza, Michelin a Continental.
Výsledky – mokro
Na mokru jsou už výsledky pneumatik více rozdílné, přesto žádná kromě Wanli v testu nepropadla. Nejlépe dopadly Vredestein, následované Pirelli, Continental a Maloya. U pneumatik Michelin Energy Saver se jejich příznivý vliv na spotřebu odrazil v delší brzdné dráze, což vyústilo v podprůměrný výsledek na mokrém povrchu. Nejnižší možnou známku získaly čínské pneumatiky Wanli, které propadly ve všech kritériích sledovaných na mokré vozovce.
Kromě špatných jízdních vlastností Wanli nepřesvědčuje ani hlučností. Naměřené hodnoty jsou sice v normách stanovených EU, hluk, který pneumatiky vydávají při jízdě, je ale podle ADAC nepříjemně hlasitý.
Spotřeba paliva
Michelin Energy Saver naplnily slib uvedený v názvu pneumatiky a dosáhly nejnižší spotřeby paliva. Ve srovnání s finskými Nokian, které mají nejvyšší spotřebu, jsou výrazně úspornější – spotřeba je nižší o 0,5 l na 100 km. To samé, co o Michelin Energy Saver, se ale už nedá říct o Firestone Firehawk Fuel Saver, které jsou co do spotřeby paliva průměrné.
Opotřebení pneumatik
Pro opotřebení pneumatik má ADAC nastavenou hranici 3,0 bodu, jinak nemá pneumatika šanci získat nejvyšší hodnocení. Řada pneumatik právě na svoji menší životnost v celkových výsledcích doplatila – pneumatiky Continental, Maloya, Yokohama a Uniroyal by nebýt nižších bodů za opotřebení dosáhly na hodnocení „zvláště doporučujeme“ místo „doporučujeme“.
ADAC Test letních pneumatik: 195/65 R15 V | |||||||
Pneumatika | známka | sucho | mokro | hluk | spotřeba paliva | opotřebení | |
Pirelli P6 | *** | 1,9 | 2,1 | 3,1 | 2,3 | 2,6 | koupit |
Bridgestone Turanza ER300 | *** | 1,5 | 2,3 | 2,8 | 2,5 | 2,7 | |
Vredestein Sportrac 3 | *** | 1,9 | 2 | 3,8 | 2,7 | 2,7 | |
Dunlop SP Sport Fastresponse | *** | 1,9 | 2,4 | 2,4 | 2,7 | 3 | koupit |
Michelin Energy Saver | ** | 1,6 | 3 | 2,4 | 1,7 | 0,8 | koupit |
Ceat Tornado | ** | 2 | 2,7 | 2,9 | 2,3 | 1,3 | |
Continental PremiumContact 2 | ** | 1,7 | 2,1 | 2,8 | 2,6 | 3,2 | koupit |
Maloya Futura Sport V | ** | 2,2 | 2,1 | 3,1 | 2,1 | 3,1 | |
Yokohama C.drive | ** | 2 | 2,2 | 2,7 | 2,5 | 3,3 | |
Fulda Carat Progresso | ** | 2,1 | 2,6 | 3,1 | 2,3 | 2,5 | |
Firestone Firehawk TZ200 FS | ** | 2 | 2,7 | 2,5 | 2,4 | 2,7 | |
Goodyear Excellence | ** | 2,4 | 2,8 | 2,9 | 2,6 | 1,9 | koupit |
Uniroyal rallye 550 | ** | 2,2 | 2,4 | 2,4 | 2,5 | 3,2 | |
Barum Bravuris 2 | ** | 2,5 | 2,8 | 2,9 | 2 | 2,8 | koupit |
Nokian V | ** | 2,2 | 2,8 | 2,7 | 2,8 | 2,9 | |
Hankook Ventus Prime K105 | ** | 2,4 | 2,9 | 3,3 | 2,3 | 3,1 | |
BFGoodrich Profiler 2 | * | 2 | 3,2 | 3,5 | 1,9 | 1,3 | |
Toyo Proxes CF1 | * | 2,1 | 3,6 | 3,4 | 2,3 | 3,1 | |
Wanli S1095 | - | 2,9 | 5,5 | 3,5 | 2,4 | 1,6 |
Legenda k hodnocení ADAC:
*** zvláště doporučujeme
** doporučujeme
* doporučujeme s výhradami
- nedoporučujeme
Nepřehlédněte |
ADAC Test letních pneumatik (1. díl): Rozměr 185/60 R14 H |
ADAC Test letních pneumatik (2. díl): Rozměr 205/55 R16 W |
ADAC Test letních pneumatik (4. díl): Rozměr 155/70 R13 T |