ADAC Test letních pneumatik (2. díl): Rozměr 205/55 R16 W

Ze zjištění ADAC vyplývá jedna podstatná informace – platí staré pořekadlo, že šetřit se nevyplatí. Konečné pořadí pneumatik totiž výrazně kopíruje jejich seřazení od nejdražší po nejlevnější. Plnohodnotné srovnání poskytují výsledky 16 pneumatik. Obutí Pirelli P7 bylo z testu úplně vyřazeno, protože hodnoty naměřené na mokru u jednotlivých sad pneumatik vykazovaly nepřiměřené rozdíly a ADAC tak nemůže ručit za spolehlivost výsledků. Goodyear OptiGrip se pracovníkům autoklubu podařilo ve stanoveném rozměru zakoupit jen s rychlostním indexem V (do 240 km/h) místo testovaného W (do 270 km/h), proto je uvedený mimo pořadí v žebříčku.
Testovaný rozměr odpovídá požadavkům na obutí u většiny současných modelů nižší střední a střední třídy. Jako příklady můžeme uvést Škodu Octavia a Superb, Volkswagen Golf a Passat, Ford Focus, Kiu Cee’d, Toyotu Auris a Avensis, Hondu Civic a Accord, BMW řady 3 nebo podstatnou část modelového portfolia značek Audi a Volvo.
Že je jízda na hranici rychlostního indexu riskantní, dokazují měření s maximální rychlostí. Pneumatika s indexem W je konstruovaná na rychlost do 270 km/h. Takovou rychlost by tedy měla po delší dobu vydržet bez poškození a po krátkou dobu snést i pohyb rychlostí nad touto hranicí. ADAC proto testoval jízdu ve 280 km/h v časovém úseku 1 minuta. U pěti značek však došlo k poškození pneumatik už při udávané rychlosti 270 km/h. U Kumho a Avonu se toto zjištění potvrdilo i při opakovaných zkouškách s dalšími sadami pneumatik.
Metodika
Pneumatiky jsou hodnoceny podobně jako ve škole na bodové škále od 0,5 do 5,5. Do hodnocení vstupují jak objektivně měřitelné veličiny (například délka brzdné dráhy nebo hlučnost), tak subjektivní dojmy testovacích jezdců. Body jsou rozděleny do pěti kategorií, které se dělí na další kritéria. Výsledné hodnocení je jejich váženým průměrem.
Váhy jednotlivých kritérií jsou následující: jízda na suchu 20 % (jízdní stabilita 35 %, ovladatelnost 35 %, brzdění 30 %), jízda na mokru 40 % (brzdění 30%, aquaplaning 20 %, aquaplaning v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 %, jízda v kruhu 10 %), komfort, respektive hlučnost 10 % (vnější hluk 50 %, vnitřní hluk 50 %), spotřeba paliva 10 % a opotřebení 20 %.
Požadavkem na získání nejvyššího hodnocení „zvláště doporučujeme“ je známka do 2,5 za jízdu na suchu a na mokru a do 3,0 za spotřebu paliva a opotřebení. Vedle co nejlepšího skóre, potažmo co nejnižšího váženého průměru, klade ADAC důraz na vyrovnanost výsledků.
Výsledky – sucho
Na suché vozovce splnily všechny pneumatiky očekávání ADAC. Nejlepších výsledků dosáhly Bridgestone Turanza a Continental, mírné nedostatky byly zjištěny u značek Maloya, Syron a Marbor. I v jejich případě jsou ale výsledky v normě. Pneumatiky Maloya Futura Sport i tak ale dosáhly v rozměru 205/55 R16 výrazně lepších výsledků než Maloya Futura Primato v rozměru 185/60 R14.
Výsledky – mokro
U testů na mokrém povrchu už jsou rozdíly mezi jednotlivými pneumatikami větší – pouze polovina z nich dosáhla přesvědčivých výsledků. Nejlepší jsou Goodyear OptiGrip a Maloya Futura Sport. Naopak průměrné výkony jinak velmi dobrých pneumatik Dunlop SP Sport Fastresponse a Semperit Speed-Life se „postaraly“ o jejich zařazení do nižší kategorie „doporučujeme“ místo „zvláště doporučujeme“.
Obdobná situace je u pneumatik Hankook, Matador a Avon, které se kvůli slabším výsledkům na mokru dostaly jen do kategorie „doporučujeme s výhradami“. Na konci výsledkové tabulky jsou pneumatiky Syron a Marbor, které mají problém s bočním vedením na mokré vozovce.
Spotřeba paliva a opotřebení pneumatik
V oblasti vlivu na spotřebu paliva opět patří čelní pozice Goodyear OptiGrip, která je postavená mimo výsledky z důvodu nevyhovujícího rychlostního indexu, krok s Goodyearem ještě drží Michelin. Rozdíly v hospodárnosti provozu s jednotlivými pneumatikami jsou velké – ty z opačného konce tabulky zvyšují spotřebu proti uvedené dvojici až o 0,4 l/100 km, tedy o 5 %.
Ještě hlubší rozdíly jsou také v životnosti pneumatik. Nejvíce se opotřebovávají Matador, ale příliš velkou porci kilometrů nevydrží ani Kumho, Avon, Marbor a Uniroyal. Naopak Michelin Primacy HP v této disciplíně exceluje, když zvládne dvojnásobný nájezd co Matador. Jediná pneumatika, která se životností blíží Michelinu, je Goodyear. ADAC vyzdvihuje, že Goodyear má zároveň vynikající vlastnosti na mokru – zpravidla totiž pneumatika s dobrým vedením na mokru znamená směs a vzorek, který se rychleji opotřebí.
ADAC Test letních pneumatik: 205/55 R16 W | |||||||
Pneumatika | známka | sucho | mokro | hluk | spotřeba paliva | opotřebení | |
Michelin Primacy HP | *** | 1,6 | 2,5 | 2,8 | 2,3 | 0,9 | koupit |
Continental PremiumContact 2 | *** | 1,4 | 2,2 | 3,2 | 2,9 | 2,4 | koupit |
Nokian Z G2 | *** | 1,7 | 2,2 | 3 | 2,9 | 2,5 | koupit |
Bridgestone Turanza ER300 | *** | 1,4 | 2,5 | 3 | 2,6 | 2,4 | koupit |
Firestone TZ 300 a | *** | 2 | 2,2 | 2,9 | 2,8 | 2,9 | |
Dunlop SP Sport Fastresponse | ** | 1,7 | 2,8 | 3 | 2,6 | 1,7 | koupit |
Maloya Futura Sport W | ** | 2,8 | 1,7 | 3,5 | 2,3 | 2,9 | |
Uniroyal Rainsport 2 | ** | 1,7 | 2,2 | 3 | 2,5 | 3,2 | koupit |
Fulda Carat Exellero | ** | 2,3 | 1,9 | 3,1 | 3,2 | 3 | |
Semperit Speed-Life | ** | 2,3 | 2,6 | 2,7 | 2,7 | 2,4 | koupit |
Kumho Ecsta HM KH31 | ** | 2,5 | 2,3 | 2,8 | 2,7 | 3,4 | |
Hankook Ventus Prime K105 | * | 1,9 | 3,4 | 3 | 2,3 | 2,1 | |
Matador Ultra Sport Hectorra 2 | * | 2 | 3,2 | 2,9 | 2,4 | 3,9 | |
Avon ZV 5 | * | 2,3 | 3,4 | 3,3 | 2,2 | 3,3 | |
Mabor Sport-Jet 2 | - | 2,7 | 3,6 | 2,5 | 2,3 | 3,2 | |
Syron Race 1 | - | 2,6 | 3,7 | 3 | 2,4 | 3 | |
Goodyear OptiGrip (rychlostní index V) | *** | 2,2 | 1,6 | 3,1 | 2,2 | 1,2 | koupit |
Další pneumatiky nakupte na www.pneumatiky.cz. Nejspolehlivější prodejce v ČR - internetový obchod Pneumatiky.cz nabízí nejširší výběr pneumatik, alu disků, ocelových disků, sněhových řetězů a doplňkového sortimentu od více než 45 výrobců. Samozřejmostí je nejkratší možná doba dodání a garantovaná kvalita služeb. Pneumatiky.cz vítěz kvality Shop Roku 2010 v kategorii Auto-Moto.
Legenda k hodnocení ADAC:
*** zvláště doporučujeme
** doporučujeme
* doporučujeme s výhradami
- nedoporučujeme