Aeromobil 2.5: Slováci mají létající automobil!
Aktuálně se funkční létající automobil objevuje na Slovensku. Aeromobil 2.5, jak se výtvor jmenuje, byl představen v září 2013 na konferenci SAE Aerotech v Montrealu a jak jeho název napovídá, je evolucí dvojky, která se rodila dlouhých patnáct let. Sám má však za sebou pouhé tři roky vývoje.
Designér a konstruktér Štefan Klein není v oboru žádným nováčkem, konstrukcí aeromobilů se zabývá již od počátku poslední dekády minulého století. Sám Klein připustil, že na světě není jediný, komu podobná myšlenka nedává spát. Americká Terrafugia Transition je však založena na jiném principu. Aeromobil se může pohybem a otáčením změnit z auta na letadlo. je pochopitelně patentovaný a zájem o něj projevil i americký Úřad pro letectví a kosmonautiku, tedy NASA. Ten v současnosti podporuje individuální leteckou dopravu a takovýhle projekt nemůže zůstat stranou jeho pozornosti.
Oficiálně třetí, podle označení však dvouapůltá generace Aeromobilu létá a jezdí. Základním stavebním kamenem je ocelový rám, na kterém spočívá karbonová karoserie. I s křídly je stroj široký osm a dlouhý šest metrů. Křídla jsou skládací, bez nich měří létající auto do šířky pouhých 1,6 m. Délka mu samozřejmě zůstává shodná, přičemž celé neváží ani půl tuny, přesně 450 kg. Je to takový ultralight, který se může prohánět i po silnici. Vejdou se do něj dva lidé.
Aeromobil je poháněn vodou a vzduchem chlazeným čtyřdobým čtyřválcem Rotax 912, přesnější technické parametry agregátu zveřejněny nebyly. Existují dvě verze: s objemem těsně přes 1,2 l a 82 k, respektive větší a výkonnější 1,35litrová se 102 k. Na silnici umí upalovat přes 160 km/h a spotřebuje 7,5 l benzinu na 100 km. Maximální dojezd je 500 km. Aby se odpíchl od země, musí jet po runwayi alespoň stotřicítkou. Ve vzduchu dokáže letět i přes 200 km/h, minimální rychlost mimo pevnou zem je pak 60 km/h. A spotřeba? 15 litrů za hodinu, ve vzduchu navíc vydrží až sedm stovek kilometrů. Kam až dostoupá, to ale nevíme.
Chystá se i Aeromobil 3, který se zřejmě v roce 2014 začne malosériově vyrábět. Kolik bude stát, je také v tuto chvíli tajné. Ovšem je to pochopitelně kuriozitka pro bohaté. Hlavně Američany, protože soukromé létání je za mořem více rozšířené než na starém kontinentu. Na silnici se bude pohybovat jako normální vozidlo a ve vzduchu jako letadlo. Podle počítačové podoby je to ale stále futuristický dopravní prostředek se vzhůru výklopnou kabinou, který z horního pohledu nejvíce připomíná rybu.