TEST Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTDM Q4 - těžké rozhodnutí
Při znalostech závěrů prvního testu současného Sportwagonu jsme tentokrát zaměřili pozornost na vrchol nabídky dieselových verzí. U Alfy Romeo je jím už léta pětiválec o objemu 2,4 l. V současné generaci Alf střední třídy je kombi v nabídce s pohonem předních nebo všech kol. Teorie říká, že vysoký točivý moment je optimálně přenášen jen všemi koly. Má však vyspělejší hnací ústrojí pouze výhody?
Dva objemy, čtyři výkonové verze
Současná nabídka vznětových motorů v Alfách 159 se skládá ze čtyř výkonových stupňů. První dva jsou postaveny na čtyřválci 1910 cm3, s 8 nebo 16 ventily, další dva pak na pětiválci 2387 cm3, dodávaném výhradně se čtyřventilovým rozvodem. Přehled parametrů jednotlivých dieselových aplikací je v následující tabulce.
Alfa Romeo 159 SW - přehled modelové řady (dieselové motory) | |||||
Motor | 1.9 JTDM | 1.9 JTDM/Q-Tronic | 2.4 JTDM Q-Tronic | 2.4 JTDM | 2.4 JTDM Q4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1910 | 1910 | 2387 | 2387 | 2387 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 5/4 | 5/4 | 5/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 88/4000 | 110/4000 | 147/4000 | 154/4000 | 154/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 280/2000 | 320/2000 | 400/2000 | 400/1500 | 400/1500 |
Max. rychlost [km/h] | 191 | 210/207 | 224 | 230 | 226 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,0 | 9,4/9,6 | 8,4 | 8,2 | 8,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,0/7,1 | 8 | 6,8 | 7,5 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1650 | 1660/1665 | 1775 | 1755 | 1815 |
Italská značka z Milána letos v tichosti vylepšila přeplňovaný pětiválec a v polovině roku jej také začala prodávat na českém trhu. Vyváženost šestiválcových konstrukcí zatím skupina Fiat Auto nabídnout nemůže, ale pětiválcové srdce patří k těm nejsilnějším ve své objemové kategorii.
Výkonová špička je dnes na 154 kW při 4000 ot./min místo původních 147 kW při 4000 ot./min. Točivý moment má stejné maximum 400 Nm, ale jeho nástup je rychlejší, když je k dispozici ne od původních 2000 ot./min, ale již od 1500 ot./min.
Ach ta hmota…
Jak je vidět z tabulky, problém stopadesátdevítky se jmenuje hmotnost. Tabulková hodnota verze Q4 činí 1815 kg, námi testovaný exemplář měl v technickém průkazu ještě o další desítky kg vyšší hodnotu. Ta je srovnatelná s o třídu většími šestiválcovými kombi Audi A6 Avant nebo BMW 5 touring, pokud vždy srovnáváme verze s pohonem všech kol. Octavia 4x4 se čtyřválcem 2.0 TDI je o 9 cm kratší, ale o téměř 200 kg lehčí.
Také při jízdě je hmotnostní handicap znát. Papírově skvělý motor se projevuje velmi umírněně. Karoserie vykazuje při extrémní jízdě velké náklony. A právě tady - v zatáčkách - by měl přijít ke slovu vyspělý systém pohonu s mezinápravovým diferenciálem Torsen C. Jenže vlivy rotujících hmot a vysoké točivé a ohybové momenty jsou zřejmě na aktuální konstrukci karoserie příliš. Precizní kinematika čtyřprvkové přední nápravy a víceprvkové zadní nápravy se rozplyne nad příliš vysokým zatížením, které o nějaký ten milimetr změní polohu uložení náprav v karoserii a Alfa najednou nejede tam, kam má. Ano, to by asi bylo možné vyřešit další výztuhou, ale to se pak pohybujeme po šroubovici tuhosti karoserie, jízdní dynamiky a zvyšování výkonu motoru, kterou v Miláně rozhodně nechtěli dále vytáčet…
Q4: proč ano a proč ne
alfaromeo testy strednitrida Silné turbodiesely nad přední nápravou nejsou z hlediska přenosu sil na silnici právě optimální řešení. Z hlediska rozjezdu z klidu je tedy u naší Alfy všechno v pořádku. Po prokluzu ani památky. Stejně tak kola natočená do zatáčky a náhlé přidání plynu nejsou s Q4 žádnou trakční tragédií, ale jen běžným a snadno zvládnutelným úkolem. I Q4, za které zaplatíte 70 tisíc korun, ale má své mouchy. Technicky neexistuje mnoho lepších konfigurací pohonu všech kol, ale Alfa bohužel ukázala, že špičková technika sama o sobě nestačí. Rychlé průjezdy zatáčkami, které by měly být potěšením, jsou ve skutečnosti provázeny nezbytnými korekcemi směru jízdy a to nejen na děravém povrchu. Vůle, které jsme v systému 4x4 u prakticky nového vozu zaznamenali, kazí i při klidné jízdě dojem z jinak příjemného řazení. Popojíždění po městě s častým řazením z prvního na druhý rychlostní stupeň je nejvíce problematickou partiturou, s níž se budete setkávat dnes a denně. Velký přední převis odsuzuje tuto Alfu do role silniční čtyřkolky. Nástupce Crosswagonu, odvozený ze stopadesátdevítky by byl vítaným zpestřením nabídky.
Pět válců a dvacet ventilů
…pod kapotou společně rozehrávají překvapivě hlasitý live koncert se specifickým aranžmá. V prvé řadě zapomeňte na úsporný provoz. Dostat se s pětiválcovou Alfou pod 7 l/100 km je prakticky nemožné, svižnější jízda po dálnici znamená odběr 9 až 10 l/100 km a ve městě si zvyknete na 11-12 l/100 km. Akcelerace je zpočátku provázena typickými problémy se zhasínáním motoru, protože netrénovaný řidič je překvapený z neochoty motoru ke spolupráci těsně nad volnoběhem, vystřídaným krátce na to extrémně horlivou touhou po akceleraci. Maximum točivého momentu nastupuje podle údajů výrobce už v 1500 ot/min, ale přesto je těžké automobil ovládnout. Aby byly reakce motoru okamžité, je nezbytné setrvávat mezi 2000 a 3500 ot./min, mimo toto otáčkové pásmo je díky zpřevodování dynamika jen průměrná. V nízkých otáčkách a rychlostech vám bude dělat společnost poněkud traktorový zvuk pětiválce se vstřikováním common-rail, na dálnici to bude už jen převažující valivý hluk od širokých pneumatik.
Italský mobiliář
Interiér stopadesátdevítek zůstává i po implementaci pohonu všech kol beze změn. Za ceny vyšší než u „tuctové“ konkurence dostáváte robustně postavený interiér, zařízený v aktuálním stylu černých měkčených plastů a hliníkových doplňků. Materiály působí sebevědomě, zpracování nemá chybu, některá řešení ale ano. Nízko umístěný ovládací panel samočinné klimatizace je po zařazení lichých převodových stupňů nedostupný, místa nad hlavou nemá řidič v relativně velkém kombi příliš mnoho. Zavazadlový prostor má mírně podprůměrný objem 445-1235 l, ale více překáží jeho vysoká nakládací hrana a malý vstupní otvor.
Závěr
Platit za pohon všech kol Q4 se z hlediska jízdní dynamiky, spotřeby i získané radosti z jízdy jeví jako nesmyslné rozhodnutí. Když už investujete nemalou částku do pohonu všech kol, budete mít jistotu rozjezdu bez prokluzu, aniž by vás umírňoval elektronický „zpomalovač“. Kdo ale chce jezdit rychle a přitom úsporně, zvolí zřejmě čtyřválec 1,9 JTDM (110 kW). Ani v jednom z parametrů nemá na pětiválec, ale výrazně nižší spotřebu a akceptovatelnou jízdní ztrátu na silnější provedení, bohatě vyváží výrazně nižší cena.
První cena vozu | 836.000,-Kč (1,9 JTS, 118 kW, Medium) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.056.000,-Kč (2,4 JTDM, 154 kW, Medium) |
Základní cena testovaného vozu | 1.171.000,-Kč (2,4 JTDM, 154 kW, High) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.236.500,-Kč (2,4 JTDM, 154 kW, High) |
Související články:
- Test Alfa Romeo 159 3.2 V6 4x4 - cena za trakci
- Test Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS - radost z pohybu
Plusy
- atraktivní design
- dobře zpracovaný interiér
- příjemná sedadla
- výkonný motor
- bezproblémový přenos síly na vozovku
Minusy
- vysoká pohotovostní hmotnost
- horší přístupnost ovladačů panelu klimatizace
- vyšší spotřeba
- pohon všech kol nepřináší takovou stabilitu v zatáčkách, jakou očekáváte
- nízká užitečná hmotnost