Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTDM Q4 - těžké rozhodnutí

Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTDM Q4 - těžké rozhodnutí

 
 

Automobily se silným turbodieselem - s velkým točivým momentem - mívají problémy s využitím síly, která je k dispozici. Teorie říká, že nejlepším řešením je v tom případě pohon všech kol. Jaká je praxe?

Při znalostech závěrů prvního testu současného Sportwagonu jsme tentokrát zaměřili pozornost na vrchol nabídky dieselových verzí. U Alfy Romeo je jím už léta pětiválec o objemu 2,4 l. V současné generaci Alf střední třídy je kombi v nabídce s pohonem předních nebo všech kol. Teorie říká, že vysoký točivý moment je optimálně přenášen jen všemi koly. Má však vyspělejší hnací ústrojí pouze výhody?

obrázek [555 x 254]
 

Dva objemy, čtyři výkonové verze

Současná nabídka vznětových motorů v Alfách 159 se skládá ze čtyř výkonových stupňů. První dva jsou postaveny na čtyřválci 1910 cm3, s 8 nebo 16 ventily, další dva pak na pětiválci 2387 cm3, dodávaném výhradně se čtyřventilovým rozvodem. Přehled parametrů jednotlivých dieselových aplikací je v následující tabulce.

Alfa Romeo 159 SW - přehled modelové řady (dieselové motory)
Motor1.9 JTDM1.9 JTDM/Q-Tronic2.4 JTDM Q-Tronic2.4 JTDM2.4 JTDM Q4
Zdvihový objem [cm3]19101910238723872387
Válce/ventily4/44/45/45/45/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]88/4000110/4000147/4000154/4000154/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]280/2000320/2000400/2000400/1500400/1500
Max. rychlost [km/h]191210/207224230226
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,09,4/9,68,48,28,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,0/7,186,87,5
Pohotovostní hmotnost [kg]16501660/1665177517551815

Italská značka z Milána letos v tichosti vylepšila přeplňovaný pětiválec a v polovině roku jej také začala prodávat na českém trhu. Vyváženost šestiválcových konstrukcí zatím skupina Fiat Auto nabídnout nemůže, ale pětiválcové srdce patří k těm nejsilnějším ve své objemové kategorii.

obrázek [555 x 312]
 

Výkonová špička je dnes na 154 kW při 4000 ot./min místo původních 147 kW při 4000 ot./min. Točivý moment má stejné maximum 400 Nm, ale jeho nástup je rychlejší, když je k dispozici ne od původních 2000 ot./min, ale již od 1500 ot./min.

Ach ta hmota…

Jak je vidět z tabulky, problém stopadesátdevítky se jmenuje hmotnost. Tabulková hodnota verze Q4 činí 1815 kg, námi testovaný exemplář měl v technickém průkazu ještě o další desítky kg vyšší hodnotu. Ta je srovnatelná s o třídu většími šestiválcovými kombi Audi A6 Avant nebo BMW 5 touring, pokud vždy srovnáváme verze s pohonem všech kol. Octavia 4x4 se čtyřválcem 2.0 TDI je o 9 cm kratší, ale o téměř 200 kg lehčí.

Také při jízdě je hmotnostní handicap znát. Papírově skvělý motor se projevuje velmi umírněně. Karoserie vykazuje při extrémní jízdě velké náklony. A právě tady - v zatáčkách - by měl přijít ke slovu vyspělý systém pohonu s mezinápravovým diferenciálem Torsen C. Jenže vlivy rotujících hmot a vysoké točivé a ohybové momenty jsou zřejmě na aktuální konstrukci karoserie příliš. Precizní kinematika čtyřprvkové přední nápravy a víceprvkové zadní nápravy se rozplyne nad příliš vysokým zatížením, které o nějaký ten milimetr změní polohu uložení náprav v karoserii a Alfa najednou nejede tam, kam má. Ano, to by asi bylo možné vyřešit další výztuhou, ale to se pak pohybujeme po šroubovici tuhosti karoserie, jízdní dynamiky a zvyšování výkonu motoru, kterou v Miláně rozhodně nechtěli dále vytáčet…

Q4: proč ano a proč ne

obrázek [300 x 321] Silné turbodiesely nad přední nápravou nejsou z hlediska přenosu sil na silnici právě optimální řešení. Z hlediska rozjezdu z klidu je tedy u naší Alfy všechno v pořádku. Po prokluzu ani památky. Stejně tak kola natočená do zatáčky a náhlé přidání plynu nejsou s Q4 žádnou trakční tragédií, ale jen běžným a snadno zvládnutelným úkolem. I Q4, za které zaplatíte 70 tisíc korun, ale má své mouchy. Technicky neexistuje mnoho lepších konfigurací pohonu všech kol, ale Alfa bohužel ukázala, že špičková technika sama o sobě nestačí. Rychlé průjezdy zatáčkami, které by měly být potěšením, jsou ve skutečnosti provázeny nezbytnými korekcemi směru jízdy a to nejen na děravém povrchu. Vůle, které jsme v systému 4x4 u prakticky nového vozu zaznamenali, kazí i při klidné jízdě dojem z jinak příjemného řazení. Popojíždění po městě s častým řazením z prvního na druhý rychlostní stupeň je nejvíce problematickou partiturou, s níž se budete setkávat dnes a denně. Velký přední převis odsuzuje tuto Alfu do role silniční čtyřkolky. Nástupce Crosswagonu, odvozený ze stopadesátdevítky by byl vítaným zpestřením nabídky.

Pět válců a dvacet ventilů

…pod kapotou společně rozehrávají překvapivě hlasitý live koncert se specifickým aranžmá. V prvé řadě zapomeňte na úsporný provoz. Dostat se s pětiválcovou Alfou pod 7 l/100 km je prakticky nemožné, svižnější jízda po dálnici znamená odběr 9 až 10 l/100 km a ve městě si zvyknete na 11-12 l/100 km. Akcelerace je zpočátku provázena typickými problémy se zhasínáním motoru, protože netrénovaný řidič je překvapený z neochoty motoru ke spolupráci těsně nad volnoběhem, vystřídaným krátce na to extrémně horlivou touhou po akceleraci. Maximum točivého momentu nastupuje podle údajů výrobce už v 1500 ot/min, ale přesto je těžké automobil ovládnout. Aby byly reakce motoru okamžité, je nezbytné setrvávat mezi 2000 a 3500 ot./min, mimo toto otáčkové pásmo je díky zpřevodování dynamika jen průměrná. V nízkých otáčkách a rychlostech vám bude dělat společnost poněkud traktorový zvuk pětiválce se vstřikováním common-rail, na dálnici to bude už jen převažující valivý hluk od širokých pneumatik.

obrázek [555 x 395]
 

Italský mobiliář

Interiér stopadesátdevítek zůstává i po implementaci pohonu všech kol beze změn. Za ceny vyšší než u „tuctové“ konkurence dostáváte robustně postavený interiér, zařízený v aktuálním stylu černých měkčených plastů a hliníkových doplňků. Materiály působí sebevědomě, zpracování nemá chybu, některá řešení ale ano. Nízko umístěný ovládací panel samočinné klimatizace je po zařazení lichých převodových stupňů nedostupný, místa nad hlavou nemá řidič v relativně velkém kombi příliš mnoho. Zavazadlový prostor má mírně podprůměrný objem 445-1235 l, ale více překáží jeho vysoká nakládací hrana a malý vstupní otvor.

obrázek [555 x 305]
 

Závěr

Platit za pohon všech kol Q4 se z hlediska jízdní dynamiky, spotřeby i získané radosti z jízdy jeví jako nesmyslné rozhodnutí. Když už investujete nemalou částku do pohonu všech kol, budete mít jistotu rozjezdu bez prokluzu, aniž by vás umírňoval elektronický „zpomalovač“. Kdo ale chce jezdit rychle a přitom úsporně, zvolí zřejmě čtyřválec 1,9 JTDM (110 kW). Ani v jednom z parametrů nemá na pětiválec, ale výrazně nižší spotřebu a akceptovatelnou jízdní ztrátu na silnější provedení, bohatě vyváží výrazně nižší cena.

První cena vozu836.000,-Kč (1,9 JTS, 118 kW, Medium)
První cena vozu s testovanou motorizací1.056.000,-Kč (2,4 JTDM, 154 kW, Medium)
Základní cena testovaného vozu1.171.000,-Kč (2,4 JTDM, 154 kW, High)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.236.500,-Kč (2,4 JTDM, 154 kW, High)

Související články:

Plusy

  • atraktivní design
  • dobře zpracovaný interiér
  • příjemná sedadla
  • výkonný motor
  • bezproblémový přenos síly na vozovku

Minusy

  • vysoká pohotovostní hmotnost
  • horší přístupnost ovladačů panelu klimatizace
  • vyšší spotřeba
  • pohon všech kol nepřináší takovou stabilitu v zatáčkách, jakou očekáváte
  • nízká užitečná hmotnost
Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTDM Q4

Cena v základní výbavě: 1 171 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 236 500 Kč

Základní výbava:centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS + EBD + ASR + MSR + HILL HOLDER + BRAKE ASSIST + VDC, přední, boční, hlavové airbagu, kolenní airbagu řidiče, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, mlhovky, automatická dvouzónová klimatizace, multifunkční volant, volant a hlavice řadící páky v kůži, interiér Alfatex, světelný paket 2 (Senzory: mlhový, pachový, stmívání a dešťový + aut. zaclonitelné vnitřní zpětné zrcátko), deaktivace airbagu spolujezdce, opěrka hlavy a tříbodový bezpečnostní pás pro pátého cestujícího, rádio Blaupunkt s CD + 6 repro, 17“ kola z lehkých slitin, tempomat

Výbava testovaného vozu:Autorádio s CD a MP3 přehrávačem (+13.500,-Kč), elektricky ovládaná sedadla (+32.000,-), bixenonové světlomety (+20.000,-).

OPEC se dohodl na prodloužení omezení těžby OPEC se dohodl na prodloužení omezení těžby

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) se rozhodla…

Policie v Manchesteru zasahuje v jedné z ulic Policie v Manchesteru zasahuje v jedné z ulic

Manchesterská policie na twitteru oznámila, že na jedné z…

ČSSD chce Babišův návrh rozpočtu upravit, chybí v něm miliardy ČSSD chce Babišův návrh rozpočtu upravit, chybí v něm miliardy

Návrh rozpočtu, jak ho připravil bývalý ministr financí…

Egypt zablokoval 21 webů, včetně Al-Džazíry a Huffington Post Egypt zablokoval 21 webů, včetně Al-Džazíry a Huffington Post

Egypt zablokoval 21 webových stránek, včetně té, která…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTDM Q4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2387
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10 / 6 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1235
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1835 / 425
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4860
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1422
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTDM Q4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,57
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží

Chudák Alfa Romeo 159 SW! V rukou ji měl „řidič“, který…

Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013 Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013

Místo Alfy Romeo 159 se v továrně v Neapoli bude vyrábět…

 



 
Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Dnes 10:51

SUV Karoq prý cílí na trochu jinou klientelu, než dosavadní yeti. A co by jeho majitelé říkali na stylovější variantu s klesající zádí?




Blesk.cz

Kuchař Ridi potí krev kvůli Hunčárové: Tvrdě dře v ringu

Kuchař Ridi potí krev kvůli Hunčárové: Tvrdě dře v ringu

Udělal by pro ni snad úplně všechno. Poblázněný Emanuele Ridi (43) nerozmazluje Lucii Hunčárovou (31) jen…

Hrůzná nehoda na D1: Dodávku sešrotovaly kamiony, řidič je v kritickém stavu

Hrůzná nehoda na D1: Dodávku sešrotovaly kamiony,…

Nehoda pěti nákladních automobilů na prvním kilometru dálnice D1 směrem do centra zastavila veškerou dopravu. Na…

 

iSport.cz

Triumf United! Zlatana zaujal vtipný vzkaz, Mourinho se smál kritice

Triumf United! Zlatana zaujal vtipný vzkaz, Mourinho…

Tohle si pořádně užili! Fotbalisté Manchesteru United porazili Ajax 2:0 a vyhráli Evropskou ligu. Nadšení byli…

Plzeň na lovu! Z Brna získá Řezníčka, prioritou je sparťan Čermák

Plzeň na lovu! Z Brna získá Řezníčka, prioritou je…

Plzeň je stále v boji o titul, mužstvo se chystá na sobotní ligové finále proti Jihlavě. Klubové kanceláře ve…

 

Reflex.cz

Pamela Andersonová: Bývalá sexy plavčice přijela do Cannes zabít nudu. A nikdo ji nepoznal

Pamela Andersonová: Bývalá sexy plavčice přijela do…

Nebýt médií, která u červených koberců dostávají nápovědu v podobě fotek se jmény hvězd, prošla by Pamela…

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův čtyřkilometrový kolos nepřivítal jediného hosta

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův…

Sklony k megalomanii jsou typické pro takřka všechny diktátory a nacistický vůdce nebyl žádnou výjimkou. Už jen…