Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTDM Q4 - těžké rozhodnutí

Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTDM Q4 - těžké rozhodnutí

 
 

Automobily se silným turbodieselem - s velkým točivým momentem - mívají problémy s využitím síly, která je k dispozici. Teorie říká, že nejlepším řešením je v tom případě pohon všech kol. Jaká je praxe?

Při znalostech závěrů prvního testu současného Sportwagonu jsme tentokrát zaměřili pozornost na vrchol nabídky dieselových verzí. U Alfy Romeo je jím už léta pětiválec o objemu 2,4 l. V současné generaci Alf střední třídy je kombi v nabídce s pohonem předních nebo všech kol. Teorie říká, že vysoký točivý moment je optimálně přenášen jen všemi koly. Má však vyspělejší hnací ústrojí pouze výhody?

obrázek [555 x 254]
 

Dva objemy, čtyři výkonové verze

Současná nabídka vznětových motorů v Alfách 159 se skládá ze čtyř výkonových stupňů. První dva jsou postaveny na čtyřválci 1910 cm3, s 8 nebo 16 ventily, další dva pak na pětiválci 2387 cm3, dodávaném výhradně se čtyřventilovým rozvodem. Přehled parametrů jednotlivých dieselových aplikací je v následující tabulce.

Alfa Romeo 159 SW - přehled modelové řady (dieselové motory)
Motor1.9 JTDM1.9 JTDM/Q-Tronic2.4 JTDM Q-Tronic2.4 JTDM2.4 JTDM Q4
Zdvihový objem [cm3]19101910238723872387
Válce/ventily4/44/45/45/45/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]88/4000110/4000147/4000154/4000154/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]280/2000320/2000400/2000400/1500400/1500
Max. rychlost [km/h]191210/207224230226
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,09,4/9,68,48,28,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,0/7,186,87,5
Pohotovostní hmotnost [kg]16501660/1665177517551815

Italská značka z Milána letos v tichosti vylepšila přeplňovaný pětiválec a v polovině roku jej také začala prodávat na českém trhu. Vyváženost šestiválcových konstrukcí zatím skupina Fiat Auto nabídnout nemůže, ale pětiválcové srdce patří k těm nejsilnějším ve své objemové kategorii.

obrázek [555 x 312]
 

Výkonová špička je dnes na 154 kW při 4000 ot./min místo původních 147 kW při 4000 ot./min. Točivý moment má stejné maximum 400 Nm, ale jeho nástup je rychlejší, když je k dispozici ne od původních 2000 ot./min, ale již od 1500 ot./min.

Ach ta hmota…

Jak je vidět z tabulky, problém stopadesátdevítky se jmenuje hmotnost. Tabulková hodnota verze Q4 činí 1815 kg, námi testovaný exemplář měl v technickém průkazu ještě o další desítky kg vyšší hodnotu. Ta je srovnatelná s o třídu většími šestiválcovými kombi Audi A6 Avant nebo BMW 5 touring, pokud vždy srovnáváme verze s pohonem všech kol. Octavia 4x4 se čtyřválcem 2.0 TDI je o 9 cm kratší, ale o téměř 200 kg lehčí.

Také při jízdě je hmotnostní handicap znát. Papírově skvělý motor se projevuje velmi umírněně. Karoserie vykazuje při extrémní jízdě velké náklony. A právě tady - v zatáčkách - by měl přijít ke slovu vyspělý systém pohonu s mezinápravovým diferenciálem Torsen C. Jenže vlivy rotujících hmot a vysoké točivé a ohybové momenty jsou zřejmě na aktuální konstrukci karoserie příliš. Precizní kinematika čtyřprvkové přední nápravy a víceprvkové zadní nápravy se rozplyne nad příliš vysokým zatížením, které o nějaký ten milimetr změní polohu uložení náprav v karoserii a Alfa najednou nejede tam, kam má. Ano, to by asi bylo možné vyřešit další výztuhou, ale to se pak pohybujeme po šroubovici tuhosti karoserie, jízdní dynamiky a zvyšování výkonu motoru, kterou v Miláně rozhodně nechtěli dále vytáčet…

Q4: proč ano a proč ne

obrázek [300 x 321] Silné turbodiesely nad přední nápravou nejsou z hlediska přenosu sil na silnici právě optimální řešení. Z hlediska rozjezdu z klidu je tedy u naší Alfy všechno v pořádku. Po prokluzu ani památky. Stejně tak kola natočená do zatáčky a náhlé přidání plynu nejsou s Q4 žádnou trakční tragédií, ale jen běžným a snadno zvládnutelným úkolem. I Q4, za které zaplatíte 70 tisíc korun, ale má své mouchy. Technicky neexistuje mnoho lepších konfigurací pohonu všech kol, ale Alfa bohužel ukázala, že špičková technika sama o sobě nestačí. Rychlé průjezdy zatáčkami, které by měly být potěšením, jsou ve skutečnosti provázeny nezbytnými korekcemi směru jízdy a to nejen na děravém povrchu. Vůle, které jsme v systému 4x4 u prakticky nového vozu zaznamenali, kazí i při klidné jízdě dojem z jinak příjemného řazení. Popojíždění po městě s častým řazením z prvního na druhý rychlostní stupeň je nejvíce problematickou partiturou, s níž se budete setkávat dnes a denně. Velký přední převis odsuzuje tuto Alfu do role silniční čtyřkolky. Nástupce Crosswagonu, odvozený ze stopadesátdevítky by byl vítaným zpestřením nabídky.

Pět válců a dvacet ventilů

…pod kapotou společně rozehrávají překvapivě hlasitý live koncert se specifickým aranžmá. V prvé řadě zapomeňte na úsporný provoz. Dostat se s pětiválcovou Alfou pod 7 l/100 km je prakticky nemožné, svižnější jízda po dálnici znamená odběr 9 až 10 l/100 km a ve městě si zvyknete na 11-12 l/100 km. Akcelerace je zpočátku provázena typickými problémy se zhasínáním motoru, protože netrénovaný řidič je překvapený z neochoty motoru ke spolupráci těsně nad volnoběhem, vystřídaným krátce na to extrémně horlivou touhou po akceleraci. Maximum točivého momentu nastupuje podle údajů výrobce už v 1500 ot/min, ale přesto je těžké automobil ovládnout. Aby byly reakce motoru okamžité, je nezbytné setrvávat mezi 2000 a 3500 ot./min, mimo toto otáčkové pásmo je díky zpřevodování dynamika jen průměrná. V nízkých otáčkách a rychlostech vám bude dělat společnost poněkud traktorový zvuk pětiválce se vstřikováním common-rail, na dálnici to bude už jen převažující valivý hluk od širokých pneumatik.

obrázek [555 x 395]
 

Italský mobiliář

Interiér stopadesátdevítek zůstává i po implementaci pohonu všech kol beze změn. Za ceny vyšší než u „tuctové“ konkurence dostáváte robustně postavený interiér, zařízený v aktuálním stylu černých měkčených plastů a hliníkových doplňků. Materiály působí sebevědomě, zpracování nemá chybu, některá řešení ale ano. Nízko umístěný ovládací panel samočinné klimatizace je po zařazení lichých převodových stupňů nedostupný, místa nad hlavou nemá řidič v relativně velkém kombi příliš mnoho. Zavazadlový prostor má mírně podprůměrný objem 445-1235 l, ale více překáží jeho vysoká nakládací hrana a malý vstupní otvor.

obrázek [555 x 305]
 

Závěr

Platit za pohon všech kol Q4 se z hlediska jízdní dynamiky, spotřeby i získané radosti z jízdy jeví jako nesmyslné rozhodnutí. Když už investujete nemalou částku do pohonu všech kol, budete mít jistotu rozjezdu bez prokluzu, aniž by vás umírňoval elektronický „zpomalovač“. Kdo ale chce jezdit rychle a přitom úsporně, zvolí zřejmě čtyřválec 1,9 JTDM (110 kW). Ani v jednom z parametrů nemá na pětiválec, ale výrazně nižší spotřebu a akceptovatelnou jízdní ztrátu na silnější provedení, bohatě vyváží výrazně nižší cena.

První cena vozu836.000,-Kč (1,9 JTS, 118 kW, Medium)
První cena vozu s testovanou motorizací1.056.000,-Kč (2,4 JTDM, 154 kW, Medium)
Základní cena testovaného vozu1.171.000,-Kč (2,4 JTDM, 154 kW, High)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.236.500,-Kč (2,4 JTDM, 154 kW, High)

Související články:

Plusy

  • atraktivní design
  • dobře zpracovaný interiér
  • příjemná sedadla
  • výkonný motor
  • bezproblémový přenos síly na vozovku

Minusy

  • vysoká pohotovostní hmotnost
  • horší přístupnost ovladačů panelu klimatizace
  • vyšší spotřeba
  • pohon všech kol nepřináší takovou stabilitu v zatáčkách, jakou očekáváte
  • nízká užitečná hmotnost
Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTDM Q4

Cena v základní výbavě: 1 171 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 236 500 Kč

Základní výbava:centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS + EBD + ASR + MSR + HILL HOLDER + BRAKE ASSIST + VDC, přední, boční, hlavové airbagu, kolenní airbagu řidiče, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, mlhovky, automatická dvouzónová klimatizace, multifunkční volant, volant a hlavice řadící páky v kůži, interiér Alfatex, světelný paket 2 (Senzory: mlhový, pachový, stmívání a dešťový + aut. zaclonitelné vnitřní zpětné zrcátko), deaktivace airbagu spolujezdce, opěrka hlavy a tříbodový bezpečnostní pás pro pátého cestujícího, rádio Blaupunkt s CD + 6 repro, 17“ kola z lehkých slitin, tempomat

Výbava testovaného vozu:Autorádio s CD a MP3 přehrávačem (+13.500,-Kč), elektricky ovládaná sedadla (+32.000,-), bixenonové světlomety (+20.000,-).

Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTDM Q4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2387
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10 / 6 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1235
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1835 / 425
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4860
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1422
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Alfa Romeo 159 SW 2,4 JTDM Q4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,57
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží

Chudák Alfa Romeo 159 SW! V rukou ji měl „řidič“, který…

Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013 Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013

Místo Alfy Romeo 159 se v továrně v Neapoli bude vyrábět…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez šatů a nemohou si to vynachválit!

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez…

Tenhle pár je senzací internetu! Nicka a Lins z Belgie cestují kolem světa a své poznatky z cest sdílí s lidmi…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude dohánět, ví Šilhavý

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude…

Rekordní ligová série bez prohry je u konce – Slavii po 36 zápasech, v nichž sešívaní v domácí soutěži bodovali,…

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a tři hattricky

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a…

Jedenáct kol, jedenáct vítězství a 11 bodů náskok. Fotbalisté Plzně si připsali v HET lize další triumf, když…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…