22.7. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

 

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.

Až do příchodu současné Giulie považovali nadšenci do vozů značky Alfa Romeo model 75 za poslední pravou Alfu. Její výroba probíhala v letech 1985 až 1992 a šlo o poslední evoluci koncepce hnací soustavy transaxle. Tedy řešení s motorem vpředu podélně, ale s převodovkou před zadní nápravou. Tímto se dosáhlo příznivého rozložení hmotnosti na obě nápravy a tedy velmi dobrého poměru mezi agilitou jízdy a potřebnou stabilitou.

Koncepci transaxle jako první dostala Alfetta a následně také Giulietta, toho jména druhá. Kromě 75 toto využíval rovněž větší model Alfa 90 a také vzácné auto Coupé SZ, postavené právě na základech Alfy 75. Následník typu 75, model 155 měl již platformu a také podvozek vycházející z Fiatu Tipo z roku 1988. A to znamenalo motor vpředu napříč a pohon předních kol.

V 80. letech tak platila Alfa 75 za velmi dobrou alternativu k BMW řady 3 E30 a do jisté míry i k Mercedes-Benzu 190 (W201). Tedy stejně jako je dnes Giulia konkurentem pro současnou „trojku“ a „céčko“. Z těchto uvedených vozů byla Alfa jasně neživočišnější a tudíž i nejsportovnější.

Je příliš velký

Model 75 Turbo Evoluzione vznikl pro potřeby homologace v závodech cestovních vozů skupiny A. Technicky konstruktéři vyšli ze standardní Alfy 75 Turbo z roku 1986. Aby dostáli požadavkům FIA na objem motoru maximálně 3,0 litru, museli původní motor 1.8 Turbo z výchozí 75 Turbo trochu zmenšit. U přeplňovaných motorů totiž FIA stanovila koeficient 1,7, kterým se skutečný objem motoru násobil. Původní čtyřválec turbo měl objem 1779 cm3. Po vynásobení uvedeným koeficientem nám vyjde 3024,3 cm3.

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA: Italská M3 je na prodej!

Tvůrci tak byli nuceni zmenšit průměr válců z původních 80 mm na 79,6 mm při zachování zdvihu 88,5 mm. Tímto zůstal zachován klikový hřídel z původního motoru. Výsledný objem se snížil na 1763 cm3, což při vynásobení předepsaným koeficientem FIA 1,7 vychází 2997,1 cm3. Zmenšení vrtání o pouhé 0,4 mm znamenalo mimo jiné také použití nových pístů. Díky této „improvizaci“ ovšem motor Evoluzione vykazoval větší tloušťku stěn válců, což bylo zejména pro odolnost motoru žádoucí.

Výchozí Turbo poskytovalo výkon 118 kW, verze Evoluzione nabízela po zmenšení o něco nižší výkon 114 kW. Toto mělo na svědomí opravdu pouze a jen snížení zdvihového objemu, neboť jak turbodmychadlo Garrett T03, tak také vstřikování paliva Bosch LE2 Jetronic zůstaly zachovány.

Zvenku byl rozdíl jasný

Verze Turbo Evoluzione se od standardní Alfy 75 lišila také zvenku. A sice dodatečnými plastovými nástavci karoserie. Ty zvýraznily lemy blatníků, stejně jako prahy vozu. Cílem ovšem byla spíše skvělá aerodynamika než vzhled. Jiný byl také přední nárazník, v jehož spodní části byl vytvořen výrazný spoiler. Auta byla oděna do zářivě červeného laku a interní kód této verze byl 162 B1E.

Na rozdíl od zevnějšku se kabina nesla v takřka sériovém duchu. Sedadla byla standardní, pouze čalouněná v kombinaci tkaniny a kůže, přičemž textil výrazně převládal. Také palubní deska se lišila jen minimálně, což můžeme říci rovněž o bohatě vybaveném přístrojovém štítu. Na nejvyšším místě středového panelu našel své místo systém kontrolující provozní skupiny vozu, naopak ovládání ventilace a zejména audio se nacházely až úplně dole v palubní desce, autorádio tak leželo zcela za řadicí pákou. Tehdy se na to ale tak nehledělo, navíc v tomto autě šlo o radost z jízdy a ne o poslech Mozarta...

Slavné dobové testy: Alfa Romeo 164 3,0 V6. Kvůli klimatizaci jste mohli nastydnout...

Vzhledem k výkonu, podobnému tomu ve výchozí verzi, došlo jen k nepatrnému snížení maximální rychlosti, a sice z 210 km/h na 205 km/h. Tento drobný úbytek na maximální rychlosti ale vynahrazovaly emoce, kterých bylo víc než dost. Zrychlení z klidu na 100 km/h zabralo vozu něco málo přes sedm sekund. Vše korunovaly skvělé jízdní vlastnosti, které jsou vlastní všem těmto Alfám.

Vzhledem k počtu pouhých 500 vyrobených kusů jsou dnes tyhle Alfy nesmírně ceněné. V německé inzerci je v tuto chvíli jedno Evoluzione ke koupi za 29.990 euro, tedy zhruba 750.000 korun. Přitom běžné Turbo lze pořídit za pětinu ceny a levnější je i verze America s třílitrovým šestiválcem „busso“, jehož 141 kW výkonu (v roce 1991) čtyřválec Turbo Evoluzione výrazně překonává.

Spolupracujeme s TipCars.com
Podpora žlutých vest klesá. Hnutí je před patnáctou demonstrací rozdělené Podpora žlutých vest klesá. Hnutí je před patnáctou demonstrací rozdělené

Francouzské „žluté vesty“ postupně ztrácejí podporu…

Online sledování autobusů spouští i Jihlava, Pražané na takovou možnost stále čekají Online sledování autobusů spouští i Jihlava, Pražané na takovou možnost stále čekají

Jihlava se přidala k jihomoravské metropoli Brnu a nově…

Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích

I přes zákaz kouření v hospodách se spotřeba cigaret…

Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší

Celý svůj profesní život jsem zasvětil telekomunikačnímu…

 

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco? Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco?

Třetí a nejmenší SUV od Škodovky jsme zatím mohli vidět…

Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně

Svou ostrou verzi mělo dostat SUV Tuscon a malý hatchback…

 



Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA: Italská M3 je na prodej! Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA: Italská M3 je na prodej!

Klínovitá Alfa Romeo 75 vzbudila v polovině 80. let…

Alfa Romeo Milano: Americká 75 v dobovém testu MotorWeeku (video) Alfa Romeo Milano: Americká 75 v dobovém testu MotorWeeku (video)

Typ 75 je pokládán za poslední opravdovou Alfu Romeo.…

 



 
Jak obce rýžují na pokutách: Radar měřil nezákonně a motorista spor vyhrál

Jak obce rýžují na pokutách: Radar měřil nezákonně a motorista spor vyhrál

Dnes 06:58

Z měření rychlosti se stal vítaný přivýdělek obcí. Někde si na to v minulosti najali soukromé společnosti a dělili se o zisk. Soudy to zakázaly.




Blesk.cz

Strašlivá tragédie! Pět sourozenců (†1,5 až †9) zemřelo po návštěvě restaurace: Otrávili se jídlem!

Strašlivá tragédie! Pět sourozenců (†1,5 až †9)…

V pákistánském městě Karáčí po návštěvě restaurace zemřelo pět sourozenců ve věku od jednoho roku do devíti let.…

Lucie Vondráčková a Tomáš Plekanec: O jejich dětech dnes rozhoduje soud

Lucie Vondráčková a Tomáš Plekanec: O jejich dětech…

Před nedávnem zažil Tomáš Plekanec (36) v táhlé rozvodové válce s Lucií Vondráčkovou (38) malé vítězství. Po…

 

iSport.cz

Satoranský se vrátil do sestavy a dal patnáct bodů, Washington ale prohrál

Satoranský se vrátil do sestavy a dal patnáct bodů,…

Tomáš Satoranský při návratu do sestavy basketbalistů Washingtonu nastřílel 15 bodů, ale Wizards prohráli…

Eratův blikanec! Vypnul exspoluhráče, má otřes mozku. Špatné, řekl kouč

Eratův blikanec! Vypnul exspoluhráče, má otřes…

Martin Erat se většinou neprosazuje surovou hrou, ale tentokrát to s tvrdostí přehnal. V souboji v rámci 47.…

 

Reflex.cz

Nacpěte se na tučňáka: Příští týden je oficiálně povoleno se přežrat

Nacpěte se na tučňáka: Příští týden je oficiálně…

Příští týden vrcholí masopust Tučným čtvrtkem. Tuhle tradici se vyplatí dodržovat, hlásá totiž, že si máme…

Karel Steigerwald: Prezident a premiér aneb Dvě nepotřebná dramata, obě páchnou

Karel Steigerwald: Prezident a premiér aneb Dvě…

Drama první: smí prezident republiky obcházet či ignorovat ústavu? Druhé: může být předsedou vlády trestně…