22.7. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

 

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.

Až do příchodu současné Giulie považovali nadšenci do vozů značky Alfa Romeo model 75 za poslední pravou Alfu. Její výroba probíhala v letech 1985 až 1992 a šlo o poslední evoluci koncepce hnací soustavy transaxle. Tedy řešení s motorem vpředu podélně, ale s převodovkou před zadní nápravou. Tímto se dosáhlo příznivého rozložení hmotnosti na obě nápravy a tedy velmi dobrého poměru mezi agilitou jízdy a potřebnou stabilitou.

Koncepci transaxle jako první dostala Alfetta a následně také Giulietta, toho jména druhá. Kromě 75 toto využíval rovněž větší model Alfa 90 a také vzácné auto Coupé SZ, postavené právě na základech Alfy 75. Následník typu 75, model 155 měl již platformu a také podvozek vycházející z Fiatu Tipo z roku 1988. A to znamenalo motor vpředu napříč a pohon předních kol.

V 80. letech tak platila Alfa 75 za velmi dobrou alternativu k BMW řady 3 E30 a do jisté míry i k Mercedes-Benzu 190 (W201). Tedy stejně jako je dnes Giulia konkurentem pro současnou „trojku“ a „céčko“. Z těchto uvedených vozů byla Alfa jasně neživočišnější a tudíž i nejsportovnější.

Je příliš velký

Model 75 Turbo Evoluzione vznikl pro potřeby homologace v závodech cestovních vozů skupiny A. Technicky konstruktéři vyšli ze standardní Alfy 75 Turbo z roku 1986. Aby dostáli požadavkům FIA na objem motoru maximálně 3,0 litru, museli původní motor 1.8 Turbo z výchozí 75 Turbo trochu zmenšit. U přeplňovaných motorů totiž FIA stanovila koeficient 1,7, kterým se skutečný objem motoru násobil. Původní čtyřválec turbo měl objem 1779 cm3. Po vynásobení uvedeným koeficientem nám vyjde 3024,3 cm3.

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA: Italská M3 je na prodej!

Tvůrci tak byli nuceni zmenšit průměr válců z původních 80 mm na 79,6 mm při zachování zdvihu 88,5 mm. Tímto zůstal zachován klikový hřídel z původního motoru. Výsledný objem se snížil na 1763 cm3, což při vynásobení předepsaným koeficientem FIA 1,7 vychází 2997,1 cm3. Zmenšení vrtání o pouhé 0,4 mm znamenalo mimo jiné také použití nových pístů. Díky této „improvizaci“ ovšem motor Evoluzione vykazoval větší tloušťku stěn válců, což bylo zejména pro odolnost motoru žádoucí.

Výchozí Turbo poskytovalo výkon 118 kW, verze Evoluzione nabízela po zmenšení o něco nižší výkon 114 kW. Toto mělo na svědomí opravdu pouze a jen snížení zdvihového objemu, neboť jak turbodmychadlo Garrett T03, tak také vstřikování paliva Bosch LE2 Jetronic zůstaly zachovány.

Zvenku byl rozdíl jasný

Verze Turbo Evoluzione se od standardní Alfy 75 lišila také zvenku. A sice dodatečnými plastovými nástavci karoserie. Ty zvýraznily lemy blatníků, stejně jako prahy vozu. Cílem ovšem byla spíše skvělá aerodynamika než vzhled. Jiný byl také přední nárazník, v jehož spodní části byl vytvořen výrazný spoiler. Auta byla oděna do zářivě červeného laku a interní kód této verze byl 162 B1E.

Na rozdíl od zevnějšku se kabina nesla v takřka sériovém duchu. Sedadla byla standardní, pouze čalouněná v kombinaci tkaniny a kůže, přičemž textil výrazně převládal. Také palubní deska se lišila jen minimálně, což můžeme říci rovněž o bohatě vybaveném přístrojovém štítu. Na nejvyšším místě středového panelu našel své místo systém kontrolující provozní skupiny vozu, naopak ovládání ventilace a zejména audio se nacházely až úplně dole v palubní desce, autorádio tak leželo zcela za řadicí pákou. Tehdy se na to ale tak nehledělo, navíc v tomto autě šlo o radost z jízdy a ne o poslech Mozarta...

Slavné dobové testy: Alfa Romeo 164 3,0 V6. Kvůli klimatizaci jste mohli nastydnout...

Vzhledem k výkonu, podobnému tomu ve výchozí verzi, došlo jen k nepatrnému snížení maximální rychlosti, a sice z 210 km/h na 205 km/h. Tento drobný úbytek na maximální rychlosti ale vynahrazovaly emoce, kterých bylo víc než dost. Zrychlení z klidu na 100 km/h zabralo vozu něco málo přes sedm sekund. Vše korunovaly skvělé jízdní vlastnosti, které jsou vlastní všem těmto Alfám.

Vzhledem k počtu pouhých 500 vyrobených kusů jsou dnes tyhle Alfy nesmírně ceněné. V německé inzerci je v tuto chvíli jedno Evoluzione ke koupi za 29.990 euro, tedy zhruba 750.000 korun. Přitom běžné Turbo lze pořídit za pětinu ceny a levnější je i verze America s třílitrovým šestiválcem „busso“, jehož 141 kW výkonu (v roce 1991) čtyřválec Turbo Evoluzione výrazně překonává.

Spolupracujeme s TipCars.com
Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží

Lázeňské město Poděbrady bude 30. 8. - 2. 9. 2018 opět…

Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat

Americký prezident Donald Trump odebral bezpečnostní…

Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka

Policie dnes odpoledne požádala o vydání poslance KSČM…

Samsung a Spotify se spojují proti Applu Samsung a Spotify se spojují proti Applu

Akcie hudební společnosti Spotify povyskočily o šest…

 

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 



Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA: Italská M3 je na prodej! Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA: Italská M3 je na prodej!

Klínovitá Alfa Romeo 75 vzbudila v polovině 80. let…

Alfa Romeo Milano: Americká 75 v dobovém testu MotorWeeku (video) Alfa Romeo Milano: Americká 75 v dobovém testu MotorWeeku (video)

Typ 75 je pokládán za poslední opravdovou Alfu Romeo.…

 



 
Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Včera

Kolojezd nebo kočár bez koní, i tak se v minulosti říkalo vynálezu, který dnes známe pod označením automobil.




Blesk.cz

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci zkopali ležícího mladíka. Pátrá po nich policie

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci…

Z noční návštěvy diskotéky 22. dubna si odnesl několikatýdenní neschopenku. Nejprve ho vyvedl vyhazovač z baru a…

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Snili jste někdy o tom, jaké je to být součástí týmu slavné kapely? Chcete vidět, co všechno obnáší koncert, jak…

 

iSport.cz

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí vítkovického kapitána Olesze

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí…

Vítkovice i v druhém přípravném derby s třineckými Oceláři padly. Po domácí prohře 0:3 prohrály v Třinci 1:3,…

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí vytipovat slabá místa

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí…

Šokovali ho rozhodčí, ale na ně vyřazení fotbalistů Slavie z Ligy mistrů nesváděl. „Aby slávisté mohli myslet na…

 

Reflex.cz

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš pravidelnou panickou hrůzu z veřejného mínění

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš…

Letošní léto je poměrně bohaté na řečnické přemety politiků a neméně komické tiskové konference. Většinou mají…