reklama


Alfa Romeo Giulietta: Na okruhu s 1,4T (88 kW), 1,4 MultiAir (125 kW) a 2,0 JTD (125 kW)

Alfa Romeo Giulietta: Na okruhu s 1,4T (88 kW), 1,4 MultiAir (125 kW) a 2,0 JTD (125 kW)

 
 

V den stého jubilea značky Alfa Romeo uspořádalo české zastoupení Fiat Group Automobiles unikátní akci na brněnském okruhu – Fiat Group Day. Hlavní hvězdou byla nová Giulietta.

Fiat Group Day byl akcí pro české novináře, ale i zákazníky a příznivce značek Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati a Ferrari, ale také Iveco a Ducati. Hlavní důvody k uspořádání dvoudenní slavnosti byly dva: výročí 100 let od založení Alfa Romeo a příchod nové Giulietty na český trh.

Kromě hlavní hvězdy Giulietty nechybělo 35 dalších modelů od všech značek Fiat Group Automobiles. Na statické prezentaci byly k vidění i Alfa Romeo 8C Competizione a 8C Spider a modely Maserati, k jízdám v terénu bylo k dispozici Iveco Massif a na okruhu probíhaly i propagační jízdy Ferrari F430 Challenge českého týmu MenX.

Nechme ale doprovodný program stranou a pojďme se zaměřit na to nejdůležitější. Alfa Romeo Giulietta byla připravena k testování ve verzích 1,4T (88 kW), 1,4 T MultiAir (125 kW) a 2,0 JTDM (125 kW). Z celkem pochopitelných, sebezáchovných důvodů v menu chybělo ostré Quadrifoglio Verde se 173kW osmnáctistovkou (vy litovat nemusíte, jízdní dojmy od kolegy Fokta naleznete na webu AUTOFUN), ale bohužel také slabší turbodiesel 1,6 JTDM (77 kW).

Giulietta 2,0 JTDM

Na začátek plním svoji novinářskou povinnost a usedám do dieselové Giulietty. Dvoulitrový JTDM jsme zatím neměli možnost si v tomto modelu osahat, je to proto potřeba co nejdříve napravit. Papírových 125 kW a 350 Nm slibuje hodně, nebudu ale chodit kolem horké kaše – realita za předpoklady značně zaostává.

Jedná se o motor se vstřikováním MultiJet II, ale ani variabilní geometrie lopatek turbodmychadla mu nebrání v letargickém projevu až téměř do 2000 min-1. Ostré reakce na plynový pedál v režimu DNA – Dynamic jsou spíše zbožným přáním a motor po dosažení výkonového maxima v 4000 min-1 znatelně uvadá. Zbývá tedy využitelné pásmo mezi 2000 a 4000 otáčkami, ve kterém je naftová Giulietta relativně svižným společníkem na cesty.

Pokud si ale spojujete značku Alfa Romeo se slovem sport, na 2,0 JTDM rovnou zapomeňte. Bude se jednat o motor vhodný pro dálniční přesuny, na dynamickou jízdu se nehodí ani svým charakterem, ani hmotností, která narušuje mechanickou přilnavost přední nápravy v zatáčkách.

Zajímavostí je, že Fiat Bravo s jinou verzí tohoto motoru (121 kW, 360 Nm) působí přesvědčivějším dojmem.

Giulietta 1,4T MultiAir

Na řadu se dostává horký favorit mezi Giuliettami – přeplňovaný MultiAir. Hlavním benefitem této techniky je její nenucený projev. Motor nedává pocítit ani svůj malý objem ani přeplňování. Jeho reakce jsou okamžité, navíc prosté turbodíry nebo turboefektu. První náznaky záběru se objevují už těsně nad volnoběžnými otáčkami a výkon graduje až k maximu výkonu při 5500 min-1. Poté je potřeba zkrotit emoce a v zájmu sportovní jízdy přeřadit na vyšší převodový stupeň – další vytáčení (i když je možné až na 6500 min-1) už není efektivní.

Nejvyšší hodnota 125 kW je vzhledem k objemu 1,4 litru nadprůměrná. Vysvětlením je vysokotlaké turbodmychadlo, které poskytuje motoru ve středních otáčkách plnicí tlak až 1,5 bar! Mimochodem, tlak turbodmychadla a další telemetrické údaje je možné sledovat na výklopné obrazovce multimediálního systému. Dá se proto říct, že v Giuliettě je i kousek radikálního Nissanu GT-R :-).

Podvozek si s tímto motorem také dobře rozumí. Přenést výkon přes přední kola není problém, stejně jako zachování stability v zatáčkách. Karoserie se navíc málo naklání, méně než i například v případě MiTa. Řízení navíc klade přiměřený odpor s náznakem zpětné vazby. Na hladkém povrchu okruhu mu nechybí ani přesnost.

Nakonec jako optimální se jeví i kombinace bílého laku a 18palcových kol ve stylu 8C Competizione. Nebyl jsem sám, komu se tato konfigurace zdá nejatraktivnější.

Giulietta 1,4T

Přeplňovaná čtrnáctistovka je se svými 88 kW důstojnou vstupní motorizací – srovnatelně výkonný základní motor nabízí z konkurentů jen BMW řady 1. Pro větší řidičské zážitky na okruhu mu především chybí výkon, auto ale jako celek funguje dobře. Tak jako všechny verze přeplňované čtrnáctistovky od Fiatu, i v Giuliettě tento motor ze sebe vydá to nejlepší už kolem 5000 min-1. Tato vlastnost je ale vykoupena téměř lineární charakteristikou a znatelným zátahem už od zhruba 1500 min-1. Nahrazení atmosférické 1,6 přeplňovanou 1,4 byl z řidičského hlediska od Alfy jednoznačně pozitivní krok.

Se 159 také na okruhu

K dispozici bylo celé portfolio Alfy Romeo, nenechali jsme si proto uniknout možnost vyzkoušet na okruhu také 159. O největším modelu Alfy Romeo jsme toho už napsali na stránkách Auto.cz hodně, možnost přímo porovnat jednotlivé motorizace na okruhu ale nelze odmítnout.

To, že kombi 159 SW má vyváženější jízdní vlastnosti než sedan 159, je téměř veřejným tajemstvím. Stopadesátdevítka navíc nepřestává překvapovat svým řidičským pojetím s téměř neutrálním nastavením (jistě, odlehčení při loňské modernizaci v tomto výrazně prospělo). Navzdory motoru před přední nápravou a pohonu všech kol není k bezpečnému ovládání auta nutná pomocná ruka stabilizačního systému a kontroly trakce.

Limity 159 jsou velmi vzdálené a chování auta je dobře čitelné. Tendence k nedotáčivosti jsou minimální a když k neotáčivému smyku dojde, jeho příchod je předvídatelný a průběh lze dobře usměrnit. Naopak při hrátkách s volantem a plynovým pedálem není obtížné rozhodit záď a navodit v bezpečí uzavřené trati přetáčivý smyk. Obecná tendence podvozku je ale sledovat požadovaný směr.

Ze zkoušených motorů na mě nejméně zapůsobil 200koňový 1,8 TBi. Nedostatky se vyskytují na straně jízdních vlastností (auto je příliš lehké na předek), okruh zároveň nemilosrdně odhaluje, že motor ve 159 nestačí na o moc víc než průměrné jízdní výkony.

To dvoulitrový turbodiesel 2,0 JTDM o výkonu 125 kW působí živějším dojmem. Z reakcí auta je cítit, že se konstruktéři (moudře) rozhodli odladit podvozek i řízení tak, aby nejlépe fungovalo právě s relativně těžkým vznětovým agregátem. Dieselové 159 navíc ani nechybí subjektivní pocit rychlosti a podle schopnosti dojíždět na okruhu Giulietty se nejedná jen o dojmy, ale do jisté míry i o fakt.

Pro opravdové automobilové fajnšmekry je pak šestiválec 3,2 JTS s manuální převodovkou a pohonem předních kol. Podobně intenzivní zážitky jsou u nových aut stále vzácnější. Šestiválec dokáže zvýšit tep už svým duněním na volnoběh, už od nízkých otáček zní podmanivě a zvuková kulisa i gradace výkonu vybízí k vytáčení až do omezovače v 7000 min-1. Podvozek navíc se šestiválcem spolupracuje stejně dobře jako v případě vznětového čtyřválce. K tomu přidejte citlivé a rychlé reakce na plynový pedál, které umožňují balancovat na hranici nedotáčivosti nebo nesmyslně v zatáčkách protáčet kola.

Hlavní chybou této verze Alfy 159 vlastně je jen to, že ji u nás již nepořídíte. V nabídce pro český trh je motor 3,2 JTS už jen s automatem a pohonem všech kol Q4. Tím ale šestiválcový sedan přichází o jistou perverzní dimenzi své osobnosti…

Alfa Romeo Giulietta a 159 nejsou jedinými auty, která jsme na Fiat Group Day vyzkoušeli. Je tomu už více než týden, co jsme se s vámi podělili o první dojmy z Fiatu 500C, získanými na stejné akci.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo Giulietta: Na okruhu s 1,4T (88…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Modernizovaná Alfa Romeo Giulietta: Stará známá v nových šatech (+video) Modernizovaná Alfa Romeo Giulietta: Stará známá v nových šatech (+video)

Alfa Romeo přiveze do Ženevy modernizovaný hatchback…

Alfa Romeo Giulietta může dorazit s pohonem zadních kol Alfa Romeo Giulietta může dorazit s pohonem zadních kol

Nová generace Alfy Romeo Giulietta má být postavena na…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé prosili o záchranu marně

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé…

Z hotelu zavaleného po středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii se podařilo vyprostit těla prvních čtyř…

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

 

iSport.cz

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama