Fiat 500C 1,4 16v: První jízdní dojmy

Fiat 500C 1,4 16v: První jízdní dojmy

 
 

Ještě než se Fiat 500C dostane do klasického redakčního testu, měli jsme možnost vyzkoušet jej na klikatých cestách v okolí brněnského Masarykova okruhu.

Způsobů, jak udělat z malého auta kabriolet, je hned několik. Klasická stahovací střecha je dnes téměř vymřelý druh reprezentovaný jen Smartem ForTwo Cabrio. S koncepcí pevné skládací střechy přišel před lety jako první Peugeot a nyní se Fiat vydává (staro)novou třetí cestou.

Ponechat karoserii sloupky i boční oblouky se může na první pohled zdát jako až příliš jednoduché řešení. Zároveň ale vypadá logicky. Takové auto totiž má lehčí a tužší karoserii než klasický kabriolet. Jak tedy 500C funguje na českých cestách?

Pro první seznámení se nám dostalo příležitosti projet se po silničkách v okolí Masarykova okruhu v Brně. Jedná se o části starého okruhu a přilehlé klikaté cesty, často s rozbitým povrchem a utaženými zatáčkami. Společně se znalostí místního terénu ideální podmínky vyzkoušet všechno podstatné – motor, podvozek, brzdy, řízení a především tuhost karoserie.

Hned na úvod se sluší podotknout, že i přes přítomnost bočních sloupků se 500C chová stále spíš jako kabriolet. Karoserie je relativně tuhá a odolná proti kroucení, ale nekvalitní povrch silnice odhaluje, že malý Fiat není lepší než ty nejlepší kabriolety a roadstery. Zároveň ale, co se týká pocitu jízdy s větrem ve vlasech, 500C nijak nezaostává. Někomu snad jen může vadit přítomnost rámů dveří a oblouků nad nimi – že čelní sklo není to jediné, co posádku chrání před okolním světem.

Vzadu naopak díky pevným bočním oknům panuje relativní pohoda. Ve všech provozních režimech, které česká pravidla silničního provozu připouštějí, je proudění vzduchu na snesitelné úrovni. V zásadě není problém vnímat 500C jako plnohodnotný kabriolet s přiměřeným komfortem jízdy bez střechy.

Interiér je prakticky stejný jako v hatchbacku Fiat 500. To mimo jiné znamená zbytečně vysokou pozici za volantem, minimalistický úložný prostor před spolujezdcem, ale také stylový design, přehledné rozmístění ovládacích prvků a vysoko umístěnou řadicí páku s krátkými a přesnými dráhami.

Fiat 500C - ceny na českém trhu (duben 2010)
Motor1,2 Fire 8V1,4 Fire 16V1,3 MultiJet 16V
Převodovka5M5M5M
Zdvihový objem [cm3]124213681248
Válce/ventily4/24/44/4
Největší výkon [kW/min-1]51/550074/600055/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]102/3000131/4250145/1500
Max. rychlost [km/h]160182165
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,411,013,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,16,14,2
Cena Pop [Kč]349.900,-399.900,--
Cena Lounge [Kč]399.900,-449.900,-449.900,-

Motor 1,4 16v Euro 5 (74 kW/100 k) jakoby měl dva různé charaktery. Zpočátku působí tupým dojmem – chová se netečně a zdá se být mnohem slabším. V tomto režimu je také zřejmě úspornější, to ale můžeme s jistotou ověřit až v klasickém redakčním testu. I přes nevýraznou charakteristiku ale při klidné jízdě motor zabírá už od nejnižších otáček, takže se s ním dá komfortně a smysluplně jezdit i podle rádce řazení, který preferuje téměř vždy co nejnižší otáčky. Kromě něj se o úspornou jízdu stará i poněkud otravný systém start-stop, který lze naštěstí snadno deaktivovat stiskem tlačítka.

Po překročení zhruba 4000 min-1 pohonná jednotka naplno ožívá a neváhá táhnout se stále větší naléhavosti až do červeného pole, za 7000 min-1. Pětistovka takto najednou působí velmi hbitě. Výkon motoru v otáčkách, společně s relativně krátce poskládanými převody šestistupňové převodovky, je pro běžné okreskové dovádění plně dostačující. To do značné míry koresponduje právě s nezvyklou konstrukcí kabrioletu – stokoňový motor se nemusí prát se zbytečně těžkou karoserií.

Na závěr si nemohu odpustit srovnání s Abarthem 500C, jehož jízdní dojmy pro vás připravujeme na sesterském webu Autofun. Abarth má kromě vyšší exklusivity vlastní značky a o 35 % výkonnějšího motoru také znatelně tužší karoserii. Silnější turbomotor s sebou nese ve srovnání s atmosférickou čtrnáctistovkou určitá úskalí, zejména s ohledem na provozní a servisní náklady při plném využívání výkonu, Abarth 500C ale zároveň poskytne za volantem podstatně zajímavější zážitky.

Na tom by ani nebylo nic překvapivého – dokud se nepodíváme do ceníku. 500C 1,4 16V ve vyšší výbavě stojí 449.900,- Kč a s příplatkovou výbavou není problém se v ceníkových cenách přehoupnout přes půl milionu. Abarth 500C se zatím prodává jen v Itálii a tam stojí 21 tisíc Euro, asi 540 tisíc korun. A to už není o mnoho více… Bude tedy spíš záležet na osobních preferencích než (relativní) cenové nedostupnosti Abarthu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky

Co může být lepší než pořízení drahého elektromobilu?…

Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo

Fiat 500 v roce 2007 získal plný počet pěti hvězd a o…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…