Fiat 500C 1,4 16v: První jízdní dojmy

Fiat 500C 1,4 16v: První jízdní dojmy

 
 

Ještě než se Fiat 500C dostane do klasického redakčního testu, měli jsme možnost vyzkoušet jej na klikatých cestách v okolí brněnského Masarykova okruhu.

Způsobů, jak udělat z malého auta kabriolet, je hned několik. Klasická stahovací střecha je dnes téměř vymřelý druh reprezentovaný jen Smartem ForTwo Cabrio. S koncepcí pevné skládací střechy přišel před lety jako první Peugeot a nyní se Fiat vydává (staro)novou třetí cestou.

Ponechat karoserii sloupky i boční oblouky se může na první pohled zdát jako až příliš jednoduché řešení. Zároveň ale vypadá logicky. Takové auto totiž má lehčí a tužší karoserii než klasický kabriolet. Jak tedy 500C funguje na českých cestách?

Pro první seznámení se nám dostalo příležitosti projet se po silničkách v okolí Masarykova okruhu v Brně. Jedná se o části starého okruhu a přilehlé klikaté cesty, často s rozbitým povrchem a utaženými zatáčkami. Společně se znalostí místního terénu ideální podmínky vyzkoušet všechno podstatné – motor, podvozek, brzdy, řízení a především tuhost karoserie.

Hned na úvod se sluší podotknout, že i přes přítomnost bočních sloupků se 500C chová stále spíš jako kabriolet. Karoserie je relativně tuhá a odolná proti kroucení, ale nekvalitní povrch silnice odhaluje, že malý Fiat není lepší než ty nejlepší kabriolety a roadstery. Zároveň ale, co se týká pocitu jízdy s větrem ve vlasech, 500C nijak nezaostává. Někomu snad jen může vadit přítomnost rámů dveří a oblouků nad nimi – že čelní sklo není to jediné, co posádku chrání před okolním světem.

Vzadu naopak díky pevným bočním oknům panuje relativní pohoda. Ve všech provozních režimech, které česká pravidla silničního provozu připouštějí, je proudění vzduchu na snesitelné úrovni. V zásadě není problém vnímat 500C jako plnohodnotný kabriolet s přiměřeným komfortem jízdy bez střechy.

Interiér je prakticky stejný jako v hatchbacku Fiat 500. To mimo jiné znamená zbytečně vysokou pozici za volantem, minimalistický úložný prostor před spolujezdcem, ale také stylový design, přehledné rozmístění ovládacích prvků a vysoko umístěnou řadicí páku s krátkými a přesnými dráhami.

Fiat 500C - ceny na českém trhu (duben 2010)
Motor1,2 Fire 8V1,4 Fire 16V1,3 MultiJet 16V
Převodovka5M5M5M
Zdvihový objem [cm3]124213681248
Válce/ventily4/24/44/4
Největší výkon [kW/min-1]51/550074/600055/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]102/3000131/4250145/1500
Max. rychlost [km/h]160182165
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,411,013,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,16,14,2
Cena Pop [Kč]349.900,-399.900,--
Cena Lounge [Kč]399.900,-449.900,-449.900,-

Motor 1,4 16v Euro 5 (74 kW/100 k) jakoby měl dva různé charaktery. Zpočátku působí tupým dojmem – chová se netečně a zdá se být mnohem slabším. V tomto režimu je také zřejmě úspornější, to ale můžeme s jistotou ověřit až v klasickém redakčním testu. I přes nevýraznou charakteristiku ale při klidné jízdě motor zabírá už od nejnižších otáček, takže se s ním dá komfortně a smysluplně jezdit i podle rádce řazení, který preferuje téměř vždy co nejnižší otáčky. Kromě něj se o úspornou jízdu stará i poněkud otravný systém start-stop, který lze naštěstí snadno deaktivovat stiskem tlačítka.

Po překročení zhruba 4000 min-1 pohonná jednotka naplno ožívá a neváhá táhnout se stále větší naléhavosti až do červeného pole, za 7000 min-1. Pětistovka takto najednou působí velmi hbitě. Výkon motoru v otáčkách, společně s relativně krátce poskládanými převody šestistupňové převodovky, je pro běžné okreskové dovádění plně dostačující. To do značné míry koresponduje právě s nezvyklou konstrukcí kabrioletu – stokoňový motor se nemusí prát se zbytečně těžkou karoserií.

Na závěr si nemohu odpustit srovnání s Abarthem 500C, jehož jízdní dojmy pro vás připravujeme na sesterském webu Autofun. Abarth má kromě vyšší exklusivity vlastní značky a o 35 % výkonnějšího motoru také znatelně tužší karoserii. Silnější turbomotor s sebou nese ve srovnání s atmosférickou čtrnáctistovkou určitá úskalí, zejména s ohledem na provozní a servisní náklady při plném využívání výkonu, Abarth 500C ale zároveň poskytne za volantem podstatně zajímavější zážitky.

Na tom by ani nebylo nic překvapivého – dokud se nepodíváme do ceníku. 500C 1,4 16V ve vyšší výbavě stojí 449.900,- Kč a s příplatkovou výbavou není problém se v ceníkových cenách přehoupnout přes půl milionu. Abarth 500C se zatím prodává jen v Itálii a tam stojí 21 tisíc Euro, asi 540 tisíc korun. A to už není o mnoho více… Bude tedy spíš záležet na osobních preferencích než (relativní) cenové nedostupnosti Abarthu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

Pečení může být lepší než sex, myslí si režisér Ofir Raul Graizer Pečení může být lepší než sex, myslí si režisér Ofir Raul Graizer

Kolnoa v hebrejštině znamená kino. Stejně se jmenuje také…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli! Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Co vznikne, když malinký Fiat 500 od základů překopáte a…

Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky

Co může být lepší než pořízení drahého elektromobilu?…

 



 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Das Filmfest v Praze představí na 30 německy mluvených snímků. Pořadatelé ho zahájili v papučích

Das Filmfest v Praze představí na 30 německy…

Das Filmfest zahajovali organizátoři ve středu 18. října v Lucerně v papučích. Prý už se tady cítí jako doma. V…

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Kaštanová tinktura a kaštanová mast jsou skvělými pomocníky na oteklé nohy, křečové žíly a hemoroidy, ale i…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský přírodní klenot těžba ropy a plynu v pustinu?

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský…

Kazachstán chce být do roku 2050 jedním ze třiceti nejbohatších států světa. K tomu mu má dopomoci těžba ropy a…

Vylepšeme český pracovní trh, podpořme zkrácené úvazky

Vylepšeme český pracovní trh, podpořme zkrácené úvazky

V Česku máme nyní nejnižší nezaměstnanost v EU, to je jistě pozitivní skutečnost. Nicméně vše není růžové ani na…