14.2. 2016 Martin Frei

Alpami se škodovkami 4x4: Zima volá všechna kola

 

Českým chalupářům pohon 4x4 zpravidla rozmlouváme jako zbytečnost. K alpskému lyžování si ale lepšího pomocníka neumíme představit.

Už několikátá zimní sezona nám dává za pravdu, že většina motoristů se bez pohonu všech kol obejde. Sněhu pomálu, hlavní silnice projeté a posolené, něžná stoupání Středního Povltaví hravě pokoříme i na letních pneumatikách.

Kdo však zajíždí pravidelně do hor, musí myslet i na zadní kolečka. Čím blíž k Vrchlabí nebo Sušici, tím častěji na silnicích potkáváme různé crossovery a teréňáčky s decentním logem AWD. V lyžařském ráji na rozhraní Bavorska a Rakouska se to už jen hemží hrdými nápisy jako quattro, 4Matic a xDrive. Právě sem, mezi strmé alpské svahy jižně od Salcburku, nás pozvali specialisté ze Škodovky. Chtějí ukázat, že česká auta se v takové společnosti neztratí.

Držet ji v tahu

Spolu s nimi jsou zde všechny tři modely s pohonem 4x4: Octavia, Superb a Yeti. Jeho vyšší světlosti využíváme v první disciplíně, jíž je šplhání po strmé zasněžené louce. Před námi tu projelo jen pár aut a závěj prašanu je lehce zválcovaná, ale už při nastupování sledujeme, že to klouže jako čert.

Yeti se přesto dává do pohybu s překvapivou lehkostí, která nás popouzí k přidání plynu. Asi je to moc, pneumatiky si hrábnou, od kol létá sníh a na palubní desce bliká kontrolka stabilizace. „Neubírejte plyn, auto si poradí samo,“ překvapuje nás hlas instruktora ve vysílačce. Pozdě, už jsme zaváhali a couváme zpátky na start. Na druhý pokus to vypadá slibněji, i když musíme překonat zažité představy. „Je lépe dát trochu víc plynu a nechat stabilizaci, ať si prokluzující kola přibrzdí,“ vysvětlují důležitou fintu škodováci. „Když to nepřeženete, snadno si s tím poradí. Pokud ale budete na plynu moc váhaví, elektronika ho za vás nepřidá.“ Na třetí pokus s nimi souhlasíme, yeti zvládá příkré stoupání s klidem. Že musí elektronika některé kolo přibrzdit, prozrazuje jen občasné zachroupání pneu matik nebo ťuknutí do volantu.

Do zatáček opatrně

Kličkování mezi úzce rozestavěnými kuželkami je ovšem jiný příběh. Sníh je po předchozí skupině uježděný jak na sjezdovce a každé neopatrné přidání plynu v utažených obloucích vede ke ztrátě přilnavosti. Tady už čtyřkolka moc nepomůže – rozhodující je její souhra se stabilizací, která přibrzďuje kola na vnitřní straně. S předokolkou bychom tu nebyli o moc pomalejší.

Když je dost místa

Teprve na otevřenějším okruhu přijde vhod sportovní režim stabilizace, který nabízejí Octavie RS a benzinové superby. Jak vidíte na snímcích, nekazí legraci a zkušeným řidičům dovoluje plynulou jízdu přetáčivým smykem. Kouzlo okamžiku ovšem spolu s možnostmi pohonu 4x4 dovoluje velkorysý rozestup kuželek. Na běžnou silnici bychom se s takovými manévry nevešli.

Však si nás také instruktoři při návratu ze cvičiště řadí do fronty a v každém autě zapnutí stabilizace kontrolují. Zpátky k hotelu vede úzká silnička, na které neradno pokoušet osud.

To ale neznamená, že by byl závěr programu nudný. Čeká na nás Jan Štěpánek z vývoje podvozku, s nímž můžeme fungování škodováckých čtyřkolek probrat do detailu.

Je pravda, že...

… mezinápravová spojka připojí pohon zadních kol až po prokluzu předních?

Dnes už ne. V omezené míře to platilo o Octavii 4x4 I. generace z let 1999 až 2004, kde spojku ovládala hydraulika s čerpadlem poháněným od kardanu. Dokud auto stálo a kardan se netočil, nebylo čím spojku sevřít a rozjezd na kluzkém povrchu se bez chvilkového prohrábnutí předku neobešel. Druhá generace spojky Haldex, která přišla s Octavií II 4x4 v roce 2005, má nezávislé elektrické čerpadlo a pohon zadních kol připojuje už ve chvíli, kdy ve stojícím autě zařadíte jedničku.

… mezinápravová spojka umí přenést víc síly na zadek než na předek?

Ano, ale pouze když mají zadní kola víc přilnavosti než přední. Tedy při prudkém rozjezdu a záklonu vozila, nebo když sjedeme předkem na uklouzaný led a zadek zůstane na suchém asfaltu. Pokud mají všechna kola srovnatelnou přilnavost, rozdělí se na ně točivý moment rovnoměrně.

… s pohonem všech kol projedu zatáčku rychleji?

Jak s kterým. Dnešní systémy propojené se stabilizací umějí na vnitřním zadním kole plynule a preventivně brzdit to, co na vnějším přidají, a takové auto se stáčí do oblouku úplně samo. S tím však přišel až systém Haldex IV. generace, který dostaly škodovky v závěru roku 2010. U starších modelů naopak převažuje horší vlastnost mezinápravové spojky: nutí všechna kola rotovat stejně rychle. To je v zatáčce nevýhoda, protože každé kolo má jinou dráhu a chce se točit jinou rychlostí. Rozpor mezi jedním a druhým vede v krajním případě ke ztrátě přilnavosti a následný zásah stabilizace průjezd zatáčkou naopak zpomalí. Tohoto nešvaru byla dříve uchráněna jen dražší auta vyšších tříd, která místo mezinápravové spojky používala diferenciál: typicky subaru nebo audi.

Co je Haldex?

Jde o typ mezinápravové spojky pro pohon všech kol, vyráběné stejnojmennou švédskou firmou (dnes součást koncernu Borg Warner) od devadesátých let. Varianta používaná ve škodovkách je dimenzovaná na přenos 3200 newtonmetrů. Co to znamená? Octavia 2.0 TDI/135 kW má na klikové hřídeli maximální točivý moment 380 N.m. Když ho vynásobíme poměrem prvního rychlostního stupně (3,46) a stálého převodu (4,38), vyjde nám moment na kolech 5759 N.m. Z toho dokáže spojka Haldex přenést na zadní nápravu zmíněných 3200 N.m, což je v tomto konkrétním případě 55 % točivého momentu.

 [600×484]

Tři otázky pro Jana Štěpánka z vývoje podvozku Škody Auto

Kdy je pohon všech kol dnešních škodovek aktivní? Čím se to řídí?

Aktivní je vždy. Cílem je zajistit optimální trakci ve všech jízdních situacích. Řídicí jednotka na základě aktuální jízdní situace určuje optimální rozdělení točivého momentu mezi nápravy. Jako příklad lze uvést sportovní rozjezd vozu. Aby se předešlo prokluzu předních kol, musí se přenášet velká část momentu zadní nápravou. Opakem je jízda po dálnici konstantní rychlostí, kdy je spojka téměř otevřena.

Znamená to, že spojka trvale klouže? Jak je možné, že se nespálí?

Při jízdě ustálenou rychlostí po rovině nemá proč klouzat, jelikož zadní kola se točí teoreticky stejně rychle jako přední. V praxi se mohou rychlosti mírně lišit například v důsledku nestejného opotřebení pneumatik, další rozdíly vznikají při průjezdu zatáčkou. Spojka je ale na tyto situace konstruována. Jde o takzvanou mokrou spojku. Je trvale chlazena olejovou lázní, což omezuje riziko přehřátí.

Jsou situace, kdy se pohon zadních kol zcela odpojí? Šetří se tím palivo?

Částečným otevřením spojky při jízdě ustálenou rychlostí v ní klesne tření, což se odrazí ve snížení spotřeby. Přenos točivého momentu na zadní nápravu se zcela odpojuje jen ve specifi ckých situacích. Například při brzdění, zásahu stabilizace proti přetáčivému smyku a rychlostech nad 180 km/h.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu

Po tragédii letu Germanwings z roku 2015, kdy pilot…

Vědci varují: do konce století přijdou alpské skiareály až o 70 procent sněhu Vědci varují: do konce století přijdou alpské skiareály až o 70 procent sněhu

Alpské skiareály čelí nepříjemné skutečnosti. Podle…

Jaké jsou Češky řidičky? Jezdí bezpečněji, ale zmatkují Jaké jsou Češky řidičky? Jezdí bezpečněji, ale zmatkují

Ženy-řidičky jsou stále častým terčem stereotypů a vtipů,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Alpami se škodovkami 4x4: Zima volá všechna kola







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 






 
Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dnes 08:00

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Papež zakončí návštěvu Egypta v Káhiře. Na mši mu přijde 25 tisíc věřících

Papež zakončí návštěvu Egypta v Káhiře. Na mši mu…

Papež František na závěr své dvoudenní návštěvy Egypta povede v Káhiře mši, na které se v sobotu očekává účast…

 

iSport.cz

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton vede v sérii 2:0

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton…

Hokejisté St. Louis porazili v pátečním utkání play off NHL Nashville 3:2 a vyrovnali stav série druhého kola na…

CELÝ SESTŘIH: Příbram – Sparta 1:2. Šural rozhodl, Vatajelu je za hrdinu

CELÝ SESTŘIH: Příbram – Sparta 1:2. Šural rozhodl,…

To bylo těsné! Fotbalisté Sparty ve 26. kole ePojisteni.cz ligy vyhráli na půdě Příbrami 2:1, rozhodující gól…

 

Reflex.cz

Beton slaví padesátiny. Poprvé pili koktejl z becherovky a toniku návštěvníci Světové výstavy v Montrealu

Beton slaví padesátiny. Poprvé pili koktejl…

I něco takového, co považujeme za naprosto běžné, musel někdo vymyslet. Becherovku a tonik nalil do jedné…

Můžou nevládní organizace více podporovat duševně choré?

Můžou nevládní organizace více podporovat duševně choré?

Nevládní neziskové organizace (NGOs), nezřizované státem a na státu nezávislé, slouží k obecně prospěšné…