reklama


14.2. 2016 Martin Frei

Alpami se škodovkami 4x4: Zima volá všechna kola

 

Českým chalupářům pohon 4x4 zpravidla rozmlouváme jako zbytečnost. K alpskému lyžování si ale lepšího pomocníka neumíme představit.

Už několikátá zimní sezona nám dává za pravdu, že většina motoristů se bez pohonu všech kol obejde. Sněhu pomálu, hlavní silnice projeté a posolené, něžná stoupání Středního Povltaví hravě pokoříme i na letních pneumatikách.

Kdo však zajíždí pravidelně do hor, musí myslet i na zadní kolečka. Čím blíž k Vrchlabí nebo Sušici, tím častěji na silnicích potkáváme různé crossovery a teréňáčky s decentním logem AWD. V lyžařském ráji na rozhraní Bavorska a Rakouska se to už jen hemží hrdými nápisy jako quattro, 4Matic a xDrive. Právě sem, mezi strmé alpské svahy jižně od Salcburku, nás pozvali specialisté ze Škodovky. Chtějí ukázat, že česká auta se v takové společnosti neztratí.

Držet ji v tahu

Spolu s nimi jsou zde všechny tři modely s pohonem 4x4: Octavia, Superb a Yeti. Jeho vyšší světlosti využíváme v první disciplíně, jíž je šplhání po strmé zasněžené louce. Před námi tu projelo jen pár aut a závěj prašanu je lehce zválcovaná, ale už při nastupování sledujeme, že to klouže jako čert.

Yeti se přesto dává do pohybu s překvapivou lehkostí, která nás popouzí k přidání plynu. Asi je to moc, pneumatiky si hrábnou, od kol létá sníh a na palubní desce bliká kontrolka stabilizace. „Neubírejte plyn, auto si poradí samo,“ překvapuje nás hlas instruktora ve vysílačce. Pozdě, už jsme zaváhali a couváme zpátky na start. Na druhý pokus to vypadá slibněji, i když musíme překonat zažité představy. „Je lépe dát trochu víc plynu a nechat stabilizaci, ať si prokluzující kola přibrzdí,“ vysvětlují důležitou fintu škodováci. „Když to nepřeženete, snadno si s tím poradí. Pokud ale budete na plynu moc váhaví, elektronika ho za vás nepřidá.“ Na třetí pokus s nimi souhlasíme, yeti zvládá příkré stoupání s klidem. Že musí elektronika některé kolo přibrzdit, prozrazuje jen občasné zachroupání pneu matik nebo ťuknutí do volantu.

Do zatáček opatrně

Kličkování mezi úzce rozestavěnými kuželkami je ovšem jiný příběh. Sníh je po předchozí skupině uježděný jak na sjezdovce a každé neopatrné přidání plynu v utažených obloucích vede ke ztrátě přilnavosti. Tady už čtyřkolka moc nepomůže – rozhodující je její souhra se stabilizací, která přibrzďuje kola na vnitřní straně. S předokolkou bychom tu nebyli o moc pomalejší.

Když je dost místa

Teprve na otevřenějším okruhu přijde vhod sportovní režim stabilizace, který nabízejí Octavie RS a benzinové superby. Jak vidíte na snímcích, nekazí legraci a zkušeným řidičům dovoluje plynulou jízdu přetáčivým smykem. Kouzlo okamžiku ovšem spolu s možnostmi pohonu 4x4 dovoluje velkorysý rozestup kuželek. Na běžnou silnici bychom se s takovými manévry nevešli.

Však si nás také instruktoři při návratu ze cvičiště řadí do fronty a v každém autě zapnutí stabilizace kontrolují. Zpátky k hotelu vede úzká silnička, na které neradno pokoušet osud.

To ale neznamená, že by byl závěr programu nudný. Čeká na nás Jan Štěpánek z vývoje podvozku, s nímž můžeme fungování škodováckých čtyřkolek probrat do detailu.

Je pravda, že...

… mezinápravová spojka připojí pohon zadních kol až po prokluzu předních?

Dnes už ne. V omezené míře to platilo o Octavii 4x4 I. generace z let 1999 až 2004, kde spojku ovládala hydraulika s čerpadlem poháněným od kardanu. Dokud auto stálo a kardan se netočil, nebylo čím spojku sevřít a rozjezd na kluzkém povrchu se bez chvilkového prohrábnutí předku neobešel. Druhá generace spojky Haldex, která přišla s Octavií II 4x4 v roce 2005, má nezávislé elektrické čerpadlo a pohon zadních kol připojuje už ve chvíli, kdy ve stojícím autě zařadíte jedničku.

… mezinápravová spojka umí přenést víc síly na zadek než na předek?

Ano, ale pouze když mají zadní kola víc přilnavosti než přední. Tedy při prudkém rozjezdu a záklonu vozila, nebo když sjedeme předkem na uklouzaný led a zadek zůstane na suchém asfaltu. Pokud mají všechna kola srovnatelnou přilnavost, rozdělí se na ně točivý moment rovnoměrně.

… s pohonem všech kol projedu zatáčku rychleji?

Jak s kterým. Dnešní systémy propojené se stabilizací umějí na vnitřním zadním kole plynule a preventivně brzdit to, co na vnějším přidají, a takové auto se stáčí do oblouku úplně samo. S tím však přišel až systém Haldex IV. generace, který dostaly škodovky v závěru roku 2010. U starších modelů naopak převažuje horší vlastnost mezinápravové spojky: nutí všechna kola rotovat stejně rychle. To je v zatáčce nevýhoda, protože každé kolo má jinou dráhu a chce se točit jinou rychlostí. Rozpor mezi jedním a druhým vede v krajním případě ke ztrátě přilnavosti a následný zásah stabilizace průjezd zatáčkou naopak zpomalí. Tohoto nešvaru byla dříve uchráněna jen dražší auta vyšších tříd, která místo mezinápravové spojky používala diferenciál: typicky subaru nebo audi.

Co je Haldex?

Jde o typ mezinápravové spojky pro pohon všech kol, vyráběné stejnojmennou švédskou firmou (dnes součást koncernu Borg Warner) od devadesátých let. Varianta používaná ve škodovkách je dimenzovaná na přenos 3200 newtonmetrů. Co to znamená? Octavia 2.0 TDI/135 kW má na klikové hřídeli maximální točivý moment 380 N.m. Když ho vynásobíme poměrem prvního rychlostního stupně (3,46) a stálého převodu (4,38), vyjde nám moment na kolech 5759 N.m. Z toho dokáže spojka Haldex přenést na zadní nápravu zmíněných 3200 N.m, což je v tomto konkrétním případě 55 % točivého momentu.

 [600×484]

Tři otázky pro Jana Štěpánka z vývoje podvozku Škody Auto

Kdy je pohon všech kol dnešních škodovek aktivní? Čím se to řídí?

Aktivní je vždy. Cílem je zajistit optimální trakci ve všech jízdních situacích. Řídicí jednotka na základě aktuální jízdní situace určuje optimální rozdělení točivého momentu mezi nápravy. Jako příklad lze uvést sportovní rozjezd vozu. Aby se předešlo prokluzu předních kol, musí se přenášet velká část momentu zadní nápravou. Opakem je jízda po dálnici konstantní rychlostí, kdy je spojka téměř otevřena.

Znamená to, že spojka trvale klouže? Jak je možné, že se nespálí?

Při jízdě ustálenou rychlostí po rovině nemá proč klouzat, jelikož zadní kola se točí teoreticky stejně rychle jako přední. V praxi se mohou rychlosti mírně lišit například v důsledku nestejného opotřebení pneumatik, další rozdíly vznikají při průjezdu zatáčkou. Spojka je ale na tyto situace konstruována. Jde o takzvanou mokrou spojku. Je trvale chlazena olejovou lázní, což omezuje riziko přehřátí.

Jsou situace, kdy se pohon zadních kol zcela odpojí? Šetří se tím palivo?

Částečným otevřením spojky při jízdě ustálenou rychlostí v ní klesne tření, což se odrazí ve snížení spotřeby. Přenos točivého momentu na zadní nápravu se zcela odpojuje jen ve specifi ckých situacích. Například při brzdění, zásahu stabilizace proti přetáčivému smyku a rychlostech nad 180 km/h.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rekonstrukce Státní opery může navzdory protestu začít, vyjde na 857 milionů Rekonstrukce Státní opery může navzdory protestu začít, vyjde na 857 milionů

Národní divadlo uzavřelo smlouvu se zástupci společnosti…

Náš člověk v Budapešti: NOlympiáda Náš člověk v Budapešti: NOlympiáda

V otázce kandidatury Budapešti na pořádání letních…

Německý ministr vnitra: Vracet uprchlíky teď bude složitější Německý ministr vnitra: Vracet uprchlíky teď bude složitější

Vracet uprchlíky do zemí původu může být v letošním roce…

Wilders sklízí úspěch. S kampaní proti běžencům může vyhrát volby Wilders sklízí úspěch. S kampaní proti běžencům může vyhrát volby

Strana pro svobodu může volby v půli března vyhrát, její…

 
 

Přidat názorDiskuse: Alpami se škodovkami 4x4: Zima volá všechna kola



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Poslední Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Přípravu výroby vozu, který původně neměl být vůbec určen…

Z nuly na 400 km/h a zpět na nulu? Bugatti Chiron to prý stihne pod minutu Z nuly na 400 km/h a zpět na nulu? Bugatti Chiron to prý stihne pod minutu

Sám šéf Bugatti se nechal slyšet, že nová chlouba…

 






 
Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli.

Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli.

Dnes 18:56

Jedním z pokusů o modernizaci Tatry 603 byl prototyp X, funkční verze makety s označením X-5.




Blesk.cz

Na východě Prahy přibude odstřelů divočáků. Magistrát pracuje na trvalém řešení

Na východě Prahy přibude odstřelů divočáků.…

Kvůli přemnoženým divočákům na východě Prahy přibude odstřelů a zlepší se informovanost obyvatel. Na jednání u…

Uprchlíci zmizí z berlínského letiště Tempelhof. Čeká je lepší bydlení

Uprchlíci zmizí z berlínského letiště Tempelhof.…

Do léta by měli zbylí uprchlíci opustit provizorní ubytovnu u bývalého letiště Tempelhof na jihozápadě Berlína.…

 

iSport.cz

Místo ligy juniorka Sparty. Může mi to ovlivnit kariéru, štve Nového

Místo ligy juniorka Sparty. Může mi to ovlivnit…

Je psychicky zdeptaný. Není divu. Šlendrián klubů mu zabrzdil kariéru, místo jarního hostování v prvoligové…

Lyžařští exoti na MS: Malťanka, Haiťanka... kdo byl úplně poslední?

Lyžařští exoti na MS: Malťanka, Haiťanka... kdo byl…

Šanci dostali všichni! Mistrovství světa v alpském lyžování nebylo pouze doménou sjezdařů ze zemí, kde mají hory…

 

Reflex.cz

Evoluce v přímém přenosu? Amazonský kmen Huaorani se mění kvůli lovu opic

Evoluce v přímém přenosu? Amazonský kmen Huaorani se…

Ve větvích stromů tráví tolik času, že na to začalo reagovat i jejich tělo. Drtivá většina ze čtyř tisíc…

Největší deníky citlivě zachycují to hlavní, čím Česko žije

Největší deníky citlivě zachycují to hlavní, čím Česko žije

Co psaly internetové deníky ten den, kdy Sobotka nabídl komunistům účast v příští vládě?

 
 
reklama