reklama


14.2. 2016 Martin Frei

Alpami se škodovkami 4x4: Zima volá všechna kola

 

Českým chalupářům pohon 4x4 zpravidla rozmlouváme jako zbytečnost. K alpskému lyžování si ale lepšího pomocníka neumíme představit.

Už několikátá zimní sezona nám dává za pravdu, že většina motoristů se bez pohonu všech kol obejde. Sněhu pomálu, hlavní silnice projeté a posolené, něžná stoupání Středního Povltaví hravě pokoříme i na letních pneumatikách.

Kdo však zajíždí pravidelně do hor, musí myslet i na zadní kolečka. Čím blíž k Vrchlabí nebo Sušici, tím častěji na silnicích potkáváme různé crossovery a teréňáčky s decentním logem AWD. V lyžařském ráji na rozhraní Bavorska a Rakouska se to už jen hemží hrdými nápisy jako quattro, 4Matic a xDrive. Právě sem, mezi strmé alpské svahy jižně od Salcburku, nás pozvali specialisté ze Škodovky. Chtějí ukázat, že česká auta se v takové společnosti neztratí.

Držet ji v tahu

Spolu s nimi jsou zde všechny tři modely s pohonem 4x4: Octavia, Superb a Yeti. Jeho vyšší světlosti využíváme v první disciplíně, jíž je šplhání po strmé zasněžené louce. Před námi tu projelo jen pár aut a závěj prašanu je lehce zválcovaná, ale už při nastupování sledujeme, že to klouže jako čert.

Yeti se přesto dává do pohybu s překvapivou lehkostí, která nás popouzí k přidání plynu. Asi je to moc, pneumatiky si hrábnou, od kol létá sníh a na palubní desce bliká kontrolka stabilizace. „Neubírejte plyn, auto si poradí samo,“ překvapuje nás hlas instruktora ve vysílačce. Pozdě, už jsme zaváhali a couváme zpátky na start. Na druhý pokus to vypadá slibněji, i když musíme překonat zažité představy. „Je lépe dát trochu víc plynu a nechat stabilizaci, ať si prokluzující kola přibrzdí,“ vysvětlují důležitou fintu škodováci. „Když to nepřeženete, snadno si s tím poradí. Pokud ale budete na plynu moc váhaví, elektronika ho za vás nepřidá.“ Na třetí pokus s nimi souhlasíme, yeti zvládá příkré stoupání s klidem. Že musí elektronika některé kolo přibrzdit, prozrazuje jen občasné zachroupání pneu matik nebo ťuknutí do volantu.

Do zatáček opatrně

Kličkování mezi úzce rozestavěnými kuželkami je ovšem jiný příběh. Sníh je po předchozí skupině uježděný jak na sjezdovce a každé neopatrné přidání plynu v utažených obloucích vede ke ztrátě přilnavosti. Tady už čtyřkolka moc nepomůže – rozhodující je její souhra se stabilizací, která přibrzďuje kola na vnitřní straně. S předokolkou bychom tu nebyli o moc pomalejší.

Když je dost místa

Teprve na otevřenějším okruhu přijde vhod sportovní režim stabilizace, který nabízejí Octavie RS a benzinové superby. Jak vidíte na snímcích, nekazí legraci a zkušeným řidičům dovoluje plynulou jízdu přetáčivým smykem. Kouzlo okamžiku ovšem spolu s možnostmi pohonu 4x4 dovoluje velkorysý rozestup kuželek. Na běžnou silnici bychom se s takovými manévry nevešli.

Však si nás také instruktoři při návratu ze cvičiště řadí do fronty a v každém autě zapnutí stabilizace kontrolují. Zpátky k hotelu vede úzká silnička, na které neradno pokoušet osud.

To ale neznamená, že by byl závěr programu nudný. Čeká na nás Jan Štěpánek z vývoje podvozku, s nímž můžeme fungování škodováckých čtyřkolek probrat do detailu.

Je pravda, že...

… mezinápravová spojka připojí pohon zadních kol až po prokluzu předních?

Dnes už ne. V omezené míře to platilo o Octavii 4x4 I. generace z let 1999 až 2004, kde spojku ovládala hydraulika s čerpadlem poháněným od kardanu. Dokud auto stálo a kardan se netočil, nebylo čím spojku sevřít a rozjezd na kluzkém povrchu se bez chvilkového prohrábnutí předku neobešel. Druhá generace spojky Haldex, která přišla s Octavií II 4x4 v roce 2005, má nezávislé elektrické čerpadlo a pohon zadních kol připojuje už ve chvíli, kdy ve stojícím autě zařadíte jedničku.

… mezinápravová spojka umí přenést víc síly na zadek než na předek?

Ano, ale pouze když mají zadní kola víc přilnavosti než přední. Tedy při prudkém rozjezdu a záklonu vozila, nebo když sjedeme předkem na uklouzaný led a zadek zůstane na suchém asfaltu. Pokud mají všechna kola srovnatelnou přilnavost, rozdělí se na ně točivý moment rovnoměrně.

… s pohonem všech kol projedu zatáčku rychleji?

Jak s kterým. Dnešní systémy propojené se stabilizací umějí na vnitřním zadním kole plynule a preventivně brzdit to, co na vnějším přidají, a takové auto se stáčí do oblouku úplně samo. S tím však přišel až systém Haldex IV. generace, který dostaly škodovky v závěru roku 2010. U starších modelů naopak převažuje horší vlastnost mezinápravové spojky: nutí všechna kola rotovat stejně rychle. To je v zatáčce nevýhoda, protože každé kolo má jinou dráhu a chce se točit jinou rychlostí. Rozpor mezi jedním a druhým vede v krajním případě ke ztrátě přilnavosti a následný zásah stabilizace průjezd zatáčkou naopak zpomalí. Tohoto nešvaru byla dříve uchráněna jen dražší auta vyšších tříd, která místo mezinápravové spojky používala diferenciál: typicky subaru nebo audi.

Co je Haldex?

Jde o typ mezinápravové spojky pro pohon všech kol, vyráběné stejnojmennou švédskou firmou (dnes součást koncernu Borg Warner) od devadesátých let. Varianta používaná ve škodovkách je dimenzovaná na přenos 3200 newtonmetrů. Co to znamená? Octavia 2.0 TDI/135 kW má na klikové hřídeli maximální točivý moment 380 N.m. Když ho vynásobíme poměrem prvního rychlostního stupně (3,46) a stálého převodu (4,38), vyjde nám moment na kolech 5759 N.m. Z toho dokáže spojka Haldex přenést na zadní nápravu zmíněných 3200 N.m, což je v tomto konkrétním případě 55 % točivého momentu.

 [600×484]

Tři otázky pro Jana Štěpánka z vývoje podvozku Škody Auto

Kdy je pohon všech kol dnešních škodovek aktivní? Čím se to řídí?

Aktivní je vždy. Cílem je zajistit optimální trakci ve všech jízdních situacích. Řídicí jednotka na základě aktuální jízdní situace určuje optimální rozdělení točivého momentu mezi nápravy. Jako příklad lze uvést sportovní rozjezd vozu. Aby se předešlo prokluzu předních kol, musí se přenášet velká část momentu zadní nápravou. Opakem je jízda po dálnici konstantní rychlostí, kdy je spojka téměř otevřena.

Znamená to, že spojka trvale klouže? Jak je možné, že se nespálí?

Při jízdě ustálenou rychlostí po rovině nemá proč klouzat, jelikož zadní kola se točí teoreticky stejně rychle jako přední. V praxi se mohou rychlosti mírně lišit například v důsledku nestejného opotřebení pneumatik, další rozdíly vznikají při průjezdu zatáčkou. Spojka je ale na tyto situace konstruována. Jde o takzvanou mokrou spojku. Je trvale chlazena olejovou lázní, což omezuje riziko přehřátí.

Jsou situace, kdy se pohon zadních kol zcela odpojí? Šetří se tím palivo?

Částečným otevřením spojky při jízdě ustálenou rychlostí v ní klesne tření, což se odrazí ve snížení spotřeby. Přenos točivého momentu na zadní nápravu se zcela odpojuje jen ve specifi ckých situacích. Například při brzdění, zásahu stabilizace proti přetáčivému smyku a rychlostech nad 180 km/h.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Poslanci schválili protikuřácký zákon, platit by měl od konce května Poslanci schválili protikuřácký zákon, platit by měl od konce května

Kuřáci si v restauracích a dalších pohostinských…

Za překvapivě vysokou inflaci může i EET, míní analytici Za překvapivě vysokou inflaci může i EET, míní analytici

Za překvapivý nárůst inflace na 1,5 procenta může podle…

Trump chce za ministra práce ředitele fastfoodu, který mu dotoval volební kampaň Trump chce za ministra práce ředitele fastfoodu, který mu dotoval volební kampaň

Budoucí americký prezident Donald Trump chce do čela…

 
 

Přidat názorDiskuse: Alpami se škodovkami 4x4: Zima volá všechna kola



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

 






 
Dodržování povolené rychlosti je nebezpečné, tvrdí studie

Dodržování povolené rychlosti je nebezpečné, tvrdí studie

Dnes 10:43

Napadlo by vás někdy, že může být jízda maximální povolenou rychlostí nebezpečná? Vědci zjistili, že tomu tak doopravdy může být.




Blesk.cz

Svijany zaplatí pokutu za „losovačku“ u zakázky na kanalizaci

Svijany zaplatí pokutu za „losovačku“ u zakázky na…

Svijany na Liberecku přišly o poslední možnost, jak se bránit pokutě 75 tisíc korun, kterou dostaly od Úřadu pro…

Do stanice metra Jinonice zatéká: Čeká ji sedmiměsíční uzavření a opravy za 145 milionů

Do stanice metra Jinonice zatéká: Čeká ji…

Rekonstrukce stanice metra B Jinonice, do které zatéká, vyjde na 145 milionů korun. Metro proto bude od 7. ledna…

 

iSport.cz

ONLINE: Muži jedou sprint SP v Pokljuce, Koukalová se chystá

ONLINE: Muži jedou sprint SP v Pokljuce, Koukalová se chystá

Dnešními sprinterskými závody zahájí biatlonisté ve slovinské Pokljuce druhý díl Světového poháru. Česká hvězda…

Do hry o Sýkoru vstoupila Sparta. Oproti Plzni a Slavii má jednu výhodu

Do hry o Sýkoru vstoupila Sparta. Oproti Plzni a…

Byť patří třináctému Liberci, stačí říct ano – a na jaře bude Jan Sýkora bojovat o titul. Reprezentační…

 

Reflex.cz

Celebrity otáčejí. Leonardo DiCaprio se sešel s Trumpem a našli společnou řeč

Celebrity otáčejí. Leonardo DiCaprio se sešel s…

Musí to být k vzteku. Věci, které většina médií v případě zvolení Donalda Trumpa prorokovala, se vyvíjejí jinak.…

Hejtmani se handrkují o koryta, zájmy jejich voličů jsou vedlejší

Hejtmani se handrkují o koryta, zájmy jejich voličů…

Karlovarská hejtmanka Jana Vildumetzová z hnutí ANO se stala novou předsedkyní Asociace krajů ČR. Přetlačila tak…

 
 
reklama