Aston Martin AM-RB 001: Prý zažijeme až 4,5 G!
Aston Martin AM-RB 001 byl odhalen začátkem června, ale kromě samotného designu nebylo zveřejněno příliš mnoho informací o jeho technice či provedení interiéru. Nyní se Marek Reichman, ředitel pro design značky Aston Martin, v rozhovoru pro australský Motoring rozpovídal o technice i designu.
Současné označení vozu je podle jeho slov pouze pro interní potřeby a sériové provedení má údajně dostat sexy jméno, které bude ladit se značkou Aston Martin. Design vozu představeného letos v létě má naopak z 95 procent odpovídat finální podobě a případné změny budou provedeny pouze v souvislosti s vylepšením chlazení motoru i brzd či aerodynamických vlastností vozu při vysokých rychlostech.
Základem hypersportu bude samozřejmě již dříve zmíněná skořepina z kompozitních materiálů. V ní bude před zadní nápravou uložen nově vyvíjený atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu mezi 6,0 a 7,0 litru s maximálními otáčkami okolo 9500 min-1, který má disponovat výkonem okolo 746 kW (1000 k) a roztáčet zadní kola prostřednictvím sekvenční převodovky Xtrac.
S dvanáctiválcem pak má spolupracovat ještě systém rekuperace kinetické energie inspirovaný technikou formule 1. Ten má údajně poskytovat dalších 60 kW (81,5 k) a pracovat jako velký kondenzátor.
Aston Martin AM-RB 001 ve své produkční podobě má díky využití karbonu, kevlaru, titanu, hliníkových slitin a do detailu promyšlené konstrukci vynikat hmotností, která se má pohybovat okolo 1000 kg. I díky propracované aerodynamice pak nemá být problém maximální rychlost přes 400 km/h a šílené boční přetížení 4,5 G!
Hypersport má vedle své techniky a jízdních výkonů uchvacovat i provedením svého interiéru. Okouzlení má začít již pří otevření křídlových dveří, které zajistí elektromotory. Následný proces nastupování či vystupování má být výrazně pohodlnější a důstojnější než z jiných supersportovních vozů a to i pro dámy v minisukních.
Prostorové poměry v interiéru pak nemají být nijak stísněné a za volant se mají usadit i řidiči s výškou okolo dvou metrů. U každého vozu má být pozice sedadla řidiče, pedálů a volantu přizpůsobena již z výroby postavě budoucího majitele. Jeho přáním a představám pak má odpovídat i barevné provedení a částečně i použité materiály čalounění a obložení interiéru.
Při vývoji vozu je samozřejmě myšleno i na bezpečnost a Marek Reichman uvedl, že za oběť nárazovým testům padly čtyři vývojové prototypy a řada samostatných komponentů. Ve výbavě pak nemá chybět kontrola trakce a několik moderních asistenčních systémů.
V současnosti má být již všech 150 plánovaných exemplářů AM-RB 001 vyprodáno s cenou od 3.000.000 amerických dolarů (zhruba 76.500.000 Kč) a první vyrobené vozy mají ke svým majitelům zamířit v roce 2018. Během produkce silničního provedení pak má být odhalena i odvozená čistě okruhová verze, která má vzniknou v sérii 25 vozů.