5.8. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Aston Martin DB11: 10 tajemství nového kupé

 

Nástupce DB9 přijíždí s novým dvanáctiválcem twin-turbo nebo novým šasi. Specialitou jsou i varovné zvuky.

Aston Martin letos přijíždí s novým modelem, kupé DB11, které nahrazuje stále krásnou, avšak letitou DB9. Pro automobilku je DB11 velice důležitým vozem, a tak novinka dostala do vínku zcela novou techniku. První vozy navíc osobně zkontroluje přímo šéf Astonu Andy Palmer. Jaká jsou další tajemství tohoto auta?

Zcela nový projekt

DB11 nahrazuje model DB9, se svým 13 let starým předchůdcem má ale pramálo společného. Šéf projektu Ian Minards přiznal, že konstruktéři začali pracovat na zcela čistém papíru. A této šance plně využili, protože DB11 dostala nový motor, převodovku i šasi. To samé platí pro design. „Každý milimetr DB11 byl od základu znovu vymyšlen,“ tvrdí šéfdesignér značky Marek Reichman. Na zcela novou techniku odkazuje i samotný název, DB11 je proti DB9 o dva kroky dál.

Nejen krásný, ale také účinný

Designérský tým na tvarech úzce spolupracoval s konstruktéry, aby DB11 byla nejen krásná, ale také účinná. Jednodílná kapota má pak dvojí účinek, což znamená minimální spáry, takové řešení navíc lépe pohlcuje náraz, a to se hodí třeba při ochraně chodců. Tradiční detail v podobě bočních otvorů pak nově snižuje vztlak, pomocí vysávání vysokotlakého vzduchu z podběhů. Čistotě linií pomáhá i chybějící zadní křídlo. Ve vysokých rychlostech se vysouvá jen malý spoiler, větší není potřeba díky tzv. AeroBlade (něco jako vzduchové ostří), který usměrňuje proudící vzduch pomocí kanálů ukrytých v zadních sloupcích karoserie.

Nové srdce

Pod kapotou DB11 bije nově vyvinuté srdce, 5,2litrový dvanáctiválec s dvěma turbodmychadly který je naladěn na výkon 447 kW při 6500 otáčkách a točivý moment 700 N.m, který je dostupný už od 1500 otáček. Do vývoje samozřejmě promluvila snaha o snížení spotřeby paliva a emisí, proto jednotka dostala vedle dvojice turbodmychadel variabilní časování ventilů, stop-start nebo systém vypínání válců. Výsledkem má být kombinovaná spotřeba kolem 11,3 l/100 km, přesná hodnota teprve bude odhalena.

Zní skvěle

Navzdory přeplňování se automobilka dušuje, že použitý motor zní jako atmosférický dvanáctiválec, a to hlavně ve sportovních režimech. Specialitou jsou pak také varovné zvuky. Aston si najal externí firmu, která na základě průzkumu mezi zákazníky značky vyvinula novou sadu varovných tónů.

Video

Osm stupňů

Ten tam je starý šestistupňový automat DB9, v DB11 jej nahrazuje moderní osmikvalt od ZF, uložený vzadu (tzv. koncepce transaxle). Jedná se však o tradiční řešení s hydrodynamickým měničem, nikoliv o dvouspojkovou převodovku. Z DB9 však bylo převzato ovládání převodovky tlačítky na palubní desce. S přenosem síly na zadní kola pomáhá i samosvorný diferenciál a aktivní vektorování točivého momentu. S manuální převodovkou nepočítejme, DB9 se jí kvůli malému zájmu zákazníků zbavila už v modelovém roce 2012.

Lehčí platforma

Základem DB11 je nová architektura. Ta se sice stále jmenuje VH (vertical/horizontal), jedná se ale o její novou generaci. Základem je kombinace lepených hliníkových výlisků a odlitků. Panely karoserie jsou hliníkové, plastové a kompozitové. Díky tomu se ve srovnání s DB9 podařilo snížit (suchou) hmotnost o 15 kg na 1.770 kilogramů. Rozdělena je takřka v ideálním poměru 51:49.

Zkušenosti od Lotusu

Podvozek nového kupé tvoří vpředu lichoběžníková náprava, zatímco vzadu najdeme víceprvek, pneumatiky dodává Bridgestone Dále nechybí ani adaptivní tlumiče nebo elektronický posilovač řízení. To všechno má dle automobilky znamenat skvělé jízdní vlastnosti. Patrně to nebude jen marketingová vějička, protože DB11 je prvním vozem značky, na němž pracoval nový vedoucí inženýr Matt Becker. Ten v minulosti ladil podvozky lotusů, které jsou v této oblasti vždy vynášeny do nebes. „Dej mi ovladatelnost, ale nikoliv na úkor jízdy,“ žádal prý po Beckerovi šéf projektu Minards.

Větší kabina

DB11 je v první řadě gran turismo, a proto nepřekvapí, že klienti žádali více pohodlí. Z toho důvodu automobilka ve srovnání s předchozí DB9 zvětšila kabinu. Toho bylo dosaženo rozšířením karoserie a prodloužením rozvoru o 65 mm (což zároveň umožnilo posunout motor více vzad), víc místa je také nad hlavou. Na zadních sedadlech pak dokonce nechybí systém Isofix pro ukotvení autosedaček.

Elektronika od Mercedesu

Aston Martin od roku 2014 spolupracuje s Mercedesem, jmenovitě jeho divizí AMG, a to od té doby, kdy německý koncern Daimler koupil 5% podíl v automobilce. Spolupráce probíhá v oblasti motorů – dvanáctiválec pro DB11 si Aston vyvinul ještě sám, nástupce vantage ale dostane německý osmiválec – už nyní se spolupráce projevila na poli elektroniky. DB11 tak dostala nový multimediální a navigační systém nahrazující stařičké řešení z DB9. Díky kooperaci s Mercedesem je novinkou též příplatkový touchpad nebo ovládání gesty. Nový aston používá hned dva TFT displeje, ten 12palcový nahradil analogovou kapličku s přístroji, osmipalcový je umístěn na vrchu středového panelu.

Speciální kontrola

Sériová výroba Aston Martinu DB11 bude zahájena v těchto týdnech, a to poté, co na konci července byla ukončena produkce jeho předchůdce, modelu DB9. První vozy se u zákazníků objeví ještě před koncem roku, prvních 1.000 vyrobených kousků pak osobně zkontroluje přímo šéf značky Andy Palmer. V Německu je základní cena stanovena na 204.900 eur, což je v přepočtu asi 5,5 milionu korun. Tato částka ale může dále vzrůst, vedle příplatkové výbavy automobilka samozřejmě nabízí i bohaté možnosti individualizace vzhledu, za něž si však nechá patřičně zaplatit.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Střelba ve Štrasburku si vyžádala několik mrtvých Střelba ve Štrasburku si vyžádala několik mrtvých

Večerní střelba v centru Štrasburku si vyžádala nejméně…

Babiš: Otázka mého možného střetu zájmů je věcí výkladu nových evropských předpisů Babiš: Otázka mého možného střetu zájmů je věcí výkladu nových evropských předpisů

Otázka údajného střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP

Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se v letošním roce…

INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů

Zpravodajský web Politico před několika dny zveřejnil…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 



Je libo netradiční obrněné auto? Němci vám nabídnou pancéřovaný Aston Martin! Je libo netradiční obrněné auto? Němci vám nabídnou pancéřovaný Aston Martin!

Gran turismo britského výrobce není zrovna typický základ…

Aston Martin DB11 AMR: Dárek k výročí přijde na 5 milionů Aston Martin DB11 AMR: Dárek k výročí přijde na 5 milionů

Aston Martin slaví 70 let řady DB. Aktuální model nese…

 



 
Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Včera

Původní americký vůz Ford Bronco se vyráběl v letech 1965 až 1977. Nyní si jej můžeme koupit opět jako nový.




Blesk.cz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Nové změny ve vybírání poplatků od vývojářů oznámil o víkendu největší online obchod s hrami Steam. Ze zisku z…

Tereza jde v Pákistánu na dračku: Další žádost o ruku!

Tereza jde v Pákistánu na dračku: Další žádost o ruku!

Soudní jednání v pákistánském Láhauru spěje do finále a Tereza (22) se usmívá. Stalo se snad něco, co jí dělá…

 

iSport.cz

Kovář nevěděl, co čekat. Pak rozhodl: Neupravený led? Překvapilo mě to

Kovář nevěděl, co čekat. Pak rozhodl: Neupravený…

Hokejisté Plzně slaví poprvé postup do semifinále Ligy mistrů. Rozhodujícím nájezdem o tom rozhodla čerstvá…

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis už vyřizuje pas

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis…

Velmi zajímavý příběh se rýsuje na Hané. Jakub Yunis, útočník Olomouce a někdejší český mládežnický…

 

Reflex.cz

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

Přes 150 zemí sdružených v OSN - světového uskupení, kde většinu tvoří reprezentanti nedemokratických režimů -…

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel čas s Vánocemi v Bílém domě

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel…

Od roku 1929 je v USA tradice, že o výzdobu vánočního stromečku se stará první dáma. A od roku 1961 každá první…