Aston Martin Rapide – Čtyřdveřové 2+2

Aston Martin Rapide – Čtyřdveřové 2+2

 
 

Čtyřdveřové kupé se dnes říká každému druhému liftbacku nebo sedanu se sportovní linií střechy. Aston Martin je první, kdo má odvahu přidat kupé opravdu jen druhý pár dveří a 25 cm na délku. Rapide je stále víc 2+2 se sportovními geny než rodinným autem.

Tradice čtyřdveřových modelů značky Aston Martin je stejně dlouhá jako u Maserati Quattroporte. Ale jak plynul čas a automobilka procházela komplikovanými časy, v chronologii modelů se objevují ještě delší přestávky než u italského konkurenta.

První čtyřdveřový Aston nesl ve skutečnosti název Lagonda Rapide. Automobilka před téměř 50 lety poprvé oživila značku, která je dodnes v jejím vlastnictví. S novým Rapide má tento model společného více než jen název – vznikl na prodlouženém šasi tehdejšího kupé DB4 a techniku o několik prvků, které se později dostaly i na další modely, a design přinesl několik unikátních prvků. Kvůli vysoké ceně ale vzniklo v letech 1961 až 1964 jen 55 kusů.

Další kapitola se začala psát v 70tých letech. Nejprve bylo vyrobeno několik kusů modelu Aston Martin Lagonda s karoserií, která tvarově vycházela z kupé V8. V roce 1978 dostal tento vůz zcela novou důsledně hranatou karoserii. Ve výrobě vydržel až do roku 1990 a od té doby se počítala další přestávka – přerušená jen na zakázku postavenou čtyřdveřovou Lagondou Virage, několika továrními designovými studiemi a konceptem Lagonda Vignale od designérského studia Ghia, který však měl kvůli finanční úspoře podvozek z Lincolnu Town Car.

obrázek [600 x 441]  

Další kapitolu otevřela studie Aston Martin Rapide představená na detroitském a následně ženevském autosalonu v roce 2006. Automobilka tentokrát zavrhla značku Lagonda i jakoukoliv snahu rozvíjet na čtyřdveřovém modelu nový designový směr. Naopak podoba co nejbližší kupé DB9 otevřeně přiznávala, že pod karoserií se ukrývá architektura V/H a motor 5,9 V12 z modelu DB9. Největším rozdílem byl druhý pár dveří, rozvor prodloužený tak, aby prostor na zadních sedadlech byl alespoň přiměřený a mírně zvětšený zavazadlový prostor přístupný přes výklopnou zadní stěnu (tu má kupé V8 Vantage, zatímco větší řada DB9 se drží řešení s pevným zadním oknem).

Reakce veřejnosti (především tedy potenciálních zákazníků) a skutečnost, že Porsche chystá podobný model, přiměla automobilku k brzkému potvrzení výroby konceptu. Už od počátku ale bylo zřejmé, že první auta nevzniknou dříve, než počátkem roku 2010. Hlavními důvody byla malá rozpracovanost projektu – tým konstruktérů a designéři pod vedením Marka Reichmana na autě začali pracovat až v létě 2005, půl roku před premiérou – Aston Martin dokončoval přípravu jiných, dříve schválených modelů (DBS, V8 Roadster, V12 Vantage) a automobilka neměla ani k dispozici potřebnou výrobní kapacitu.

První dva problémy úspěšně vyřešil čas – k premiéře produkční verze došlo na frankfurtském autosalonu 2009, výroba byla zahájena na přelomu roku 2009 a 2010 a první auta začala vyjíždět k zákazníkům v polovině letošního roku. Potíže s nedostatkem volných výrobních kapacit vyřešil Aston Martin outsourcingem, potřebnou kapacitu při požadované kvalitě výroby poskytuje rakouská Magna Steyr v Grazu.

obrázek [600 x 346]  

I přes výraznou vzhledovou podobnost nesdílí Rapide s DB9 jediný karosářský díl. Příď je více tvarovaná jako šipka a má protažené světlomety s čirou optikou, se světelnými diodami, které slouží jako směrovky. V důsledku toho se změnily přední blatníky, ale také nárazník a mírně odlišná je i kapota motoru.

Novým prvkem je výrazný prolis, který navazuje na lištu v otvorech za předními koly. Toto řešení převzala sériová verze z konceptu téměř bez úprav. Rapide má dále silnější sloupky čelního okna, než tomu je u DB9, nový zadní nárazník nesoucí registrační značku a koncová světla s čirou optikou a lesklým pozadím Magna Silver, inspirovaná u modelu DBS.

Aston Martin Rapide - srovnání rozměrů s DB9
ModelRapideDB9rozdíl
Délka [mm]50194710+309
Šířka [mm]19291875+54
Výška [mm]13601300+60
Rozvor [mm]29892740+249
Rozchod vpředu [mm]15891570+19
Rozchod vzadu [mm]16131560+53
Poh. hmotnost [kg]19501760+190

Délka čtyř(pěti)dveřové karoserie o 19 mm překračuje hranici pěti metrů. Proti DB9 se tak Rapide zvětšilo o 31 cm, z nichž 25 cm připadá na prodloužení rozvoru. Mírně se zvětšila i šířka (o 5 cm) a výška (o 6 cm). Přesto auto na výšku měří 1360 mm, což stále více odpovídá sportovním GT než luxusním sedanům. Společně se zvětšení karoserie se rozšířil i rozchod kol, především na zadní nápravě. Aston Martin ale nezanedbal ani brzdovou soustavu – ta má místo kotoučů o průměru 355 a 330 mm disky s průměrem 390 mm vpředu a 360 mm vzadu. To jsou rozměry odpovídající výkonnému kupé DBS (ačkoliv to má keramické kotouče a Rapide stále „jen“ větrané ocelové).

Delší karoserie s dalším párem dveří znamená také vyšší pohotovostní hmotnost – ta narostla o 190 kg a drží se stále pod 2 tunami.

Aston Martin Rapide - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelAston Martin RapideJaguar XJ SupersportMaserati Quattroporte GTSPorsche Panamera Turbo
Délka [mm]5019512250974970
Šířka [mm]1929189418851931
Výška [mm]1360144814231418
Rozvor [mm]2989303230642920
Objem zav. prostoru [l]301520450432
Poh. hmotnost [kg]1950189219901970

K přirozeným konkurentům Aston Martinu patří britský rival (donedávna partner v rámci koncernu Ford) Jaguar a tradiční italský soupeř Maserati, zmíněný už v úvodu článku. Okruh se pak logicky rozšířil s příchodem Porsche Panamera. Tento model je Rapide ze všech aut na trhu nejpodobnější, ačkoliv je zaměřený na širší cílovou skupinu a má odlišnou techniku (přeplňovaný motor a pohon všech kol).

Velikostí se všechny zmíněné modely pohybují kolem 5 metrů délky (jen Porsche je pod touto hranicí) a zhruba třímetrového rozvoru náprav. Aston Martin společně s Porsche přesahují na šířku 1,9 metru a Aston je zároveň z uvedené čtveřice nejnižší. Daní za krásu a umístění převodovky u zadní nápravy je však s přehledem nejmenší zavazadlový prostor, který ale majitele Rapidu zřejmě příliš trápit nebude.

obrázek [600 x 355]  

O pohon se stará motor 6,0 V12 (skutečný objem je vlastně 5,9 litru) s 48 ventily. Je uložen podélně za přední nápravu a pohání zadní kola skrze převodovku s koncepcí transaxle. Ta je tedy umístěna u zadní nápravy za samosvorným diferenciálem, se spojkou a motorem ji spojuje kardanový hřídel z karbonu, chráněný hliníkovou rourou. Oficiálně je jedinou možností převodovky Touchtronic-2, robotizovaná manuální převodovka se sekvenční volbou převodů tlačítky na volantu (přepínání P-R-N-D se místo konvenčního voliče ovládá také tlačítky).

Pohonná jednotka s relativně vysokým kompresním poměrem 10,9:1 dává nejvyšší výkon 350 kW (476 k) při 6000 min-1 a točivý momentu vrcholí 600 Nm při 4000 min-1. To jsou hodnoty téměř srovnatelné s kompresorovým osmiválcem v Jaguaru XJ i s dvěma turbodmychadly přeplňovaným motorem v Porsche Panamera Turbo, což dokládají podobné jízdní výkony všech tří modelů (Porsche má při akceleraci výhodu pohonu všech kol). S touto trojicí dokáže držet krok i slabší Maserati Quattroporte GT S, které má ale handicap v podobě vyšší kombinované spotřeby. Ovšem oficiální hodnoty spotřeby pro Rapide zatím nebyly zveřejněny…

Aston Martin Rapide - srovnání výkonů a technických dat s konkurencí
ModelAston Martin RapideJaguar XJ SupersportMaserati Quattroporte GTSPorsche Panamera Turbo
Motor6,0 V125,0 V8 S/C4,7 V84,8 V8 Turbo
Převodovka6MA6A6A7DS, 4x4
Zdvihový objem [cm3]5935500046914806
Válce/ventily12/48/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]350/6000375/6000-6500323/7000368/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]600/5000625/2500-5500490/4750700/2250-4500
Maximální rychlost [km/h]296250285303
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,24,95,14,2
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]-12,115,712,2
Poh. hmotnost [kg]1990189219901970

Rapide má nezávislé zavěšení všech kol, obě nápravy používají klasické řešení – dvojité lichoběžníky, doplněné o stabilizátory, vinuté pružiny a adaptivní tlumiče ADS. Aston Martin věnoval velkou pozornost nastavení geometrie, která maximálně potlačuje zanořování přídě a zvedání nebo ustřelování zádě při brzdění. O kontakt s vozovkou se starají pneumatiky Birdgestone Potenza, vpředu o rozměru 245/40 R20 a vzadu 295/35 R20.

Stísněný interiér nabízí místo pro čtyři cestující usazené v oddělených sedadlech. Standardem bude čtyřzónová klimatizace, v opěradlech předních sedadel se na přání nacházejí LCD obrazovky. Naopak už v základní výbavě bude audiosystém Bang & Olufsen BeoSound Rapide ICEpower s celkovým výkonem 1000 W.

Samozřejmostí je dále čalounění interiéru jemnou kůží Full Grain, vyhřívání všech čtyř sedadel, elektrické ovládání předních sedadel, parkovací senzory vpředu i vzadu a na vybraných trzích také HDD navigace a Bluetooth.

Na přání se bude dodávat odlišný design kol, odvětrávaná sedadla v obou řadách či dřevěný dekor (například mahagon, bambus, jasan, piano lak nebo alternativně opracované ušlechtilé kovy).

obrázek [600 x 440]  

Kdo se nespokojí s ničím jiným, než je maximum možného, může sáhnout po specifikaci Aston Martin Rapide Luxe. Ta obsahuje všechny výše jmenované nadstandardní položky (tím stoupá pohotovostní hmotnost o 50 kg na 1990 kg) a dále přidává originální sadu šesti kožených zavazadel Bespoke, skleněný klíč a skleněná tlačítka v interiéru.

Ve Velké Británii je cena za základní specifikaci Rapide stanovena na 140 tisíc liber (asi 4,2 milionu korun), což je o výrazných 30 tisíc liber více než stejně výkonné kupé DB9.

obrázek [600 x 250]  
Spolupracujeme s TipCars.com
Čína chtěla pomocí sítě LinkedIn rekrutovat německé politiky, zjistila civilní kontrarozvědka Čína chtěla pomocí sítě LinkedIn rekrutovat německé politiky, zjistila civilní kontrarozvědka

Čína užívá falešné účty na profesní síti LinkedIn ke…

Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů

Stavbu elektráren žene vzhůru už zase Čína, k níž se…

Venezuelská opozice bude vyloučena z prezidentských voleb, řekl Maduro Venezuelská opozice bude vyloučena z prezidentských voleb, řekl Maduro

Venezuelský prezident Nicolás Maduro řekl, že hlavní…

Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů

Na jihu Kalifornie pokračují požáry, které začaly v…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

 



Aston Martin potvrdil limitovanou edici elektromobilů. Kdy se jich dočkáme? Aston Martin potvrdil limitovanou edici elektromobilů. Kdy se jich dočkáme?

Dva roky po odhalení elektrického konceptu britská značka…

Elektrický Aston Martin RapidE přijde v roce 2018, s vývojem pomůžou Číňané Elektrický Aston Martin RapidE přijde v roce 2018, s vývojem pomůžou Číňané

V Gaydonu se aktuálně pracuje na několika zajímavých…

 



 
Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Včera

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.




Blesk.cz

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové vyhlašují pátrání

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové…

Astronomové prosí veřejnost o spolupráci. Hledají meteority, které měly minulý týden dopadnout poblíž Českých…

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie a místo toho našla smrt

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie…

Mobily jsou s námi na každém kroku a zírání do displejů odvádí pozornost od dění kolem nás. Když přidáte…

 

iSport.cz

Klopp se zlobil na rozhodčí. Tohle je penalta?! školil i reportéra

Klopp se zlobil na rozhodčí. Tohle je penalta?!…

Utkání mezi Liverpoolem a Evertonem skončilo remízou 1:1, trenér domácích Jürgen Klopp ale se získaným bodem…

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat ho může Kolář

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat…

Jan Laštůvka měl adekvátně nahradit Jiřího Pavlenku, brankářskou jedničku Slavie z mistrovské sezony. Nepovedlo…

 

Reflex.cz

Femme fatale Hedy Lamarr: Vynálezkyně a sexbomba, která se nebála svléknout před kamerou

Femme fatale Hedy Lamarr: Vynálezkyně a sexbomba,…

Za jednu z nejúchvatnějších brunet vděčil Hollywood režiséru Gustavu Machatému. V jeho Extasi ukázala Rakušanka…

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v Hellbrunnu si nezapomeňte vzít pláštěnku

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v…

Jestliže se řadíte k milovníkům vody a architektury, vydejte se do Hellbrunnu. Zámek na jižním okraji Salcburku…