Aston Martin Vantage GT12 Roadster: Na míru postavený extrémní aston
Aston Martin loni představil silniční variantu závodního speciálu Vantage GT3, který kvůli sporům s Porsche musel nakonec pojmenovat Vantage GT12. Vůz vznikl jako kupé, nejmenovaný zákazník si ale objednal otevřenou verzi. Automobilka mu vyšla vstříc a postavila Vantage GT12 Roadster, což je nejextrémnější otevřený model značky v její historii.
O stavbu jednokusového speciálu představeného na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu se postarala divize Q by Aston Martin, která se zaměřuje na individuální úpravu vozů z Gaydonu dle přání klientů. Divize se dosud zabývala netradičními odstíny karoserie, prazvláštními barevnými kombinacemi v interiéru nebo speciálními edicemi vozů, auto přesně na míru zákazníka postavila vůbec poprvé.
Q by Aston Martin při vzniku auta spolupracovala s divizí Aston Martin Advanced Operations, která má na starosti malosériové modely aut, v minulosti dala světu One-77, Vulcan, Lagondu Taraf nebo právě Vantage GT12 kupé.
"Vantage GT12 Roadster je první projekt spojující všechny naše dovednosti v jediném nádherném autě. Za pouhých devět měsíců jsme uchopili zákazníkův sen a realizovali ho. To je podstata servisu Q by Aston Martin," říká o autě vedoucí speciálních projektů v Aston Martinu David King.
Extrémní roadster je rozpoznatelný už díky své agresivně laděné karoserii, kterou odlehčilo množství karbonových panelů. Změny ale pokračují i v útrobách, auto má třeba speciálně upravené zavěšení, aby nabídlo stejné jízdní schopnosti jako Vantage GT12 kupé.
Pod kapotou pracuje 5,9litrový atmosférický dvanáctiválec vybavený hořčíkovým sáním nebo titanovým výfukovým potrubím, který je v tomto případě naladěn na 600 koní (441 kW). Stejně jako v kupé je motor spárován se sedmistupňovou robotizovanou převodovkou.
Aston Martin stavbou jednokusového speciálu následuje další výrobce. Nejaktivnější je v tomto ohledu Ferrari, které v minulosti postavilo hned několik takových vozů (naposledy 458 MM Speciale). Takové projekty ale nejsou úplně cizí ani McLarenu (X-1) nebo Lamborghini (Aventador J).