Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin: Velkou svolávací akci způsobil čínský dodavatel

David Bureš
Diskuze (34)
V reakci na velkou svolávací akci se Aston Martin chce zbavit svého dodavatele dílů z Číny.

Britský výrobce sportovních a luxusních aut Aston Martin v současnosti svolává na celém světě do servisů 17.950 aut, kterým hrozí zlomení ramena plynového pedálu. Automobilka vyčíslila, že tato svolávací akce, která se týká třech čtvrtin jí vyrobených aut od roku 2008, ji přijde na 1,5 milionu liber (přes 50 milionů korun).

Aston Martin tvrdí, že za vadné rameno pedálu může čínský dodavatel, který na jeho výrobu použil padělaný plastový materiál. Originál vyrábí známá firma DuPont. Materiál je natolik křehký, že se může rameno zlomit. Následkem toho řidič není schopen udržet otáčky motoru, což zvyšuje riziko havárie.

Automobilka na vadný díl reagovala nejen svolávací akcí, ale také prohlášením, že vymění dodavatele daného dílu, a to v co nejbližší době. Do té doby budou lidé automobilky kontrolovat výrobu ramen pedálu přímo v místě výroby. Nový výrobce dílu už nebude pocházet z Číny, ale z Velké Británie, kde Aston Martin sídlí.

Vadný díl nicméně poukazuje na problém Aston Martinu. Britský výrobce nemá přístup do zásob dílů nějakého velkého koncernu (pokud nepočítáme motory od AMG z koncernu Daimler), a tak si musí sám shánět díly, což je nákladné. Ostatně agentura Reuters naznačuje, že křehký plast v plynovém pedálu je obecně rozšířený kvůli tlaku automobilek na co nejnižší cenu.

Některé automobilky se dokonce snaží vyhýbat se čínským dílům, případně se snaží do výroby zavést takové procesy, aby výsledné díly byly kvalitní. Obvyklým řešením je také vyslání inženýrů do Číny, aby výrobní kvalitu ohlídali přímo na místě. Kontrola ale bývá složitá, protože součástí řetězce dodavatelů bývá hned několik firem.

Svolávací akci kvůli vadnému plynovému pedálu Aston Martin oznámil již loni, letos ji ale byl nucen rozšířit o další vozy. Jen v Evropě musí do servisů zamířit 7.271 aut.

David Bureš
Diskuze (34)
16. 2. 2014 09:51
Re: proc?
Myslis ze niektory z nich je schopny podliezt vyrobne naklady padelanim DuPont materialu?
16. 2. 2014 09:46
Re: made in china
Je rozdiel v neumyselnej chybe a v umyselnom padelani DuPont chemikalie na plasty a to druhe je obecne zname o Cine - myslim o vyrobcovi, ktori pochadza z Ciny, nie napriklad US firme, ktora len vyraba v Cine.
15. 2. 2014 11:57
Re: ostuda
Důležité je všechno, včetně toho, jaký plast použiješ, jakou metodu výroby použiješ atd. Můžeš klidně mít kompozit, který praskne, jen se na něj podíváš. ;-)

I když bych rád viděl pedál vysoustružený z ingotu, smutné na tomhle je, že očividně neprováděli nějakou důkladnější kontrolu na vstupu. Jinak by museli zjistit, že neodpovídá specifikaci. Za volbou materiálu může být naprosto racionální důvod, ani to nemusí být peníze, ale pro nedostatečnou kontrolu kvality není v téhle cenové omluva. Zrovna kompozity, které jsou podle vás o tolik lepší, jsou celkem zrádné.
15. 2. 2014 11:54
Re: Jsem si jistý,
Ano, viděl. Plasty rád nemám, ale tvářit se, že nic nevydrží? Byl bych akorát za hlupáka. Jestli někdy budeš účastníkem nehody, tak pomysli na to, že tě v sedadle drží "kus" plastu.
15. 2. 2014 09:43
Škudlení
To je trend dneška. Co nejvíce to ojebat a za co nejvíc to prodat a ovčanům skrze marketingové oddělení nalhat cosi o důrazu na kvalitu a investic do ní. Proč má někdo potřebu škudlit na kvalitě dílů v autě s cenou mnoho miliónů korun? Že se nejspíše škudlí na kvalitě u takové Taty Nano bych pochopil, ale u Astonu za kupu miliónů? Kde je něco jako řemeslná čest?