Aston Martin Virage: První dojmy
Jak jsme se přesvědčili v diskusi s experty automobilky, je nový dvanáctiválcový Aston opět o něco jiné auto, než ty ostatní.
Jméno Aston Martinu Virage, nejdražšího GT přelomu osmdesátých a devadesátých let, se objevuje na novém dvanáctiválcovém modelu, který má být nejluxusnějším Astonem všech dob. Design je syntézou DB9 a čtyřdveřového Rapide, technika ale na společném základu s dalšími současnými Astony vzniklo auto s mnoha většími či menšími inovacemi.
Příď Virage má uhlazenější a špičatější tvar, který připomíná čtyřdveřové Rapide. Přední xenonová světla s pásy světlených diod jsou oběma modelům společná, nárazník je už ale u Virage nový. Zbývající partie adaptují jen několik detailů z Rapide, jako zpětná zrcátka, lišty přecházející z předních blatníků do dveří nebo čirá skla zadních světel.
Exteriér dostane mimo standardní vzorník tři nové laky: prezentovanou oranžovou metalízu, speciální tmavou až téměř šedou perleť a unikátní odstín Apple Green, velmi světlou zelenou.
Interiér necvičené oko od ostatních Astonů nerozezná, my ale několik odlišností zaznamenáváme a další si necháváme vysvětlit. Především je tu standardně kompletní kožené čalounění. Semianilinovou kůží jsou potažena sedadla, celá palubní deska i výplně dveří. Tomu sekunduje alcantarový strop.
Luxusní materiály ukrývají drobnou, avšak důležitou inovaci – kompletně přepracované odhlučnění interiéru. Konstruktérům se osvědčil materiál Thinsulate, díky kterému prý dosáhli dokonalého odfiltrování aerodynamického hluku.
Novinkově se objevuje kontrastní piping zhotovený unikátním výrobním postupem, který zaručuje výrazně delší trvanlivost spoje a stálost barev. Za jízdy ale řidič spíše ocení novou vestavěnou navigaci od Garmin, která nahrazuje stávající zařízení sdílené s Land Rovery.
Luxusní materiály interiéru dominují. Kde není kůže, tam se použil hliník, případně jiný kov. Virage má skleněný klíček a skleněná jsou také tlačítka pro ovládání převodovky. Plasty zatím nacházíme ve středech otočných hliníkových ovladačů klimatizace, v produkčních autech je ale nahradí keramické elementy. Z umělých hmot proto bude zhotoveno jen pár detailů, jako jsou mřížky výdechů ventilace nebo kryt displeje rádia.
Volba nákladných materiálů se přirozeně projevuje i v celkových dojmech z kabiny. Rezervy jsou jen u středového panelu, který kvůli matné úpravě vypadá jako imitace. Chladný povrch ale potvrdí, že se nám lidé od Astonu nesnaží namluvit nesmysly. Na výběr navíc bude řada dalších dekorů jako piano lak, mahagon nebo další druhy dřeva.
Celé auto je sestavováno ručně a zaměstnanci automobilky jsou na to patřičně hrdí. Karoserii částečně tvoří karbonové panely, podstatný je ale hlavně způsob, jakým je celek sestaven. Karoserie každého auta má netěsnosti mezi jednotlivými díly a na okrajích těsnění. U běžného kupé prý v součtu tvoří plochu 32 cm2 povrchu auta, v případě Virage to má být 28 cm2, v současnosti s přehledem nejnižší hodnota. Nemáme šanci tyto informace ověřit, když pro nic jiného, tak z toho důvodu, že automobilky obvykle podobné detaily nesdělují. Praktický důsledek této finesy je ale jasný – menší aerodynamické turbulence, lepší odhlučnění a menší vibrace jednotlivých částí karoserie.
Exkurzi u Aston Martinu zakončujeme jasnou otázkou: Jaký je smysl existence takového modelu mezi DB9 a DBS? Dostává se nám hned dvou odpovědí. Ta jednodušší říká, že Virage je verzí kupé nebo kabriolet od loni uvedeného Rapide.
Přesnou a velmi zajímavou definici poskytuje podobnější odpověď. DBS nebo V12 Vantage jsou tvrdými a nekompromisními stroji, řidičsky náročnějšími a nevhodnými pro mnohahodinové přesuny. Existuje ale skupina zákazníků, kteří vyžadují maximum technických inovací a zároveň chtějí určitou úroveň komfortu.
To proto má Virage například karbonové brzdy z DBS. Ale také má kompletně přednastavený podvozek, který má vždy nabídnout při dané rychlosti co nejlepší úroveň komfortu odpružení. Pohodlí a zážitek z kategorie gran turismo bude mít ve Virage vždy navrch nad rychlostí. I proto asi málokoho bude trápit, že nejvyšší rychlost nepřekoná 300 km/h – je totiž udávána na 299 km/h.
Aston Martin - srovnání Virage a dalších modelů | ||||
Model | Virage | Rapide | DB9 | DBS |
Motor | 6,0 V12 | 6,0 V12 | 6,0 V12 | 6,0 V12 |
Zdvihový objem [cm3] | 5935 | 5935 | 5935 | 5935 |
Válce/ventily | 12/4 | 12/4 | 12/4 | 12/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 365/6500 | 350/6000 | 350/6000 | 380/6500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 570/5750 | 600/5000 | 600/5000 | 570/5750 |
Max. rychlost [km/h] | 299 | 296 | 306 | 307 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,6 | 5,0 | 4,6 | 4,3 |
Komb. spotř. [l/100 km] | - | - | - | - |
Poh. hmotnost [kg] | 1785 | 1950 | 1760 | 1695 |
Délka [mm] | 4703 | 5019 | 4710 | 4721 |
Šířka [mm] | 1904 | 1904 | 1875 | 1905 |
Výška [mm] | 1282 | 1360 | 1300 | 1280 |
Rozvor [mm] | 2740 | 2989 | 2740 | 2740 |