Frankfurt živě: Aston Martin Rapide – První dojmy
Karoserii dlouhou 5019 mm a vysokou jen 1390 mm navrhoval tým vedený šéfdesignérem Markem Reichmanem. Techniku sdílí s ostatními modelovými řadami, hliníková platforma V/H Architecture i dvanáctiválcový motor jsou společné DB9, DBS i Vantage. Rapide proti DB9 narostlo o 290 mm, provozní hmotnost 1950 kg je vyšší jen o 190 kg. Záď důsledně navržená ve stylu kupé poskytuje skromný prostor pro zavazadla – 301 litrů.
Motor 6,0 V12 má nejvyšší výkon 350 kW při 6000 min-1, maximum točivého momentu 600 Nm leží v 5000 min-1. Přenos momentu na zadní kola zajišťuje šestistupňová automatická převodovka Touchtronic 2 umístěná na konci karbonového kardanu u zadní nápravy. Podle předběžných specifikací bude zrychlení na 100 km/h trvat 5,3 s a nejvyšší rychlost dosáhne 303 km/h.
Brzdová soustava disponuje vpředu šestipístkovými třmeny a 390mm odlehčenými ocelovými kotouči, vzadu čtyřpístkovými třmeny a 360mm kotouči. Podvozek je standardně vybaven adaptivními tlumiči, stabilizační systém DSC je plně vypínatelný.
Označení čtyřdveřové kupé je v posledních letech v módě. U mnoha aut hraničí s klišé, pokud naopak někde platí beze zbytku, je to u nového Astonu. První živé setkání potvrdilo, že to, na co si jiné sedany sportovních značek hrají, naplňuje tato novinka beze zbytku. Pro zájemce o sportovně-luxusní sedan mohou být naše zjištění až nepříjemným překvapením.
Po otevření bezrámových dveří – přední i zadní se otevírají zešikma nahoru pod úhlem 12°, zadní jsou dokonce zespodu podpírány plynovou vzpěrou – se objeví interiér přesně ve stylu modelu DB9. K bočním dveřím se váží dva další poznatky: úhel jejich otevření je velkoryse široký a boční skla poskytují esteticky velmi zdařilé řešení, kdy zcela překrývají B sloupky.
S cestovním kupé DB9 se shoduje sportovní pozice za volantem. Ta je velmi nízká, při správném nastavení sedadla se zesíleným bočním vedením je vše perfektně v dosahu. Volant s tlustým věncem se bude standardně dodávat s hořčíkovými pádly pro manuální řazení. Jak bývá u sportovních vozů zvykem, výhled z auta je omezený. Kvůli nízkému posazu a masivní palubní desce je nemožné dohlédnout, kde končí příď. Výhled z bočních zrcátek je dobrý, okno v pátých dveřích má naopak spíše symbolický charakter.
Usazení na zadní sedadlo pak dojem sportovního vozu potvrdí. Rapide působí, jako kdyby u Astonu k DB9 přidali na délku pár centimetrů (konkrétně 290 mm) a jeden pár dveří. Na zadním sedadle se stísněně, i když stále pohodlně, usadil redaktor vysoký 170 cm. O 15 cm vyšší kolega už trpěl nedostatkem prostoru ve všech směrech. V Astonu Rapide je vzadu málo místa na hlavu i na kolena a prostoru na rozdávání není ani do boku.
Mezi oddělenými zadními sedadly se nachází mohutný středový tunel, který ukrývá převodovku – Rapide stejně jako všechny současné Astony využívá koncepce transaxle. Při vystupování ze sportovně umístěných zadních sedadel pomáhá kožené madlo. To je na horním konci připevněné k B sloupku, dole je zakončené kovovým úchytem, který pomocí magnetu drží madlo přiložené ke sloupku.
Náš závěr je jasný. Aston Martin postavil opravdový sportovní vůz se čtyřmi dveřmi. V porovnání se silnou konkurencí, kterou je především Maserati Quattroporte a Porsche Panamera, je to odvážný krok. Ačkoliv je Rapide více než běžné 2+2místné kupé, rozhodně nemůže nabídnout čtyřem dospělým osobám potřebné pohodlí pro dlouhé cesty. Čtyřdveřový Aston tak potvrdil, že je jednoduše další verzí rodiny modelů kolem DB9, a za to si zaslouží obdiv. Druhé takové auto totiž na trhu není.