Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin Vulcan zvládne výměnu oleje za několik sekund. Jak to dělá?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (15)
Výměna oleje se u modelu Vulcan automobilky Aston Martin díky revoluční technologii Nexcel od společnosti Castrol proměnila v úkon, který lze srovnat s výměnou náplně v tiskárně.

Aston Martin Vulcan rozhodně ohromuje již svým designem i technikou v podobě sedmilitrového dvanáctiválce s výkonem 597 kW (800 k) či svými dynamickými schopnostmi nebo cenou a skutečností, že jeho produkce je omezena jen na 24 exemplářů určených výhradně k jízdě na závodních okruzích, přestože nesplňuje regule žádné ze současných závodních tříd.

Pozornost si tento automobil ovšem zaslouží i díky něčemu tak banálnímu jako je výměna oleje v motoru, kterou je potřeba v pravidelných intervalech provádět u jakéhokoliv automobilu bez ohledu na jeho exkluzivitu a výkony. Zde se ovšem tento úkon změnil z poměrně nepříjemné operace v činnost, která zabere jen pár vteřin.

Aston Martin Vulcan je totiž vybaven systémem mazání motoru, jehož součástí je buňka Nexcel, vyvinutá společností Castrol, která vypadá tak trochu jako autobaterie, ale ve skutečnosti obsahuje motorový olej a filtr. Tato buňka je usazena pod kapotou vedle motoru, k němuž je připojena.

Castrol uvádí, že Nexcel byl navržen tak, aby snížil emise oxidu uhličitého (CO2) ve výfukových plynech zajištěním optimalizace oleje a motoru a zajištěním rychlejšího ohřevu oleje.

Sloty olejových buněk se podle oficiálních materiálů společnosti vyměňují jednoduše vysunutím a zasunutím pod kapotou, výměna oleje i filtru probíhá v jednom rychlém, čistém kroku, který trvá přibližně 90 sekund a umožňuje pracovníkům provádějícím instalaci nabídnout zákazníkům pružnější a pohodlnější možnosti servisu.

Utěsněná olejová buňka navíc zaručuje bezpečný sběr použitého oleje a možnost jeho recyklace zpět na vysoce kvalitní motorové oleje.

Systém Nexcel byl testován s celou řadou motorů počínaje velmi malými městskými automobily až po špičkové, vysoce výkonné motory závodních automobilů v nejextrémnějších podmínkách.

Castrol uvádí, že systém funguje hladce i za tvrdého brzdění až 1,8 G, což je ekvivalent vozidla jedoucího rychlostí 100 km/h, které zcela zastaví za 1,6 sekundy. Tento systém proudění oleje byl navíc testován s průtokem až 600 litrů za minutu – to je 10 až 20krát více, než v motoru konvenčního osobního automobilu.

Testování a instalace systému Nexcel u vozidel, jako je Aston Martin Vulcan, umožňuje urychlení vývoje těchto olejových buněk a jejich rychlejší uvedení na trh ve výrazně dostupnějších typech automobilů. V současnosti se předpokládá, že se Nexcel u sériových automobilů objeví během pěti let.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (15)
14. 12. 2016 11:40
Re: TÝBRĎO TAK TO JE VYNÁLEZ ROKU 2017 :)))))
.... ta zpráva je ze 3.září 2010 [odkaz] Proč tady vykládáš takový machýrský kraviny a srr se do problému kerýmu evidentně nerozumíš, když nežnáš ani základy!!?? mazej si dodělat základku
14. 12. 2016 11:08
Re: TÝBRĎO TAK TO JE VYNÁLEZ ROKU 2017 :)))))
>:D proc jiz na ten vodik nejezdis kdys je tak uzasnej ?

ale ja ti ten vodikovej autak preju, pokud chces platit za provoz auta ty penize co vodik stoji, tak si je plat :yes: stejne tak si kazde 2 roky nech repasovat vodikovej clanek za "smesne" penize, a ze ma Toyota, Hyundai i Honda v zarucnich podminkach u vodikovych aut ze se musi ten clanek kontrolovat kazdych 6 mesicu a po 24 mesicich vymenit, a je fakt "levnej", takze preju hodne stastnych kilometru s vodikovym autem :yes:
14. 12. 2016 11:07
Re: TÝBRĎO TAK TO JE VYNÁLEZ ROKU 2017 :)))))
lithia je v baterkach Ev okolo 2-4% (kuprikladu ve 100kWh baterce Tesly je necelych 6 kg lithia), takze ano lithia je na zemi dostatek asi na pristich 70-90 let, do te doby budou lithiove baterky davno minulosti nekde v ucebnicich dejepisu a vystavene kdesi v muzeich

nehlede na fakt ze lithium se z baterek recykluje, a pokud poroste cena lithia tak jak roste, tak do 2-3 let bude dokonce cenove vyhodnejsi lithium ziskavat prave recyklaci ze starych baterii, dnes je to drazsi a proto se deje ona recyklace jinou formou kdy se baterie jeste dojizdi v energetice na uroven pod 10% puvodni kapacity, a teprve pak poputuji na recyklaci skutecnou, tedy radove otazka asi 20 let, nizkoenergeticka i vysokoenergeticka recyklace Li baterii ale jiz zmaknuta je

mnohem dulezitejsi jsou pri vyrobe novejch baterii uplne jine latky/materialy, Lithium je v popredi medialniho zajmu jen proto ze je proste v nazvu tech baterek a stoji dnes celkem zajimave castky, z Lithia se tak stava velice popularni burzovni komodita ktera rocne na cene roste v desitkach az stovkach procent
13. 12. 2016 21:40
Re: Hm?
Vana? Ten motor bude mít suchou klikovou skříň. Olej pak není ve vaně, je v nádrži.
13. 12. 2016 21:37
Re: TÝBRĎO TAK TO JE VYNÁLEZ ROKU 2017 :)))))
Permeace vodíku není problém. Pokud tedy nádrž není šunt.