Aston Martin Vulcan zvládne výměnu oleje za několik sekund. Jak to dělá?
Aston Martin Vulcan rozhodně ohromuje již svým designem i technikou v podobě sedmilitrového dvanáctiválce s výkonem 597 kW (800 k) či svými dynamickými schopnostmi nebo cenou a skutečností, že jeho produkce je omezena jen na 24 exemplářů určených výhradně k jízdě na závodních okruzích, přestože nesplňuje regule žádné ze současných závodních tříd.
Pozornost si tento automobil ovšem zaslouží i díky něčemu tak banálnímu jako je výměna oleje v motoru, kterou je potřeba v pravidelných intervalech provádět u jakéhokoliv automobilu bez ohledu na jeho exkluzivitu a výkony. Zde se ovšem tento úkon změnil z poměrně nepříjemné operace v činnost, která zabere jen pár vteřin.
Aston Martin Vulcan je totiž vybaven systémem mazání motoru, jehož součástí je buňka Nexcel, vyvinutá společností Castrol, která vypadá tak trochu jako autobaterie, ale ve skutečnosti obsahuje motorový olej a filtr. Tato buňka je usazena pod kapotou vedle motoru, k němuž je připojena.
Castrol uvádí, že Nexcel byl navržen tak, aby snížil emise oxidu uhličitého (CO2) ve výfukových plynech zajištěním optimalizace oleje a motoru a zajištěním rychlejšího ohřevu oleje.
Sloty olejových buněk se podle oficiálních materiálů společnosti vyměňují jednoduše vysunutím a zasunutím pod kapotou, výměna oleje i filtru probíhá v jednom rychlém, čistém kroku, který trvá přibližně 90 sekund a umožňuje pracovníkům provádějícím instalaci nabídnout zákazníkům pružnější a pohodlnější možnosti servisu.
Utěsněná olejová buňka navíc zaručuje bezpečný sběr použitého oleje a možnost jeho recyklace zpět na vysoce kvalitní motorové oleje.
Systém Nexcel byl testován s celou řadou motorů počínaje velmi malými městskými automobily až po špičkové, vysoce výkonné motory závodních automobilů v nejextrémnějších podmínkách.
Castrol uvádí, že systém funguje hladce i za tvrdého brzdění až 1,8 G, což je ekvivalent vozidla jedoucího rychlostí 100 km/h, které zcela zastaví za 1,6 sekundy. Tento systém proudění oleje byl navíc testován s průtokem až 600 litrů za minutu – to je 10 až 20krát více, než v motoru konvenčního osobního automobilu.
Testování a instalace systému Nexcel u vozidel, jako je Aston Martin Vulcan, umožňuje urychlení vývoje těchto olejových buněk a jejich rychlejší uvedení na trh ve výrazně dostupnějších typech automobilů. V současnosti se předpokládá, že se Nexcel u sériových automobilů objeví během pěti let.