Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ATS chystá druhou značku, De Tomaso to ale nebude

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Vzkříšený výrobce radikálních supersportů ATS chce oddělit výrobu čistě silničních vozů, proto zakládá novou divizi.

Italská firma ATS vstala už podruhé z mrtvých a jak se říká, s jídlem roste chuť. Z Borgomanera přestěhovala své ústředí mimo Apeninský poloostrov do Tenerife. Tedy na Kanárské ostrovy, které spravuje pro změnu Španělsko. Podnikatel Gianluca Gregis ovšem založil další značku, kterou tentokrát pojmenoval po sobě: Gregis Automobili. Vlastní sice práva i na legendární De Tomaso, to ale zatím nechává ležet ladem. Oprávněně, hazardování se slavným jménem by se nemuselo vyplatit a celý projekt pak půjde k ledu. A to přece nechceme, ne?

Obě divize zůstanou ale italské včetně všech hlavních inženýrů. Co hodlá Gregis Automobili vyrábět? Finální verzi Leggery (v italštině „lehký“) a úplně nový roadster Miranda. Leggera je ale nekompromisním speedsterem v retro designu připomínajícím padesátá a šedesátá léta minulého věku. Samozřejmě bez zbytečné výbavy a kudrlinek. Motory hodlá firma kupovat od velkých výrobců, vyjde to samozřejmě mnohem levněji. Dokonce se začne prodávat nejen coby hotové auto, ale i jako stavebnice. Podívá se s největší pravděpodobností také na okruhy do značkové série a ve vývoji je i elektrická verze. Ta pro běžné cesty samozřejmě dostane homologaci i registrační značku. Ceník začíná na 14.950 eurech (413 tisících Kč).

Mnohem dražší Miranda vzdává hold otevřené Lancii Aurelia, také její tvary jsou dost retro. Staví se zatím nefunkční prototyp, do útrob se dostanou zřejmě vidlicové osmiválce, možná i dvanáctiválce s až 373 kW. Finální verze s muší hmotností zhruba 1130 kg zrychlí z klidu na stovku během 3,5 s a zákazník za ni zaplatí 130 tisíc eur (asi 3,6 milionu korun). Kit v jejím případě koupit nepůjde.

No, takových podobných pokusů bylo již v historii mnoho a většinou je odvál čas. Gregise ale ctí to, že se spolu s kolegy nepustil do vývoje extrémně drahého supersportu se sedmimístnou cenovkou v evropské měně. Sice má možná trochu velké oči, ale snaha se cení. Nedojdou-li rychle peníze, obě značky mohou být životaschopné.

Původní ATS (Automobili Turismo e Sport) vyráběla v italském Pontecchio Marconi malé sporťáky a pro sezónu 1963 dokonce postavila i monopost F1, byť ne zrovna úspěšný. Nepomohl jí ani vlastní osmiválec od věhlasného Carla Chittiho, ani hvězdy typu Phila Hilla či Giancarla Baghettiho, hodně rychle se ze startovního roštu vytratila. Chitti byl také spolu s Giottem Bizzarrinim v únoru 1962 jedním ze zakladatelů společnosti, všichni včetně pilotů přišli z Maranella...

Tahle firmička, kterou po odchodu původního týmu ještě v letech 1967-1970 obnovil Alfonso Galvani, pochopitelně neměla nic společného s pozdějším německým ATS (Auto Technisches Spezialzubehör GmbH) Güntera Schimda. Mimochodem také stájí F1 a výrobcem litých kol.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)