Audi 4,0 TFSI V8: Vidlicový osmiválec pro Audi S6, S7 a S8

Audi 4,0 TFSI V8: Vidlicový osmiválec pro Audi S6, S7 a S8

 
 

Nový čtyřlitrový osmiválec zásobují vzduchem dvě turbodmychadla. Přesto si při malých zatíženích vystačí se čtyřmi válci…

Vidlicový osmiválec byl vyvinut ve spolupráci s automobilkou Bentley a vyrábí se v maďarském Györu. Díky vrtání 84,5 mm a zdvihu 89 mm disponuje objemem 3993 cm3. Má klasické rozevření motorů V8, tedy válce svírají úhel 90o a navíc je přeplňován dvojicí turbodmychadel typu Twin-scroll. Z každého páru válců vede samostatné výfukové potrubí, které se spojuje až těsně před turbínou. Stlačený vzduch prochází mezichladičem, který je stejně jako u turbodmychadla umístěn mezi řadami válců svírajícími písmeno V.

Výfukové ventily najdeme uvnitř hlav, sací naopak vně. Nechybí přímé vstřikování, čtyři vačkové hřídele pohání řetěz. Při zahřívání pohonné jednotky je odpojeno vodní čerpadlo pomocí kulového kohoutu. Blok agregátu je vyroben ze slitiny hliníku a křemíku. Celá jednotka je navíc poměrně kompaktní, na délku má pouze 497 mm, proto je umístěná až nad přední nápravou.

I ostatní technika odpovídá počátku druhé dekády jedenadvacátého století, pochopitelně také trochu hysterickému snižování emisí CO2, do kterého nutí automobilky Evropská unie. Nový motor Audi je tak vybaven deaktivací čtyř válců. U čtyř kruhů jí říkají Cylinder On Demand, doslova válec na vyžádání nebo na počkání, chcete-li. Válce se vypínají ve chvíli, kdy není nutné využívat maximálního výkonu, otáčky jsou v nízkém nebo středním pásmu a v převodovce je zařazen třetí a vyšší stupeň. V té chvíli se pomocí posuvných pouzder na vačkovém hřídeli uzavřou sací a výfukové ventily válců č. 2, 3, 5 a 8. Spalovací komory jsou v té chvíli plné vzduchu a vstřikování a zapalování jsou vypnuté.

Spotřeba paliva díky deaktivaci klesla až o 5 % a zmiňované emise CO2 o 12 g/km. U A8 by neměla v průměru překročit 10 l/100 km, S6 včetně kombi Avant a S7 Sportback si žádají výrazně méně, přesné hodnoty však dosud nebyly zveřejněny.

Při využití start/stop systému je navíc snížení spotřeby v kombinovaném cyklu až dvojnásobné, jde tedy o ekvivalent 24 g CO2 na 1 km jízdy. O čtyřválcovém provozním režimu je řidič informován na přístrojové desce. Chce-li do práce zapojit všech osm, stačí stisknout plynový pedál až k podlaze. Celý proces probíhá hladce, vše je hotovo během 300 ms.

Hluk a vibrace motorů jsou také menší díky uložení motoru na aktivních silentblocích. I prostor pro cestující je tišší. Systém snižování hluku ANC (Active Noise Control) zde využívá čtyř mikrofonů namontovaných na střeše vozu pro detekci rušivých složek v kabině, obzvláště při běhu jen na polovinu válců. Odstraňuje je zasíláním protizvuku přes reproduktory.

Motor pro S6 a S7 poskytuje 309 kW (420 k) výkonu a 550 Nm točivého momentu. Automobily s ním z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,8, respektive 4,9 s. Sedan S8 se chlubí 382 kW (520 k) a 650 Nm. Sprint z klidu na stovku zvládne za raketových 4,2 s. Všechny modely ovšem přibrzdí na německých dálnicích ve 250 km/h omezovač.

Točivý moment je přenášen pomocí sedmistupňového ústrojí S-tronic nebo osmistupňového Tiptronicu. Rozdíl ve výkonech je způsoben použitím jiného sání, rozdílným plnicím tlakem turbodmychadel a verze pro S8 má přídavný olejový chladič. Jiný je také kompresní poměr a časování ventilů a vstřikovačů.

Kompletní nová série S se představí na nadcházející IAA ve Frankfurtu. Zákazníci se jí dočkají na začátku příštího roku.

JAKE.AUTO.CZ: Audi S6 (přehled článků)

JAKE.AUTO.CZ: Audi S8 (přehled článků)

Audi.auto.cz - všechny informace o vozech Audi na auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi 4,0 TFSI V8: Vidlicový osmiválec pro…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo. Vyřazen z kádru ale nebude

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo.…

Ještě před půlrokem ho nikdo neznal. Do Teplic přišel jako náhrada za Michaela Lüftnera a prvotní pochybnosti…

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme přijímat kritiku, říká Vrbata

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme…

Pro 36letého kanonýra Radima Vrbatu je Florida už sedmou štací v NHL. Když mu před necelým měsícem zástupci…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…