TEST VW Golf 1,2 TSI – Očekávání splněna
Volkswagen se vrací k prapůvodní myšlence motorizovat široké obyvatelstvo Evropy. Tentokrát ale nejde o automobily s minimální cenou, ale spíš o to, nabídnout pokrokovou techniku za přijatelné peníze. Ne, Golf 1,2 TSI není levnější než vozy značek Kia, Hyundai, Ford nebo Renault, ale má cosi, co zmíněná konkurence zatím nabídnout nedokáže.
Golf jako takový už dobře známe. V posledních 15 měsících jsme jej vyzkoušeli s motory 1,4 TSI (118 kW), 1,4 TSI (90 kW) a 1,6 TDI (77 kW).
Tento test proto zaměříme výhradně na zkušenosti s novým motorem.
TSI a malý objem
Čtyřválcový agregát našeho Golfu má objem skromných 1197 cm3, ze kterého dává největší výkon 77 kW (105 k) při 5000 min-1. Blok motoru je z hliníkové slitiny, což přispívá k velmi nízké hmotnosti celé pohonné jednotky – ta váží jen 89,5 kg. Jen osm ventilů, dva na každý válec, ovládá jeden vačkový hřídel, což pozitivně ovlivňuje třecí ztráty v motoru. Handicap menších průtočných průřezů pouze dvou ventilů dokáže vyvážit přímé vstřikování (v této objemové kategorii dosud neobvyklé) a zejména přeplňování výfukovým turbodmychadlem.
Novinka pod kapotou – čtyřválec 1,2 TSI – nahradila letitou motorizaci 1,6 MPI, a tak posledním atmosférickým motorem, který lze do Golfu pořídit, je základní 1,4 16V (59 kW). Z pohledu jízdních dojmů jde o skvělou zprávu. Malý čtyřválec TSI oplývá dynamikou, o které se původní šestnáctistovce nesnilo. 175 Nm, které máte k dispozici mezi 1550 a 4100 min-1, odpovídají potenciálu atmosférického motoru s objemem kolem 1,8 l. Kouzelná je na tomto motoru využitelnost těchto parametrů, protože jsou právě tam, kde se odehrává drtivá většina obvyklých jízdních stavů. Akcelerace s novou dvanáctistovkou je mimořádně plynulá, ale přitom svižná a dlouhotrvající (:-)). Dech dochází dvanáctistovce až daleko za hranicí povolených limitů. I na dálnici kolem 130 km/h ještě ochotně zrychluje, takže pocitově (a bez přímého srovnání) není mnoho důvodů utrácet za větší 1,4 TSI (90 kW).
Motor si brzy oblíbíte i proto, že běží velmi tiše a to nejen za volnoběhu, ale i v otáčkách, včetně těch dálničních. Kdo má rád benzinové motory pro jejich kultivovanost a široké otáčkové pásmo, bude 1,2 TSI milovat.
Odříkání nese výsledky
Dlouhé zpřevodování šestistupňové ručně řazené převodovky zohledňuje momentovou charakteristiku motoru, ale při jízdě to vůbec nevadí. Na dálnici se při 130 km/h na 6. rychlostní stupeň zastaví ručka otáčkoměru na 2900 min-1 a spotřeba nepřekročí hranici 7 l/100 km, což je jeden z nejlepších výsledků zážehového motoru v tomto jízdním režimu napříč všemi kategoriemi. Když chcete opravdu šetřit, lze s rychlostním průměrem kolem 100 km/h stlačit spotřebu k 5 l/100 km. Opět říkáme: Na auto nižší střední třídy se zážehovým motorem skvělý údaj.
Nad levnými
Základní cena přes 420 tisíc v době, kdy lze řadu konkurentů pořídit za méně než 300 tisíc odrazuje, ale jako vždy je vhodné zjistit, co za vaše peníze přesně dostáváte.
Volbou akční paketů za 5 až 15 tisíc lze sestavit vozidlo přibližně za 400 tisíc s velmi slušnou výbavou a dynamikou, na kterou nestačí žádná čtrnáctistovka, a která se vyrovná všem moderním šestnáctistovkám. Výhodou pro Golf je nízká spotřeba, nevýhodou pak potenciálně vyšší riziko krádeže, než u vozů méně populárních značek.
Závěr
Kdo se ohlíží po dobře vybaveném rodinném autě nižší střední třídy, měl by Golf 1,2 TSI rozhodně zahrnout do užšího finálového koše. V něm je třeba proti této motorizaci postavit zážehové šestnáctistovky, které budou mít mnohdy horší dynamiku a celkem jistě se s nimi bude v běžném provozu jezdit méně pohodlně než s malým motorem dopovaným turbodmychadlem.
Tento Volkswagen nebude ani po zohlednění bohaté komfortní a bezpečnostní výbavy nejlevnější, ale příplatek v řádu několika desítek tisíc aspoň částečně vyvažuje nízká reálná spotřeba, mimořádně kultivovaný chod a vyšší zůstatková hodnota při dalším prodeji. Jestli je to dostatečná protihodnota za vaše peníze už posuďte sami.
Plusy
- Výkonný motor s tichým během
- Nízká spotřeba při jízdě konstantní rychlostí i na dálnici
- Šestistupňová převodovka s přesným řazením
- Prostorný interiér
- Jisté jízdní vlastnosti, cestovní pohodlí
- Bohatá bezpečnostní a komfortní výbava
Minusy
- Vyšší ceny
- Spotřeba velmi závislá na způsobu jízdy
- Vyšší riziko krádeže
První cena vozu | 331.600,- (1,4 59 kW Trendline 3D) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 385.800,- (1,2 TSI 77 kW Trendline 3D) |
Základní cena testovaného vozu | 390.800,- (1,2 TSI 77 kW Trendline 5D) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 438.000,- (1,2 TSI 77 kW Trendline 5D) |