Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A6 - nový standard své třídy?

Miroslav Kudělka
Stávající A-šestka není i po letech výroby vůbec špatné auto a tak všichni čekali jaký bude nástupce. Podle výrobce je větší, sportovnější a rozhodně lepší.

Nové Audi A6 sice stále patří do segmentu vyšší střední třídy, ale svými rozměry se již začíná velice blížit své větší sestře A8. Se 4,92 metru již rozměry třídy rozhodně překračuje a snaží se o to také použitými technologiemi a výbavou interiéru. Vzhledem karosérie nijak výrazně nevybočuje z nového trendu, který vytyčily menší A4 i větší A8. Největší změnou proti stávajícímu modelu je tvarování přídě, které působí nejen sportovně, ale také budí náležitý respekt. Hlavním rozlišovacím prvkem je velká lichoběžníková maska do které je integrován prostor pro SPZku. Na masku navazuje vyvýšená kapota motoru, která je v této třídě neobvykla úzká a nezasahuje nad světlomety. Jinak lze proti stávajícímu modelu zaznamenat větší použití hran pro zvýraznění sportovního ducha karosérie. Výrazná hrana spojující na bocích horní hranu předních světlometů se zcela nově tvarovanými zadními svítilnami rozbíjí velkou plochu plechových výlisků. Novinkou je šikmo vzad se zvedající linie prahů, která vzadu opticky navazuje na nárazník. V bočním pohledu vyniká zachovaná linie s velmi skloněnými skly čelního i zadního okna, která tomuto sedanu propůjčuje optiku kupé se splývající zádí. Záď vozu může ve srovnání s téměř agresivní přídí působit poněkud fádně, což se snaží maskovat výrazná odtoková hrana na víku zavazadlového prostoru, chromovaná lišta propojující horní hrany svítilen a tvar spodní hrany nárazníku evokující difuzor s integrovanými koncovkami výfuku.

Jakkoli se může tvar karosérie jevit jen jako pozvolná evoluce, což se v tomto segmentu zřejmě hodí více než radikální novinky, tak technologie se posouvají výrazně vpřed. To co je nejvíce vidět jsou světlomety, které poprvé u Audi kombinují xenonové jednotky s natáčením do zatáček podle natočení volantu a rychlosti jízdy. Řidič tak může vidět překážku dříve, což je výrazný prvek aktivní bezpečnosti. Dalším prvkem, který vidět není, je použití hliníkových plechů na přední blatníky a kapotu motoru, zatímco celý zbytek karosérie včetně nosné struktury, je vyroben z ocelových výlisků. Přírůstek délky karosérie se soustředil především na partii rozvoru, který je se svými 2843 mm o 83 mm větší než u předchůdce, což přineslo zvětšení prostoru především pro nohy cestujících. Cestující se mohou těšit také na o 23 mm větší šířku ve výši ramen vpředu a o 6 mm vzadu. Také zavazadlový prostor má dostačující objem 546 litrů jak pro verze s předním pohonem, tak i quattro. Přes citelné zvětšení má nová A6 o 34 procent vyšší torzní tuhost než její předchůdce, jenž byl vysokou tuhostí karosérie dobře znám. Novinkou šetřící prostor v interiéru a usnadňující ovládání vozu je elektromechanická parkovací brzda. Díky jejímu použití není potřeba ovládací páka na středové konzole a zde mohl být navržen zcela nový středový panel.

Do nového modelu patří také nové motory. Všechny, které budou novou A6 pohánět jsou sice již známé a používané v jiných vozech Audi, ale pro A6 prošly všechny dalším vývojem a úpravami. Nabídka motorů čítá jeden osmiválec, tři šestiválce a jeden čtyřválec. Nejmenší čtyřválec je vznětový 2,0 TDI o výkonu 103 kW a točivém momentu 320 Nm. Audi s tímto motorem a 70 litrovou nádrží slibuje dojezd více než 1100 km. Na tohoto spořínka si však budou muset zájemci počkat až do druhé poloviny roku 2004, kdy přijde na trh. Pravděpodobně nejžádanějším motorem bude přep. vznětový šestiválec 3,0 TDI. Jeho špičkový vstřikovací systém, využívající piezoelektricky ovládané trysky se sedmi otvory, umožňuje dosahovat vysokých výkonů při velice nízké spotřebě paliva a nízkých emisích. Motor má proti A8 poněkud snížený výkon na 165 kW (225 k) při 4000 ot/min, zatímco točivý moment 450 Nm v rozmezí 1400 až 3250 ot/min zůstal nezměněn. Zbývající tři motory jsou již zážehové a se vznětovým třílitrem sdílejí shodnou koncepci s roztečemi válců 90 mm a úhlem 90 stupňů mezi řadami válců. Základním motorem je V6 2,4 litru, který sdílí stejný blok motoru s větším 3,2 FSI. Zatímco motor 2,4 disponuje konvenčním vstřikováním do sacího potrubí, větší 3,2 je vybaven nejmodernější technologií přímého vstřiku paliva. Výsledkem tohoto zásadního rozdílu je, že ač má motor 2,4 o 58 kW nižší výkon, Audi u něj uvádí stejnou spotřebu jako u většího sourozence. Prozatimním vrcholem nabídky je motor 4,2 V8. Zážehové šestiválce jsou vybaveny čtyřmi, osmiválec pěti ventily na válec, variabilní délkou sacího potrubí, elektronicky ovládanou škrtící klapkou a o čistotu jejich výfukových zplodin dbá vždy dvojice keramických katalyzátorů a sondy lambda. Parametry motorů a jimi vybavených vozů jsou uvedeny v tabulce na konci textu.

K široké nabídce motorů je také nabízena zajímavá „sada převodových ústrojí. Pro modely vybavené pohonem pouze předních kol, to je pro motory 2,4 a volitelně 3,2FSI, je určena ručně řazená šestistupňová převodovka. Pro ostatní, tj. 3,2 FSI, 3,0 TDI a 4,2 V8 quattro, s pohonem všech kol, je určen šestistupňový Tiptronic. Volitelnou zůstává plynulá převodovka multitronic, která má nově přednastaveno sedm převodů pro ruční řazení. Mimo pohonu quattro a elektronických systémů EDL, ESP a ASR se o bezpečnou jízdu stará také precizní podvozek, který byl principiálně převzat z modelu A8. Ten je tvořen vpředu čtyřprvkovým závěsem a vzadu lichoběžníkovou konstrukcí se samořídicím účinkem. Závěsy jsou shodné jak pro verzi quattro tak i pro verzi s předním pohonem. O odpružení se starají vinuté pružiny s dvouplášťovými plynovými tlumiči. Na přání je k dispozici sportovnější podvozek snížený o 20 mm. Od začátku roku 2005 bude v nabídce také elektronicky ovládané vzduchové odpružení, které bude možno jednoduše ovládat pomocí systému MMI na středové konzole. Bezpečnost také zvyšuje na přání dodávaný systém hlídající tlak v pneumatikách.

Výbava nové A6 se stejně jako zevnějšek také snaží nakouknout o třídu výše. V interiéru hraje mimo volantu hlavní roli především systém MMI (Multi Media Intrface) s velkým 6,5 černobílým displejem v horní části středové konzoly a kruhovým ovladačem za řadící pákou na středovém tunelu. Displej je na přání možno nahradit ještě větším 7 barevným a systém MMI doplnit DVD navigací. Před řadící pákou je umístěno ovládání elektronické klimatizace, která je výkonnější a méně hlučná a navíc hlídá také vlhkost vzduchu. Nechybí audiosoustava se čtyřmi reproduktory, která je také součástí MMI. Na přání ji lze doplnit prostorovým zvukem. O bezpečí posádky se v případě havárie v interiéru starají přední, boční a hlavové airbagy. Dále lze A6 doplnit systémem bezklíčového zamykání také známého z řady A8. Od roku 2005 potom bude v nabídce tempomat s radarem hlídající odstup od vpředu jedoucího auta, tak jak jej nabízí konkurence.

Více informací prozatím Audi nezveřejnila. Detaily konstrukce karosérie i výbavy budou známy až po premiéře, která se odehraje na autosalónu v Ženevě začátkem března. My se k tomuto vozu poté určitě vrátíme dalším článkem zaměřeným více na technickou stránku.



Miroslav Kudělka