Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q8 50 TDI quattro – Má vůbec nějakou chybu? My nic nenašli

Lukáš Volšický
Diskuze (125)

Vrcholné SUV-kupé od Audi se začalo prodávat s decentním faceliftem, který sice přináší jen minimum zásadních novinek, zato výrazně zpříjemňují každodenní život s tímto modelem. Objektivní chyby se na něm hledají jen těžko. Ostatně, zkuste to sami.

Design, interiér


Vlajkové luxusní SUV od Audi se začátkem loňského září odhalilo s decentním faceliftem. Po zhruba čtyřech letech na trhu se Audi Q8 představilo s vylepšeným designem a modernější technickou výbavou, a přestože se na první pohled moc neliší od předchůdce, jakmile si všimnete všech zásadních novinek, už během chviličky jej na našich silnicích nepochybně poznáte.

Jednou z největších novinek na námi testovaném Audi Q8 50 TDI quattro je exteriérová zlatá barva Sakhir, kterou v paletě dostupných odstínů od divize Audi Sport nově doplňují také modrá Ascari nebo červená Chilli. Designovými vylepšeními jsou i nová maska chladiče Singleframe s motivem osmiúhelníků, nová kola o rozměru 21 až 23 palců nebo nové nárazníky na obou koncích auta. Na předním se pak objevují nové otvory pro chladicí vzduch.

Konečně s laserovým i OLED svícením

Snad nejdůležitějším novým prvkem na faceliftovaném Audi Q8 je nová vrcholná světelná technika HD Matrix LED se systémem Audi Laser Light. Ten se aktivuje v rychlostech nad 70 km/h a výrazně zlepšuje maximální dosah světel. V reálném světě je až ohromující, jaký světelný výkon umí 24 klasických diod s jednou vysokovýkonnou laserovou diodou podat – doslova promění noc na den, beze srandy a klasických novinářských klišé.

Pokud byste z nejmodernějších aut chtěli přenést na všechny předcházející modely jedinou technickou vymoženost, jsou to právě výrazně výkonnější světlomety. Ty v novém Audi Q8 umí v režimu dálkových světel dosvítit vyšší stovky metrů daleko a ještě si je můžete individualizovat podle vaší aktuální nálady. Designéři Audi vám totiž umožňují volbu světelného podpisu nové „Q-osmičky“.

Audi Q8 50 TDI quattro Audi Q8 50 TDI quattro

V infotainmentu v menu nastavení světel si můžete vybrat jeden ze čtyř dostupných světelných podpisů, který po aktivaci okamžitě objeví na předních světlometech i digitálních zadních OLED svítilnách. Už při představení k tomu Audi uvedlo, že horní světelná linka má hlavně vizuálně rozšířit karoserii, zatímco spodní křížky vytvářejí „naštvaný výraz“.

Novinkou je i funkce spolupracující se zadními senzory, díky nimž světla zintenzivní další OLED segmenty, když se na vás v koloně až příliš lepí vůz za vámi. Je to indikace snažící se zabránit zbytečným drobným ťukancům.

Video se připravuje ...

Podpora aplikací třetích stran

V luxusním interiéru Audi Q8 se toho změnilo jen absolutní minimum, což rozhodně není na škodu. Z německých prémiových automobilek je to právě Audi, jejichž architektury a ergonomie interiérů mi v dnešních dnech vyhovují asi nejvíce. V Audi Q8 tak stále zůstává digitální přístrojový štít v kombinaci s už tradičním infotainmentem Audi MMI se dvěma dotykovými obrazovkami nad sebou.

Hlavní displej slouží pro přístup do menu, zobrazení navigace nebo multimédií. S novými funkcemi má i lehce upravenou grafiku s přizpůsobitelným rozhraním domácí stránky. Infozábavní systém se s novou modernizací snaží odpoutat od nutnosti konektivity mobilního telefonu skrze Apple CarPlay nebo Android Auto a nově disponuje podporou aplikací třetích stran. Už když s Audi Q8 poprvé vyjedete ze showroomu, bez nutnosti připojení vašeho telefonu si můžete pustit hudbu ze streamovacích služeb Spotify a dalších.

Spodní obrazovka je hlavně ovládací a spolu s celkovým nastavením klimatizace tu najdete i virtuální tlačítko pro aktivaci/deaktivaci systému stop/start. Nelekejte se však, když vám i tak bude nejsilnější naftová „Q-osmička“ při plachtění zhasínat motor, protože má mild-hybridní elektrifikaci. Než se však budeme věnovat technice a jízdě, chtěl bych upozornit na jednu povinnou novou vlastnost.

Jednoduché vypnutí upozornění o překročení rychlosti

V Evropě se v nových autech vlivem zpřísňující se legislativy začíná objevovat nový povinný bezpečnostně-asistenční prvek – akustické varování o překročení aktuální maximální povolené rychlosti, oficiálně pojmenovaný Intelligent Speed Assistance (ISA). Legislativa přitom výrobcům nijak nenařizuje, jak nastavit volitelné vypnutí někdy až otravného pípání ve chvíli, jakmile jedete „tachometrových“ 52 km/h na padesátce.

A jak se tahle zatracená funkce vypíná v modernizovaném Audi Q8? Překvapivě jednoduše – nový asistent ISA lze vypnout jediným kliknutím na spodní dotykové obrazovce infotainmentu, kde jej najdete v menu s rychlými předvolbami.

Motor, jízdní vlastnosti


Modernizované Audi Q8 se v Česku prodává se třemi motorizacemi, když na chvíli zapomeneme na vrcholnou sportovní variantu SQ8. Základní a nejdostupnější model 45 TDI quattro disponuje slabším přeplňovaným vidlicovým šestiválcem, který v nabídce doplňuje výkonnější specifikace šestiválcového turbodieselu 50 TDI quattro. Jedinou benzinovou motorizací pro standardní Q8 pak je verze 55 TFSI quattro s přeplňovaným šestiválcem. Všechny šestiválce současně mají přibližně třílitrový zdvihový objem.

Vrcholný turbodiesel

Nám se během prvního testování faceliftovaného modelu dostala do rukou vrcholná naftová varianta 50 TDI quattro. Základem techniky je elektrifikovaný přeplňovaný třílitrový vznětový šestiválec s 48voltovým startér-generátorem. Nejvýkonnější turbodiesel v současném Audi Q8 vyvine maximálních 210 kW (286 koní) při 3500 až 4000 ot./min. a disponuje vrcholným točivým momentem 600 newtonmetrů od 1750 ot./min. Standardem je osmistupňová převodovka Tiptronic od ZF a permanentní pohon všech kol quattro se samosvorným středovým diferenciálem.

Faceliftovaná „Q-osmička“ sice nemá technická vylepšení, ale v běžném provozu ukazuje tu nejlepší vlastnost velkých turbodieselů, zejména s ohledem na už dlouho probíhající downsizing. Nejenže si okamžitě zamilujete lehkost, s jakou nenuceně zrychluje i do vysokých dálničních rychlostí, ale umí spojit příjemné s užitečným – příjemnou cestovní dynamiku s relativně nízkými provozními náklady.

Audi Q8 50 TDI quattro Audi Q8 50 TDI quattro

Po dálnici jen za 8 litrů

Všiml jsem si toho během jedné z mých pravidelných dálničních cest z bydliště do kanceláře. Po „strakonické“ dálnici D4 a pražské Jižní spojce jsem dojel až do Holešovic za 8,2 litru nafty na 100 kilometrů. Upřímně, v tu chvíli jsem začal přemýšlet nad skutečností, proč bych měl v životě uvažovat o menší alternativě každodenního vozu s výrazně menším motorem.

Dokonce i s dynamickým tempem na okreskách jsem během celého testovacího týdne dosáhl kombinovaných 10 litrů na 100 kilometrů. Svou zásluhou na tom má i nastavení mild-hybridu, který při vypíná spalovací motor při plachtění v rychlostech od 55 do 160 km/h. Současně jej zhasíná při zastavování už v rychlosti nižší než 22 km/h a stará se o opětovné starty, tedy pokud nedeaktivujete systém stop/start.

A opravdu jsem se silnějším naftovým Audi Q8 nezdržoval provoz. Se solidní porcí točivého momentu a pohonu všech kol se umí vystřelit z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a vyvine maximální rychlost 241 kilometrů v hodině. Vedle vrcholného osmiválcového Audi SQ8 sice není dynamika tak zdrcující, ale s hlubokým zvukem šestiválce a šesti sty newtonmetry má pořádný zátah i ve vyšších rychlostech a otáčkách.

A to vše si užijete v absolutním komfortu. Standardem luxusního Audi Q8 sice jsou klasické ocelové pružiny, ale pohodlnější adaptivní vzduchový podvozek s regulací světlé výšky za příplatek je jasnou volbou. V testované výbavě S line je navíc k dispozici ve verzi sport s funkcí „zdvih“ pro dosažení maximální možné světlé výšky. Volitelně můžete sáhnout i po systému řízení všech kol, díky němuž se „Q-osmička“ v zatáčkách virtuálně zkracuje a pomáhá lepší manévrovatelnosti i ovladatelnosti.

S Audi Q8 se navíc nemusíte bát jet opravdu rychle, protože s moderní technikou až potlačuje fyziku, a dokonce i se standardními ocelovými brzdami zastavuje na pár desítkách metrů. Většinu času však nepochybně strávíte s klidnějším jízdním tempu, což jsem dělal i já. Jakmile jsem do Audi Q8 50 TDI quattro poprvé nastoupil, okamžitě jsem jej přepnul do nejpohodlnějšího jízdního režimu Comfort a vyrazil vstříc stovkám kilometrů.

Závěr


Faceliftované Audi Q8 sice nepřináší příliš zásadních novinek, ale je přesně o tom, o čem má modernizace být. Vylepšuje pouze to nutné a zbytek nechává tak, jak to bylo, pokud to funguje správně. V nejnovějším modelu navíc zaujme hlavně výkonnými světlomety, individualizovatelným světelným podpisem a výkonnými motorizacemi.

Už během prvních dnů testování jsem se ptal sám sebe, zda by modernější elektromobily Q8 e-tron mohly ve srovnávacím testu s nejsilnější naftovou Q8 vůbec obstát. Zejména při pohledu na oficiální cenu modelu, dynamiku, komfort i reálnou spotřebu paliva si říkám, jestli automobilový vývoj může přinést ještě lepší výsledky. Audi zkrátka ukazuje, jak správně využít náskok díky technice.

A jestli má vůbec nějakou chybu? Objektivně asi ne. Fakt, dívali jsme se několikrát a vedli o tom v redakci dlouhé diskuse. Subjektivně se mi moc nelíbí nový odstín Sakhir, ale barev je na výběr až až. Pokud vás napadá nějaká objektivní chyba Audi Q8, napište nám ji do komentářů. Na cenu, výbavu, úroveň zpracování, vnitřní prostor, pohonnou techniku nebo jízdní vlastnosti totiž Audi Q8 nedostanete.

Nejlevnější verze modelu 2.039.900 Kč (Q8 45 TDI quattro)
Základ s testovaným motorem 2.145.900 Kč (Q8 50 TDI quattro)
Testovaný vůz bez příplatků 2.145.900 Kč (Q8 50 TDI quattro)
Testovaný vůz s výbavou 3.184.000 Kč (Q8 50 TDI quattro)

Plusy

  • Decentní facelift
  • Výkonné světlomety
  • OLED zadní světla s individualizací
  • Příjemná spotřeba paliva
  • Jízdní komfort i výkon

Minusy

  • Napadá vás něco?
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (125)

Doporučujeme

Audi Q8 50 TDI quattro
Cena základní sestavy 2 145 900 Kč
Výbava základní sestavy 19“ kola, paket lesklé optiky - orámování střechy a oken z eloxovaného hliníku, S line exteriérový paket, maska Singleframe v šedé barvě Scandium, sedadla standardní vpředu - elektricky nastavitelná s pamětí pro sedadlo řidiče, čalounění sedadel v kombinaci kůže/koženka, multifunkční 3ramenný volant s pádly řazení Kč
Cena testované sestavy 3 184 000 Kč
Výbava testované sestavy adaptivní pneumatický podvozek sport, akční paket Technology, tažné zařízení (+32.900 Kč), rezervní kolo se skládací pneumatikou (+7600 Kč), multifunkční tříramenný volant S line (+6700 Kč), Audi connect klíč (+4900 Kč), prosklené panoramatické střešní okno (+46.800 Kč), kolejnicový systém se sadou pro zajištění nákladu (+8500 Kč), zadní sedadla plus (+6700 Kč), střešní ližiny v černé barvě (+12.100 Kč), sluneční clony (+18.100 Kč), vyhřívání sedadel vpředu a vzadu (+12.100 Kč), odvětrávání a masážní funkce (+46.800 Kč), klimakomforní/akustické čelní sklo (+17.800 Kč), dekorace z matného kartáčovaného hliníku (+13.600 Kč), černá loga Audi (+6100 Kč), prvky interiérové výbavy rozšířené v kůži (+81.500 Kč), digitální zadní OLED světla (+29.900 Kč), Bang & Olufsen 3D Premium Sound System (+34.700 Kč), head-up displej (42.000 Kč), lakování zlatá Sakhir (+68.900 Kč), 22“ kola Audi Sport (+126.400 Kč), akční paket plus (+91.000 Kč), světlomety HD Matrix LED (+49.200 Kč) a další Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1750 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8
Emise CO2: 232
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1755
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2145 / 745
Rozměr pneu: 285/40 R20
Audi Q8 50 TDI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4992
b) šířka (mm): 1955
c) výška (mm): 1697
d) rozvor (mm): 2998
e) rozchod vpředu (mm): 1679
f) rozchod vzadu (mm): 1691
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1560
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ada je zase tady
4. 4. 2024 19:15
Zásadní chyba
Zásadní chyba je chybějící manuální převodovka!
2. 4. 2024 12:06
Re: Minus
Zase ten krouták, benzín má o dost menší a stejně je rychlejší a živější na plynu. Ale na tahaní ok beru.
2. 4. 2024 12:01
Re: nevyhody:
Řekl to špatně, je to subvence, více měně to podpora je. Není jediný důvod dotovat osobní dýmovnice
1. 4. 2024 19:59
Re: Minus
Tak to ja mam uplne opacny zkusenosti. Ted zrovna zkousim vasi opevovanou phev s benzinovym sestivalcem a neda se to vubec porovnat. Vyssi spotreba, nesmyslny otacky a kdyz vybiju baterku, bida... A pro preklenuti turbodiry u V8 bylo treti turbo elektricky, takze zatah o sile lokomotivy okamzitej. Kazdy ma asi jiny preference...
1. 4. 2024 12:42
Re: zázračná spotreba to nie je
x7 dalky kdyz se dodrzuje limit umi hodne pod 7l/100km. Zadnej zazrak tahle q8 neni, az na podvozek ten umi (ale pouze se stabilizatorama)