Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS 5 Sportback competition plus – Stavitelný podvozek otevírá nový svět

Lukáš Volšický
Diskuze (13)

Rychlé Audi RS 5 Sportback není žádnou novinkou, ale vyjma standardního modelu si jej můžete koupit i s drahým volitelným paketem competition plus. Ten vůz obohacuje novou sportovní výbavou, jejímž nejzásadnější novinkou je mechanicky stavitelný podvozek pro ještě purističtější zážitek.

Design, interiér


Sportovní „audiny“ z modelové řady RS vám dnes nabízejí trojici silných motorů s pěti, šesti nebo osmi válci. Pokud na chvíli zapomeneme na módní sportovní SUV, úplným základem běžných modelů je nové pětiválcové Audi RS 3 a na vrcholu stojí osmiválcové Audi RS 7 Sportback. Dokonalým kompromisem zapadajícím do světa, v němž jízdním zážitkem vládne konkurenční BMW M3, je pak prostřední Audi RS 5 Sportback se šestiválcem.

S dnešní „RS-pětkou“ jsme se svezli už v našem loňském testu, ale teď se nám znovu objevila v rukách a je mnohem zajímavější. Není to pouze o atraktivnějším designu s diskrétní šedou barvou, výraznějších kolech a nižší světlé výšce. I když, je to právě už okem viditelné snížení podvozku, co prozrazuje zásadní vylepšení. Tenhle novější kousek je totiž v extrémní specifikaci „competition plus“, jakou automobilka cílí na pravověrné řidičské nadšence.

Diskrétní zevnějšek, starší uživatelsky intuitivní vnitřek

Vzpomínám si na loňskou novinářskou RS 5 Sportback, jak už na první dojem působila nudně. Byla kompletně černá na černých kolech. Diskrétnost lze vymyslet i nápaditě, jak ukazuje aktuální novinářský vůz českého zastoupení značky. Spojením šedého odstínu Nardo s nádhernými dvacetipalcovými koly s pětipaprskovým designem Y vzniká elegantní sportovní fastback, splývající s městským provozem i přitahující pozornost.

Během týdenního testování jsem cíleně sledoval reakce a okolí, jak tahle RS 5 poutá zájem. A všiml jsem si, že skutečně oslovuje všechny, co prohlédnou skrze diskrétní kabátek. Rychlé audiny, a obecně koncernová auta, jsou v Česku prostě „in“. Naše konkrétní Audi RS 5 Sportback je vlk v rouše beránčím, což je velkým pozitivem. Zbytečně křiklavá kombinace by mu moc neslušela.

Audi RS 5 Sportback competition plus Audi RS 5 Sportback competition plus

Srdce všech pravověrných benzinových nadšenců však zaplesá až v okamžiku, kdy otevřou dveře s bezrámovými okny a nahlédnou do interiéru s vylepšeným sezením. Standardní kabina s digitálním přístrojovým štítem a 10,1” dotykovou obrazovkou infotainmentu MMI je sice už starší architektury, ale to ničemu nevadí. Právě naopak! Z pohledu praktičnost a intuitivního uživatelského ovládání jsou „archaická“ klasická tlačítka pro ovládání výbavy příjemnější než dotykové displeje.

Obě obrazovky přitom můžete využít třeba pro sledování živých dat o jízdě. Na digitálním kokpitu lze zobrazit aktuální využití výkonu a na centrálním displeji infotainmentu zase můžete vidět okamžité teploty nejdůležitějších komponent vozu – teplotu oleje i chladící kapaliny motoru, teplotu převodového oleje, brzdových destiček nebo sportovního zadního diferenciálu. Stejně tak můžete sledovat přetížení při zrychlování, zpomalování i zatáčení.

Video se připravuje ...

Řidičský zážitek dělají i pořádná sportovní sedadla

S příplatkovým balíčkem competition plus s oficiální cenou 378.700 Kč se v kabině Audi RS 5 Sportback nově objevují i fantastická skořepinová sedadla s manuálním ovládáním, jako ve správném sportovním voze. Dokonce i na delší cestování jsou komfortní, nijak netlačí a v kombinaci se sportovnějším příplatkovým alcantarovým volantem vytvářejí pocit, jako když sedíte ve sporťáku pro čtyři osoby a rozumnou porci zavazadel.

Audi RS 5 Sportback nepochybně není tím výkonným autem, jaké si koupíte výhradně pro víkendovou zábavu. Zpravidla jej většina majitelů využije i pro každodenní dojíždění do kanceláře a na schůzky. Prostornost interiéru je přijatelná, místo na zadních sedadlech trochu omezuje splývající střecha a odkládacích prostorů je tak akorát. Základní objem zavazadlového prostoru pak je 465 litrů, a kdyby vám nestačil, stále existuje i více rodinná alternativa. Stejnou techniku má i kombík Audi RS 4 Avant.

Audi RS 5 Sportback competition plus Audi RS 5 Sportback competition plus

Motor, jízdní vlastnosti


Už v úvodu jsem odhalil, že srdcem nejnovějšího Audi RS 5 Sportback je přeplňovaný šestiválec. Konkrétně to je přeplňovaný 2,9litrový vidlicový šestiválec s přímým vstřikováním, který spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic a pro značku charakteristickým pohonem všech kol quattro. Maximální výkon pohonného ústrojí je 331 kW (450 koní) od 5.700 do 6.700 ot/min a 600 Nm od 1.900 do 5.000 ot/min.

Bezmála pět set koní pod kapotou o sobě dává nahlas vědět už při nastartování, když se ozvou skrze příplatkový sportovní výfuk s černými koncovkami. Audi RS 5 Sportback se s paketem competition plus navíc nově dočkalo i sportovního diferenciálu pro zadní nápravu a zvýšení maximální rychlosti z původních 250 na 290 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h mu přitom zabere 3,9 sekundy.

Tovární stavitelný podvozek je alfou a omegou

Nejzásadnějším vylepšení Audi RS 5 Sportback s paketem competition plus je sportovní podvozek PRO, který nahrazuje standardní adaptivní tlumiče Dynamic Ride Control. Mechanicky stavitelný podvozek automobilka dodává se sadou originálních klíčů, s nimiž si libovolně můžete hrát s nastavením světlé výšky i tuhosti a síly odskoku tlumičů. Audi jej uvedlo do nabídky hlavně pro nadšence, co navštěvují okruhové dny a chtějí si upravit vůz pro konkrétní trať.

Jednoduše jej zvednete a s dnes už staromódním ležením pod autem si svobodně přenastavíte podvozek. Nejsnazší úpravou v tu chvíli je snížení světlé výšky, které vám umožňuje pracovat s desetimilimetrovým rozdílem. Do nastavení tuhosti a odskoku tlumičů by se měli vrhat spíše zkušenější a technicky zdatnější řidiči, protože mohou zbytečně zničit tovární naladění, aniž by dosáhli lepších výsledků. Automobilka pak pochopitelně připravila i návod, jak se vrátit do originálního nastavení.

Osobně jsem na hrátky s „klikáním“ ovládacími kolečky tlumičů rezignoval a během testovacího týdne s RS 5 Sportback žil v techniky připraveném nastavení. Tedy v tom, v jakém jsem si RS 5 převzal. A už na prvních kilometrech mě překvapilo jízdním komfortem, protože tuningové stavitelné podvozky běžně bývají nepříjemně tvrdé. To však neplatí o sice drahých, ale továrně vyvinutých sadách.

Audi RS 5 Sportback competition plus Audi RS 5 Sportback competition plus

Přijatelné pro dálniční cestování, skvělé na okreskách

S Audi RS 5 Sportback competition plus jsem hned začátkem týden vyrazil na dálniční cestu z Prahy do Brna a zpět. Dokonce i na roletě, jakou dálnice D1 místy je, byla Audi až nečekaně pohodlná. Ve srovnání se standardním adaptivním podvozkem je sice tvrdší, ale pořád snesitelná. A současně jela s neuvěřitelnou spotřebou – v častých kolonách i při běžných dálničních rychlostech si řekla o přibližně 10,5 litru benzinu na 100 kilometrů.

Opravdovou řidičskou zábavu jsem si však užil až při pozdějším výletu na křivoklátské okresky. I díky pneumatikám Pirelli P Zero Corsa má Audi RS 5 Sportback přilnavosti na rozdávání, v zatáčkách se nechává řídit s telepatickou přesností a přesně dělá to, co vyžadujete. S výkonnými brzdami s červenými třmeny výborně brzdí, a to byl testovaný vůz na standardních ocelových brzdách. Za příplatek můžete sáhnout i po silnějších karbon-keramických brzdách.

Zatímco se standardním adaptivním podvozkem je Audi RS 5 Sportback ideálním kompromisem pro všechno, se stavitelným podvozkem je purističtější a hravější. A pokud jste jedním z opravdových automobilových nadšenců, při cestování s RS 5 s balíčkem competition plus vás bude bavit už jen vědomí o přítomnosti podvozku. Vozu to dodává výrazně sportovnější šmrnc.

Ještě zajímavější to pak dělá charakter šestiválce, díky jehož přirozené síle z objemu vůz oplývá příjemným pružným zrychlením i návykovým zvukovým projevem. Ten se přepnutím do nejostřejšího jízdního režimu Dynamic ještě prohloubí a při ubírání plynu prská a střílí do výfuků. A když zrovna nejedete naplno, převodovka vyřadí, nechává jej spadnout do volnoběžných otáček a nechává „RS-pětku“ volně plachtit.

Závěr


Závěr

Audi RS 5 Sportback je trochu „zvláštní“ sportovní fastback. Objektivně je až bezchybné a těžko se na něm hledají chyby, ale subjektivní dojem může být jiný. Zejména při prvním setkání s černým kouskem jsem měl problém si k němu vybudovat vztah. Bylo až zbytečně chladné, stejně tak působilo na kolegu Filipa Melicha. S vylepšeními z balíčku competition plus však najednou působí atraktivnějším dojmem. Asi je to právě tou větší purističností.

A teď k tomu hlavnímu, vyplatí se připlácet obrovskou cenu za paket competition plus? Upřímně, pokud s vaší „RS-pětkou“ budete jezdit hlavně po městech a dálnicích, spíše ne. Základnější verze s adaptivním podvozkem a nastavitelnými jízdními režimy bude pro normální život sympatičtější. Pokud však patříte k řidičským nadšencům, nebojíte si vyhrnout rukávy a něčemu se přiučit, s mechanicky stavitelným podvozkem se vám otevře úplně nový svět.

Nejlevnější verze modelu 1.138.900 Kč (A5 Sportback 35 TFSI, 110 kW, 6st. manuál)
Základ s testovaným motorem 2.422.900 Kč (RS 5 Sportback 2.9 TFSI, 331 kW, 8st. tiptronic)

Plusy

  • Výkonný šestiválec
  • Komfort i na speciálním sportovním podvozku
  • Možnost sáhnout do nastavení vozu

Minusy

  • Vysoká cena paketu competition plus
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (13)

Doporučujeme

Audi RS 5 Sportback competition plus
Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2894
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 331 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1900 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.2
Emise CO2: 209
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 465 / 0
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1817 / 505
Rozměr pneu: Pirelli 275/30 ZR20
Audi RS 5 Sportback competition plus
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4783
b) šířka (mm): 1866
c) výška (mm): 1387
d) rozvor (mm): 2826
e) rozchod vpředu (mm): 1598
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Audi RS 5 Sportback
Ahoj!
Chtěl bych poděkovat autorovi za skvělý materiál a zároveň ho upozornit na některé chyby, kterých se v prezentaci dopustil, pravděpodobně z nedopatření nebo ze zvyku.
Budu stručný. Motor zobrazený zde na fotografii je buď AUDI CWGD nebo AUDI DLZA. A ten druhý je mírný hybrid. Respektovaný autor však při horlivém obdivování nebo dělání reklamy tomuto motoru nepovažoval za možné říci, že je tento motor SUPER drahý v procesu údržby, a to jak z hlediska financí, tak z hlediska jeho konstrukce a potřebného spotřebního materiálu. Nemluvě o tom, že tento motor má PŘÍMÉ vstřikování, což znamená velmi citelné problémy s čištěním sacích ventilů od karbonových usazenin. A pokud ještě zmíníme, že jeho turbodmychadlo je umístěno v kolapsu bloku a horká strana je dovnitř, pak se domnívám, že závěr ohledně tohoto motoru se zdá naznačovat! Takhle.
Avatar - iudex
16. 8. 2023 11:25
Re: Fušerská práce
Súhlas. Presne ako píše dinar. Jednak to dnes majiteľ nie je ochotný robiť, jednak hlavne prečo by to robiť mal? Výrobca predsa má naladiť auto, prečo by to mal robiť majiteľ, ktorý na to väčšinou nemá ani kapacity, ani schopnosti. A fakt si neviem predstaviť, že si niekto zoberie RS5 na okruh na celý deň a bude po každom kole s kľúčom prestavovať podvozok a skúšať, ktoré nastavenie je najlepšie. Nikdy to nespraví lepšie, ako výrobca, ktorého vývojári majú stovky hodín na ladenie a testovací jazdci majú skúsenosti a vedia to navnímať a pomenovať.
16. 8. 2023 10:58
Re: Fušerská práce
Přesně tak. Když vidím jaký boj je někdy nastavit čtyřcestné odpružení na kole, tak do auta bych se opravdu nepouštěl. :D

I nová GT3 RS má nastavitelný podvozek elektronicky, ne mechanicky. V téhle době se podle Porsche nechce válet pod autem ani majitel okruhové hračky. A já to chápu. Sundat kola, přenastavit, vyjet na další kolo, zjistit rozdíly a opět sundat kola… koho by to bavilo. U GT3 RS je to pár kliků kolečkem a rozdíly (patrně) budou cítit hned.
Avatar - Dinar
16. 8. 2023 10:48
Re: Fušerská práce
Souhlas, otevřel se mu nový svět, on zůstal trčet doma, ale těch řečí, co kolem toho nadělá... :D :D
Na druhé straně to taky vypovídá o tom, proč je v podobném autě mechanicky stavitelný podvozek úplná pitomost. Nikdo to nevyužije, jednak to auto není žádný okruhový speciál, aby mělo smysl nastavovat podvozek pro konkrétní trať, jednak to nikdo neumí. RS5 je silniční stíhačka, má mít podvozek naladěný výrobcem, v době adapt. tlumičů s možností přitvrzení, jinými slovy to, co RS5 normálně nabízí, tenhle kompetišnplus podvozek s klíči v kufru je jen mimo cíl střílející marketing.
Avatar - kosmonaut
16. 8. 2023 09:02
Re: Fušerská práce
Přesně, pochopil bych to u nějakého standardního Hyundaie, ale RS5? Na týden? To přece musí být pro motoristického redaktora radost testovat.