TEST Audi TTS Roadster – Stylová rozlučka s nebem nad hlavou
Už letos se s námi rozloučí kultovní Audi TT. Sériovou produkci opustí bez nástupce a ze všech doposud vyrobených vozů se začnou stávat moderní klasiky. Sportovní TTS je jedním z vůbec posledních zástupců.
Design, interiér
Jeden by ani neřekl, že se pořád vyrábí. Nejmodernější Audi TT třetí generace je na světě už od roku 2014 a až letos se s námi definitivně rozloučí. Koncem loňska Audi připravilo závěrečnou pětiválcovou stokusovou limitku TT RS Final Edition, a dokonce i dnes „TTčka“ doprodává také v obou karosářských variantách kupé a Roadster. A právě stylovka se širým nebem nad hlavou byla ideální způsob, jak jsem se s dnes už moderní klasikou loučil já.
Rovnou si nalijme čistého vína. Ani dnes Audi TT nevypadá jako skoro desetiletý model, protože nese základní rysy dnešní evoluce designového jazyka značky. Po posledním faceliftu v roce 2018 má novější trojrozměrnou masku chladiče Singlegrame nebo přední světlomety spoléhající na moderní LED techniku. A to včetně neoslňující technologie matrix LED pro dálková světla. Vzadu se pak objevila OLED světla.
Exteriérový facelift byl pouze decentní, ale vraťme se k testovanému roadsteru. Je to sportovní varianta TTS s volitelným balíčkem TTS competition plus, který mu elegantnímu vozu přidává špetku dramatu. A je opravdu parádní! Má pevný spoiler na zádi, červeně lakované brzdové třmeny ve velkých kolech i atraktivní modrou barvu Turboblau doplněnou odpovídajícím modrým prošíváním interiéru. A věřte, že tato specifikace přitahuje až nečekaně pozornosti. Pomáhá tomu i fakt, že nejnovějších TT na silnicích už moc nepotkáváme.
Stačí jen kratičká chvilka za volantem, abyste si připomněli, že ne vždy starší znamená horší. Po přesednutí z nejnovějších modelů značky je tu nejzajímavějším rysem absence středového displeje infotainmentu. V Audi tehdy vyvinuli interiér zaměřený na řidiče a věřili, že další obrazovka by jej mohla zbytečně rozptylovat. Stejně tomu je také v končícím vrcholném supersportu Audi R8.
Multimédia, navigaci nebo konvektivitu mobilního telefonu tak ovládáte na displeji 12,3" digitálního přístrojového štítu Audi virtual cockpit, který v tu samou chvíli zobrazuje i jízdní data. Vše ovládáte několika málo tlačítky na multifunkčním volantu, další otočné ovladače a tlačítka na středové konzole vám zjednodušují rychlý přístup do jednotlivých menu a logika pohybu v nastavení vychází ze stejného konceptu jako nejmodernější infotainmenty značky.
Na seznamu volitelné výbavy pak najdete i prémiové audio Bang & Olufsen. Kvalitní zvuk audia oceníte zejména při hlasitějším poslechu vaší oblíbené hudby při cestování se staženou střechou. Tomu se v roadsteru budete věnovat často, ale pouze ve dvou. Praktičtější kupé je standardně čtyřmístné. Větru ve vlasech si přitom užijete i v chladnějším počasí, protože sportovní sedadla mají foukání příjemného teplého vzduchu na krk.
To spolu s ovládáním klimatizace obsluhujete otočnými ovladači ve středu elegantních kulatých výdechů ventilace. Otočením ovladače si vyhříváte krk, stiskem pak celé sedadlo. Aktuální nastavení vždy najdete na integrovaném displeji, takže rychlým prohlédnutím stavu jednoduše zjistíte, co jste si zrovna nastavili.
Z pohledu každodenní praktičnosti je dvoumístné TTS Roadster vybaveno pouze malým zavazadlovým prostorem se základním objemem 280 litrů. Nijak jej neomezuje elektricky ovládaná střecha skládající se do speciálního prostoru na karoserii těsně za sedadly. Rozložení nebo složení trvá přibližně 10 sekund při rychlosti do 50 kilometrů v hodině. Na střeše je přitom závislé i nastavení klimatizace. Automaticky přepíná mezi dvěma režimy s posledními volbami pro jízdu se staženou nebo nataženou střechou.
Motor, jízdní vlastnosti
Nejnovější Audi TT se dnes prodává výhradně s přeplňovanými zážehovými motory, jediný diesel opustil výrobní linky spolu s faceliftem. Až na nejsilnější vrcholnou pětiválcovou variantu TT RS jsou všechny čtyřválcové a zakládají na populární koncernové dvoulitrové jednotce řady EA888. Testované Audi TTS je současně „nižší“ sportovní varianta, která je vybavena nejsilnějším čtyřválcem.
Audi TTS, kupé i roadster, disponuje maximálním výkonem 320 koní (235 kW) při 5600 až 6500 otáčkách za minutu a vrcholným točivým momentem 400 newtonmetrů v širokém spektru od 2000 do 5600 otáček za minutu. Ve verzi S je srdce standardně spojeno s sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic a pohonem všech kol. Řidičštější manuální převodovka je v TT už delší dobu minulostí.
Stylový roadster s výkonnou technikou odpovídající starším generacím koncernového sportovního hatchbacku Volkswagen Golf R umí překvapit rychlou dynamikou, s níž se řadí do klubu sporťáků zrychlujících na stovku do pěti sekund. S plným plynem mu akcelerace z 0 na 100 km/h zabere jen 4,8 sekundy, jezdí elektronicky omezenou maximální rychlostí 250 km/h a zaujme tempem i pružností snad ve všech jízdních režimech.
Hlavně, když si jej užíváte ve sportovním jízdním režimu Dynamic, zintenzivňujícím reakci na plyn. Už ve dvou tisících zabírá solidní silou, a když pokračujete v akceleraci, o další tisícovku otáček později se začne projevovat syntetickým zvukem připomínajícím výkonnější pětiválec. Umělý soundtrack se inženýrům z Audi tak povedl, že jsem po úplně prvních kilometrech jízdy raději zastavil a pro jistotu otevřel kapotu. Musel jsem se opravdu ujistit o přítomnosti čtyřválce.
Slunce a nebe nad hlavou si nejlépe užijete spíše pro lehce dynamičtějším tempu a s klidem v duši. To však neznamená, že byste se v roadsteru měli držet dál od ještě rychlejší jízdy. Dokonce i se čtyřkolkou preferující přední nápravu zatáčí pod plynem jako po kolejích a musíte jet vážně rychle, abyste se přiblížili k nedotáčivosti. Při dynamičtějším tempu po okreskách si tak můžete užívat pravou řidičskou radost.
Jen se připravte na skutečnost, že jakmile vyjedete na nekvalitní asfalt, TTS bude mít nepříjemnou tendenci z vás trochu vytřást duši. Kombinace standardního adaptivního podvozku a volitelných velkých dvacetipalcových kol s nízkoprofilovými pneumatikami je na velkých nerovnostech zbytečně tvrdá. Ani to není v souladu s koncernovou modulární platformou MQB, jejíž konstrukce si s takto velkými koly prostě nerozumí. Standardem pro TTS jsou osmnáctipalcová kola.
Na „roletách“ v zatáčkách dokonce ani TTS nijak neskrývá, že si podvozek se zavěšením MacPherson vpředu a čtyřprvkovou nápravou vzadu s takovým povrchem moc nerozumí. Audi během průjezdu takovou zatáčkou lehce odskakuje a po malých krůčcích se posouvá ven ze zatáčky. Rázy od podvozku současně odhalují konstrukční typickou vlastnost kabrioletů a roadsterů, jakou je občasné vrzání kroutící se karoserie.
Když následně zvolníte a vrátíte se ke klidnějšímu jízdnímu stylu, začnete přemýšlet o provozních nákladech. Oficiálně by Audi TTS Roadster mělo jezdit za přibližně 8,5 litru na 100 kilometrů v cyklu WLTP. Při častých jízdách v přeplněných městech i dynamičtějších jízdách po okreskách si reálně říká o přibližně 10 litrů. Pochopitelně záleží na vašem řidičském stylu, ale u sportovního roadsteru bez střechy jsou finanční náklady trochu vedlejší. Hlavní je radost za volantem.
A toho si v odcházejícím „TTčku“ užijete naplno. S progresivním řízením se nadšeně vrhá do zatáček a nechává se řídit se sympatickou přesností. Musíte si jen zvyknout na omezenou zpětnou vazbu, jaká je v rychlých koncernových autech trochu typická. Když se však vyrazíte projet s nataženou střechou, čeká vás trochu hlučnější zážitek. Ani pevná látka neumí odfiltrovat okolní hluk tak, jako tomu je u izolovanějších pevných skládacích střech.
Závěr
Vše jednou končí. Originální Audi TT letos oslavuje 25. výročí, původní model se stává moderní klasikou a nejmodernější nástupce už odchází na odpočinek. A aniž bychom si to uvědomovali, v dnešních dnech se rýsuje jedna z posledních šancí, kdy můžete zkusit získat jedno z posledních nových Audi TT. Ve výrobě si jej sice už neobjednáte a aktuální nabídka skladových zásob je malá, ale pořád jsou zajímavé možnosti.
U auta pro radost, jakým je standardní Audi TT, sportovnější TTS nebo vrcholné TT RS, vás ani nemusí trápit, že už je koncepčně starší. Pro spoustu řidičů bude rozumným sportovním autem pro každodenní cestování i víkendové zážitky, protože díky koncernové technice je uživatelsky přívětivý.
Nejsilnější čtyřválec přitom spojuje i pro sporťák slušnou rychlost s přijatelnými provozními náklady. Ty jsou pouze malou daní za skutečnost, že budete jezdit netradičním sportovním autem a v roadsteru si dopřejete i intenzivnější řidičský zážitek s pocitem opravdové svobody.
Nejlevnější verze modelu | 1.188.900 Kč (Audi TT Roadster 40 TFSI) |
Základ s testovaným motorem | 1.727.900 Kč (Audi TTS Roadster) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.727.900 Kč (Audi TTS Roadster) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.084.306 Kč (Audi TTS Roadster) |
Plusy
- Parádní jízdní zážitek s větrem ve vlasech
- Dnes už zajímavá exkluzivita
- Solidní výkon s příjemnou spotřebou
Minusy
- Jízda s nataženou střechou je hlučnější
- S volitelnými 20" koly je až zbytečně nekomfortní