Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi R8 GT: 412 kW, 540 Nm a k tomu o 100 kg nižší hmotnost

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
Audi představuje novou verzi řady R8. GT zhublo, má pod kapotou více koní a vznikne jen v limitované sérii.

Audi R8 GT je poháněno motorem V10 o objemu 5204 cm3 (vrtání 84,5 mm, zdvih 92,8 mm) s úhlem rozevření válců 90° a přímým vstřikováním FSI. Agregát nabízí při kompresním poměru 12,5:1 největší výkon 412 kW (560 k) a točivý moment 540 Nm při 6500 min-1. Byl tedy posílen o 26 kW a na obě nápravy se přenáší o 10 Nm více. Pohonná jednotka s hmotností 258 kg se vyrábí ručně v maďarské továrně v Györu. Klikový hřídel je z hliníkové slitiny, mazání se suchou klikovou skříní. Vačkové hřídele jsou poháněny řetězem.

Přímo řazená sekvenční převodovka R tronic má elektrohydraulickou spojku a šest stupňů. Disponuje dvěma manuálními režimy a funkcemi Sport a Normal, které se aktivují elektronicky, stejně jako Launch Control. Řadit lze buď pákou na středové konzole, nebo pádly na volantu. Poháněna jsou všechna kola systémem quattro. Na předním diferenciálu je viskózní spojka, zadní je mechanicky uzamykatelný. Elektroniku zastupuje kromě jiného vypínatelné ESP s módem Sport.

Konstrukčním základem pro R8 je patentovaný prostorový hliníkový rám ASF, který váží jen 210 kg. I zavěšení se dvěma příčnými rameny je z tohoto kovu. Tlumiče jsou nastavitelné, řízení hřebenové. Motor pak spočívá v dalším rámu z hořčíku. GT je ale ještě více odlehčené. Přední sklo je tenčí, přepážka mezi cestujícími a motorem je z polykarbonátu, stejně jako okno v krytu agregátu. Víko zavazadlového prostoru je hliníkové, zadní nárazník a difuzor, pevné křídlo i zpětná zrcátka pak z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Z karbonu jsou i další aerodynamické prvky a postranní vstupy vzduchu.

Rozložení hmotnosti na obě nápravy je v poměru 43:57. Celé auto váží jen 1525 kg, což je o 100 kg méně než R8 se shodným motorem a převodovkou. Hmotnost byla ušetřena také na brzdách, karbonkeramické kotouče váží 9 kg, ty přední mají průměr 380 mm, zadní 356 mm. Jejich třmeny jsou hliníkové. Lehčí je akumulátor, dokonce i koncovky výfuku. Na předních blatnících je logo GT. V zadních světlech jsou dnes moderní světelné diody, ty najdeme i vpředu, zde jsou určeny pro denní svícení.

V interiéru nalezla místo sedadla, jejichž základním konstrukčním prvkem jsou opět plasty, tentokrát ale se skleněnými vlákny. Vnitřní prostor je z větší části čalouněn Alcantarou, najdeme zde rovněž hliník a znovu karbon. Dodatečné prvky z tohoto materiálu jsou v nabídce extras. Výbava obsahuje například automatickou klimatizaci, parkovací asistent, elektricky ovládaná okna, navigaci s rozhraním MMI a sound systém. Za příplatek jsou k dispozici audio Bang & Olufsen s CD měničem a systémem Audi Music Interface, nebo třeba celokožený interiér..

4,43 m dlouhé, 1,93 m široké a 1,24 m vysoké R8 GT má sice součinitel odporu vzduchu 0,36, díky čelní ploše takřka 2 m2 je ale zaručena špičková aerodynamika i přítlak. Auto zrychluje z 0 na 100 za 3,6 s, na dvojnásobek se dostane za 10,8 s a na devatenáctipalcových kolech s pěti dvojitými paprsky je schopné uhánět až 320 km/h. Spotřeba asi majitele příliš zajímat nebude, Audi ale uvádí v kombinaci 13,7 l/100 km.

Pneumatiky mají rozměry 235/35 a 295/30, na přání se montují širší 305/30, případně závodní, bude-li chtít vlastník své R8 GT prohánět po okruhu. Závodní nadšenec může zvolit i ochranný rám, případně celou bezpečnostní klec, stejně jako čtyřbodové pásy.

Vznikne jich jen 333. Každý exemplář má své pořadové číslo na hlavici řadicí páky. V nabídce jsou čtyři barvy: stříbrná, šedá, a oranžová metalíza a černá perleť. Cena? V Německu 193.000 eur.

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
5. 5. 2010 11:21
Re: AUDI ENZO?
dvojspojka pro 560koní a 540Nm není úplně v každý garáži a k tomu se ještě přidává uložení motoru uprostřed, takže zástavba do poměrně malýho R8 je asi oříšek, současně je to čtyřkolka....
5. 5. 2010 11:03
Re: no musim uznat hezký
Nikdy sem je neviděl vedle sebe a už vůbec nevidim důvod, proč bych se tady měl s takovou kravinou kšandovat. Jedno je šedivý a druhý světle šedivý a její starej má F575, tak snad se to smí.
5. 5. 2010 10:58
Re: AUDI ENZO?
mas pravdu, prečo vlastne nema tato R8 dvojspojku?

inak ja som čítal o sekvenčnej v ENZE, a ta radí za 60 milisekund. radi iba jeden krat do stovky
5. 5. 2010 10:58
Re: no musim uznat hezký
počkej fakt jsou tady jenom tři? >:D tak to je celkem haluz, protože teda tu červenou z Klubu sportovních aut potkávám dost často, a je fakt že jí pořád všichni okukují a obdivují :yes:
5. 5. 2010 10:51
Re: no musim uznat hezký
no tak předpokládám, že dvojitě vidíš jenom nějaký promile času, takže se ti to asi nezdálo >:D kusy budou žalostný to jo, ale čekal bych jich přes kilo, i když "jenom" s V8. Ale stejně o to děsivější mi přijde že jsou obě ve stejný barvě >:D Jinak že ho má baba mi fakt nevadí, znám droboučkou dámu co zvládá A8mu na kterou bych já vzhledem k délce neměl už chuť