Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Nuvolari quattro - GT budoucnosti

Miroslav Kudělka
Ženevský autosalón přinesl letos již druhou novinku ze stylistických dílen Audi. Po studii představené v Detroitu, spatřila Evropa vizi Nuvolari quattro, která má nastínit budoucí vývoj vozů GT u značky Audi.

Než nahlédneme na samotný automobil podívejme se proč se jmenuje právě Nuvolari. Tazio Nuvolari patřil v první polovině 20. století mezi nejlepší závodníky Grand Prix. Po mnoha letech za volanty italských vozů nastoupil v roce 1938 do týmu Auto Union, kde měl k dispozici pro GP a závody do vrchu, dvanáctiválec Type D s motorem uloženým před zadní nápravou. Hned v prvním závodě za jeho volantem zvítězil a byl také posledním, kdo 3. září 1939 s tímto vozem získal vítězství v GP. Na počest 50. výročí úmrtí této legendy motoristického sportu byla pojmenována nejnovější studie vozu GT Audi Nuvolari.

Studie Audi Nuvolari quattro je na první pohled zařaditelná do stáje automobilky z Ingolstadtu. Linie exteriéru byly navrženy s maximálním citem k tradici značky i kategorie GT, která si žádá dynamickou a nadčasovou eleganci. Silueta tohoto kupé s interiérem uspořádaným podle schématu 2+2, kombinuje tradici v podobě dlouhé kapoty motoru a plynule splývající zádě končící v mohutné zádi. Hodně položené přední i zadní sklo je doplněno subtilními sloupky A a C a naprostou absencí sloupku B. Tato konstrukce umožňuje dostatečný výhled a zcela spouštěcí skla ve dveřích a bocích mohou spolu s jejich bezrámovou konstrukcí evokovat pocit jízdy s otevřeným vozem. V duchu tradice studií Audi je karosérie lakována stříbrnou barvou, jejíž odstín dostal jméno Luna Silver.

Vzhledovou dynamiku a kompaktnost vozu propůjčují krátké převisy vpředu i vzadu, společně s velkými devítipaprskovými koly. Přídi vozu dominuje rozměrná lichoběžníková maska s chromovaným rámečkem a světlomety využívající zcela nové technologie LED místo výbojek, či klasických žárovek. Světlomety nové koncepce jsou osazeny 18 LEDkami, které díky své nižší provozní teplotě mohou být blíže krycímu sklu, využívají menších stavebních rozměrů, čímž umožňují stylistům dosahovat zajímavějších tvarů. Navíc umožňují natáčení světelného paprsku do stran bez použití pohyblivých součástek tím, že se některé LEDky umístí šikmo a na základě informací o poloze volantu se elektronicky aktivují. Nutno dodat, že nové světlomety mimo všech technických předností nabízí také zcela neotřelý vzhled, který při nevelké dávce fantazie působí jako ze světa sci-fi.

Velice elegantně řešená záď záměrně připomíná vozy Audi současné produkce. O dynamickém potenciálu vozu zde hovoří jasnou řečí dvě rozměrné oválné koncovky výfuku. Tvar svítilen dále rozvíjí současný design a konstrukčně jsou podobně jako přední světlomety osazeny LEDkami. Mimo tvarové volnosti a prostorové nenáročnosti se zde využívá také jejich mnohonásobně vyšší aktivační rychlosti. Zatímco klasická žárovka reaguje během 200 milisekund, LEDky se aktivují za pouhou 1 milisekundu, což především u brzdových světel hraje velmi důležitou roli. Naprostou novinkou zde však je použití senzoru znečištění krycího skla, který na základě získaných informací zvyšuje intenzitu svitu svítilen, aby byla zaručena bezpečná viditelnost.

Nyní se podívejme Audi Nuvolari poněkud pod kabát. Začneme karosérií, jejíž tuhost a nízká hmotnost je základem kvalitních jízdních vlastností a pohodlí posádky na dlouhých cestách, ke kterým je vůz určen především. Oba hlavní požadavky podle techniků Audi nejlépe splňuje hliníková nosná struktura, poprvé použitá u Audi A8, nesoucí označení ASF. Prostorový rám je tvořen protlačovanými profily a odlitky z hliníkové slitiny. Zajímavostí jsou kliky dveří zapuštěné do povrchu. Po aktivaci dálkového bezklíčkového zámku se kliky vysunou ven a jejich prostor je osvětlen, jak jinak než LEDkami. V dlouhé přídi je uložen pohonný agregát, který byl navržen s požadavky na vysoký výkon i každodenní použití. Nový zážehový motor V10 o objemu 5,0 litrů je osazen dvěma turbodmychadly a přímým vstřikováním benzínu FSI. To se již nadmíru osvědčilo ve vítězných prototypech v závodě 24 hodin Le Mans, kde vozy s tímto systémem přípravy paliva triumfovaly v letech 2001 a 2002. Tento systém nejen zvyšuje výkon motoru, ale výrazně snižuje spotřebu paliva a tím i ekologickou zátěž. Výkon motoru má kulatou hodnotu 600 koní, což je méně kulatých 441 kW dle současné normy. Také točivý moment 750 Nm již ve 2000 ot/min je na úrovni řádného vozu GT. Tato síla se přenáší přes poloautomatickou šestistupňovou převodovku na všechna čtyři kola systémem quattro.

Silný vůz GT potřebuje k výkonnému motoru také odpovídající podvozek. O tuto stránku se stará čtyřprvkové zavěšení přední nápravy a lichoběžníková zadní náprava. Všechna ramena jsou vyrobena také z hliníkové slitiny. Závodní brzdy s dutými a příčně vrtanými kotouči se starají o bezpečné krocení nemalého temperamentu vozu. Zcela novým prvkem u vozů GT je použití pneumatického odpružení s plynulou regulací tlumení. Systém nabízí tři výškové úrovně karosérie a tři základní nastavení tvrdosti. Normální světlá výška pro rychlosti do 160 km/h je 100 mm, při vyšších rychlostech se sníží na 90 mm. Pro jízdu přes nerovnosti je určena výška 110 mm a rychlost do 40 km/h. Mimo tyto základní možnosti ještě odpružení nabízí při dlouhé plynulé jízdě po kvalitní silnici také speciální charakteristiku odpovídajícím okamžitým podmínkám, poloze volantu, brzdového pedálu a akcelerátoru. Je to kompromis mezi maximálním pohodlím a stabilitou. Vysokou míru bezpečnosti také zaručují pneumatiky 265/720 R 560 PAX, které jsou schopny bezpečné jízdy rychlostí 80 km/h na vzdálenost až 200 km i po úniku vzduchu. Uvedeným pneumatikám odpovídají ráfky o průměru 20,6 palce. Dalším inovačním bezpečnostním prvkem je použití radaru na hlídání vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Pokud vzdálenost neodpovídá rychlosti, či naopak, tak systém přibržděním nebo jen ubráním plynu rychlost upraví na potřebnou úroveň.

Interiér vozu je řešen elegantně a jednoduše. Hlavní slovo zde má kombinace kůže a hliníku. Čalounění je vyvedeno v dvou odstínech kůže, černé Stromboli a bílé Carrara. Velká pozornost byla věnována sedadlům, která musí umožnit dlouhodobý pohodlný pobyt ve voze a navíc zprostředkovat ideální kontakt s vozem při sportovní jízdě. Dominantním prvkem interiéru je mohutná středová konzola a přístrojový panel. Ten je kombinací "klasických" analogových přístrojů rychloměru a otáčkoměru s velkoplošným displayem umístěným ve středu vozu a natočeným k řidiči. Ovládání funkcí na něm zobrazovaných je soustředěno do velkého kruhového ovladače na středovém panelu, což je systém převzatý z modelu A8. Dalším rozměrnějším ovládacím prvkem na středovém tunelu je jezdec ovládání převodovky. Ten však má pouze tři polohy P, R a D jelikož řazení v manuálním režimu se děje páčkami pod volantem ve stylu speciálů pro Le Mans. Také ovládání parkovací brzdy je svěřeno tlačítku, které nemá běžnou mechanickou vazbu. Ve středovém tunelu je také umístěn úložný prostor, který je přístupný nikoli klíčem, ale otevírá se elektronicky na základě otisku prstu. Ten je snímán 65000 scanovacími elektrodami a umožňuje řidiči ponechat obsah ve schránce v bezpečí i když si nechává automobil parkovat. Technici nezapomněli ani na dostatečně velký zavazadlový prostor nutný pro dlouhé cestování. Ve splývající zádi je prostor pro 350 litrů zavazadel, což je pro dva cestující jistě dostatečné.

Na závěr je ještě nutno zmínit dynamické parametry tohoto technikou nabitého skvostu. Zrychlení 0-100 km/h zvládá za 4,1 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na obligátních 250 km/h, přestože by toto Audi nemělo mít potíže s překročením třistakilometrové rychlosti.



Miroslav Kudělka