Audi Nuvolari quattro - GT budoucnosti

Audi Nuvolari quattro - GT budoucnosti

 
 
19.3. 2003

Ženevský autosalón přinesl letos již druhou novinku ze stylistických dílen Audi. Po studii představené v Detroitu, spatřila Evropa vizi Nuvolari quattro, která má nastínit budoucí vývoj vozů GT u značky Audi.

Než nahlédneme na samotný automobil podívejme se proč se jmenuje právě Nuvolari. Tazio Nuvolari patřil v první polovině 20. století mezi nejlepší závodníky Grand Prix. Po mnoha letech za volanty italských vozů nastoupil v roce 1938 do týmu Auto Union, kde měl k dispozici pro GP a závody do vrchu, dvanáctiválec Type D s motorem uloženým před zadní nápravou. Hned v prvním závodě za jeho volantem zvítězil a byl také posledním, kdo 3. září 1939 s tímto vozem získal vítězství v GP. Na počest 50. výročí úmrtí této legendy motoristického sportu byla pojmenována nejnovější studie vozu GT Audi Nuvolari.

Studie Audi Nuvolari quattro je na první pohled zařaditelná do stáje automobilky z Ingolstadtu. Linie exteriéru byly navrženy s maximálním citem k tradici značky i kategorie GT, která si žádá dynamickou a nadčasovou eleganci. Silueta tohoto kupé s interiérem uspořádaným podle schématu 2+2, kombinuje tradici v podobě dlouhé kapoty motoru a plynule splývající zádě končící v mohutné zádi. Hodně položené přední i zadní sklo je doplněno subtilními sloupky A a C a naprostou absencí sloupku B. Tato konstrukce umožňuje dostatečný výhled a zcela spouštěcí skla ve dveřích a bocích mohou spolu s jejich bezrámovou konstrukcí evokovat pocit jízdy s otevřeným vozem. V duchu tradice studií Audi je karosérie lakována stříbrnou barvou, jejíž odstín dostal jméno Luna Silver.

Vzhledovou dynamiku a kompaktnost vozu propůjčují krátké převisy vpředu i vzadu, společně s velkými devítipaprskovými koly. Přídi vozu dominuje rozměrná lichoběžníková maska s chromovaným rámečkem a světlomety využívající zcela nové technologie LED místo výbojek, či klasických žárovek. Světlomety nové koncepce jsou osazeny 18 LEDkami, které díky své nižší provozní teplotě mohou být blíže krycímu sklu, využívají menších stavebních rozměrů, čímž umožňují stylistům dosahovat zajímavějších tvarů. Navíc umožňují natáčení světelného paprsku do stran bez použití pohyblivých součástek tím, že se některé LEDky umístí šikmo a na základě informací o poloze volantu se elektronicky aktivují. Nutno dodat, že nové světlomety mimo všech technických předností nabízí také zcela neotřelý vzhled, který při nevelké dávce fantazie působí jako ze světa sci-fi.

Velice elegantně řešená záď záměrně připomíná vozy Audi současné produkce. O dynamickém potenciálu vozu zde hovoří jasnou řečí dvě rozměrné oválné koncovky výfuku. Tvar svítilen dále rozvíjí současný design a konstrukčně jsou podobně jako přední světlomety osazeny LEDkami. Mimo tvarové volnosti a prostorové nenáročnosti se zde využívá také jejich mnohonásobně vyšší aktivační rychlosti. Zatímco klasická žárovka reaguje během 200 milisekund, LEDky se aktivují za pouhou 1 milisekundu, což především u brzdových světel hraje velmi důležitou roli. Naprostou novinkou zde však je použití senzoru znečištění krycího skla, který na základě získaných informací zvyšuje intenzitu svitu svítilen, aby byla zaručena bezpečná viditelnost.

Nyní se podívejme Audi Nuvolari poněkud pod kabát. Začneme karosérií, jejíž tuhost a nízká hmotnost je základem kvalitních jízdních vlastností a pohodlí posádky na dlouhých cestách, ke kterým je vůz určen především. Oba hlavní požadavky podle techniků Audi nejlépe splňuje hliníková nosná struktura, poprvé použitá u Audi A8, nesoucí označení ASF. Prostorový rám je tvořen protlačovanými profily a odlitky z hliníkové slitiny. Zajímavostí jsou kliky dveří zapuštěné do povrchu. Po aktivaci dálkového bezklíčkového zámku se kliky vysunou ven a jejich prostor je osvětlen, jak jinak než LEDkami. V dlouhé přídi je uložen pohonný agregát, který byl navržen s požadavky na vysoký výkon i každodenní použití. Nový zážehový motor V10 o objemu 5,0 litrů je osazen dvěma turbodmychadly a přímým vstřikováním benzínu FSI. To se již nadmíru osvědčilo ve vítězných prototypech v závodě 24 hodin Le Mans, kde vozy s tímto systémem přípravy paliva triumfovaly v letech 2001 a 2002. Tento systém nejen zvyšuje výkon motoru, ale výrazně snižuje spotřebu paliva a tím i ekologickou zátěž. Výkon motoru má kulatou hodnotu 600 koní, což je méně kulatých 441 kW dle současné normy. Také točivý moment 750 Nm již ve 2000 ot/min je na úrovni řádného vozu GT. Tato síla se přenáší přes poloautomatickou šestistupňovou převodovku na všechna čtyři kola systémem quattro.

Silný vůz GT potřebuje k výkonnému motoru také odpovídající podvozek. O tuto stránku se stará čtyřprvkové zavěšení přední nápravy a lichoběžníková zadní náprava. Všechna ramena jsou vyrobena také z hliníkové slitiny. Závodní brzdy s dutými a příčně vrtanými kotouči se starají o bezpečné krocení nemalého temperamentu vozu. Zcela novým prvkem u vozů GT je použití pneumatického odpružení s plynulou regulací tlumení. Systém nabízí tři výškové úrovně karosérie a tři základní nastavení tvrdosti. Normální světlá výška pro rychlosti do 160 km/h je 100 mm, při vyšších rychlostech se sníží na 90 mm. Pro jízdu přes nerovnosti je určena výška 110 mm a rychlost do 40 km/h. Mimo tyto základní možnosti ještě odpružení nabízí při dlouhé plynulé jízdě po kvalitní silnici také speciální charakteristiku odpovídajícím okamžitým podmínkám, poloze volantu, brzdového pedálu a akcelerátoru. Je to kompromis mezi maximálním pohodlím a stabilitou. Vysokou míru bezpečnosti také zaručují pneumatiky 265/720 R 560 PAX, které jsou schopny bezpečné jízdy rychlostí 80 km/h na vzdálenost až 200 km i po úniku vzduchu. Uvedeným pneumatikám odpovídají ráfky o průměru 20,6 palce. Dalším inovačním bezpečnostním prvkem je použití radaru na hlídání vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Pokud vzdálenost neodpovídá rychlosti, či naopak, tak systém přibržděním nebo jen ubráním plynu rychlost upraví na potřebnou úroveň.

Interiér vozu je řešen elegantně a jednoduše. Hlavní slovo zde má kombinace kůže a hliníku. Čalounění je vyvedeno v dvou odstínech kůže, černé Stromboli a bílé Carrara. Velká pozornost byla věnována sedadlům, která musí umožnit dlouhodobý pohodlný pobyt ve voze a navíc zprostředkovat ideální kontakt s vozem při sportovní jízdě. Dominantním prvkem interiéru je mohutná středová konzola a přístrojový panel. Ten je kombinací "klasických" analogových přístrojů rychloměru a otáčkoměru s velkoplošným displayem umístěným ve středu vozu a natočeným k řidiči. Ovládání funkcí na něm zobrazovaných je soustředěno do velkého kruhového ovladače na středovém panelu, což je systém převzatý z modelu A8. Dalším rozměrnějším ovládacím prvkem na středovém tunelu je jezdec ovládání převodovky. Ten však má pouze tři polohy P, R a D jelikož řazení v manuálním režimu se děje páčkami pod volantem ve stylu speciálů pro Le Mans. Také ovládání parkovací brzdy je svěřeno tlačítku, které nemá běžnou mechanickou vazbu. Ve středovém tunelu je také umístěn úložný prostor, který je přístupný nikoli klíčem, ale otevírá se elektronicky na základě otisku prstu. Ten je snímán 65000 scanovacími elektrodami a umožňuje řidiči ponechat obsah ve schránce v bezpečí i když si nechává automobil parkovat. Technici nezapomněli ani na dostatečně velký zavazadlový prostor nutný pro dlouhé cestování. Ve splývající zádi je prostor pro 350 litrů zavazadel, což je pro dva cestující jistě dostatečné.

Na závěr je ještě nutno zmínit dynamické parametry tohoto technikou nabitého skvostu. Zrychlení 0-100 km/h zvládá za 4,1 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na obligátních 250 km/h, přestože by toto Audi nemělo mít potíže s překročením třistakilometrové rychlosti.



Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím

Budoucnost letadlové dopravy se rozbíhá do nejrůznějších…

ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie

Sociální demokraté budou při jednáních o rozpočtu na…

Cestovky hlásí rekordní sezonu Cestovky hlásí rekordní sezonu

Růst platů, nízká nezaměstnanost a opadnutí strachu…

Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států

Americký prezident Donald Trump označil Evropskou unii za…

 

Štítky Design Audi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze…

Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

 



Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná…

Video: Proč má Citroën CX nejlepší podvozek všech dob? Tady je odpověď! Video: Proč má Citroën CX nejlepší podvozek všech dob? Tady je odpověď!

V současnosti je vlastně jen těžko představitelné, že se…

 



 
Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Včera

Na okruhu v Mostě závodily vozy formule 1, které tvořily na přelomu 70. a 80. let minulého století dějiny. Poháněly je tehdy atmosférické třílitrové osmiválce.




Blesk.cz

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a spoustu drobných oprav

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a…

Google uvolnil třetí betu Androidu P, záhy následují také jednotliví výrobci. My jsme aktualizaci nainstalovali…

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“. Rozohnil ho dopis z Itálie

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“.…

Česká republika dostala žádost italského premiéra, aby země Evropské unie pomohly se 450 migranty, kteří jsou na…

 

iSport.cz

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak zklamání i hrdost

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Nevyhráli, přesto jsou naši hrdinové. Zaplněné centrum Záhřebu věřilo, že se dočká…

Experti Vízek a Podaný o finále: Titul zasloužený, ale gólman se bude stydět

Experti Vízek a Podaný o finále: Titul zasloužený,…

Francie to zvládla! Po dvaceti letech „Les Bleus“ znovu ovládli mistrovství světa ve fotbale, ve finále porazili…

 

Reflex.cz

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi, nejvíc tweetuje o Rusku a v schůzkách vede premiér Japonska

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi,…

Svět je fascinován neustálým tweetováním amerického prezidenta Donalda Trumpa, který si přes Twitter vyřizuje…

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava připomíná časy maršála Tita

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava…

Zlatá éra brutalistické architektury. I tak lze pojmenovat období od jugoslávsko-sovětské roztržky v roce 1948…