Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi quattro concept: Narozeninové překvapení

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Na oslavu 30. výročí od představení modelu quattro vystavilo Audi na svém stánku v Paříži futuristickou interpretaci původního vozu.

Kupé s ostře řezanými rysy na svůj slavný vzor nenavazuje pouze liniemi karoserie ale i technikou ukrytou pod ní.

Audi quattro concept v bílém laku Col de Turini, který rovněž připomíná slavného předchůdce z roku 1980, vyvolává vzpomínky i na model Sport quattro z roku 1984. Ten byl evolucí původního Audi quattro Coupé se zkráceným rozvorem.

Podobně je na tom i současný koncept, jehož základem je skelet Audi RS 5. Vývojoví inženýři zkrátili jeho rozvor o 150 mm na 2,60 metru a snížili střechu o 40 mm. Cílem těchto úprav je snížení hmotnosti a zvýšení obratnosti vozu. Zároveň se podobně jako u předchůdce z roku 1984 snížil počet sedadel v interiéru ze čtyř na dvě. Vnější rozměry konceptu jsou 4,28 x 1,86 x 1,33 metru.

Za svůj dramatický vzhled vděčí koncept svým předním partiím, provedení kapoty a svalnatému C sloupku, který je nezaměnitelným odkazem na design prvního modelu quattro.

Nízká střecha snižuje výšku prosklení kabiny a dodává vozu nižší optické těžiště. Z profilu dynamické proporce zvýrazňují dvacetipalcová kola s centrální maticí a sedmi dvojitými paprsky. K odkazům na model Sport quattro patří rozšířené podběhy kol a přívod vzduchu k motoru v kapotě. Záď je zakončena stavitelným spoilerem z uhlíkových vláken.

Karoserie konceptu je na rozdíl od výchozího RS 5 vyrobena převážně z hliníku na principu prostorového rámu ASF (Audi Space Frame). Kapota, zadní víko s integrovaným nastavitelným spoilerem, nárazníky a četné aerodynamické komponenty jsou z uhlíkových vláken. Hmotnost karoserie se snížila o téměř 50 % v porovnání s celoocelovou na pouhých 159 kg. Lehká karoserie umožnila provést odtučňovací kúru také u převodovky, podvozku a brzdové soustavy. Díky tomu váží Audi quattro concept pouhých 1300 kg, bezmála stejně jako Sport quattro v roce 1984 a téměř o 200 kg méně než stejně velké Audi TT RS vyrobené rovněž převážně z hliníku.

K snížení hmotnosti vozu přispělo i použití přeplňovaného řadového pětiválce z Audi TT RS, jehož hmotnost je 183 kg. Podélně uložený motor 2,5 TFSI disponuje výkonem 300 kW (408 k) mezi 5400 a 6500 min-1a maximálním točivým momentem 480 Nm dostupným od 1600 do 5300 min-1. Síla této pohonné jednotky je přenášena na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové mechanické převodovky.

Audi quattro concept používá nejnovější evoluční stupeň pohonu všech kol quattro. Klíčovou inovací je samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými ozubenými koly, který je schopen měnit v širokém rozsahu rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu během milisekund. Za normálních okolností je rozdělení točivého momentu nastaveno v poměru 40:60 % ve prospěch zadních kol. Samosvorný účinek při prokluzu kol vede k přenosu hnací síly na nápravu s lepší trakcí. Až 85 % točivého momentu může směřovat dozadu, nebo až 70 % dopředu.

Důležitou součástí poháněcího ústrojí Audi quattro koncept je také sportovní diferenciál na zadní nápravě, který umožňuje rozdělovat točivý moment mezi jednotlivá zadní kola. Všechny klíčové komponenty podvozku jsou vyrobeny z hliníku, aby se snížila neodpružená hmotnost. Přední odvrtávané brzdové kotouče jsou z keramického kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Vůz jezdí na dvacetipalcových kolech 9J x 20 s pneumatikami 275/30.

Koncept má vedle designu karoserie a techniky ukryté pod ní ohromovat i svými jízdními výkony. Poměr hmotnosti k výkonu 4,3 kg/KW (3,2 kg/k) je na stejné úrovni jako u supersportovního Audi R8 V10. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne bílé kupé za 3,9 s. Vedle dynamických schopností překvapí quattro concept i svou kombinovanou spotřebou paliva 8,5 litru na 100 km, za níž vděčí své nízké hmotnosti.

V minimalisticky pojatém interiéru zaujme palubní deska oddělená od středové konzoly a úložný prostor pro přilby nebo zavazadla v místech zadních sedadel. Skořepinová sedadla řidiče a předního spolujezdce o hmotnosti 18 kg jsou o 40 % lehčí než sériová sedadla v Audi RS 5. Ani u konceptu ostrého sportovního kupé si v Ingolstadtu neodpustili použití systému MMI touch. Digitální přístrojová deska v závodním režimu připomíná digitální přístroje prvního modelu quattro z 80. let. Stejný zdroj inspirace prozrazují čtyři plochá tlačítka po obou stranách přístrojového panelu. Na levé straně může řidič ovládat funkce stopek v závodním režimu, tlačítka vpravo slouží pro volbu jednotlivých menu systému MMI.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
5. 10. 2010 00:51
Re: QC
Já bych řekl, že Audi nešlo pro retro, není to ten typ sentimentální automobilky. Spíš moderní pojetí stejného konceptu. Naopak předek rozvíjí jazyk započatý R8, která v době svého uvedení symbolizovala futuristickou vizi značky, takže pokud něco u Audi jsou, tak konzistentní. Drží se evolučního designu. Jediným sentimentem je palubní deska, která jednoznačně odkazuje na WRC.
5. 10. 2010 00:40
Re: QC
Já osobně bych za takové auto ten milion a půl klidně dal. Takhle bych si představoval novou trojku, tedy RS trojku :-) Prostě Audiňáckou verzi Scirocca, jen o řád lepší.

A za dva a půl až tři mega v plné palbě by to byl zajímavý mezistupeň mezi Caymanem a 911.
4. 10. 2010 20:53
quattro
moc pěkné, až na ten přední gril... chtěl bych ho... :-)
Avatar - theolli
4. 10. 2010 19:46
hezké
hezké,agresivní předek ale až moc připomíná Lancra ale jinak pěkný jen to má chybičku,je to jen VW
Avatar - bubucci
4. 10. 2010 18:19
moderní retro
Tak tady to pánové opravdu ano :yes: Trefa přímo na kapotu, mistrné ztvárnění quattra dnešní doby, byla by škoda to nechat jen jako koncept. Skoro 400 pekelných plnokrevníků v podélně uloženém ďáblově kotli na opratích pana Torsena...jen tak dál...Bravo Audi