Audi quattro concept: Narozeninové překvapení

Audi quattro concept: Narozeninové překvapení

 
 

Na oslavu 30. výročí od představení modelu quattro vystavilo Audi na svém stánku v Paříži futuristickou interpretaci původního vozu.

Kupé s ostře řezanými rysy na svůj slavný vzor nenavazuje pouze liniemi karoserie ale i technikou ukrytou pod ní.

Audi quattro concept v bílém laku Col de Turini, který rovněž připomíná slavného předchůdce z roku 1980, vyvolává vzpomínky i na model Sport quattro z roku 1984. Ten byl evolucí původního Audi quattro Coupé se zkráceným rozvorem.

Podobně je na tom i současný koncept, jehož základem je skelet Audi RS 5. Vývojoví inženýři zkrátili jeho rozvor o 150 mm na 2,60 metru a snížili střechu o 40 mm. Cílem těchto úprav je snížení hmotnosti a zvýšení obratnosti vozu. Zároveň se podobně jako u předchůdce z roku 1984 snížil počet sedadel v interiéru ze čtyř na dvě. Vnější rozměry konceptu jsou 4,28 x 1,86 x 1,33 metru.

Za svůj dramatický vzhled vděčí koncept svým předním partiím, provedení kapoty a svalnatému C sloupku, který je nezaměnitelným odkazem na design prvního modelu quattro. Nízká střecha snižuje výšku prosklení kabiny a dodává vozu nižší optické těžiště. Z profilu dynamické proporce zvýrazňují dvacetipalcová kola s centrální maticí a sedmi dvojitými paprsky. K odkazům na model Sport quattro patří rozšířené podběhy kol a přívod vzduchu k motoru v kapotě. Záď je zakončena stavitelným spoilerem z uhlíkových vláken.

Karoserie konceptu je na rozdíl od výchozího RS 5 vyrobena převážně z hliníku na principu prostorového rámu ASF (Audi Space Frame). Kapota, zadní víko s integrovaným nastavitelným spoilerem, nárazníky a četné aerodynamické komponenty jsou z uhlíkových vláken. Hmotnost karoserie se snížila o téměř 50 % v porovnání s celoocelovou na pouhých 159 kg. Lehká karoserie umožnila provést odtučňovací kúru také u převodovky, podvozku a brzdové soustavy. Díky tomu váží Audi quattro concept pouhých 1300 kg, bezmála stejně jako Sport quattro v roce 1984 a téměř o 200 kg méně než stejně velké Audi TT RS vyrobené rovněž převážně z hliníku.

K snížení hmotnosti vozu přispělo i použití přeplňovaného řadového pětiválce z Audi TT RS, jehož hmotnost je 183 kg. Podélně uložený motor 2,5 TFSI disponuje výkonem 300 kW (408 k) mezi 5400 a 6500 min-1a maximálním točivým momentem 480 Nm dostupným od 1600 do 5300 min-1. Síla této pohonné jednotky je přenášena na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové mechanické převodovky.

Audi quattro concept používá nejnovější evoluční stupeň pohonu všech kol quattro. Klíčovou inovací je samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými ozubenými koly, který je schopen měnit v širokém rozsahu rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu během milisekund. Za normálních okolností je rozdělení točivého momentu nastaveno v poměru 40:60 % ve prospěch zadních kol. Samosvorný účinek při prokluzu kol vede k přenosu hnací síly na nápravu s lepší trakcí. Až 85 % točivého momentu může směřovat dozadu, nebo až 70 % dopředu.

Důležitou součástí poháněcího ústrojí Audi quattro koncept je také sportovní diferenciál na zadní nápravě, který umožňuje rozdělovat točivý moment mezi jednotlivá zadní kola. Všechny klíčové komponenty podvozku jsou vyrobeny z hliníku, aby se snížila neodpružená hmotnost. Přední odvrtávané brzdové kotouče jsou z keramického kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Vůz jezdí na dvacetipalcových kolech 9J x 20 s pneumatikami 275/30.

Koncept má vedle designu karoserie a techniky ukryté pod ní ohromovat i svými jízdními výkony. Poměr hmotnosti k výkonu 4,3 kg/KW (3,2 kg/k) je na stejné úrovni jako u supersportovního Audi R8 V10. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne bílé kupé za 3,9 s. Vedle dynamických schopností překvapí quattro concept i svou kombinovanou spotřebou paliva 8,5 litru na 100 km, za níž vděčí své nízké hmotnosti.

V minimalisticky pojatém interiéru zaujme palubní deska oddělená od středové konzoly a úložný prostor pro přilby nebo zavazadla v místech zadních sedadel. Skořepinová sedadla řidiče a předního spolujezdce o hmotnosti 18 kg jsou o 40 % lehčí než sériová sedadla v Audi RS 5. Ani u konceptu ostrého sportovního kupé si v Ingolstadtu neodpustili použití systému MMI touch. Digitální přístrojová deska v závodním režimu připomíná digitální přístroje prvního modelu quattro z 80. let. Stejný zdroj inspirace prozrazují čtyři plochá tlačítka po obou stranách přístrojového panelu. Na levé straně může řidič ovládat funkce stopek v závodním režimu, tlačítka vpravo slouží pro volbu jednotlivých menu systému MMI.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
 












Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…