Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi S1 EKS RX Concept: Čtyři kruhy se vracejí do rallyekrosu

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Nový světový šampionát v atraktivní motoristické disciplíně si nenechá ujít ani Audi. Dva speciály S1 však vznikají mimo automobilku.

Audi má za sebou v rallyekrosu velmi úspěšné účinkování, není tedy žádným nováčkem této kategorie. Vavříny sklízelo pochopitelně legendární Quattro. Franz Wurz se stal evropským šampionem v divizi 2 v roce 1982. V další sezóně převzal žezlo Švéd Ole Arnesson, který triumf zopakoval i v ročníku 1985, už se čtyřventilovou verzí. Franz Wurz je pochopitelně otcem Alexe Wurze, bývalého pilota formule 1 a v současnosti továrního jezdce Toyoty ve sportovních prototypech. Posledním modelem, který se na částečně asfaltových a částečně šotolinových tratích objevil, bylo Coupé S2. To už jsou ale dvě dekády.

Návrat se chystá na letošní rok, kdy populární a akční disciplína zamíří i do světa. Dvojici speciálů na základě modelu S1 nasadí tým EKS, v jehož dílnách také vznikly. Jedná se o stáj Švéda Mattiase Ekströma, dvojnásobného mistra DTM a taktéž vítěze prestižního Závodu šampionů, tam slavil dokonce třikrát. Vyhrál dvakrát i švédské mistrovství cestovních vozů, pětatřicetiletý závodník má zkušenosti také z klasických soutěží (8 startů v MS doma a v Německu), okusil rovněž australské V8 Supercars a americký NASCAR Sprint Cup. Rallyekros jezdil loni také na domácích tratích s Volkswagenem Polo týmu Marklund Motorsport a skončil stříbrný! Jedničkou týmu je ovšem mladý Ekströmův krajan Pontus Tidemand, loňský šampion juniorské kategorie WRC a nevlastní syn Nora Henninga Solberga. Druhé auto bude k dispozici hostujícím jezdcům, případně samotnému Ekströmovi.

Rallyekrosové S1 jsou vybaveny benzinovým čtyřválcem 2,0 l s turbodmychadlem, který dává až 442 kW, tedy 600 koní. Bestie nepřišly o pohon všech kol a zrychlují z klidu na stovku během ďábelských 1,9 s. Sice se jedná o nejmenší současnou audinu a pod kabátem se skrývá patřičně vyladěná koncernová technika, ale pamětník si určitě vzpomene na ospoilerované Sport Quattro S1. Po zrušení skupiny B se tahle monstra proháněla právě na rallyekrosových okruzích.

Ostré speciály se čtyřmi kruhy se představí už koncem května při závodě v Británii. Letošní sezóna bude pěkný mazec. Tidemand a případně i Ekström pojedou proti Fiestám, Citroënům DS3 a dvěsteosmičkám, pokusí se porazit Kena Blocka, Tannera Fousta, bratra Henninga Pettera Solberga, svou účast ohlásil již dříve i Jacques Villeneuve.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
25. 4. 2014 15:14
novináři, kecálkové
Kdyby neustále někdo nezvýrazňoval že přece pro spoustu lidí i pamětníků tady kdysy před dvaceti lety bylo audi quttro mělo by to audi a hlavně model A1 S1 o mnoho snažší. Ono i to nejmenší S1 má co nabídnout a parametrama je o kus jinde. Škoda těch redaktorů, novinářů a dalších, kteří se snad jen snaží říct že vědí o tom že nějaké audi s pohonem 4x4 bylo, jezdilo, bylo rychlé a vlastně jen vědí že bylo a nikdy v něm nejeli, neseděli a upozorňují na sebe, komu pomůžou? My to víme taky, ale dejte už pokoj dědkovi a dejte prostor vnukovi. Král je mrtev...
25. 4. 2014 10:26
TV
Měli by se vykašlat na nudnou F1 a dávat u nás v TV přenosy z rallyekrosu. Tato sezóna bude fakt mazec.