Audi TT offroad: TT do terénu s párem dveří navíc
TT offroad (dle tiskových materiálů s malým písmenem o) zachovává tvary třetí generace kupé TT, hlavně tradiční výrazné lemy blatníků. Také maska chladiče na něj odkazuje, sedm vodorovných lamel ovšem dostalo efektní chromování. Přední světla z diod Matrix i ta koncová se ke svému původu hlásí rovněž, ta zadní jsou ovšem protažena do víka zavazadelníku. Ač samotná automobilka mluví o voze jako o spojení kupé a kompaktního SUV, na první kategorii má zkrátka a dobře nějak moc dveří, včetně výklopné stěny pět! Tváří se hodně drsně. Aby čtyři kruhy přilákaly pozornost, koncept nalakovaly výraznou žlutou Sonora, se kterou kontrastuje šedé oplastování.
TT offroad představuje plug-in hybrid s pohonným systémem e-tron quattro. Srdcem vozu je napříč uložený zážehový čtyřválec 2.0 TFSI s výkonem 215 kW a točivým momentem 380 N.m. Nepostrádá přímý vstřik a výfukové potrubí integrované do hlavy. První elektromotor o 40 kW a 220 N.m je integrován do dvouspojkové převodovky e-S tronic. Druhý se nachází na zadní nápravě, má 85 kW a 270 N.m. Celkový výkon poháněcí soustavy je rovných 300 kW a maximální hodnota točivého momentu činí 650 N.m. Normovaná spotřeba dle metodiky EU vykazuje jen 1,9 l/100 km, pochopitelně byla změřena v laboratoři s nabitými bateriemi a spuštěnými elektromotory (číslo mimochodem odpovídá emisím CO2 45 g/km). „Terénní“ TT přitom zvládne sprint z klidu na stovku za působivých 5,2 s a jeho snahy o dosažení co největší rychlosti zbrzdí ve 250 km/h omezovač. Čistě na elektřinu ujede za optimálních podmínek 50 km, celkový akční rádius je slušných 880 km. Vodou chlazené lithium-iontové baterie s kapacitou 12 kWh jsou uloženy v osmi modulech vzadu. Nabíjení lze provádět také bezdrátově indukční cestou na parkovišti, speciální místo je vybaveno cívkou a konvertorem, další cívka se nachází přímo v autě a akumulátory se plní díky magnetickému poli.
Rozdělení hmotnosti na obě nápravy dosáhlo takřka ideálního poměru 54:46. Pětidveřové TT umí jet ve třech režimech: elektrickém s maximální rychlostí 130 km/h, kdy není v činnosti zážehová jednotka, hybridním, v tom benzinový motor funguje hlavně jako generátor, respektive sportovním. Tehdy jedou všechny jednotky takříkajíc na plný výkon. Zadní elektromotor se také spouští při prokluzu kol, pak je z offroadového TT elektrické quattro. V systému MMI lze nastavit i režimy uchovávání energie. TT offroad je postaven na modulární platformě MQB, má podvozek s hliníkovými vzpěrami McPherson vpředu, vzadu je čtyřprvkové zavěšení s podélnými a příčnými rameny. Jezdí na obřích pětipaprskových kolech o průměru 21 palců s pneumatikami 255/40. Na palubě najdeme dvojici asistenčních systémů, které jsou zralé do sériové výroby. Předně předcházení bočním kolizím, které varuje před vozem blížícím se ze strany. Dále se jedná informace o semaforech ve městě. Po napojení mobilním telefonem na centrální počítač auto ví, na kterém semaforu svítí jaké světlo a spočítá, kolik času zbývá do další zelené.
Hliníková karoserie využívá rámu ASF, ale některé komponenty jsou ocelové. TT offroad je 4,39 m dlouhý, 1,85 m široký a 1,53 m vysoký. Lehký kov najdeme i v interiéru, který pojme čtveřici cestujících, všechna sedadla mají integrované opěrky hlav a elektrické nastavení. Otvory ventilace (s ionizací vzduchu) připomínají letecké proudové motory. K ovládání většiny funkcí slouží kromě volantu terminál MMI s touchpadem, přístrojovou desku tvoří obrazovka s úhlopříčkou 12,3 palce a možností vlastního nastavení. Součástí výbavy je také trojice tabletů Audi Smart Display, pochopitelně nechybí ani připojení na internet. Na dveře a volant byla použita kůže Nappa, sedadla potáhla pro změnu italská Poltrona Frau. Kombinaci tmavě a světle šedých odstínů doplňuje umělý semiš Alcantara. Audio nese značku Bang & Olufsen.
Audi TT offroad existuje momentálně ve dvou exemplářích. Tím druhým je dálkově řízený model v měřítku 1:8 umístěný v zavazadelníku. Nejnovější studie prezentuje vizi možného rozšíření řady TT, od Audi zatím nezaznělo, že by mělo jít o příslušníka SUV Q. Je však o 8 cm kratší než Q3. Tak se nechme překvapit.