Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Australská rallye v cíli: Latvala vyhrál, titul slaví Ogier

Michal Štěpanovský
Diskuze (5)
Fin Jari-Matti Latvala z továrního týmu Toyota Gazoo Racing vyhrál Australskou rallye, třináctý a závěrečný podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Z titulu mistra světa se raduje pošesté v řadě Francouz Sébastien Ogier (Ford), který dojel v Austrálii´na pátém místě. Jeho největší soupeři v boji o titul – Belgičan Thierry Neuville (Hyundai) a Estonec Ott Tänak (Toyota) závěrečný den havarovali. V Poháru konstruktérů zvítězila Toyota.

V noci před startem závěrečné etapy letošního ročníku zapršelo, a tak jezdce čekala blátivá trať, která však postupně osychala. Jezdci museli podle barvy povrchu odhadovat, kde jsou mokré a kde suché úseky. „Dvakrát jsem se roztočil v místě, kde jsem si myslel, že mám správně dobrzděno,“ popsal situaci Craig Breen (Citroën).

Dva výlety v jedné zatáčce

Po úvodní zkoušce neděle (RZ19) došlo jen k menším úpravám v časových rozestupech mezi jezdci, ale dramatické okamžiky nastaly až na následujícím měřeném testu. Neuville se zjevně rozhodl jet stylem buď anebo. „Nemám, co ztratit. Jedu úplně naplno,“ říkal. Hodně riskoval na RZ19 měl krizi, na té následující se ocitl krátce mimo trať, přišel o zadní nárazník, difuzor a poškodil výfuk. „V jednom místě jsem byl venku a musel couvat,“ popsal Neuville situaci.

Na stejném místě si udělal nedobrovolný výlet mimo trať také Tänak. „Musel jsem couvat, ale zasekla se mi zpátečka. Zůstalo tam asi dvacet vteřin,“ vysvětlil Estonec svůj problém. V průběžném pořadí se propadl na druhé místo o pět sekund za týmového kolegu Jariho-Matti Latvalu. Vzniklá situace nahrávala v boji o titul Ogierovi, který měl v pořadí kolem sebe dostatečné odstupy. „V téhle situaci nepotřebuju ani bonusové body za Power Stage. Proto se snažím v klidu dojet,“ řekl Francouz v cíli RZ21.

Boj rozhodly havárie

Tajenka o tom, kdo bude mistrem světa, byla nakonec vyřešena hned na začátku poslední sekce letošních rychlostních zkoušek. Na RZ22 urazil Neuville levé zadní kolo svého hyundaie a musel odstoupit. „Musel jsem do toho jít pořád naplno. Bohužel jsme byli v jedné zatáčce moc širocí a trefili strom. Nedá se nic dělat,“ napsal později Belgičan na Twitter a později ještě dodal: „Gratuluji Sebastienovi a Julienovi k titulu. Byla to opravdu krásná bitva a už se těším na rok 2019.“

Ogierovi tak ubyl jeden ze soupeřů. „Neviděl jsem ho (Neuvilla), ale už před startem do erzety mi hlásili, že někde stojí. Jel jsem potom tak rychle, jako moje maminka na nákup,“ komentoval svou jízdu Francouz. Aby toho nebylo málo, v předposlední zkoušce (RZ23) se ocitl mimo trať další z kandidátů na titul Tänak. Za pomoci navigátora a diváků ještě dostal auto zpět na trať, ale rychlostku nakonec nedokončil. Tím pádem bylo o titulu rozhodnuto. Sebastien Ogier už v tu chvíli nemusel dojet do cíle a přesto už byl pošesté mistrem světa. „Bylo to šílené udržet auto v těchto podmínkách na trati. A to jsme se snažili tenhle úsek opravdu jenom projet,“ říkal do mikrofonů.

Podmínky na trati byly opravdu extrémní. Teemu Suninen (Ford) se ocitl mimo trať, k závěrečné zkoušce nedojel a musel vzdát. Mimo cestu byl již výše zmíněný Craig Breen (Citroën), který navíc udělal v závěrečném měřeném testu hodiny. Kuriózní problém měl Elffyn Evans (Ford), který otřel svoji fiestu pravou stranou poněkud drsněji o strom, a dveře na straně spolujezdce nešly zavřít. Daniel Barrit je musel za jízdy přidržovat rukama a ještě stíhat číst jezdci rozpis.

Co říkali vítězové?

Z vítězství v Australské rallye se tak nakonec radoval Jari-Matti Latvala (Toyota), který na vítězství v podniku světového šampionátu čekal od poloviny února minulého roku, kdy vyhrál sněhovou Švédskou rallye. „Už je to tak dlouho, že jsem už ani nevěřil, že ještě někdy vyhraji. Těžké podmínky mně nahrály, cítil jsem se v nich docela jistě. Vítězství je o to krásnější vítězství, protože jsme získali titul mezi značkami,“ komentoval třiatřicetiletý Latvala svou osmnáctou výhru v soutěži mistrovství světa.

Světový šampionát nakonec skončil stylově. Na závěrečné Power Stage (zvlášť bodovaná zkouška) byl nejrychlejší staronový šampion Sebastien Ogier. „Nakonec se o titulu dozvíme na přejezdu mezi rychlostními zkouškami. Byla to nesmírně náročná sezona, asi vůbec nejtěžší v mojí kariéře. Hodně vyrovnaná, docházelo v ní k častým změnám a člověk si nikdy nemohl být ničím jistý. Jsme pyšný na tým Ford, je nejlepší. Mohl jsem tak na závěr jet naplno,“ prohlásil Ogier.

Čtyřiatřicetiletý Francouz má za sebou čtyři roky, během kterých triumfoval za volantem Volkswagenu Polo R WRC. Poslední dva roky strávil v týmu Ford, kde získal dva titulky s vozem Ford Fiesta WRC. Ogier pro příští sezonu k továrnímu týmu Citroën, ve kterém začínal svoji kariéru ve světovém šampionátu a odkud po sezoně 2011 odešel.

Vizitka Sebastiena Ogiera

  • Narozen: 17. 12. 1983
  • Stav: ženatý (manželka Andrea Kaiser, syn Tim 2,5 roku)
  • Debut v MS: Mexiko 2008
  • Starty v MS: 136
  • Vítězství: 44
  • Stupně vítězů: 71
  • Rallye na bodech: 109
  • Body v MS: 1968
  • Vyhrané RZ: 573
  • Úspěchy: juniorský mistr světa (2008), mistr světa (2013, 2014, 2015, 2016, 2017 a 2018

Konečné pořadí Australské rallye

Jezdci: 1. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) 2:59:52,0; 2. Paddon, Marshall (N. Zél., Brit./Hyundai i20 WRC) +32,5; 3. Ostberg, Eriksen (Nor./Citroën C3 WRC) +52,2; 4. Lappi, Ferm (Fin./Toyota Yaris WRC) +1:02,3; 5. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC) +2:30,8; 6. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC) +3:05,1; 8. Breen, Martin (Ir., Brit./Citroën C3 WRC) +8:59,0; 8. A. Heller, Díaz (Chile, Arg./Ford Fiesta R5) +22:28,5; 9. Glenney, Sarandis (Aus./Škoda Fabia R5) +27:01,8; 10. Serderidis, Vanesteová (Řec., Bel./Ford Fiesta WRC) +35:14,1; 11. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +43:21,9.

Konečné pořadí MS

Jezdci: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC) 219 bodů; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 201; 3. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC) 181; 4. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 128; 5. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 126; 6. Mikkelsen (Nor./Hyundai i20 Coupe WRC) 84; 7. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC) 80; 8. Paddon (Nový Zéland/Hyundai i20 Coupe WRC) 73; 9.Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 71; 10. Ostberg (Nor./Citroën C3 WRC) 70; 11. Breen (Ir./Citroën C3 WRC) 67; 12. Suninen (Fin./Ford Fiesta WRC) 54; 13. Loeb (Fr./Citroën C3 WRC) 43; 14. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 43; 15. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 17; 16. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 12; 17. H. Solberg (Nor./Škoda Fabia R5) 8; 18. Bouffier (Fr./Ford Fiesta WRC) 4; 19. Griebel (Něm./Citroën DS3 WRC) 4; 20. Tempestini (Rum./Citroën C3 R5) 4; 21. A. Heller (Chile/Ford Fiesta R5) 4; 22. Rovanperä (Fin./Škoda Fabia R5) 3; 23. Glenney (Aus./Škoda Fabia R5) 2; 24. Greensmith (Brit./Ford Fiesta R5) 2; 25. Peiniažek (Pol./Škoda Fabia R5) 2; 26. Ingram (Brit./Škoda Fabia R5) 2; 27. P. Heller (Chile/Ford Fiesta R5) 1; 28. Bonato (Fr./Citroën C3 R5) 1; 29. Lefebvre, (Fr./Citroën C3 R5) 1; 30. Serderidis (Řec./Ford Fiesta WRC) 1.

Týmy: 1. Toyota Gazoo Racing WRT 368; 2. Hyundai Shell Mobis WRT 341; 3. M-Sport Ford WRT 324; 4. Citroën Total Abu Dhabi WRT 247.

Vedení v soutěži: Tänak 86; Ogier 65; Neuville 35, Latvala 15, Ostberg 12, Mikkelsen 11, Sordó 10, Loeb 7, Lappi 3, Meeke 3; Paddon 2, Breen 2.

Vyhrané RZ: Tänak 70; Neuville 40; Ogier 38; Latvala 24; Lappi 18, Ostberg 15, Mikkelsen 13; Sordó 10; Loeb 9; Meeke 8; Breen 8; Paddon 6; Evans 5; Suninen 3.

Vyhrané soutěže: Ogier 4, Tänak 4, Neuville 3, Loeb 1, Latvala 1.

Stupně vítězů: Neuville 6, Ogier 6, Tänak 6, Latvala 5, Lappi 3, Evans 2 Sordó 2, Ostberg 2, Paddon 2, Breen 1, Loeb 1, Meeke 1, Mikkelsen 1, Suninen 1.

Výsledky jsou neoficiální.

Michal Štěpanovský
Diskuze (5)
19. 11. 2018 07:03
Re: Díky za za parádní ročník
Ott je supertalent, Seb mimo to ještě i zkušený pardál. Přestože Fiesta nebyla letos nejrychlejší, dokázal obhájit.
Komu čest, tomu čest!

S kým ale bude Wilson příští rok jezdit? Ani jeden z mladých kluků nijak nezáří a lepší výsledky jsou spíš ojedinělé. Toyota, Citroen i Hyundai na tom podle mě budou líp. Neuville má smůlu, že ve své top formě narazil na Ogiera, stejně jako spousta talentů dekádu předtím na Loeba.
18. 11. 2018 17:04
Re: Díky za za parádní ročník
Ogier ku koncu uz isiel len na istotu + mu pomahali aj ostatny jazdci z Fordu. Ak pojde Ott tak ako siel poslednych 6 rally tak je jasnym adeptom na titul. Sam Ogier povedal ze mu nestaci.
Avatar - wakantanka
18. 11. 2018 15:48
Re: Díky za za parádní ročník
Očividne len byť najrýchlejší nestačí. Starý mazák to zvládol aj po taktickej stránke. Bola to super napínavá sezóna. Sláva víťazom, česť porazeným.
18. 11. 2018 10:07
Re: Díky za za parádní ročník
Toyota a Ott Tanak :-) v poslednych podujatiach bol jasne najrychlejsi
Avatar - KANKUNEN
18. 11. 2018 09:42
Díky za za parádní ročník
Příští rok se vrátíme o 15 let zpět. Vyhraje Citroën a Seb. ;-)