18.11. 2018 Michal Štěpanovský

Australská rallye v cíli: Latvala vyhrál, titul slaví Ogier

 

Fin Jari-Matti Latvala z továrního týmu Toyota Gazoo Racing vyhrál Australskou rallye, třináctý a závěrečný podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Z titulu mistra světa se raduje pošesté v řadě Francouz Sébastien Ogier (Ford), který dojel v Austrálii´na pátém místě. Jeho největší soupeři v boji o titul – Belgičan Thierry Neuville (Hyundai) a Estonec Ott Tänak (Toyota) závěrečný den havarovali. V Poháru konstruktérů zvítězila Toyota.

V noci před startem závěrečné etapy letošního ročníku zapršelo, a tak jezdce čekala blátivá trať, která však postupně osychala. Jezdci museli podle barvy povrchu odhadovat, kde jsou mokré a kde suché úseky. „Dvakrát jsem se roztočil v místě, kde jsem si myslel, že mám správně dobrzděno,“ popsal situaci Craig Breen (Citroën).

Dva výlety v jedné zatáčce

Po úvodní zkoušce neděle (RZ19) došlo jen k menším úpravám v časových rozestupech mezi jezdci, ale dramatické okamžiky nastaly až na následujícím měřeném testu. Neuville se zjevně rozhodl jet stylem buď anebo. „Nemám, co ztratit. Jedu úplně naplno,“ říkal. Hodně riskoval na RZ19 měl krizi, na té následující se ocitl krátce mimo trať, přišel o zadní nárazník, difuzor a poškodil výfuk. „V jednom místě jsem byl venku a musel couvat,“ popsal Neuville situaci.

Australská rallye po 2. dnu: Vedou toyoty, k titulu má nejblíže Ogier

Na stejném místě si udělal nedobrovolný výlet mimo trať také Tänak. „Musel jsem couvat, ale zasekla se mi zpátečka. Zůstalo tam asi dvacet vteřin,“ vysvětlil Estonec svůj problém. V průběžném pořadí se propadl na druhé místo o pět sekund za týmového kolegu Jariho-Matti Latvalu. Vzniklá situace nahrávala v boji o titul Ogierovi, který měl v pořadí kolem sebe dostatečné odstupy. „V téhle situaci nepotřebuju ani bonusové body za Power Stage. Proto se snažím v klidu dojet,“ řekl Francouz v cíli RZ21.

Boj rozhodly havárie

Tajenka o tom, kdo bude mistrem světa, byla nakonec vyřešena hned na začátku poslední sekce letošních rychlostních zkoušek. Na RZ22 urazil Neuville levé zadní kolo svého hyundaie a musel odstoupit. „Musel jsem do toho jít pořád naplno. Bohužel jsme byli v jedné zatáčce moc širocí a trefili strom. Nedá se nic dělat,“ napsal později Belgičan na Twitter a později ještě dodal: „Gratuluji Sebastienovi a Julienovi k titulu. Byla to opravdu krásná bitva a už se těším na rok 2019.“

Ogierovi tak ubyl jeden ze soupeřů. „Neviděl jsem ho (Neuvilla), ale už před startem do erzety mi hlásili, že někde stojí. Jel jsem potom tak rychle, jako moje maminka na nákup,“ komentoval svou jízdu Francouz. Aby toho nebylo málo, v předposlední zkoušce (RZ23) se ocitl mimo trať další z kandidátů na titul Tänak. Za pomoci navigátora a diváků ještě dostal auto zpět na trať, ale rychlostku nakonec nedokončil. Tím pádem bylo o titulu rozhodnuto. Sebastien Ogier už v tu chvíli nemusel dojet do cíle a přesto už byl pošesté mistrem světa. „Bylo to šílené udržet auto v těchto podmínkách na trati. A to jsme se snažili tenhle úsek opravdu jenom projet,“ říkal do mikrofonů.

Podmínky na trati byly opravdu extrémní. Teemu Suninen (Ford) se ocitl mimo trať, k závěrečné zkoušce nedojel a musel vzdát. Mimo cestu byl již výše zmíněný Craig Breen (Citroën), který navíc udělal v závěrečném měřeném testu hodiny. Kuriózní problém měl Elffyn Evans (Ford), který otřel svoji fiestu pravou stranou poněkud drsněji o strom, a dveře na straně spolujezdce nešly zavřít. Daniel Barrit je musel za jízdy přidržovat rukama a ještě stíhat číst jezdci rozpis.

Co říkali vítězové?

Z vítězství v Australské rallye se tak nakonec radoval Jari-Matti Latvala (Toyota), který na vítězství v podniku světového šampionátu čekal od poloviny února minulého roku, kdy vyhrál sněhovou Švédskou rallye. „Už je to tak dlouho, že jsem už ani nevěřil, že ještě někdy vyhraji. Těžké podmínky mně nahrály, cítil jsem se v nich docela jistě. Vítězství je o to krásnější vítězství, protože jsme získali titul mezi značkami,“ komentoval třiatřicetiletý Latvala svou osmnáctou výhru v soutěži mistrovství světa.

Australská rallye po 1. dnu: Vedou citroëny, na titul útočí Ogier

Světový šampionát nakonec skončil stylově. Na závěrečné Power Stage (zvlášť bodovaná zkouška) byl nejrychlejší staronový šampion Sebastien Ogier. „Nakonec se o titulu dozvíme na přejezdu mezi rychlostními zkouškami. Byla to nesmírně náročná sezona, asi vůbec nejtěžší v mojí kariéře. Hodně vyrovnaná, docházelo v ní k častým změnám a člověk si nikdy nemohl být ničím jistý. Jsme pyšný na tým Ford, je nejlepší. Mohl jsem tak na závěr jet naplno,“ prohlásil Ogier.

Čtyřiatřicetiletý Francouz má za sebou čtyři roky, během kterých triumfoval za volantem Volkswagenu Polo R WRC. Poslední dva roky strávil v týmu Ford, kde získal dva titulky s vozem Ford Fiesta WRC. Ogier pro příští sezonu k továrnímu týmu Citroën, ve kterém začínal svoji kariéru ve světovém šampionátu a odkud po sezoně 2011 odešel.

Vizitka Sebastiena Ogiera

  • Narozen: 17. 12. 1983
  • Stav: ženatý (manželka Andrea Kaiser, syn Tim 2,5 roku)
  • Debut v MS: Mexiko 2008
  • Starty v MS: 136
  • Vítězství: 44
  • Stupně vítězů: 71
  • Rallye na bodech: 109
  • Body v MS: 1968
  • Vyhrané RZ: 573
  • Úspěchy: juniorský mistr světa (2008), mistr světa (2013, 2014, 2015, 2016, 2017 a 2018

Konečné pořadí Australské rallye

Jezdci: 1. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) 2:59:52,0; 2. Paddon, Marshall (N. Zél., Brit./Hyundai i20 WRC) +32,5; 3. Ostberg, Eriksen (Nor./Citroën C3 WRC) +52,2; 4. Lappi, Ferm (Fin./Toyota Yaris WRC) +1:02,3; 5. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC) +2:30,8; 6. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC) +3:05,1; 8. Breen, Martin (Ir., Brit./Citroën C3 WRC) +8:59,0; 8. A. Heller, Díaz (Chile, Arg./Ford Fiesta R5) +22:28,5; 9. Glenney, Sarandis (Aus./Škoda Fabia R5) +27:01,8; 10. Serderidis, Vanesteová (Řec., Bel./Ford Fiesta WRC) +35:14,1; 11. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +43:21,9.

Konečné pořadí MS

Jezdci: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC) 219 bodů; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 201; 3. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC) 181; 4. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 128; 5. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 126; 6. Mikkelsen (Nor./Hyundai i20 Coupe WRC) 84; 7. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC) 80; 8. Paddon (Nový Zéland/Hyundai i20 Coupe WRC) 73; 9.Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 71; 10. Ostberg (Nor./Citroën C3 WRC) 70; 11. Breen (Ir./Citroën C3 WRC) 67; 12. Suninen (Fin./Ford Fiesta WRC) 54; 13. Loeb (Fr./Citroën C3 WRC) 43; 14. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 43; 15. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 17; 16. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 12; 17. H. Solberg (Nor./Škoda Fabia R5) 8; 18. Bouffier (Fr./Ford Fiesta WRC) 4; 19. Griebel (Něm./Citroën DS3 WRC) 4; 20. Tempestini (Rum./Citroën C3 R5) 4; 21. A. Heller (Chile/Ford Fiesta R5) 4; 22. Rovanperä (Fin./Škoda Fabia R5) 3; 23. Glenney (Aus./Škoda Fabia R5) 2; 24. Greensmith (Brit./Ford Fiesta R5) 2; 25. Peiniažek (Pol./Škoda Fabia R5) 2; 26. Ingram (Brit./Škoda Fabia R5) 2; 27. P. Heller (Chile/Ford Fiesta R5) 1; 28. Bonato (Fr./Citroën C3 R5) 1; 29. Lefebvre, (Fr./Citroën C3 R5) 1; 30. Serderidis (Řec./Ford Fiesta WRC) 1.

Týmy: 1. Toyota Gazoo Racing WRT 368; 2. Hyundai Shell Mobis WRT 341; 3. M-Sport Ford WRT 324; 4. Citroën Total Abu Dhabi WRT 247.

Vedení v soutěži: Tänak 86; Ogier 65; Neuville 35, Latvala 15, Ostberg 12, Mikkelsen 11, Sordó 10, Loeb 7, Lappi 3, Meeke 3; Paddon 2, Breen 2.

Vyhrané RZ: Tänak 70; Neuville 40; Ogier 38; Latvala 24; Lappi 18, Ostberg 15, Mikkelsen 13; Sordó 10; Loeb 9; Meeke 8; Breen 8; Paddon 6; Evans 5; Suninen 3.

Vyhrané soutěže: Ogier 4, Tänak 4, Neuville 3, Loeb 1, Latvala 1.

Stupně vítězů: Neuville 6, Ogier 6, Tänak 6, Latvala 5, Lappi 3, Evans 2 Sordó 2, Ostberg 2, Paddon 2, Breen 1, Loeb 1, Meeke 1, Mikkelsen 1, Suninen 1.

Výsledky jsou neoficiální.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky

Start-up GlamSt uruguayské podnikatelky Agustiny Sartori…

Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem

Evropský parlament dnes schválil obchodní dohodu s…

Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše?

Premiéra Babiše jeho kauzy ohrožují, i když ho…

 

Štítky WRC

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Kontroverzní Centrum Palmovka, kde má sídlit záchranka a radnice: Praha 8 bude jednat o dokončení stavby

Kontroverzní Centrum Palmovka, kde má sídlit…

Praha 8 chce jednat s firmou Metrostav o dostavbě Centra Palmovka. Společnost v listopadu kvůli chybějícím…

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání, moderátor hledá svědky

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání,…

Kontroverzní moderátor Jan Tuna (45) skončil po firemním vánočním večírku v nemocnici, protože prý podle…

 

iSport.cz

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj dvojnásobek, jásal Klopp

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj…

Přesně kvůli takovým momentům přicházel. Brankář Liverpoolu Alisson Becker klíčovým zákrokem v nastavení zápasu…

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily a koho ještě chce?

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily…

Dva tituly, jeden tým. Tak by se dala shrnout nadvláda Komety nad posledními dvěma extraligovými ročníky.…

 

Reflex.cz

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na…

Plány na stažení vojsk začaly v Moskvě získávat reálné obrysy krátce po nástupu Michaila Gorbačova. Nový…

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s francouzskou revolucí a proč zrovna žlutá vesta?

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s…

Francouzi vraždí policii i sebe navzájem kvůli zdražení pohonných hmot. Cizinci se to musí zdát naprosto šílené…