Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autem po Anglii: Nástrahy levostranného provozu

Diskuze (30)
Na britských ostrovech se jezdí po levé straně silnice. Na co dalšího se má český řidič připravit?

Jak se dostat do Anglie

Vyrazit autem do Anglie znamená připravit se na cestu dlouhou nejméně 1000 km. Nejjednodušší způsob je tradiční trasa na západ – přes Plzeň do Norimberku, dále Frankfurt, Kolín, Aachen, Brusel a Brugy. Cílovou destinací je Calais, případně o něco bližší Dunkerque, oba přístavy nabízí spojení trajektem s Doverem.

Mezi městy Aachen a Leuven (Lovaň) existují dvě rovnocenné varianty – jižní přes Liége/Luik (Lutych) se vyhýbá Nizozemsku, severní vede kolem Maastrichtu.

Celá trasa je velmi jednoduchá, obsahuje minimum přejíždění mezi dálnicemi a dá se absolvovat i bez pomoci navigace nebo mapy.


Zvětšit mapu

Druhou alternativou je vyrazit na sever přes Teplice na Drážďany. Dále se držte směru Lipsko, Kassel, Dortmund, Duisburg, Venlo, Eindhoven, Antverpy. U belgického Gentu se trasa spojí s první variantou. Odměnou za poněkud složitější itinerář jsou kvalitnější dálnice a méně hustý provoz. Vzdálenost z Prahy je srovnatelná, největší komplikací je chybějící úsek dálnice mezi Lovosicemi a Teplicemi.

Kromě jízdy po českých dálnicích neplatíte žádné poplatky. Jízda Německem, Nizozemskem i Belgií je bezplatná, mýto se naplatí ani na francouzské dálnici z belgických hranic až do Calais.


Zvětšit mapu

Právě to je důvod, proč se vyhnout Francii. Jet k moři přes Remeš znamená vydat za mýto 38 euro při jedné cestě. Kompromisem je vyrazit přes Lucemburk a Lille, pokud se chcete vyhnout cestě přes Frankfurt a Kolín a zároveň neplatit mýto.

Trajekt

Spojení mezi Francií a Velkou Británií zajišťuje trojice společností. Z Calais do Doveru jezdí každou hodinu anglická společnost P&O Ferries a francouzská SeaFrance. Spojení z Dunkerque zajišťuje DFDS Seaways (dříve Norfolkline).

Na jednu cestu autem počítejte ve dvou osobách 95 euro. Doporučujeme kupovat lodní lístek na místě – jsou k dispozici vždy a bez čekání. V noci se na obou stranách kanálu prodávají přímo v kontrolních bodech check-in, přes den v pokladnách, kam vás navedou značky.

Pokud plánujete předem, můžete ušetřit objednáním zpátečních lístků přes internet.

Pasové kontrole se obvykle vyhnete, protože ale pocházíme z východní poloviny Evropy, počítejte s prohlídkou vozidla. Češi mají u britských celníků dobrou pověst, pokud dokážete obstojně – a bez polského přízvuku – odpovědět na rutinní otázky (účel cesty, ubytování, pravdivé udání množství hotovosti, alkoholu a cigaret ve voze, potvrzení nepřítomnost zbraní a drog), skutečná prohlídka nákladu a rozebírání interiéru auta nehrozí.

Cestování po Anglii

Po výjezdu z trajektu je největší nutností dbát na dodržování levostranného provozu. K rozcvičce naštěstí dobře poslouží bezproblémový průjezd městem Dover (zahrnuje několik kruhových objezdů) a nájezd na dálnici M20.

Ta vás po 100 km, resp. hodině jízdy přivede na M25 – okružní dálnici kolem Londýna, tzv. London Orbital. Z ní vychází spojení do všech částí Velké Británie.

Auta určená pro levostranný provoz mají zrcadlově obrácené nastavení parabol světel. V některých vozech s xenonovými světly můžete provést změnu nastavení sami (např. Mercedes-Benz), jinde byste měli zajet do servisu.

Levnější způsob je zakoupit adaptační nálepky na světla (prodávají se např. na trajektu). My radíme ještě jednodušší řešení – v Británii není povinnost denního svícení, jezděte proto ve dne s vypnutými světly. Za šera používejte jen obrysová a až ve tmě potkávací. S blikáním protijedoucích aut, která by upozorňovala na oslnění, jsme se nesetkali.

Dálnice

S trochou nadsázky se po anglické dálnici jezdí jako po české – všichni se drží v levém pruhu a občas někdo vyjede doprava. Na ostrovech se ale jedná o legální a důsledně dodržovaný způsob.

Hlídejte si obě strany – když budete blokovat rychlý pruh, nejspíš vás někdo v souladu s pravidlem souběžné jízdy předjede zleva. Navíc ne každý dodržuje rychlostní limit 112 km/h – když pojedete evropskou stotřicítkou, ani tak většinou nebudete na dálnici ti nejrychlejší.

Z dálnice se samozřejmě sjíždí na levou stranu. Za exitem často následuje kruhový objezd, který lze snadno použít k návratu do původního směru nebo otočení a najetí na dálnici opačným směrem.

Na mnoha místech, zejména u velkých křížení, chybí odstavný pruh. Na tuto skutečnost upozorňuje cedule No hard shoulder.

Nezapomeňte, že všechny vzdálenosti jsou udávány v mílích (jedna míle je 1,6 km). Malé vzdálenosti jsou značeny ve zlomcích míle nebo v yardech – v takovém případě pro orientaci stačí uvažovat stejnou vzdálenost v metrech (yard je 91 cm).

Obvykle je dálnice bez poplatku, na vybraných úsecích se ale platí mýto. Například když míříte na sever, pojedete přes Dartfort Tunel na M25, který vede pod ústím Temže, v opačném směru zase přes souběžně vedoucí Queen Elizabeth II Bridge. Občas se platí i na běžné dálnici (např. M6 na obchvatu Birminghamu), zpoplatněný úsek je ale vždy v předstihu opakovaně označen.

Silnice mimo obec

Dálniční pravidla platí i na ostatních čtyřproudových komunikacích. Jedná se o silnice první třídy, které jsou ale leckdy těžko k rozeznání od dálnic. Narazíte na nich ale často na kruhové objezdy, můžete potkat semafor i odbočování doprava přes protisměr. Pozor na přechody pro chodce, autobusové zastávky a výjezdy z farem – vše je naštěstí pečlivě značeno dopravními značkami.

Na silnicích s jedním pruhem pro každý směr se držte co nejblíž levého okraje vozovky. Jízda po středu, typický nešvar českých řidičů, není dobrým nápadem. Silnice jsou často úzké a klikaté a Angličané nemají ve zvyku dělat z míjení protijedoucích aut složitý manévr. Pokud to situace jen trochu dovolí, jezdí se na hranici povolené rychlosti a auta se míjí bez zpomalení.

Je proto zřejmé, že jízda na anglických silnicích nižšího významu, je vhodná spíš pro zkušenější řidiče.

Kruhové objezdy

Asi nejvíc může našinci zamotat hlavu anglický kruhový objezd. Opačný směr jízdy snad není potřeba zdůrazňovat (jezdí se po směru hodinových ručiček), typický kruháč ale chystá i další úskalí.

Nebliká se při výjezdu, ale už při nájezdu na kruhový objezd – jako byste se blížili k běžné křižovatce. Zablikat doleva je slušné, blikat doprava, když se chystáte objíždět celý kruh, je nutností, jinak vám může někdo vjet do cesty v domnění, že už sjíždíte.

Auta se navíc nepohybují v kruhu, ale ve spirále. Je dobré používat navigaci a vědět předem, který výjezd je ten váš. Tomu se přizpůsobí zařazení do pruhu už před kruhovým objezdem.

Obecné pravidlo, kromě řazení se vlevo pro první výjezd, bohužel neexistuje. Každý objezd má různý počet pruhů na nájezdu a jiný počet výjezdů. Orientaci usnadní značky a názorné nápisy na cestě, včetně čar vyznačujících trasy od středu kruhu ven.

Dávejte pozor, zda se přednost na kruhovém objezdu neřídí semafory. Auta s volantem na levé straně navíc mají problém v podobě horšího výhledu na pravou stranu.

Nezapomeňte sledovat svislé dopravní značky a značení na silnici – některé malé křižovatky v obcích jsou ve skutečnosti také kruhovým objezdem.

Na běžné křižovatce není vyznačena hlavní silnice. Přednost dáváte tehdy, pokud je před křižovatkou na asfaltu bílý trojúhelník nebo značka podobná naší dej přednost v jízdě.

Rychlostní limity

Povolená rychlost se na území Británie počítá v mílích. Na dálnicích je to 70 mph (112 km/h), mimo obce 60 mph (96 km/h), v obcích 30 mph (48 km/h). Za obec se ovšem nepočítá oblast vymezená značkami jako u nás, ale jen zastavěná zóna s lampami pouličního osvětlení. Obvykle je omezení na 30 mph ještě zdůrazněno pomocí značek. Nenechte se proto překvapit, když vás okolní provoz nutí jet „v obci“ rychlostí i ke stovce – nejrozumnější je přizpůsobit se okolí a nebýt brzdou provozu.

Kromě toho samozřejmě narazíte na omezující značky, které udávají rychlost v desítkách mil. Nejedná se o nic složitého (40 mph je 64 km/h, 50 mph je 80 km/h), pokud si přesto nevěříte, lepší navigace vám poradí údajem v kilometrech.

V zájmu ušetření vaší peněženky vždy dodržujte rychlost při průjezdu kolem radaru. Jedná se o žluté krabice u silnice, kterým předchází značka s nápisem Speed camera. Jinak je nejrozumnější strategií (jako vždy) splynout s okolním provozem.

Diskuze (30)
Avatar - Shr3k
27. 7. 2011 23:59
Re: Par dalsich skusenosti po 6 rokoch v UK
Je mnohem víc věcí, co minulá šestka neměla a tato má... :-!
Avatar - Shr3k
27. 7. 2011 23:50
Re: Přednost z prava?
Pokud není vyznačeno jinak, vždycky zprava. Je to mnohem smysluplnější, protože v RHD autě sedíte na pravé straně a máte lepší výhled, než máme my poněmčení LHD. Kurňa už si ty strany pletu.
27. 7. 2011 14:14
Re: Par dalsich skusenosti po 6 rokoch v UK
Přesně tak, nemá. Ale není to jediná věc, kterou minulá šestka měla a tato nemá...
Avatar - Shr3k
27. 7. 2011 13:31
Re: Par detailov
Ono s parkováním v Anglii se vůbec lidi neserou a otřískané dveře jsou snad ještě větší normou jak u nás. Speciálně Angličanky jsou v tomhle totální nemehla.
Avatar - Shr3k
27. 7. 2011 13:27
Re: Par dalsich skusenosti po 6 rokoch v UK
Jezdím do Anglie jen občas, procestoval jsem už snad všechny zajímavosti, hrady, zámky, zahrady, přírodní parky na jih od Lake District, vždycky Eurotunnelem (rychlejší a pohodlnější než trajekt) a taky se mi nikdy nestalo, že by mě nevzali dřív, jak bylo řečeno, bookuji na levné hodiny po půlnoci a přijedu dřív. Jinak se vším, včetně chování na silnici, parkování, službách na dálnici naprostý souhlas.

Ta mazda žádné LHD přepínání nemá (mám tu samou, jen ve 185k verzi).