Auto a zima: Příprava vozu na zimní sezónu

Auto a zima: Příprava vozu na zimní sezónu

 

Přezout, dolít, dobít, zkontrolovat a umýt. Ale zase tak jednoduché to samozřejmě není, podrobněji tuto problematiku rozvádíme v článku.

Automobil je uzpůsoben k provozu hlavně v létě. Pokud se změní razantně klimatické podmínky a roční období, je nutné jej správně připravit.

To samozřejmě týká hlavně zimy. Nutností je přezutí na zimní pneumatiky. U nás jsou nově od 1. 11. do 31. 3. povinné. Tedy v případě, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu a ledu, nebo lze takovou skutečnost předpokládat. Tak hovoří zákon. Je pravda, že letošní teploty začátkem listopadu moc nenasvědčovaly, že by měla Paní Zima přijít, ale nyní už je všechno trochu jinak. Kdo tak neučinil už dříve, musel všechno dohánět. Zimní obutí vás sice vždy nezachrání, ale na sněhu, vlhkém asfaltu a při nízkých teplotách (pod 7oC) mají mnohem lepší vlastnosti než letní. Připomeňme, že minimální doporučovaná hloubka dezénu je 4 mm.

Chladicí kapalina vydrží maximálně tři roky. Starší při nízkých teplotách zamrzá a může poškodit motor, zejména hlavu a blok, ale pochopitelně také chladič. Což je nenávratné, s tím spojené spojené vysoké finanční výdaje asi netřeba zdůrazňovat. Nová chladicí kapalina by měla vydržet do -30oC, možné je ještě další přidání speciální nemrznoucí směsi. Sdružení ÚAMK každopádně doporučuje motoristům náplň odolnou alespoň do -25 stupňů Celsia. Pokud si kapalinu budete měnit doma svépomocí, pamatujte, že zakoupený koncentrát je nutné zředit v předepsaném poměru, jinak má paradoxně horší vlastnosti než správně naředěná směs. Typy chladících kapalin se nemají míchat.

Doručována je také výměna oleje za ten s viskozitní třídou W a s tím spojený nový olejový filtr. Velmi orientační, přesto dostatečně názorný je postup, kdy od zimní viskózní třídy (5W) odečtete 35: dostanete přibližnou teplotu, při které začíná oleji lidově řečeno docházet dech a jeho hustota brání v čerpatelnosti. V zimě raději kontrolujte hladinu oleje častěji.

Brzdová kapalina se mění každé dva roky, je tedy třeba alespoň prověřit její stav a zkontrolovat bod varu. Kapalina velmi snadno a ráda absorbuje vzdušnou vlhkost, což bod varu snižuje. Přes zimu se dá počítat s větším výskytem vlhkého počasí, takže kapalina je znehodnocována rychleji: raději tedy kapalinu s bodem varu na hraně vyměňte už na podzim.

Co může napáchat tzv. letní směs v ostřikovačích v zimě, je celkem jasné. Do příslušné nádobky tedy nalijte nemrznoucí - dnes se také většinou nabízí do -30oC. Stírátka by se měla vyměňovat po půl roce, jejich životnost rapidně snižuje líné odstraňování námrazy na skle pomocí ostříkávání a stírání. A motoristé také nesmí zapomínat ani na rozmrazovače zámků. V autě jsou vám pochopitelně k ničemu, stejně jako kartička s číslem na asistenční službu, která by vám v takové chvíli mohla pomoci. Žijeme sice v době dálkových centrálních zamykání, o čipových kartách nemluvě. Ale pořád je nejsnazší cestou strčit klíček do příslušného (a například grafitovým olejem ošetřeného) otvoru. A když nejde ani to, je problém. Je také dobré očistit těsnění kolem dveří a ošetřit jej přípravkem k tomu určeným, z běžných produktů se osvědčuje glycerin nebo třeba silikonový olej. Na bezrámové dveře se hodí přípravky se suchým teflonem, který na povrchu nezanechá stopy.

Spolehlivé starty za chladných zimních rán jsou kapitolou samou pro sebe. Otočíte několikrát klíčkem a nic? Nezkontrolovali jste akumulátor - stav elektrolytu, nedobili jej a nemáte očištěné kontakty. Nejlepší je naplnit baterii na plnou kapacitu a prověřovat ji i během studeného, sychravého a nevlídného období. Při dvacetistupňových mrazech totiž ztrácí až polovinu kapacity. Arktické teploty u nás nehrozí, ale pozor! Prázdná baterie může zamrznout již tehdy, když teploměr spadne lehce pod nulu! Pokud vaše autobaterie pamatuje více zim, může vám po plném nabití vydržet v provozuschopném stavu jen několik týdnů. K autobateriím se ještě příště vrátíme.

Vyplatí se zkontrolovat také alternátor. Elektrická soustava - to není jen spouštění motoru. Obecně platí, že je dobrým zvykem startovat vůz bez spuštěných zařízení spotřebovávajících proud. Nezapomeňte ani na vnější osvětlení, i když už svítíme celoročně. Vzhledem k brzké tmě je jeho správná funkce pro bezpečnost prvořadá. Majitelé turbodieselů jezdí v tomto ročním období na zimní naftu. Přesto je lepší do palivové nádrže přidávat aditiva, tomu se ještě budeme věnovat ve speciálním článku.

Péči věnujte i laku. Drobné škrábance zakryje korekční tužka. Důležité je auto důkladně umýt a navoskovat, eventuálně provést nástřik podvozku. Tento program vám nabídnou dnes snad všechny myčky. Mytí se ještě budeme věnovat. Kdo se o svoje auto stará důkladně, může dále použít tenkou průhlednou fólii na karoserii. Ceny za pokrytí celého auta jsou ale pro majitele starších vozů vysoké. Možností je i vinylový či kožený náhubek na přední část vozu. U kabrioletů je samozřejmostí ošetření plátěné střechy impregnačními přípravky.

Značkové opravny různých automobilek se doslova předhánějí v nabídkách kontroly auta před zimou zdarma nebo za malý poplatek. Nemáte-li s přípravou vašeho miláčka na toto drsné období zkušenosti, všechny úkony vám provedou. A je jedno, jestli máte novější či starší vůz. Takovouto prohlídku u ojetiny samozřejmě zvládne i kdejaký garážista.

Auto a zima - Speciální příloha Auto.cz

Zapomněli jsme na něco? Doplňte nás prosím v diskusi.

Anketa

Jste v přípravě vozu na zimní sezónu pečliví?
  • Ano, mám se zimou špatné zkušenosti

    18,6

    Hlasovat

     
  • Ano, razím heslo vždy připraven

    37,0

    Hlasovat

     
  • Ani moc ne

    9,8

    Hlasovat

     
  • Ne, řeším zimní problémy až jak přijdou

    5,8

    Hlasovat

     
  • Ne, o auto se mi stará někdo jiný

    25,8

    Hlasovat

     
  • Auto zazimuji a nejezdím

    2,9

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Budoucnost se představuje v Hanoveru Budoucnost se představuje v Hanoveru

Podívejte se, co všechno dokáží roboti

Dukovany nečekaně odstavují druhý blok Dukovany nečekaně odstavují druhý blok

V Jaderné elektrárně Dukovany bude večer neplánovaně…

Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška

Elektřina už není jen chabou alternativou klasických…

Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo

Zastupitelé Jihočeského kraje nakonec nehlasovali o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Auto a zima: Příprava vozu na zimní sezónu













Blesk.cz

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda: Skončila na psychiatrii

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda:…

Jeden ze sousedů a posléze přivolaní strážníci městské policie zřejmě zachránili život dvaadevadesátileté ženě.…

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt! Co se stalo?

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt!…

Jedním z nejvýraznějších účastníků reality show Farmář hledá ženu v její historii byl bezesporu farmář Josef,…

 

iSport.cz

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Předseda komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR Michal Listkiewicz je spokojený s tím, jak sudí odřídili…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti otázek zjistit, kdo jste

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti…

V osmi letech mu imponoval prezident Gustav Husák, který na sjezdu ÚV KSČ sklízel frenetický potlesk, dnes hledá…