Auto a zima: Příprava vozu na zimní sezónu

Auto a zima: Příprava vozu na zimní sezónu

 

Přezout, dolít, dobít, zkontrolovat a umýt. Ale zase tak jednoduché to samozřejmě není, podrobněji tuto problematiku rozvádíme v článku.

Automobil je uzpůsoben k provozu hlavně v létě. Pokud se změní razantně klimatické podmínky a roční období, je nutné jej správně připravit.

To samozřejmě týká hlavně zimy. Nutností je přezutí na zimní pneumatiky. U nás jsou nově od 1. 11. do 31. 3. povinné. Tedy v případě, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu a ledu, nebo lze takovou skutečnost předpokládat. Tak hovoří zákon. Je pravda, že letošní teploty začátkem listopadu moc nenasvědčovaly, že by měla Paní Zima přijít, ale nyní už je všechno trochu jinak. Kdo tak neučinil už dříve, musel všechno dohánět. Zimní obutí vás sice vždy nezachrání, ale na sněhu, vlhkém asfaltu a při nízkých teplotách (pod 7oC) mají mnohem lepší vlastnosti než letní. Připomeňme, že minimální doporučovaná hloubka dezénu je 4 mm.

Chladicí kapalina vydrží maximálně tři roky. Starší při nízkých teplotách zamrzá a může poškodit motor, zejména hlavu a blok, ale pochopitelně také chladič. Což je nenávratné, s tím spojené spojené vysoké finanční výdaje asi netřeba zdůrazňovat. Nová chladicí kapalina by měla vydržet do -30oC, možné je ještě další přidání speciální nemrznoucí směsi. Sdružení ÚAMK každopádně doporučuje motoristům náplň odolnou alespoň do -25 stupňů Celsia. Pokud si kapalinu budete měnit doma svépomocí, pamatujte, že zakoupený koncentrát je nutné zředit v předepsaném poměru, jinak má paradoxně horší vlastnosti než správně naředěná směs. Typy chladících kapalin se nemají míchat.

Doručována je také výměna oleje za ten s viskozitní třídou W a s tím spojený nový olejový filtr. Velmi orientační, přesto dostatečně názorný je postup, kdy od zimní viskózní třídy (5W) odečtete 35: dostanete přibližnou teplotu, při které začíná oleji lidově řečeno docházet dech a jeho hustota brání v čerpatelnosti. V zimě raději kontrolujte hladinu oleje častěji.

Brzdová kapalina se mění každé dva roky, je tedy třeba alespoň prověřit její stav a zkontrolovat bod varu. Kapalina velmi snadno a ráda absorbuje vzdušnou vlhkost, což bod varu snižuje. Přes zimu se dá počítat s větším výskytem vlhkého počasí, takže kapalina je znehodnocována rychleji: raději tedy kapalinu s bodem varu na hraně vyměňte už na podzim.

Co může napáchat tzv. letní směs v ostřikovačích v zimě, je celkem jasné. Do příslušné nádobky tedy nalijte nemrznoucí - dnes se také většinou nabízí do -30oC. Stírátka by se měla vyměňovat po půl roce, jejich životnost rapidně snižuje líné odstraňování námrazy na skle pomocí ostříkávání a stírání. A motoristé také nesmí zapomínat ani na rozmrazovače zámků. V autě jsou vám pochopitelně k ničemu, stejně jako kartička s číslem na asistenční službu, která by vám v takové chvíli mohla pomoci. Žijeme sice v době dálkových centrálních zamykání, o čipových kartách nemluvě. Ale pořád je nejsnazší cestou strčit klíček do příslušného (a například grafitovým olejem ošetřeného) otvoru. A když nejde ani to, je problém. Je také dobré očistit těsnění kolem dveří a ošetřit jej přípravkem k tomu určeným, z běžných produktů se osvědčuje glycerin nebo třeba silikonový olej. Na bezrámové dveře se hodí přípravky se suchým teflonem, který na povrchu nezanechá stopy.

Spolehlivé starty za chladných zimních rán jsou kapitolou samou pro sebe. Otočíte několikrát klíčkem a nic? Nezkontrolovali jste akumulátor - stav elektrolytu, nedobili jej a nemáte očištěné kontakty. Nejlepší je naplnit baterii na plnou kapacitu a prověřovat ji i během studeného, sychravého a nevlídného období. Při dvacetistupňových mrazech totiž ztrácí až polovinu kapacity. Arktické teploty u nás nehrozí, ale pozor! Prázdná baterie může zamrznout již tehdy, když teploměr spadne lehce pod nulu! Pokud vaše autobaterie pamatuje více zim, může vám po plném nabití vydržet v provozuschopném stavu jen několik týdnů. K autobateriím se ještě příště vrátíme.

Vyplatí se zkontrolovat také alternátor. Elektrická soustava - to není jen spouštění motoru. Obecně platí, že je dobrým zvykem startovat vůz bez spuštěných zařízení spotřebovávajících proud. Nezapomeňte ani na vnější osvětlení, i když už svítíme celoročně. Vzhledem k brzké tmě je jeho správná funkce pro bezpečnost prvořadá. Majitelé turbodieselů jezdí v tomto ročním období na zimní naftu. Přesto je lepší do palivové nádrže přidávat aditiva, tomu se ještě budeme věnovat ve speciálním článku.

Péči věnujte i laku. Drobné škrábance zakryje korekční tužka. Důležité je auto důkladně umýt a navoskovat, eventuálně provést nástřik podvozku. Tento program vám nabídnou dnes snad všechny myčky. Mytí se ještě budeme věnovat. Kdo se o svoje auto stará důkladně, může dále použít tenkou průhlednou fólii na karoserii. Ceny za pokrytí celého auta jsou ale pro majitele starších vozů vysoké. Možností je i vinylový či kožený náhubek na přední část vozu. U kabrioletů je samozřejmostí ošetření plátěné střechy impregnačními přípravky.

Značkové opravny různých automobilek se doslova předhánějí v nabídkách kontroly auta před zimou zdarma nebo za malý poplatek. Nemáte-li s přípravou vašeho miláčka na toto drsné období zkušenosti, všechny úkony vám provedou. A je jedno, jestli máte novější či starší vůz. Takovouto prohlídku u ojetiny samozřejmě zvládne i kdejaký garážista.

Auto a zima - Speciální příloha Auto.cz

Zapomněli jsme na něco? Doplňte nás prosím v diskusi.

Anketa

Jste v přípravě vozu na zimní sezónu pečliví?
  • Ano, mám se zimou špatné zkušenosti

    18,6

    Hlasovat

     
  • Ano, razím heslo vždy připraven

    36,6

    Hlasovat

     
  • Ani moc ne

    9,8

    Hlasovat

     
  • Ne, řeším zimní problémy až jak přijdou

    6,1

    Hlasovat

     
  • Ne, o auto se mi stará někdo jiný

    25,9

    Hlasovat

     
  • Auto zazimuji a nejezdím

    3,0

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku

Kopřivnické Tatře a brněnskému Vojenskému výzkumnému…

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

 

Štítky Auto a zima

 

Přidat názorDiskuse: Auto a zima: Příprava vozu na zimní sezónu












Blesk.cz

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem! Na lásku nevěřím

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem!…

Ještě před necelým rokem hlásala, že nevěří na lásku. Teď se Anna Slováčková (21) objevuje po boku svého pizzaře…

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si musel napasovat k volantu

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si…

S jakými autíčky si hrají vaše děti? Damarion Moore (10) z americké Floridy si zahrával s těmi skutečnými a…

 

iSport.cz

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který prohrál nejtěžší boj

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který…

MMA bojovníci z Hradce Králové se snaží pomáhat těžce nemocným dětem podporou nadace Šance onkoláčkům. Proto…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…