4.7. 2013 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Autobusy s alternativním pohonem Iveco Irisbus: Sedm až osmnáct metrů

 

Irisbus s městskými vozidly na zemní plyn sklízí dlouhodobé úspěchy. Zájemci o úspory na naftě mohou volit Citelis Hybrid.

Městský provoz je jako stvořený pro alternativní pohony. Trasy téměř „kolem komína“, možnost provozování vozidel nonstop kromě tankování a doplňování paliva na jediném místě.

Irisbus se v tomto segmentu uplatňuje již dvaadvacet let s CNG. Zemní plyn v současnosti najdeme v minibusu Eco-Daily či tří délkových provedeních řady Citelis.

Zatímco v roce 2000 Irisbus prodal necelých 300 plynových autobusů, od 2006 odbyt výrazně narostl a v době před recesí se blížil dokonce tisícovce.

Tři délky

Klíč k těmto úspěchům tvoří nízkopodlažní Citelis. Ještě před čtyřmi roky se Irisbus v nabídce městské řady Citelis držel standardního formátu dvanácti a osmnáctimetrového vozidla. V roce 2009 přišlo zkrácené provedení 10,5 m osazené dvěma či třemi dveřmi. Tento nejkratší Citelis nabízí stejně jako delší sourozenci plně bezbariérový přístup. Zajímavostí a také velkou výhodou autobusu Citelis 10,5 m je, že všechny dveře si udržely standardně štědrou šířku 1200 mm. Maximální komfort při nástupu a výstupu poskytuje bezbariérový přístup. Nízká nástupní výška u všech dveří nabízí při využití přikleknutí vozu (kneeling) nástup z ostrůvku v jedné rovině bez nutnosti využití nástupní rampy.

Osmilitr stačí

Nízkopodlažní autobus Irisbus Citelis CNG je zásluhou motoru Iveco Cursor 8 CNG ekologický a blíží se plnění budoucího emisního limitu Euro 6. Před čtyřmi roky došlo k úpravě hlavy válců a dalšímu zvýšení efektivity spalování zemního plynu. Řídicí jednotka agregátu zajišťuje optimální směs plynu a vzduchu, což pomáhá k optimalizaci míchání plynné směsi ve spalovací komoře a vysokému výkonu. Agregát tak vykazuje výborný poměr mezi výkonem a spotřebou.

Dvounápravové Citelisy 10,5 a 12 pohání jedno ze dvou slabších provedení osmilitrového motoru 180 (1000 N.m) a 213 kW (1100 N.m). Kloubové osmnáctimetrové vozidlo používá šestiválec o výkonu 213 nebo 243 kW (1300 N.m).

K zajištění potřebného dojezdu slouží nádrže z kompozitního materiálu umístěné na střeše vozidla. Každá má objem 155 litrů. Dvounápravové citelisy používají osm nádrží, kloubový o dvě více. Ukotvení nádrží ve střeše je konstruováno a zkoušeno na přetížení 6,5 G, takže se v rámu udrží i při prudkém čelním nárazu. Největší tlak CNG činí 20 MPa, ale veškeré potrubí a komponenty jsou konstruovány s koeficientem bezpečnosti 5, tedy vydrží minimálně 100 MPa. Navíc autobusy mají čidlo kolize, které v případě neobvykle intenzivního zpomalení okamžitě uzavře všechny plynové cesty. Ty se nacházejí mimo prostor pro cestující.

Sériový hybrid

Irisbus nabízí autobusy Citelis s hybridním diesel-elektrickým pohonem ve verzi 12 m i 18 m. Vozidlo používá šestiválec Tector EEV, generátor o výkonu 140/200 kW v závislosti na délce vozidla a asynchronní trakční motor bez převodovky. Hybridní technologie Iveco Irisbus byla vyvinutá ve spolupráci se společností BAE Systeme. Srdce vozidla tvoří šestiválcový motor Tector EEV o výkonu 220 kW a bezkartáčový elektromotor se špičkovým výkonem 175/200 kW, dlouhodobě 120/160 kW. Vznětová jednotka dodává přes bezkartáčový generátor energii elektromotoru, což dovoluje vynechat převodovku.

Během brzdění dochází k rekuperaci kinetické energie v elektrickou, která se pro další využití uchovává v lithiumiontových akumulátorech o kapacitě 11 kWh. Nacházejí se na střeše vozidla.

Úspora kolem třiceti procent

Testy spotřeby paliva provedené při zatížení odpovídajícímu přítomnosti padesáti cestujících na palubě dvanáctimetrového citelisu ukázaly snížení spotřeby ve srovnání s odpovídající konvenční verzí přibližně o třetinu paliva.

V rovinatém profilu tratě městské linky při průměrné rychlosti 11,5 km/h došlo k úspoře hybridu ve srovnání s dieselovým ekvivalentem o 39 %. V kopcovitém terénu při průměrné rychlosti 12,8 km/hod bylo hybridní vozidlo úspornější o 33 %. Obdobné výsledky prokázal Citelis Hybrid v přesně definovaném testu spotřeby pro potřeby výběrových řízení.

EcoDaily Natural Power

Citelisy s alternativními pohony a obsaditelností 78-148 cestujících doplňuje minibus EcoDaily pro devatenáct či dvacet čtyři pasažérů. Sedmimetrové vozidlo používá k pohonu třílitrový čtyřválec Sofi m o výkonu 100 kW. Výhodu tohoto agregátu tvoří původně vznětová konstrukce s vysokým kompresním poměrem, který využívá oktanové číslo 130, o němž se benzinu či naftě může leda snít. Startování však probíhá zážehově na benzin s nádrží o objemu 14 litrů, aby bylo naprosto spolehlivé i za třeskutých mrazů.

Benzin také dovoluje také případný dojezd vozidla k plnicí stanici CNG, ale kvůli vysokému kompresnímu poměru je výkon motoru během jízdy značně omezen, stejně jako nejvyšší rychlost. Kapacita CNG nádrží se liší podle provedení. Může být od 194 až do 302 litrů. Dojezd nového EcoDaily Natural Power tak dle kapacity nádrží činí 350 až 600 km.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

 

Štítky Iveco Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím uzavřel „dokonalý zločin“?

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím…

Dánská prokuratura žádá doživotí pro dánského konstruktéra Petera Madsena (47), který podel obžaloby loni v…

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí přijet Gudas a Zacha

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí…

Poslední čas na vyzbrojení, vypilování a jede se na ostro. Českou hokejovou reprezentaci čeká poslední akce před…

 

Reflex.cz

Šéf Hamé Štrupl: Sankce pomohly spíš Rusům, v Číně chtějí české výrobky a z Koukalové teď zrovna radostí neskáču

Šéf Hamé Štrupl: Sankce pomohly spíš Rusům, v Číně…

„Číňané si potrpí na hierarchii. Je nutné prokázat, že máte určité postavení. Taky si polepšíte, pokud jste…

Přemýšlíte, kam vyrazit na prodloužený víkend? Objevte romantická zákoutí Salcburku

Přemýšlíte, kam vyrazit na prodloužený víkend?…

Měsíc květen nás potěší hned dvěma státními svátky, proto by byl hřích je nevyužít a nevyrazit někam na…