4.7. 2013 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Autobusy s alternativním pohonem Iveco Irisbus: Sedm až osmnáct metrů

 

Irisbus s městskými vozidly na zemní plyn sklízí dlouhodobé úspěchy. Zájemci o úspory na naftě mohou volit Citelis Hybrid.

Městský provoz je jako stvořený pro alternativní pohony. Trasy téměř „kolem komína“, možnost provozování vozidel nonstop kromě tankování a doplňování paliva na jediném místě.

Irisbus se v tomto segmentu uplatňuje již dvaadvacet let s CNG. Zemní plyn v současnosti najdeme v minibusu Eco-Daily či tří délkových provedeních řady Citelis.

Zatímco v roce 2000 Irisbus prodal necelých 300 plynových autobusů, od 2006 odbyt výrazně narostl a v době před recesí se blížil dokonce tisícovce.

Tři délky

Klíč k těmto úspěchům tvoří nízkopodlažní Citelis. Ještě před čtyřmi roky se Irisbus v nabídce městské řady Citelis držel standardního formátu dvanácti a osmnáctimetrového vozidla. V roce 2009 přišlo zkrácené provedení 10,5 m osazené dvěma či třemi dveřmi. Tento nejkratší Citelis nabízí stejně jako delší sourozenci plně bezbariérový přístup. Zajímavostí a také velkou výhodou autobusu Citelis 10,5 m je, že všechny dveře si udržely standardně štědrou šířku 1200 mm. Maximální komfort při nástupu a výstupu poskytuje bezbariérový přístup. Nízká nástupní výška u všech dveří nabízí při využití přikleknutí vozu (kneeling) nástup z ostrůvku v jedné rovině bez nutnosti využití nástupní rampy.

Osmilitr stačí

Nízkopodlažní autobus Irisbus Citelis CNG je zásluhou motoru Iveco Cursor 8 CNG ekologický a blíží se plnění budoucího emisního limitu Euro 6. Před čtyřmi roky došlo k úpravě hlavy válců a dalšímu zvýšení efektivity spalování zemního plynu. Řídicí jednotka agregátu zajišťuje optimální směs plynu a vzduchu, což pomáhá k optimalizaci míchání plynné směsi ve spalovací komoře a vysokému výkonu. Agregát tak vykazuje výborný poměr mezi výkonem a spotřebou.

Dvounápravové Citelisy 10,5 a 12 pohání jedno ze dvou slabších provedení osmilitrového motoru 180 (1000 N.m) a 213 kW (1100 N.m). Kloubové osmnáctimetrové vozidlo používá šestiválec o výkonu 213 nebo 243 kW (1300 N.m).

K zajištění potřebného dojezdu slouží nádrže z kompozitního materiálu umístěné na střeše vozidla. Každá má objem 155 litrů. Dvounápravové citelisy používají osm nádrží, kloubový o dvě více. Ukotvení nádrží ve střeše je konstruováno a zkoušeno na přetížení 6,5 G, takže se v rámu udrží i při prudkém čelním nárazu. Největší tlak CNG činí 20 MPa, ale veškeré potrubí a komponenty jsou konstruovány s koeficientem bezpečnosti 5, tedy vydrží minimálně 100 MPa. Navíc autobusy mají čidlo kolize, které v případě neobvykle intenzivního zpomalení okamžitě uzavře všechny plynové cesty. Ty se nacházejí mimo prostor pro cestující.

Sériový hybrid

Irisbus nabízí autobusy Citelis s hybridním diesel-elektrickým pohonem ve verzi 12 m i 18 m. Vozidlo používá šestiválec Tector EEV, generátor o výkonu 140/200 kW v závislosti na délce vozidla a asynchronní trakční motor bez převodovky. Hybridní technologie Iveco Irisbus byla vyvinutá ve spolupráci se společností BAE Systeme. Srdce vozidla tvoří šestiválcový motor Tector EEV o výkonu 220 kW a bezkartáčový elektromotor se špičkovým výkonem 175/200 kW, dlouhodobě 120/160 kW. Vznětová jednotka dodává přes bezkartáčový generátor energii elektromotoru, což dovoluje vynechat převodovku.

Během brzdění dochází k rekuperaci kinetické energie v elektrickou, která se pro další využití uchovává v lithiumiontových akumulátorech o kapacitě 11 kWh. Nacházejí se na střeše vozidla.

Úspora kolem třiceti procent

Testy spotřeby paliva provedené při zatížení odpovídajícímu přítomnosti padesáti cestujících na palubě dvanáctimetrového citelisu ukázaly snížení spotřeby ve srovnání s odpovídající konvenční verzí přibližně o třetinu paliva.

V rovinatém profilu tratě městské linky při průměrné rychlosti 11,5 km/h došlo k úspoře hybridu ve srovnání s dieselovým ekvivalentem o 39 %. V kopcovitém terénu při průměrné rychlosti 12,8 km/hod bylo hybridní vozidlo úspornější o 33 %. Obdobné výsledky prokázal Citelis Hybrid v přesně definovaném testu spotřeby pro potřeby výběrových řízení.

EcoDaily Natural Power

Citelisy s alternativními pohony a obsaditelností 78-148 cestujících doplňuje minibus EcoDaily pro devatenáct či dvacet čtyři pasažérů. Sedmimetrové vozidlo používá k pohonu třílitrový čtyřválec Sofi m o výkonu 100 kW. Výhodu tohoto agregátu tvoří původně vznětová konstrukce s vysokým kompresním poměrem, který využívá oktanové číslo 130, o němž se benzinu či naftě může leda snít. Startování však probíhá zážehově na benzin s nádrží o objemu 14 litrů, aby bylo naprosto spolehlivé i za třeskutých mrazů.

Benzin také dovoluje také případný dojezd vozidla k plnicí stanici CNG, ale kvůli vysokému kompresnímu poměru je výkon motoru během jízdy značně omezen, stejně jako nejvyšší rychlost. Kapacita CNG nádrží se liší podle provedení. Může být od 194 až do 302 litrů. Dojezd nového EcoDaily Natural Power tak dle kapacity nádrží činí 350 až 600 km.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zaorálek: V Babišově situaci by nejspíš nekandidoval ani Putin Zaorálek: V Babišově situaci by nejspíš nekandidoval ani Putin

Snad ani v Rusku by Vladimir Putin nekandidoval…

Čínské společnosti PetroChina a Sinopec chtějí podíl v ropném gigantu Aramco Čínské společnosti PetroChina a Sinopec chtějí podíl v ropném gigantu Aramco

Čína má zájem o koupi pětiprocentního podílu v…

Soud zakázal vnučce Zdeňka Milera dál poskytovat licence k výrobě předmětů s Krtečkem Soud zakázal vnučce Zdeňka Milera dál poskytovat licence k výrobě předmětů s Krtečkem

Vnučka výtvarníka Zdeňka Milera nesmí dál poskytovat…

 

Štítky Iveco Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Dnes 08:00

S rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela je nejvíce spojována japonská Mazda. Jenže přednosti tohoto agregátu okouzlily i tvůrce v jiných odvětvích strojírenství a dopravy.




Blesk.cz

TSK v zimě uklidí víc chodníků. Přednost budou mít cesty na úřad, do škol a nemocnic

TSK v zimě uklidí víc chodníků. Přednost budou mít…

Rada hlavního města Prahy schválila nový plán údržby. Na jeho základě Technická správa komunikací (TSK)…

Hasiči pomáhají útulkům: Unikátní kalendář se sexy požárníky podpoří pejsky v nouzi

Hasiči pomáhají útulkům: Unikátní kalendář se sexy…

Sháníte už kalendář na příští rok a ty s recepty nebo nahotinkami se vám už omrzely? Díky unikátnímu projektu 1.…

 

iSport.cz

Horký trůn: Které tenistky už vládly světu a jak si vedou dnes?

Horký trůn: Které tenistky už vládly světu a jak si…

Od pondělí 9. října najdete na místě nejlepší tenistky světa Simone Halepovou. Jen v letošním roce se jedná už o…

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

 

Reflex.cz

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá špínu na Trumpa. Nabídl 10 milionů dolarů

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá…

„Larry Flynt je ďábel s andělskými křídly, lacině oplzlý, ale zároveň plný noblesnosti hodné obdivu,“ řekl…

Babiš bude po volbách ovládat i prezidenta. Je nebezpečnější než Zeman, říká Doležal

Babiš bude po volbách ovládat i prezidenta. Je…

Charizmatické politické osobnosti, ovšem bez reálné politické síly. Právě to podle komentátora Bohumila Doležala…