4.7. 2013 Ivo Semrád

Autobusy s alternativním pohonem Iveco Irisbus: Sedm až osmnáct metrů

 

Irisbus s městskými vozidly na zemní plyn sklízí dlouhodobé úspěchy. Zájemci o úspory na naftě mohou volit Citelis Hybrid.

Městský provoz je jako stvořený pro alternativní pohony. Trasy téměř „kolem komína“, možnost provozování vozidel nonstop kromě tankování a doplňování paliva na jediném místě.

Irisbus se v tomto segmentu uplatňuje již dvaadvacet let s CNG. Zemní plyn v současnosti najdeme v minibusu Eco-Daily či tří délkových provedeních řady Citelis.

Zatímco v roce 2000 Irisbus prodal necelých 300 plynových autobusů, od 2006 odbyt výrazně narostl a v době před recesí se blížil dokonce tisícovce.

Tři délky

Klíč k těmto úspěchům tvoří nízkopodlažní Citelis. Ještě před čtyřmi roky se Irisbus v nabídce městské řady Citelis držel standardního formátu dvanácti a osmnáctimetrového vozidla. V roce 2009 přišlo zkrácené provedení 10,5 m osazené dvěma či třemi dveřmi. Tento nejkratší Citelis nabízí stejně jako delší sourozenci plně bezbariérový přístup. Zajímavostí a také velkou výhodou autobusu Citelis 10,5 m je, že všechny dveře si udržely standardně štědrou šířku 1200 mm. Maximální komfort při nástupu a výstupu poskytuje bezbariérový přístup. Nízká nástupní výška u všech dveří nabízí při využití přikleknutí vozu (kneeling) nástup z ostrůvku v jedné rovině bez nutnosti využití nástupní rampy.

Osmilitr stačí

Nízkopodlažní autobus Irisbus Citelis CNG je zásluhou motoru Iveco Cursor 8 CNG ekologický a blíží se plnění budoucího emisního limitu Euro 6. Před čtyřmi roky došlo k úpravě hlavy válců a dalšímu zvýšení efektivity spalování zemního plynu. Řídicí jednotka agregátu zajišťuje optimální směs plynu a vzduchu, což pomáhá k optimalizaci míchání plynné směsi ve spalovací komoře a vysokému výkonu. Agregát tak vykazuje výborný poměr mezi výkonem a spotřebou.

Dvounápravové Citelisy 10,5 a 12 pohání jedno ze dvou slabších provedení osmilitrového motoru 180 (1000 N.m) a 213 kW (1100 N.m). Kloubové osmnáctimetrové vozidlo používá šestiválec o výkonu 213 nebo 243 kW (1300 N.m).

K zajištění potřebného dojezdu slouží nádrže z kompozitního materiálu umístěné na střeše vozidla. Každá má objem 155 litrů. Dvounápravové citelisy používají osm nádrží, kloubový o dvě více. Ukotvení nádrží ve střeše je konstruováno a zkoušeno na přetížení 6,5 G, takže se v rámu udrží i při prudkém čelním nárazu. Největší tlak CNG činí 20 MPa, ale veškeré potrubí a komponenty jsou konstruovány s koeficientem bezpečnosti 5, tedy vydrží minimálně 100 MPa. Navíc autobusy mají čidlo kolize, které v případě neobvykle intenzivního zpomalení okamžitě uzavře všechny plynové cesty. Ty se nacházejí mimo prostor pro cestující.

Sériový hybrid

Irisbus nabízí autobusy Citelis s hybridním diesel-elektrickým pohonem ve verzi 12 m i 18 m. Vozidlo používá šestiválec Tector EEV, generátor o výkonu 140/200 kW v závislosti na délce vozidla a asynchronní trakční motor bez převodovky. Hybridní technologie Iveco Irisbus byla vyvinutá ve spolupráci se společností BAE Systeme. Srdce vozidla tvoří šestiválcový motor Tector EEV o výkonu 220 kW a bezkartáčový elektromotor se špičkovým výkonem 175/200 kW, dlouhodobě 120/160 kW. Vznětová jednotka dodává přes bezkartáčový generátor energii elektromotoru, což dovoluje vynechat převodovku.

Během brzdění dochází k rekuperaci kinetické energie v elektrickou, která se pro další využití uchovává v lithiumiontových akumulátorech o kapacitě 11 kWh. Nacházejí se na střeše vozidla.

Úspora kolem třiceti procent

Testy spotřeby paliva provedené při zatížení odpovídajícímu přítomnosti padesáti cestujících na palubě dvanáctimetrového citelisu ukázaly snížení spotřeby ve srovnání s odpovídající konvenční verzí přibližně o třetinu paliva.

V rovinatém profilu tratě městské linky při průměrné rychlosti 11,5 km/h došlo k úspoře hybridu ve srovnání s dieselovým ekvivalentem o 39 %. V kopcovitém terénu při průměrné rychlosti 12,8 km/hod bylo hybridní vozidlo úspornější o 33 %. Obdobné výsledky prokázal Citelis Hybrid v přesně definovaném testu spotřeby pro potřeby výběrových řízení.

EcoDaily Natural Power

Citelisy s alternativními pohony a obsaditelností 78-148 cestujících doplňuje minibus EcoDaily pro devatenáct či dvacet čtyři pasažérů. Sedmimetrové vozidlo používá k pohonu třílitrový čtyřválec Sofi m o výkonu 100 kW. Výhodu tohoto agregátu tvoří původně vznětová konstrukce s vysokým kompresním poměrem, který využívá oktanové číslo 130, o němž se benzinu či naftě může leda snít. Startování však probíhá zážehově na benzin s nádrží o objemu 14 litrů, aby bylo naprosto spolehlivé i za třeskutých mrazů.

Benzin také dovoluje také případný dojezd vozidla k plnicí stanici CNG, ale kvůli vysokému kompresnímu poměru je výkon motoru během jízdy značně omezen, stejně jako nejvyšší rychlost. Kapacita CNG nádrží se liší podle provedení. Může být od 194 až do 302 litrů. Dojezd nového EcoDaily Natural Power tak dle kapacity nádrží činí 350 až 600 km.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu

Ministerstvo průmyslu a obchodu odmítá návrh, aby…

Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem

Prezident Miloš Zeman jmenuje příští týden novým…

Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu

Katar hodlá v příštích pěti letech investovat v Británii…

Babišův Hartenberg se rozšiřuje. Koupil už osmnácté zařízení Babišův Hartenberg se rozšiřuje. Koupil už osmnácté zařízení

Skupina FutureLife patřící do fondu Hartenberg přikoupila…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Dnes 15:59

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním tuningem dokáže na Severní smyčce Nürburgringu ujet i mnohem silnějším sportovním autům.




Blesk.cz

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy, Shiffrinová ale vyjela třikrát víc

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy,…

Sjezdařka Mikaela Shiffrinová si z lyžařů, snowboardistů a biatlonistů vydělala v uplynulé zimě nejvíce na…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí deportují manžela z USA

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí…

Někteří lidé volili Donalda Trumpa, aby udělal pořádek. Najednou zjistili, že jeho opatření dopadnou i na ně.

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Pan prezident nám nedávno oznámil, že bude zase kandidovat. Co jsme se na tu zprávu načekali. Komentářů…