Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilky na Essen Motor Show 2012: Sport a rychlost

Michal Fokt
Diskuze (0)
Essen Motor Show, to nejsou jen oficiální expozice významných tuningových firem, za užitečnou považují svou účast i některé automobilky. Pojďte se podívat, kdo letos vystavoval.

Nejen tuningové firmy, ale i řada automobilek považuje za důležité ukázat zájemcům o aftermarket, že má příznivcům sportovních aut co nabídnout a tak se letos v Essenu opět prezentovalo oficiálně i několik automobilek a to včetně Škody, s jejíž expozicí jsem vás seznámil v samostatném článku.

Zbývá pouze vyřešit, kým začít. Nemá cenu zastírat, že to u mě vyhrála Toyota. Tedy přesněji řečeno TMG (Toyota Motosport GmbH) – je to totiž vůbec poprvé, co se TMG představilo jako samostatná značka a navíc bylo jasně vidět, že se v souladu s předešlými prohlášeními už nedělá jen na závodních autech, které zastupoval na stánku třeba hybridní speciál TS030, určený pro Le Mans. Největší bombou stánku (a vlastně i všech továrních expozic) byl totiž Lexus LS TMG Sports 650 – nadupané monstrum, stvořené z luxusního sedanu Lexus LS.

Hodně vysoko v žebříčku atraktivity ale stála i expozice Opelu a to zejména díky dvojpremiéře závodních verzí corsy a astry. Skutečně krásný (a to jak tvarem karoserie, tak zvoleným válečným zbarvením) Speciál Astra OPC Cup se už příští rok objeví ve vytrvalostních závodech VLN, zatímco závodnička Opel Adam Cup je určena pro regionální rallyeové soutěže. Návštěvníky lákala nicméně i stále ještě "žhavá" produkční Astra OPC.

Pastvou pro oko byl stánek BMW, jenž se celý nesl v režii divize M Performace Automobiles. Na "silnici", vedoucí stánkem i v jejím okolí stály bíle lakované bavoráky, vybavené M Performance pakety a to včetně nového trojkového kombi, celou řadu dostupných komponentů si pak bylo možné prohlédnout ve vitrínách v zadní části expozice. Co vám mám povídat – na tomhle stánku bylo narváno takřka neustále. Na úzkém pásu bavorácké expozice také bylo možné vidět Mini JCW a countrymana, vyšperkovaného originálním příslušenstvím.

Francouzské značky Citroën a Renault pojaly své stánky méně okázale a prezentovaly v Essenu své sportovní divize, zejména prostřednictvím závodních speciálů, zatímco překvapivě velký stánek Fordu (jednalo se navíc "pouze" o expozici tamního dealera) spoléhal v první řadě na lehké tuningové zkrášlení produkčních modelů a k vidění byl Focus ST a historický i současný mustang.

Ve sportovním duchu se nesla i expozice Subaru. Tam pochopitelně nemohla chybět novinka BRZ, ani dlouholetá stálice v podobě Imprezy STI, která byla k vidění hned ve třech exemplářích – dvou pětidveřových a sedanu ve speciální edici 306. Navíc auta, kterým se sportovních ambicí zase tak moc nedostává, tedy foresteru a legacy, Japonci dopřáli alespoň rychlé pruhy.

Tak nějak polooficiálně byla v Essenu zastoupena i Honda a to prostřednictvím výrobce kol Team Dynamics, jenž ve Velké Británii provozuje tovární tým japonské značky v šampionátu BTCC. K vidění tak byl originál závodního speciálu Civic NGTC úřadujícího šampiona Gordona Sheddena, postavený na bázi aktuální deváté generace. A nejen to, nechyběla ani britská závodní celebrita, loňský vítěz BTCC a druhý muž letošního ročníku Matt Neal. No a s přimhouřenýma očima si můžeme odškrtnout i účast Volva, zastoupeného bezmála továrním úpravcem Heico Sportiv. Ani zde nechyběl závodní speciál na bázi kompaktu V40 a vkusná silniční úprava téhož modelu.

A když už je řeč o oficiálním programu – v rámci essenské výstavy jsem navštívil i výrobní závod kol AEZ, jenž se nachází v Neuenrade, necelou hodinku jízdy od Essenu. K vidění byl celý proces výroby od tavení hliníkových ingotů a jejich samotného lití, přes čištění od nálitků a mytí až po lakování (případně broušení a leštění), finální kontrolu a balení. Určitě zaslouží zmínit několikanásobná kontrola kvality výrobků, a to nejen vizuální, ale i rentgenová, kterou projde každé z vyrobených kol. Věřte mi, kolo, které vypadne z licího stroje (továrna jich má 12 a celý proces jednoho lití trvá v průměru 5 minut) byste určitě nechtěli, ale na konci celého procesu se z nich stává opravdová ozdoba vozu.

Michal Fokt
Diskuze (0)