3.12. 2017 Matouš Jelínek

Ruce z volantu! Vyzkoušeli jsme unikátní autonomní vůz...

 

Opravdu v budoucnu nebudeme řídit? Vyzkoušeli jsme unikátní vůz, který už dnes zvládá cestovat bez zásahů řidiče.

Mladík před námi zamává na futuristicky vyhlížející vůz stojící opodál. Bílomodrá bublina na zavolání zareaguje tak, že se sama rozjede a za tichého bzučení vyrazí směrem k nám. Za volantem přitom nikdo nesedí.

Nepopisujeme scénu z filmů sci-fi ani uměle vytvořených propagačních videí automobilek. Právě stojíme v podzemních garážích obchodního centra na pražském Zličíně, kde probíhají demonstrativní jízdy vozítka Link & Go.

Za jeho vývojem stojí společnost AKKA Technologies, pod kterou spadá i MBtech. Tato inženýringová firma působící dlouhodobě v ČR vyvíjí technologie pro nejrůznější automobilky. „Trend autonomních vozidel i elektomobility sledujeme a intenzivně se mu věnujeme. Narážíme na to, že automobilky často nemají s vývojem podobných řešení příliš zkušeností. Proto se snažíme dostat do role, kdy budeme o krok napřed a zvládneme výrobcům aut i pohonů pomáhat,“ vysvětluje důvod prezentace šéf vývoje Jaroslav Novák.

Budoucnost dnes

To už se před námi do stran otevírají rozměrné dveře a můžeme nahlédnout do interiéru. Tvoří jej dvě lavice, obrovská obrazovka a v koutě se krčí drobný volant. „Vítejte na palubě!“ směje se vývojář projektu Guillaume Trehard, usedající na místo řidiče.

Video

Volant však odsunuje k čelnímu sklu, zavírá dveře, a pak to přijde! Otočí přední sedačku a usadí se proti nám, zády ke směru jízdy. „Nyní projedeme připravenou trasu v autonomním módu. Rád bych ukázal dvě hlavní vychytávky našeho vozidla: vyhýbání se překážkám a lokalizaci v prostoru. Jsme uprostřed budovy, takže zde není pokrytí satelitním signálem. Auto se tedy musí spolehnout pouze na vlastní senzoriku,“ vysvětluje, zatímco se vozítko dává s bzučením elektromotorů do pohybu.

Když se podíváme na obrazovku na boku interiéru, vidíme, jak okolí vnímá vrchní lidar – součástka kombinující laser s radarem. „Právě tento senzor sleduje statickou část okolního prostředí. Rozlišuje budovy, stromy… Dovoluje nám přesně lokalizovat vozidlo v rámci daného prostředí. Pak zde máme sledování překážek. Třeba právě nyní systém detekoval mého kolegu,“ vysvětluje Trehard, když auto prudce zpomalí před chodcem, který vstoupil do cesty.

Prototypy značek Jaguar a Land Rover s autonomním řízením vyrazily na veřejné silnice

Na displeji vidíme, jak lidar sloupy garáže promítá do teček, podle nichž se orientuje. Rozeznává dokonce i plastové pásky ohraničující vymezený prostor. Auto sice v minulosti najelo stovky kilometrů v běžném provozu, v České republice však zatím tuto možnost zákony neumožňují.

Pozor na statiku!

Jenže to není vše, co testovaný vůz zvládá. Auto se umí připojit k infrastruktuře, například semaforům, ale i k dalším podobným vozidlům, aby utvořilo formaci. „Samozřejmě je vůz připojen na internet. Vidíme také dopravní situaci v okolí, takže se dokážeme vyhnout třeba zácpě,“ dozvídáme se, zatímco se bublina proplétá mezi sloupy.

Mimochodem podrobnou mapu místa, kde se nyní pohybujeme, si auto vytvořilo samo. O zjištění ze svých čidel se však umí podělit s okolím.

„Máme například senzory schopné zaznamenat vibrace. Otřesy jsou logicky spojeny s kvalitou vozovky. Můžeme tato data sdílet s městem, které tak bude vědět, které silnice je třeba opravit,“ vysvětluje vývojář.

Lidarem dokonce vozidlo dokáže sledovat kvalitu domů v okolí. „Mohli bychom přijít na to, že budova se hýbe a hrozí zřícení. Být připojen má řadu výhod,“ překvapuje nás nevídanými možnostmi Guillaume Trehard, když se cesta blíží ke konci.

Městská budoucnost

Vystupujeme z vozu, zatímco do něj nasedá další skupinka osob. A takto v rámci sdílení by prý mohla vypadat budoucnost mobility. „Dnes běžně auto využíváme jen jednu dvě hodiny denně, což není příliš efektivní. Proto chceme nabídnout něco nového,“ loučí se Trehard.

Souhlasíme, že například ve městech mohou být podobné autonomní elektromobily budoucností.

Na dlouhých trasách však podle nás ještě dlouho budou vládnout vozidla na konvenční paliva. Ostatně ani podle vývojářů MBtechu ještě spalovací motory zdaleka neřekly poslední slovo.

Uber koupí 24.000 samořízených aut od švédské společnosti Volvo

Dělají nám myšky

Co obnáší vývoj autonomního vozidla? Na to odpovídal vývojář Guillaume Trehard.

Jak dlouho probíhal vývoj vozidla?

Začali jsme v roce 2012 a dokončili jsme jej v roce 2015, kdy proběhlo představení na kongresu v Bordeaux. Autem jsme tam dokonce na základě speciálního povolení jezdili po veřejných komunikacích.

Kolik už auto ujelo?

V provozu jsme strávili přes dva měsíce a ujeli asi osm set kilometrů. Od té doby se soustředíme spíše na testování softwaru a vůz využíváme především na demonstrační jízdy.

Jaký je zde pohon?

Máme dva motory v zadních kolech. Šlo nám o minimalizování počtu pohyblivých částí. Všechna kola rotují v jakémsi dómu kolem vlastní osy, což výrazně zlepšuje manévrovací schopnosti.

Co bylo na vývoji nejtěžší?

Jednoznačně jízda po veřejných komunikacích. Pro autonomní vozidla jsou obtížné všechny nepředvídatelné momenty. V provozu jsme se setkávali s řidiči, kteří se chtěli utkat s autonomním vozidlem. Chovali se mnohem nebezpečněji než obvykle. Často například dělali myšky a podobně. Vozidlo ale vše zvládlo a žádnou nehodu jsme neměli.

Co pro vás bylo na projektu nejzajímavější?

Opravdu mě bavilo, že šlo o projekt čistě pro naši společnost, což nebývá zvykem. Měli jsme proto skutečně velkou tvůrčí svobodu. Vyzkoušeli jsme si práci na propojení systémů. Nejde jen o demonstraci jedné funkce. Museli jsme vše vyzkoušet tak, aby spolu systémy perfektně fungovaly. Chtěli jsme vytvořit něco nového, celý koncept budoucí mobility. A to se nám snad povedlo.

Inovace konceptu

Propojení rozličných technologií: Auto spojuje lasery a stereoskopické kamery se zabudovanou jednotkou sledující polohu a porovnávající data získaná z okolí s interní mapou.

Dobíjecí rameno: Umožňuje automatickou komunikaci a připojení mezi vozidlem a dobíjecí stanicí.

Směrový podvozek: Kompaktní systém spojuje řízení s uložením kola. Elektrickému ovládání všech čtyř kol nabízí bezkonkurenční manévrovatelnost. Motory jsou umístěny přímo u zadních kol, což snižuje hmotnost a zmenšuje zástavbovou velikost.

Řízení po drátě: Kokpit vozidla je plně elektrický. Zcela zde chybí mechanická vazba mezi volantem a podvozkem nebo brzdami.

Elektrická soustava s napětím 48 V: Vyšší napětí pomáhá snižovat spotřebu a umožňuje zmenšit velikost baterie i váhu kabelů.

Link & Go v kostce

  • Vůz určený do příměstského provozu
  • Možnost autonomního i manuálního řízení
  • Dojezd 200 km
  • Maximální rychlost 90 km/h
  • Délka 3,6 m
Spolupracujeme s TipCars.com
Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Šokující průběh těhotenského focení: Narodilo se „mimi monstrum“!

Šokující průběh těhotenského focení: Narodilo se…

Těhotenské focení anglického páru se zvrhlo v krvavou řezničinu. Todd a Nicole Cameronovi se právě nechali fotit…

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá posvícení i závod psích spřežení

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Kovář nevzdává boj o NHL! Podepsal zkušební kontrakt na farmě Bostonu

Kovář nevzdává boj o NHL! Podepsal zkušební kontrakt…

Hokejový útočník Jan Kovář bude po předčasném ukončení smlouvy s New York Islanders bojovat o NHL na farmě…

Úžasné SBOHEM! Štěpánek zdolal Djokoviče, přijel za ním Agassi i Čech

Úžasné SBOHEM! Štěpánek zdolal Djokoviče, přijel za…

Slzy v očích, slova díků, světové hvězdy, nekonečné ovace vestoje od téměř 15 tisíců fanoušků a také poslední…

 

Reflex.cz

Michal David: Zemanovi jsem ve volbách fandil. Nevím, proč se z mého vyznamenání dělá takový humbuk

Michal David: Zemanovi jsem ve volbách fandil.…

Se zpěvákem Michalem Davidem (58) máme pár věcí společných: narodili jsme se v šedesátkách, tedy před okupací…

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…