Autonomní Nissan Leaf: Vezli jsme se autem, které nepotřebuje řidiče
Řekneš: Jeď na chalupu, trasa jako před týdnem! Nohy si dáš na vedlejší sedadlo a v klidu popíjíš kafe. Tak by mělo vypadat cestování autem za pár let. Vozů, co s obejdou bez řidiče, přibývá a my jsme se jedním obzvlášť povedeným svezli v Kalifornii.
Exkluzivně jsme se tam zúčastnili akce na bývalé základně námořního letectva v El Toro zvané „Nissan 360“.
Svému vozu říká automobilka autonomní leaf – parkuje mezi jiná auta, aniž by musel řidič sedět uvnitř, vyhne se chodci vpadnoucímu nečekaně do silnice, hlídá si stopky, semafory, práci na silnici či omezení rychlosti.
Jde o prototyp, který sice zítra ještě nevyrazí na vozovky, ale na zkušební dráze letiště v El Toro toho už dneska umí celkem dost.
Z řidiče dělá jen diváka. Ten pak sleduje, jak auto dorazí ke stopce, spořádaně zastaví, a když nic nejede, zase se sám rozjede. Reaguje pozorně na kolegu, co se nás právě rozhodl předjíždět, a jde do defenzivy. Když naopak vyskočí figurína z chodníku, bleskovým ofenzivním manévrem se mu vyhne.
Nejblíže praxi vypadá jízda po simulované dálnici. Udržování pruhu či rychlosti auta před námi – to vše už známe i z Česka. U leafu ale stačí hodit blinkr a vůz poslušně přejede vedle sám. Ale když uvidí kužely avizující dočasné zúžení, zase si automaticky přejede.
Že tohle bude fungovat v roce 2020, kdy chce přijít Nissan s technologií na trh, jsme si skoro jistí.
Jak to funguje?
- Auto využívá systému kamer a sadu laserových senzorů, které neustále monitorují okolí vozu či měří rychlost ostatní vozů a podle toho se rozhodují.
- O tom, kam jet, rozhoduje software s mapou tras. Auto navíc sleduje dopravní značení a porovnává ho se svými daty.
- S tím vším celý systém zvládá několik nových technologií jako kontrolu boční vzdálenosti (pro dálnice), vjezd do křižovatky, zatáčení a objíždění díky monitorování protijedoucích vozidel (pro město).
Inspirace od včel a ryb
Nissan hledal inspiraci pro svůj autonomní prototyp v říši zvířat. „Díky pozorování chování zvířat pohybujících se ve skupinách jsme lépe porozuměli tomu, jak vozy mohou pomocí interakce dosahovat větší bezpečnosti a efektivity. Stačí se podívat, jak se umějí pohybovat ryby plavající v hejnu, nebo na oči čmeláka, jehož zorné pole přesahuje tři sta stupňů,“ říká Toru Futami, technický ředitel pro nové technologie a výzkum Nissanu.
„Podle současných předpisů jsou vozidla povinna jezdit v dopravním pruhu a na semaforu zastavit. Pokud by se však všechna pohybovala s pomocí elektronického řízení vzdálenosti mezi sebou, ztratily by pruhy i semafory smysl. Třeba ryby dodržují tři pravidla: nevzdalují se od sebe příliš daleko, nepřibližují se moc blízko a nenarážejí do sebe. Pomocí toho tvoří uspořádaná hejna. Ta nepotřebují pro usměrňování pohybu pruhy, jakkoli ryby plavou navzájem velmi blízko sebe. Pokud by vozidla ve skupině dokázala fungovat podle stejného systému a řídila se jím, vešlo by se na stejně široké silnice mnohem více aut. Výsledkem by byl větší počet automobilů, ovšem s méně dopravními zácpami,“ uzavírá Futami.
Co je Nissan 360
Měsíc trvající akce na bývalé základně námořního letectva v jihokalifornském El Toro je oslavou 80 let značky, ale hlavně přehlídkou světových novinek a technologií blízké budoucnosti. Japonský výrobce vozů ji v září 2013 pořádá potřetí od vzniku aliance Renault-Nissan v roce 1999?