Autonomní volvo od Uberu je skutečně auto bez řidiče. Jezdí i na červenou!
Společnost Uber je už i u nás dobře známou společností nabízející služby osobní přepravy. V USA však pracuje na rozvoji svých služeb, které by v budoucnu mohly být vykonávány auty bez řidiči. Zážitky okolních řidičů ale dokazují, že autonomní vozy vyvíjené Uberem skutečně jezdí, jako kdyby neměly řidiče.
Uber od srpna oficiálně spolupracuje s Volvem, do jehož několika XC90 nainstaloval vlastní hardware a software pro autonomní jízdu. A právě jedno takové Volvo XC90 bylo zachyceno v San Franciscu, jak projíždí na červenou. Uber samozřejmě hned přispěchal s vysvětlením, tvrdí, že chyba nebyla v technice, ale v operátorovi uvnitř auta, který má reagovat na takovéto situace. Proč však nic neudělal, firma už nevysvětlila.
Jenže jízda na červenou nebyla jediný prohřešek autonomního Volva od Uberu. Jiný řidič zase daný vůz (rozpoznatelný pomocí viditelných čidel na střeše) vyfotil, jak zastavil uprostřed křižovatky. Nerozpoznal totiž kraj křižovatky, a tak na semaforech zastavil uprostřed silnice.
I tyto zkušenosti dokazují, že autonomní vozidla zatím mají spoustu rezerv a že jejich vývoj ještě nějakou dobu potrvá. Pro řidiče se aktuálně mohou stávat více a více nebezpečnými, jelikož v USA jsou jejich prototypy stále častěji testovány na běžných silnicích. Bez takových zkoušek to ale zkrátka nejde.
Jenže Uber s takovým testováním nyní může mít problém. Volvo sice společně s Uberem oficiálně oznámilo, že po testování autonomní XC90 v městě Pittsburgh zahajují jeho zkoušky i v San Franciscu, jenže kalifornské úřady tvrdí, že firmy nemají potřebná povolení pro takové testy. Dokonce chce firmu zažalovat, pokud jízdní zkoušky neukončí.
Sám Uber nicméně argumentuje tím, že takové povolení platí pouze pro takové vozy, které nikdo nekontroluje a nemonitoruje. „Pro nás je to stále raná doba a naše vozidla nejsou zatím připravena jezdit bez osoby, která by je monitorovala,“ píše firma v prohlášení.
Ať už Uber testuje autonomní auta legálně, či ne, je jasné, že ho čeká ještě dlouhá práce. A ví to i Volvo, které tvrdí, že jeho vývoj aut bez řidiče bude probíhat ve třech fázích. Vedle spolupráce s Uberem začne v lednu v rámci projektu Drive Me testovat v Göteborgu až 100 vozů vybavených systémy pro autonomní jízdu. Následně spustí společný projekt s firmou Autoliv vyvíjející bezpečnostní systémy aut, s níž začne prodávat autonomní vozidla pod vlastní značkou.