Seat Ateca X-Perience Concept: Hispánský zálesák s českým pasem
Ateca je klasickým menším SUV hlavně do města a mimo něj, drtivá většina z nich nikdy asfalt neopustí. Do metropole nad Seinou se ovšem chystá drsnější verze X-Perience, která se menšího terénu rozhodně nezalekne. Robustní háv představuje štědré oplastování karoserie, přepracované nárazníky a kryty podvozku, které se hodí. Mimo zpevněné cesty přece jen člověk sem tam nějaký ten kámen chytne.
Ne, drsná ateca samozřejmě není žádný teréňák, ale má čtyřkolku se spojkou Haldex, XDS (kontrola trakce suplující uzávěrku diferenciálu) a pomocníka pro sjíždění prudkých kopců. Moderní elektronika se stará také o volbu jízdních režimů včetně zimního a off-roadového. Průchodnost zvyšují velká osmnáctipalcová kola a pneumatiky s vysokým profilem a hrubším vzorkem.
Pod kapotou vrčí koncernové čtyřválcové dvoulitrové TDI se 140 kW (190 koňmi) a 400 N.m točivého momentu. O jeho přenos na obě nápravy se stará sedmistupňová dvouspojková skříň, taktéž z líhně mateřského Volkswagenu. Řidič volí jednotlivé rychlostní stupně páčkami pod volantem.
X-Perience má také řadu bezpečnostních asistentů: udržení v jízdním pruhu, adaptivní tempomat, nouzové brzdění, rozpoznávání dopravních značek, signalizaci mrtvého úhlu, kameru s výhledem kolem celého auta z ptačí perspektivy, parkovací asistent pro kolmé i paralelní parkování... Multimédiím s osmipalcovým displejem nechybí podpora mobilů včetně Apple CarPlay a Android Auto.
Sériová výroba Atecy X-Perience je velmi pravděpodobná. I když ji Seat prezentuje jako koncept, určitě se najde dost klientů na to, aby jim takové auto už příští rok Španělé nabídli. Zcela jistě si však připlatí. Auto ani nemusí doznat mnoha změn a kombinace matně olivově zelené barvy s oranžovými doplňky, respektive hnědými výplněmi sedaček působí správně zálesácky. Interiér je ovšem osvětlen diodami.
Připomeňme jen, že SUV nevyjíždí z továrny v Martorellu, vzniká u nás na lince v Kvasinách. Nejen místní vrabci si ale šuškaji, že Seat na konec příštího roku chystá v této řadě i ostrou Cupru s benzinovým přeplňovaným čtyřválcovým dvoulitrem a 280, či dokonce 290 koňmi (206 a 213 kW).