28.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Avia v nové době: Od licenčních Francouzů k novému začátku

 

Letňanská automobilka sice v létě roku 2013 ukončila produkci, letos se ale pod vedením nového vlastníka vrací zpět na scénu.

Avia patří mezi nejstarší společnosti u nás. Založena byla už v roce 1919 jako letecký podnik, který se zaměřoval na opravu letounů a následně i na jejich produkci. O deset let později se firma stala součástí koncernu Škoda, kvůli čemuž se Avie po druhé světové válce přeorientovala na produkci nákladních vozidel. U nich zůstává dodnes, byť po rozpadu Československa se zdálo, že pro Avii nastal definitivní konec.

Konec osmdesátých let Avii zastihl v době, kdy pokračovala výroba modelů A31 a A21, modernizovaných verzí dřívějších modelů, vyráběných už od konce šedesátých let na základě licence od francouzské automobilky Renault-Saviem. U nás byl o ně stále ohromný zájem, otevření trhu pro zahraniční výrobce ale znamenalo, že Avia nutně musela modernizovat.

Rok 1993 tak přinesl zahájení výroby modelů Avia A31T a A21T se vznětovými motory o objemu 3,6 l přeplňovanými turbodmychadlem. Tyto pohonné jednotky disponovaly výkonem 65 kW a následně s mezichladičem i 76 kW. Čtyřstupňovou převodovku nahradila nová pětistupňová značky Praga. Zároveň došlo na úpravy podvozku, zavedení servořízení, změny brzdového systému a vylepšení interiéru kabiny původem ze šedesátých let.

Czechoslovak Group a jeho plány s Avií

Stále ale bylo zřejmější, že Avia se musí dostat pod křídla zahraniční automobilky, aby mohla přežít dále. O firmu měl zájem Renault, který k ní měl díky licenční smlouvě vztah, a dokonce i Mercedes-Benz, jež zároveň zvažoval možnost koupě Liazu. K této spolupráci ale nedošlo, Avii nakonec v rámci privatizace získává konsorcium Daewoo – Steyr, které nejdříve v roce 1995 kupuje 34% podíl, aby jej o rok později navýšilo na nadpoloviční podíl. Nový vlastník přitom slibuje, že uchová značku Avia, zachová výrobu nákladních vozidel a během následujících deseti let investuje do dalšího vývoje 300 milionů dolarů.

V roce 1998 se Daewoo stává jediným vlastníkem společnosti, tehdy už pojmenované Daewoo Avia, to když vykupuje podíl Steyru. Korejci měli o Avii zájem z toho důvodu, že v té době vlastní nákladní vozidlo střední velikosti (6-9 tun) nevyráběli. Nový vlastník přitom věřil, že přijatelná kvalita Avie má šanci v rostoucím segmentu zaujmout.

Výroba letité řady A pokračuje i pod novým majitelem. K její poslední výrazné modernizaci dochází v roce 1997, kdy paleta modelů dostala zcela nový podvozek s nýtovaným rámem a tuhou přední nápravou, předními kotoučovými brzdami nebo sklopnou kabinu s přepracovaným vzhledem a novým interiérem.

Konec „áčka“ nastává v roce 2000 po vyrobení asi 250.000 vozidel od roku 1968, kdy nastupuje nová řada D. Ta přinesla novou kabinu i techniku. Zatímco kabina byla navržena designéry Daewoo v Anglii, za koordinaci projektu, vývoj motoru a podvozku byli zodpovědní odborníci z letňanského podniku. Díky tomu se tak v útrobách mimo jiné objevil turbodiesel z vlastního vývoje.

Navzdory novince v nabídce se Avii nedaří držet krok s konkurencí. Mateřské konsorcium se navíc samo dostává do finančních problémů, a tak je nuceno automobilovou divizi včetně Avie prodat. Zatímco Daewoo Motor kupuje automobilka General Motors, Avia míří v roce 2005 do náruče skupiny Odien Capital Partners. Už o rok později je ale Avia opět prodána, tentokrát indickému Ashok Leyland. Ten si díky Avii sliboval snadnější vstup na trhy EU, zároveň se ale snažil najít pro letňanský podnik nové trhy.

Analytici: Avia má šanci na trhu spíš v okrajových segmentech

Firmě se začíná dařit, značka působí na pěti kontinentech a její prodeje postupně rostou. Jestliže v roce 2010 letenská značka prodala 448 vozidel, o dva roky později to už bylo 1.003 vozidel. Dokonce se v té době zamýšlí výroba většího nákladního vozidla, autobusu nebo montáž ve Velké Británii. Navzdory úspěchům však Avia zůstává ve finanční ztrátě, důvodem je mimo jiné fakt, že kapacita letňanského závodu i přes úspěchy mnohonásobně převyšuje skutečnou výrobu. Kapacity pražského závodu totiž byly koncipovány až na 15 000 vozidel ročně.

Video

Právě finanční problém znamenají, že se Ashok Leyland rozhodne výrobu v Letňanech zastavit a přesunout ji do mateřského závodu v Indii. Výroba je tak v letňanském závodě ukončena k 31. červenci 2013. Od té doby se podnik zaměřoval už jen na výrobu náhradních dílů a servis.

Psali jsme: Výroba Avií v Česku ke konci července končí 2013

Nový vlastník

Už se zdálo, že to bude pro Avii definitivní konec, jenže v roce 2015 se objevily zprávy, že o letňanskou značku má zájem nový vlastník. Tyto zprávy se letos potvrdily, když letňanský podnik a práva k tradiční české značce koupil holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada, který vlastní i Tatru, a to údajně za 280 milionů korun.

Právě s Tatrou by Avia měla do budoucna spolupracovat v otázce vývoje a výroby, byť v rámci CSG má zůstat samostatně působícím podnikem. Spolupráce každopádně bude potřebná, protože nový vlastník má s oživenou značkou zajímavé plány.

Avia má nabízet širokou paletu verzí vozů, v nabídce nemá chybět dvoukabina nebo pohon všech kol. Základem bude každopádně modernizovaná řada D, vyráběná ještě za dob vlády Ashok Leyland. „Pokud půjde vše dobře, mohli bychom se časem dostat třeba na hranici 1000 aut ročně, říká k plánům Strnad. Zpočátku však počítá s výrobou 200 až 300 vozidel ročně.

Avia se stěhuje. Bude vyrábět v Přelouči

O výrobu se však už nepostará tradiční továrna Avie v Letňanech, nýbrž závod v Přelouči na Pardubicku. Dosavadní výrobní prostory sice byly podle nového majitele v dobrém stavu, ostatně probíhá tam výroba náhradních dílů, pro dnešní potřeby firmy by ale výroba v Letňanech byla nerentabilní. Dosavadní výrobní prostory jsou příliš velké, navíc v Praze nejsou k dispozici ani kvalifikovaní pracovníci.

Nechme se zatím překvapit, jaká budoucnost Avie bude. Podle analytiků by se firma podobně jako Tatra měla zaměřit spíše na okrajové segmenty, případně zahájit kooperaci s jiným výrobcem v určité specifické kategorii. Sám nový vlastník počítá třeba s produkcí elektrických nákladních vozů, v nichž vidí potenciál. S tím má navíc Avia jisté zkušenosti, protože v minulosti dodávala podvozky pro nákladní elektromobily Smith. Velkosériová výroba by každopádně z investičního hlediska byla velice finančně náročná.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

Vrah a hrdina z Londýna umírají pár metrů od sebe: Mrazivé záběry z kamer

Vrah a hrdina z Londýna umírají pár metrů od sebe:…

Pět mrtvých a čtyři desítky zraněných. Takový je výsledek středečního řádění britského učitele angličtiny…

 

iSport.cz

Ztráty pro reprezentaci. Do San Marina neletí Schick ani nemocný Sýkora

Ztráty pro reprezentaci. Do San Marina neletí Schick…

Česká fotbalová reprezentace poletí na důležitou kvalifikaci o světový šampionát v Rusku do San Marina (neděle,…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…