Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Analytici: Avia má šanci na trhu spíš v okrajových segmentech

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Značka Avia má šanci na trhu znovu uspět spíše v okrajových segmentech, na které se velcí výrobci nezaměřují. Ve spolupráci s Tatrou se rýsuje uplatnění v armádních zakázkách a také na východních trzích. Vyplývá to z vyjádření analytiků pro ČTK.

Automobilku Avia koupila od indické firmy Ashok Leyland zbrojařská skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada, která v minulosti převzala kopřivnickou Tatru. Ročně chce vyrobit 200 až 300 nákladních vozů. Firma bude zatím nová auta vyrábět v areálu v pražských Letňanech.

"Rozvoj tuzemského autoprůmyslu vnímáme v celkovém kontextu ČR, a proto takové zprávy o aktivitách, které směřují k jeho dalšímu rozvoji, vítáme. Úkolem Sdružení automobilového průmyslu je napomáhat rozvoji celého sektoru," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Podle partnera KPMG Jana Linharta by se Avia spíše než na investičně velmi náročnou velkosériovou výrobu mohla zaměřit na okrajové segmenty trhu, například na speciální vozidla nebo nástavby, které velké automobilky nenabízejí. "Ty jsou pak vyráběny v malých sériích nebo dokonce po jednotlivých kusech, avšak s výrazně vyšší marží na každém vyrobeném vozidle. Toto je strategie, kterou zvolila i Tatra a zdá se být úspěšná. Třetí možný směr je kooperace s jinou automobilkou na určitém specifickém segmentu nebo při výrobě částí vozidel, případně využití synergií v rámci skupiny nového vlastníka," dodal.

Tatra by podle analytika BHS Petra Hlinomaze mohla Avii pomoci s uplatněním se na východních trzích, případně s aplikacemi pro armádu. "Diverzifikace budoucí produkce Tatry může být užitečnou alternativou, navíc značka Avia má stále svou bonitu," podotkl.

Tatra je v současnosti jediným výrobcem nákladních aut v Česku. Loni zvýšila výrobu o čtyři procenta na 850 aut. Avia ukončila produkci v roce 2013.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
23. 4. 2016 16:54
Re: Bez šance
"Tatra se tak ke kabinám, motorům (chybí ale euro6) a dalším technologiím dostane za nula nula nic"

- Současná avia využívá kupované motory Cummins
- K čemu by byla tatře zastaralá a malá kabina?
23. 4. 2016 14:23
Re: Bez šance
čistě teoreticky má mysl prodat pozemky v Letňanech a know how převést do Kopřivnice. Tatra se tak ke kabinám, motorům (chybí ale euro6) a dalším technologiím dostane za nula nula nic. A to se může hodit. Avia jako kusovka z Kopřivnice nějakou šanci má. Ale masovka už to nikdy nebude. Konkurence je zkrátka dál.

A Strnad možná věří tomu, že Tatru zachránil to jejím řízením. Ale on ji zachránil jen tím, jak ji koupil.

Tatra byla před krizí nastavená na velkou výrobu a na ni měla i úvěry, když se trhy zhroutily, což je objektivní věc, tak se propadla do dluhů. Ve snaze získat aspoň něco šli do Indie a majoritním akcionářem se stal Ind, kterej uplácel v Indii, co šlo a z Tatry vysával peníze.

Výsledkem byla předlužená automobilka, která měla majoritního akcionáře obviněnýho z korupce a protože on pořád bral provize z každýho prodanýho auta bylo naprosto nereálný vydělat. Už proto, že jen úroky z úvěrů braly veškerej zisk, i kdyby nějakej byl.

Způsob ovládnutí Tatry patří do učebnic. Poměrně elegantně a s minimálními náklady se lidé kolem Strnada zbavili jak akcionářů Tatry, tak věřitelů. Pořád myslím, že by si za to měl jít někdo sednout, protože to opravdu nebylo úplně standardní a bylo to udělané tak, aby to nemohl koupit nikdo jiný než Strnad a to za nejnižší možnou cenu. Průmyslový areál se v civilizované zemi nikdy nemůže prodát v řádu několika dní.

Strnad teď může tvrdit, že Tatru konečně řídí dobře. Ale jako sorry, řídit firmu, která nemá žádné dluhy a tedy ani žádné úroky z úvěru, navíc v době globálního ekonomického růstu by dokázal skoro každý.

Ano Tatru zachránil, ale jen tím ,že ji zbavil Inda a dluhů. Pořád prodává pětinu toho, co předchozí vedení za podobné situace na trhu.
23. 4. 2016 11:55
Bez šance
Avia žádné šance nemá. Co budou vyrábět? Strnad ještě nepředstavil žádný výrobní program. Pokud to má být plnohodnotná automobilka tak ten projekt nemá šanci, ani v okrajových segmentech. Ty jsou obsazeny taky.
23. 4. 2016 10:20
Okrajový segment
Tatra má výhodu v jedinečném podvozku, takže dokáže v tomto okrajovém segmentu (speciální podvozky) prorazit. A pořád má výrobu pod 1 000 aut ročně.

Ale co dokáže nabídnout aviie proti konkurenci?

Jsem proto skeptik, nemyslím si, že by to dopadlo úspěchem.

Něco podobného tu bylo před lety při pokusu oživit náklaďáky Liaz pod značkou Tedom (také plánovaná malosériová výroba a následně bylo vyrobeno pouze několik vozů a krach celého projektu).
No veď uvidíme.
Analytici sa trafia obvykle len vtedy, keď sa pomýlia... Aj na ACZ chodí dosť analytikov, často s protichodnými názormi, takže sa určite niekto uz nich trafí a odhadne situáciu správne. Vážení, to je ten správny job! Môžete trepať čo chcete, bez ohľadu na výsledok dostanete zaplatené vždy a vždy po vás budú chciež nové a nové analýzy.