BAC Mono na okruhu Top Gearu pokořil MP4-12C, Aventador i Veyron
Ačkoli je testovací trať Top Gearu, vytyčená na letišti, jen pramálo atraktivní, stala se díky popularitě televizního pořadu jedním z velmi respektovaných okruhů, na kterém se už roky ostře sleduje výkonnost jednotlivých sportovních aut. Je sympatické a do jisté míry i pochopitelné, že zde ukazuje svůj potenciál nejen hrubá síla dvanáctiválců a podobných velkoobjemových motorizací, ale i schopnosti relativně slabých, ale také velmi lehkých aut.
Pokud nepočítáme naprosté úlety, jako je "poloformule" Caparo T1, které je s časem 1:10.60 v současnosti držitelem traťového rekordu Top Gear okruhu a patrně jím ještě nějaký čas zůstane, respektive Ultima GTR 720, nejrychlejším "normálním" autem je 730koňové Pagani Huayra s časem 1:13.80, následované vozem z té zmíněné opačné části spektra - Arielem Atom 500 V8, jenž okruh zajel za 1:15.10. Ten je následován "svatou trojicí" McLaren MP4-12C, Lamborghini Aventador a Bugatti Veyron.
Nyní se ovšem poměr sil změnil a zasadil se o to další extrémně lehký sportovní vůz (540 kg) s poměrně malým (284 k) výkonem - BAC Mono. Tento jednomístný projekt britské firmy Briggs Automotive Company se čtyřválcem Cosworth 2,3 l, umístěným před zadní nápravou, podal pozoruhodný výkon a vtěsnal se mezi čas Huayry a Atomu s hodnotou 1:14.30, což znamená, že za italským hypersportem zaostal o pouhou půlsekundu! Je tedy třeba se ptát - určitě potřebujeme supersporty s výkonem přes 700 koní? Podívejte se na Veyron a jeho "směšných" 1:16.80...
Na úspěchu BAC Mono se přiživil i dodavatel obutí o rozměru 205/40 R17 vpředu a 245/40 R17 vzadu - korejské Kumho dodává monopostu pneumatiky Ecsta V70A se silniční homologací a tvrdí, že pro potřeby Mono byly speciálně upraveny.
Zdá se tedy, že se nám rodí nová legenda - Caterhamy už nebudou o popularitu soupeřit jen s Atomy, ale musí počítat i s Mono. Kdy se asi první auto objeví na českých silnicích? S homologací vzhledem k sezení uprostřed určitě nebude problém.