Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Barth Racing představuje tým na Dakar 2018. Vyrazí i se Škodou Kodiaq!

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Dvě čtyřkolky, dva motocykly a jedno soutěžní auto. V takové sestavě se vydá závodní tým BARTH Racing začátkem ledna bojovat na tratě jubilejního 40. ročníku legendární dálkové soutěže Rallye Dakar 2018.

Hlavními hvězdami jsou pětinásobný vítěz Dakaru Josef Macháček a David Pabiška, jenž dokončil všech jedenáct ročníků, kterých se zúčastnil. Společně s nimi vysílá pardubická stáj za velkým dobrodružstvím napříč Peru, Bolívií a Argentinou také v roli doprovodných vozidel Škodu Kodiaq, Volkswagen Crafter 4Motion a obytný vůz HymerCar. Mimochodem, vůz s okřídleným šípem ve znaku se objeví na Rallye Dakaru vůbec poprvé, byť nikoliv v ostré závodní podobě.

Oslaví jubileum výhrou

Při čtvrté dakarské účasti vypravuje BARTH Racing do Jižní Ameriky vůbec nejpočetnější výpravu ve své historii. Hlavní hvězdou sestavy je pětinásobný šampion dakarské soutěže v kategorii čtyřkolek, nestárnoucí Josef Macháček. Jubilejní Dakar pro něj bude opětovnou oslavou šedesátých narozenin, které měl v březnu letošního roku. Poprvé se nestor závodních quadů vydal na trať Dakaru v roce 1999 a příští ročník je už jeho patnáctou účastí. Na první výhru v roce 2000 dokázal navázat ještě v letech 2001, 2003, 2007 a 2009.

Po letošní vážné havárii ve 4. etapě a nepříjemném zranění se spekulovalo, že populární „Machus“ pověsí závodění definitivně na hřebík. Zkušený borec však na startu nechybí. „Operované rameno drží a soutěž pro mě pořád představuje obrovskou výzvu. Na jednu stranu bych to rád pojal hlavně jako oslavu svých kulatin, tentokrát povedenější než letos v lednu. Ovšem na druhou stranu, od roku 2009, kdy jsem Dakar vyhrál naposledy, mám za sebou dlouhou řadu nedokončených soutěží. A tohle bych rád změnil, takže mým hlavním plánem pro Dakar 2018 je jednoznačně opět spatřit cíl,“ říká Josef Macháček.

Před pár týdny absolvoval tuniskou El-Chott Rallye se strojem, který je o čtyřicet kilogramů těžší než ten, s nímž pojede v Jižní Americe. „Zdravotně jsem obstál. Bolelo mě všechno, jenom to zraněné levé rameno naštěstí ne. Mám před sebou výzvu. Není snadné vyhrát jako mladý. Ovšem jako starý, to je ono,“ říká se svým pověstným humorem.

Přestup z autokrosu mezi duny

V barvách BARTH Racing se v nadcházejícím ročníku Rallye Dakar vůbec poprvé objeví ostrý závodní automobil. Půjde o speciál Ford F150 Evo z dílny zkušeného závodníka Miroslava Zapletala. Za volant usedne ostřílený autokrosový jezdec Boris Vaculík a navigovat ho bude zkušenější Martin Plechatý, který má za sebou tři dakarské starty. Pro Vaculíka to přitom bude dakarská premiéra, co od ní čeká? „Zůstávám nohama pevně na zemi. Zkušeností s nezpevněným povrchem mám sice spoustu, ale třeba duny jsou pro mě naprostá novinka. Za velký úspěch tudíž budu považovat, když se dostaneme s Martinem bezpečně až do cíle,“ hodnotí Vaculík střízlivě šance posádky.

Své schopnosti otestovala posádka na nedávné dálkové soutěži v Tunisu. „Příprava se nám povedla tak napůl. Třetí den závodu jsme totiž museli po technických problémech odstoupit. Po opravě auta ale pokračovali alespoň tréninkem v dunách, kde jsme za několik dní najezdili pár stovek kilometrů. To mi v důsledku může před Dakarem jen a jen pomoci,“ popisuje Boris Vaculík a jedním dechem dodává: „Do Jižní Ameriky se vážně moc těším. Sice si moc nedovedu představit, jak náročné to bude a co mě tam vlastně opravdu čeká. Mám ovšem rád výzvy a jdu do toho,“ dodal Vaculík.

Nedá soupeřům nic zadarmo

Hodně odvážné cíle má nejzkušenější český motocyklista v soutěži David Pabiška. „Za poslední tři sezony se cítím zdravotně i jezdecky nejlépe a půjdu do toho naplno. Žádné konkrétní odhady výsledku po mě nechtějte, ale mohu říct, že svým soupeřům nedám nic zadarmo. Mám za sebou důkladnou kondiční přípravu, během které byly výběhy s desetikilovou vestou na liberecký Ještěd běžným jevem,“ prohlašuje odhodlaně závodník, jenž se chystá na svůj jedenáctý Dakar (včetně jednoho startu v kamionu). Pokaždé dokázal dojet až do cíle a jeho maximem je 18. příčka mezi motorkáři.

Do karet by mu mohla hrát náročnost tratě. „Jsem vytrvalostní typ závodníka, takže čím delší etapy budou, tím lépe. Organizátoři Dakaru 2018 připravili opravdu hodně těžkou trať. Týden v dunách, pak bolivijský déšť a bláto, a nakonec hory v Argentině. Vypadá to opravdu brutálně a domnívám se, že více než polovina startovního pole bude mít co dělat, aby vůbec dojela do cíle,“ dodává Pabiška.

Šéf věří, že se kluci neztratí

Sestavu závodního týmu BARTH Racing tvoří také motocyklista Rudolf Lhotský, který do Jižní Ameriky vyráží potřetí. Podruhé pojede čtyřkolkář Zdeněk Tůma, jenž na Dakaru 2017 obsadil při své premiéře mezi quadisty skvělé 12. místo. „Věřím, že se naši kluci ve startovním poli neztratí. David Pabiška i Pepa Macháček podle mě mohou jet klidně i o přední příčky. Především si ovšem přeji, aby to všichni zvládli, dojeli až do cíle a nikomu se nic nestalo,“ uzavírá představení týmu Michal Burkoň, šéf BARTH Racingu. Založil ho v roce 2015 a je duchovním otcem myšlenky účasti velkého českého týmu na legendární Rallye Dakar.

Nejslavnější dálková soutěž zavítá podesáté na jihoamerický kontinent. Kvůli vyšší míře bezpečí nahradil původní lokalitu závodu v politicky méně stabilní Africe. Úvodní etapa Rallye Dakar 2018 startuje v sobotu 6. ledna v peruánském hlavním městě Lima. Cíl je po 14 etapách (sedm z nich se pojede v dunách) a bezmála 9000 kilometrech v sobotu 20. ledna v argentinské Córdobě. Výhry z ročníku 2017 obhajují Francouz Stéphane Peterhansel (automobily), Rus Edouard Nikolajev (kamiony), jeho krajan Sergej Karjakin (čtyřkolky) a Brit Sam Sunderland (motocykly).

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)
Avatar - N6600
14. 11. 2017 10:59
Re: Opět titulek
Mička je preč? :-O
14. 11. 2017 09:36
Opět titulek
Fakt tam musí bejt ten vykřičník? Fakt je to taková bomba, když vedle kokodáka pojede i obytňák HymerCar???

To je mazec. Mička už je v tahu, tak jsem zvědavej, jakýho VWýfukovýho alpinistu si Machala přivede tentokrát. Ale bude to muset bejt fakt fajnšmekr, aby zapadl, nějakej lehce uplatitelnej a loajální trouba. >:D