Bílá, nebo černá, aneb víte, co o vás prozrazuje barva vašeho auta?
Barva karoserie automobilu nevypovídá jen o oblibě specifického odstínu daného zákazníka, ale také o jeho osobnosti a o tom, jak vnímá sám sebe. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala zadat automobilka Ford.
Výsledky výzkumu ukázaly, že obliba specifické barvy se liší v závislosti na osobnosti daného zákazníka. Charakter žen a mužů upřednostňujících stejnou barvu přitom bývá velice odlišný.
Například ženy jezdící v černých autech se často považují za cílevědomé a energické. Vadí jim, když není hned po jejich. Naopak muži upřednostňující auta této barvy označují sami sebe za chaotické. Přiznávají, že se nechají snadno rozptýlit a spoléhají na to, že věci, které začnou, dotáhne do konce někdo jiný.
Muži volící automobily modré barvy pak obvykle naslouchají svým pocitům a emocím, při rozhodování dají spíš na city než na fakta. Řidičky modrých aut hledají harmonické vztahy a vyhýbají se konfliktům, mají však silnou vůli.
„Barva vozu může prozradit hodně, ale většinou to platí jen tehdy, pokud vezmete v úvahu, zda se jedná o muže, nebo o ženu,“ říká psycholožka Wendy Lordová, která zpracovala závěrečnou zprávu o výsledcích průzkumu.
Jedinou výjimkou byla kombinace černé a červené barvy, která se podle Lordové bez ohledu na pohlaví líbí lidem vyhledávající rizikové a vzrušující aktivity s pořádnou porcí adrenalinu.
U žen upřednostňujících stříbrnou, tmavomodrou a červenou se pak nenašly žádné specifické osobnostní rysy. To muži preferující stříbrnou barvu snadněji zachovávají klid ve stresových situacích. Ti, co mají rádi červenou, bývají systematičtí a orientovaní na výsledek. Pánové v tmavomodrých vozech jsou zase častěji konzervativně založení. Co o zákaznících vypovídá obliba pestrobarevného VW Polo Harlekin, výzkum bohužel nezjistil.
Výzkum probíhal ve Velké Británii, zúčastnilo se ho 204 respondentů ve věku 25 až 65 let, muži a ženy byli zastoupeni v takřka stejném počtu. Všichni zpovídaní v rámci průzkumu prošli standardizovaným testem osobnosti NEO PI-3.
Ford nicméně přiznává, že obliba barev závisí také na aktuálních módních trendech. Šéfdesignér pro individualizaci ve Fordu Europe John McLeod si všiml, že dnešní módou jsou kontrastní kombinace. „Výrazný a působivý barevný kontrast býval rezervován pro extroverty, dnes je ale součástí mnohem širšího trendu, který zahrnuje nejen auta, ale také oblečení a dokonce také elektronické produkty,“ tvrdí McLeod.
A jaké jsou nejoblíbenější barvy mezi českými zákazníky? Podle statistik Svazu dovozců aut má takřka 30 % letos registrovaných aut bílou karoserii. Následují šedé (cca 19 %), modré (13,7 %), černé (12,6 %) a červené (11 %) vozy.